McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ahaa, viittasit uusiin renkaisiin, kun minä pähkäilin että miten se liittyy vastajulkistettuihin autoihin. Totta, slickseistä sen näkee helpommin, mutta onhan "grainingistä" puhuttu urarenkaidenkin kanssa. Ovatko nämä eri ilmiöitä?
Ovathan ne. Rakkulat aiheutuvat, kun rengas lämpenee liiaksi (myös renkaan sisäkerrokset) ja graining (kumin rullautuminen pinnasta) taas silloin, kun rengas joutuu liian kovalle (yleensä sivuttais-) kuormitukselle. Graining on sikäli päinvastainen ongelma rakkuloihin nähden, että se tapahtuu yleensä renkaalle, joka ei ole vielä optimaalisessa toimintalämmössään, minkä lisäksi se on erityisesti pehmeiden renkaiden ongelma. Urarengas ei ole immuuni rakkuloille eikä slicksi grainingille. Urarengas on kuitenkin paljon slicksiä herkempi graining-ongelmalle, minkä takia siitä on paljon puhuttu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ovathan ne. Rakkulat aiheutuvat, kun rengas lämpenee liiaksi (myös renkaan sisäkerrokset) ja graining (kumin rullautuminen pinnasta) taas silloin, kun rengas joutuu liian kovalle (yleensä sivuttais-) kuormitukselle. Graining on sikäli päinvastainen ongelma rakkuloihin nähden, että se tapahtuu yleensä renkaalle, joka ei ole vielä optimaalisessa toimintalämmössään, minkä lisäksi se on erityisesti pehmeiden renkaiden ongelma. Urarengas ei ole immuuni rakkuloille eikä slicksi grainingille. Urarengas on kuitenkin paljon slicksiä herkempi graining-ongelmalle, minkä takia siitä on paljon puhuttu.
Kiitos. Rakkuloitumisesta kyllä puhuttiin taannoin slicksien aikaan useinkin, mutta koska termi käytännössä hävisi, ajattelin vain terminologian muuttuneen. Ilmeisesti urarenkailla tuota ylilämpenemistä ei sitten juurikaan tapahtunut, vaikka riittävään lämpötilaan pääseminen on noussut tapetille vasta Kimin siirryttyä Ferrarille ja samaan ajankohtaan liittyvien sääntömuutosten jälkeen (mukaanlukien Bridgestoneen siirtyminen).

Rakkuloituminen siis saattaa olla merkittäväkin tekijä tulevien kausien kisoissa. Jos se on isokin ongelma, se saattaa vaikuttaa varikkotaktiikoihin. Onko seuraus siinäkin kuitenkin lähinnä pidon heikentyminen?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rakkuloituminen siis saattaa olla merkittäväkin tekijä tulevien kausien kisoissa. Jos se on isokin ongelma, se saattaa vaikuttaa varikkotaktiikoihin. Onko seuraus siinäkin kuitenkin lähinnä pidon heikentyminen?
Luulisi tosiaan, että 2010 eteenpäin tuolla olisi vaikutusta. Seuraus on pidon heikentyminen, mutta toisin kuin grainingin kanssa, ongelma yleensä pahenee tultuaan. Heikompi pito takarenkaissa aiheuttaa lisää yliohjautumista, mikä edelleen lämmittää renkaita. Kumminrullautumisongelmahan yleensä häipyy stintin loppua kohden.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minusta tuossa kuvassa on vialla se, että Mclarenin renkaat näyttävät keskimäärin isommilta kuin punaisemman auton. Mikäli arvio täsmää, on Ferrari selvästi Macia pidempi, muttei kuitenkaaan niin hoikka, kuin tämä gollaashi an taa ymmärtää.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Ehkä oikea syy Ronin lähtemiseen on se, että hän tietää, että MP4-24 on tyhjä arpa :D
Tätä itsekkin ajattelin. Rehti-Ronin aika lopettaa kun hyvä kausi takana ja erittäin epävarma edessä uusien sääntöjen myötä. Kiva tehdä vittumaiset Martille.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Harvinaisen hyvän näköisen auton ovat saaneet aikaiseksi. Näyttää minun silmissäni paljon tasapainoisemmalta verrattuna siihen mitä tähän mennessä on nähty Ferrarilta, Toyotalta ja BMW:ltä. Saa nähdä miten ensimmäiset yhteiset testit menevät, olisin valmis veikkaamaan McLarenia ennakkosuosikiksi jos homma lähtee kulkemaan hyvin heti kättelyssä. :doubtful:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minusta tuossa kuvassa on vialla se, että Mclarenin renkaat näyttävät keskimäärin isommilta kuin punaisemman auton. Mikäli arvio täsmää, on Ferrari selvästi Macia pidempi, muttei kuitenkaaan niin hoikka, kuin tämä gollaashi an taa ymmärtää.
Viivottimella tarkistettuna renkaat ovat kuvissa samankokoiset. Kuvissa Ferrarin ponttoonin korkein kohta on millin alempana kuin McLarenin. Keulan suora yläosa on jopa 1.5mm alempana. Auton korkein kohta, ilmanottoaukon huippu on McLarenissa 0.5mm alempana. Mutta kyllähän se noita kuviakin katsomalta näyttää siltä, että McLaren on selvästi matalempi ohjaamon reunoista auton huippuun. Mielenkiintoista että McLaren on päättänyt laittaa ponttoonin yläsivureunan tuollaiseksi kulmaksi. Ehkä siks ettei ilmanohjaimia ole, ja ettei ilma karkaa takasiiveltä? Ferrari on panostanut enemmän alaosan airflowhn auton perässä, mutta keulassa etupyörien kohdalla McLarenin nokan alapinta näyttäis olevan liki 2mm ylempänä. Ferrari näyttää siltä että sillä mennään nopeilla radoilla kovaa, McLaren ehkä syherömmillä. Toivottavasti Ferrarissa on riittävästi downforcea, eikä ole vain liiaksi keskitytty vastuksen minimointiin.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Uusi leveä etusiipi taitaa pienentää aika tavalla uusien autojen hyödytöntä otsapinta-alaa, lähes kolmannes eturenkaista kun on profiilin takana ja ties vaikka koko "jättövirtaus" menisi yli pyöristä.
Ja matalan keulan ansiosta auton alle pääsevä ilmakin vähenee varmaan aika tavalla ja omalta osaltaan vähentää hyödytöntä ilmanvastusta, lisääntyneestä maaefektistä puhumattakaan.

Omaan amatöörisilmään näyttäisi siltä, että pullukalla ponttoonivyötäröllä estetään leveältä etusiiveltä tulevaa virtausta suoristumasta ennen takafillareita ja samalla saadaan törmäysilmaa "ohennettua" sisäänpäin.
Voisiko katteen korkea perä nostaa virtausnopeutta takasiivellä ja siten voimistaa sen downforcea.
Joka tapauksessa uusien sääntöjen suoma pienempi ilmanvastus antaa varmaan uusia mahdollisuuksia rungon suunnittelulle, ilmanvastuksen kustannuksella katetta voidaan ehkä muotoilla takasiiven vajavaisuutta silmälläpitäen.

McLaren näyttää oikeasti innovatiiviselta, kun taas uusi Ferrari näyttää aerodynaamisesti sen sijaan sääntöihin sovitetulta F08:lta. Onneksi tiedän olevani väärässä:D.

Tyhmää sanoa tällaista ääneen, mutta veikkaan 2009 autojen kehittyvän todellisuudessa nopeammaksi mitä 2008 pelit oli. Matala leveä etusiipi ja slicksit oli liian hyviä joululahjoja. Peräpään balanssi on korjattu aika reilusti takaa nousevalla pohjalevyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voisiko katteen korkea perä nostaa virtausnopeutta takasiivellä ja siten voimistaa sen downforcea.
En tiedä, kuvittelisin että noiden katteiden kanssa voi enemmän pelata sillä missä kulmassa ilma ottaa takasiipeen kiinni ja miten hyvin ilma pysyy takasiivessä kiinni. Onhan se katekin jonkinlainen ilmanohjain ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jahas, johan on kärry väsätty Macin toimesta. Ruma ku mikä :yuck:

Läski keula ja todella läskit ponttoonit. Ainoat mitkä tässä on tyylikkäämmät ku Ferrarilla on siivet. Pakoputkiratkaisu vaikuttaa siltä, että ylikuumenemisia on odotettavissa ja sitä kauttaa muutoksia. Ilmanottoaukot ovat tavallaan ihan ok näköiset mutta liekköhän riittävät?

Tuo punainen Vodafone väri hämää hieman tuota ponttoonin kokoa, hoikkeneehan se suht ok hyvin mutta samaan tyyliin ku Ferrarissa joskus 4 vuotta sitten.

Omituisia on on ratkaisut ja luulen ettei kyllä Ferrarin haastajaksi tästä kärrystä ole :nope:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
McLarenilla nihkeä alku

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Lauantaina Pedro de la Rosa ajoi McLarenin uuden MP4-24 -auton ensimmäiset kierrokset Algarven radalla Portugalissa.

Öljyvuoto ja kaikenlaiset pienet kiusat vaivasivat, eikä espanjalainen pystynyt ajamaan kuin 15 kierrosta. Kerran uusi hopeanuoli pysähtyi radalle.

Sunnuntaina Portugalin rata on varattu yksin Toyotalla, joka aloittaa työt torstaina esitellyn uuden TF109 -autonsa kanssa.

Maanantaista torstaihin McLaren, Toyota, Renault, Williams ja Toro Rosso ajavat vuoden ensimmäisen yhteistestin. Ferrari jäi Mugelloon ja BMW hoitaa oman F1.09 -autonsa yksityistestin Valenciassa tiistaista alkaen.

Renault ja Williams esittelevät uuden autonsa aamutuimaan ennen ensimmäistä testipäivää. Nelson Piquet junior hoitaa uuden Renaultin kaksi ensimmäistä ajopäivää ja Williamsilla maanantaina ajaa testikuski Nico Hülkenberg.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
McLarenilla nihkeä alku

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Lauantaina Pedro de la Rosa ajoi McLarenin uuden MP4-24 -auton ensimmäiset kierrokset Algarven radalla Portugalissa.

Öljyvuoto ja kaikenlaiset pienet kiusat vaivasivat, eikä espanjalainen pystynyt ajamaan kuin 15 kierrosta. Kerran uusi hopeanuoli pysähtyi radalle.

Sunnuntaina Portugalin rata on varattu yksin Toyotalla, joka aloittaa työt torstaina esitellyn uuden TF109 -autonsa kanssa.

Maanantaista torstaihin McLaren, Toyota, Renault, Williams ja Toro Rosso ajavat vuoden ensimmäisen yhteistestin. Ferrari jäi Mugelloon ja BMW hoitaa oman F1.09 -autonsa yksityistestin Valenciassa tiistaista alkaen.

Renault ja Williams esittelevät uuden autonsa aamutuimaan ennen ensimmäistä testipäivää. Nelson Piquet junior hoitaa uuden Renaultin kaksi ensimmäistä ajopäivää ja Williamsilla maanantaina ajaa testikuski Nico Hülkenberg.
Hyvä uutinen:):thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hyvä uutinen:):thumbup:
Miten niin hyvä. Heikki ajaa tallissa ka yksi talli vähemmän? Yhtään floppia ei tarvita.

Onhan toi Mäkin pakoputki järjestely sellainen minkä en usko toimivan. Aika näyttää...
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Koska en ole koskaan kannustanu Mäclaarenia. Ainoo hyvä asia on mäclaarenilla on Martin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
New-look Vodafone McLaren Mercedes MP4-24 makes debut in Portugal17th January 2009

Fresh from Friday’s launch at the McLaren Technology Centre in Woking, Vodafone McLaren Mercedes test driver Pedro de la Rosa gave the brand new MP4-24 car its first track test at the Autodromo Internacional do Algarve test facility in Portugal.

After a delayed start to the day, the test team conducted 18 laps in the MP4-24 during a private test, Pedro setting a best time of 1m 28.719s on his 13th lap. Pedro resumes the car’s pre-season programme at Portimao on Monday and Tuesday before handing over to Lewis Hamilton on Wednesday. Heikki Kovalainen will conclude the four-day test session on Thursday.

Pedro de la Rosa
"It’s always an exciting moment when you get behind the wheel of a brand new car for the first time - and, given the extent of the rule changes we’ve addressed over the winter, today was more tense than usual. However, I’m happy to report that the car behaved just as we believed it would from our data and we carried out a number of runs, gaining in confidence as we ran through a number of systems checks.
"Obviously, we have yet to really push the MP4-24 to its limits and we will start running more laps on Monday but this was a constructive start and has given us some confidence. Given the limits on testing this year, it’s now essential that we work productively in order to develop the car ahead of the first race of the season. We have a busy few weeks ahead of us but everyone within the team is really looking forward to the work ahead."

Autodrome Internacional do Algarve test data
Track length 4.687km
Weather Very bright and sunny
Track temp 20°C
Ambient temp 14.5°C
Laps completed 18
Kilometres covered 84
Best laptime 1m 28.719s
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En muista, että McLaren olisi kymmeneen vuoteen tehnyt ongelmatonta ensikokeilua uudella autollaan. Jotkut niistä ovat myöhemmin kuitenkin toimineet ihan mallikkaasti.
 
Ylös