McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuli muuten mieleen että pystysköhän KERSillä pitelemään auto käynnissä, meinaan hybridiä... oishan se jees ku ootellessa moottori hiliaa, toki virta mahtaa loppua keske, mutta ei sen tehokaan kyllä kummone tartte olla..

toki ne nykyää vajaa pytyillä pitelee tyhjäkäynnit yllä..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tähän olisi kiva saada jotain lähdettä och perusteluita.
Lähteitä ei varmaan ole, mutta perusteluina kelpaa varmaan se että renkaat on kaiketi niin leveällä kuin autossa sääntöjen mukaan saa olla. Eli 1800mm lienee maksimileveys. Nuo pölykapselit ylittää leveydeltään eturenkaiden leveys, joten on erittäin todennäköistä että ne ylittä myös 1,8 metrin maksimi leveyden. Tämä on siis vain arvio. Ilman tuota sääntöä pölykapselit lienee tuollaisenaankin lailliset, mutta niistä ei "voi" olla niin paljoa hyötyä kuin eturenkaiden kaventamisesta (ripustusten) on haittaa..

Kaiketi WebSlaven maininta perustuu tähän.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ne ylittävät auton maksimileveyden --> ei ole sallittu.
Ei, vaan säännöissä on erikseen kielletty, että renkaan ulkoreunan ulkopuolella törröttäisi mitään. Tuostahan olisi tulkinnallasi mahdollista tehdä sääntöjen mukainen pienentämällä raideleveyttä.

McLaren käytti noita osia testeissä tiuhaan jo viime vuonna ja kyseessä on kaiketi joku renkaan toiminnan seuraamiseen liittyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ei, vaan säännöissä on erikseen kielletty, että renkaan ulkoreunan ulkopuolella törröttäisi mitään. Tuostahan olisi tulkinnallasi mahdollista tehdä sääntöjen mukainen pienentämällä raideleveyttä.
Missä kohdassa sääntöjä? 11.4 sääntö kävi lähellä, mutta sekään ei kiellä McLarenin käyttämää järjestelmää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Missä kohdassa sääntöjä? 11.4 sääntö kävi lähellä, mutta sekään ei kiellä McLarenin käyttämää järjestelmää.
Luvusta 3.11, bodywork around the front wheels ainakin. Lisäksi kohta 3.15 kieltää mielestäni tuollaiset viritykset myös (auton vanne on jousittamaton osa autoa).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei, vaan säännöissä on erikseen kielletty, että renkaan ulkoreunan ulkopuolella törröttäisi mitään. Tuostahan olisi tulkinnallasi mahdollista tehdä sääntöjen mukainen pienentämällä raideleveyttä.
Juu, en minä tuolla heitollani sitä tarkoittanutkaan, että se olisi se ainut syy. Käytännössä raideleveyttä ei tietääkseni ole kavennettu, joten on se kohta ylileveäkin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Luvusta 3.11, bodywork around the front wheels ainakin. Lisäksi kohta 3.15 kieltää mielestäni tuollaiset viritykset myös (auton vanne on jousittamaton osa autoa).
Eikös tuo osa pysy paikallaan kiinnitysosaan nähden joten 3.15 ei päde. Englantirajoitteiselle voi kertoa mikä kohta 3.11:sta kieltää tuota systeemiä? Tuo osa ei mene pyörän eteen, mikä käytännössä sulkisi kaikki nuo kohdat pois
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös tuo osa pysy paikallaan kiinnitysosaan nähden joten 3.15 ei päde. Englantirajoitteiselle voi kertoa mikä kohta 3.11:sta kieltää tuota systeemiä? Tuo osa ei mene pyörän eteen, mikä käytännössä sulkisi kaikki nuo kohdat pois
3.15 määrittää, että aerodynaamisen osan tulisi pysyä täysin paikallaan jousitettuun osaan autoa nähden ja sitä tuo ei tee. 3.11:ssa auttaisi huomattavasti nähdä nuo piirrokset, mutta alue kyllä ulottuu myös pyörän taakse - taaimmainen raja-alue on 62,5 cm ohjaamon takaosan etupuolella. Toisaalta rajoitusalueen uloin linja on koko auton levyinen.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Aivan, pidän teitä vielä jännityksessä. :D Tuo asia, johon viittaan, on mielestäni toteutukseltaan niin alkeellinen, että sille varmaan naurettaan siiviiliautopuolella! :tongue:
Vaikeahan sitä on perustella, kun ei tiedä perusteluja. Helppo sitten verhoutua tuollaisten "pidän teitä jännityksessä" kommenttien taakse.

Pneumaattiset venttiilinnostimet, sähköisesti toimivat polttoaineruiskut ja yllättäen sähköisesti toimiva sytytys sallivat nykyaikaisilla moottoreilla säädellä jokaista mukia erikseen, ja kyllä, myös jättää sytyttämättä haluttua sylinteriä. Helpoin tapa toteuttaa tuollainen mukin pudottaminen pelistä olisi ihan kytkimellä, jota painettaessa aukeaa sytytysyksikön virtapiiri ja sen takia sytytystulppa ei anna kipinää. Jos sen pystyy näin helposti tekemään vaikka itse, niin millä perusteella ei formula 1 -tason tallit pystyisi sitä tekemään?

En sitten tiedä, mitä kaikkea nykyinen ECU rajoittaa, mutta mitään estettä teknologisesti ei 2lmanin mainitsemalle toiminnolle pitäisi olla.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tarkoitatko Mickey sitä, kuinka ylos imuputken yläpuolelle polttoaine syötetään?

Toinen saattaa olla kurkun kuristus? Ei näy ilmiselvää mekanismia, joka sallisi niiden ohjaamisen itsenäisesti.

Videolla jännästi jollain kierrosalueella koko alue on sumuinen, joka antaisi vaikutelman, että bensaa imeytyy myös "ristiin", vääriin sylintereihin. Kuitenkin saattaa vain vaikuttaa siltä ja kaikki bensa menee siihen sylinteriin, kuin on tarkoitettu sillä imu on nopea ja voimakas. Ei sekoittuminen silti vaikuttaisi huonontavasti ilman kierrolla jäähdyttämiseen, vaan jopa saattaisi tehostaa sitä kun läpi virtaavaan seokseen sitoutuisi lämpöä. Enemmän ilmiöstä olisi haittaa varsinaisessa seoksen säädössä.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Itse päättelin että siinä käy sama ilmiö kuin esim takasiivissä joskus näkee, eli että pytyt imee ilmaa severran kovaa että ilma tiivistyy mistä tuo valkoisuus johtuisi, mutta omaa spekulaatiota tosiaan...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Itse päättelin että siinä käy sama ilmiö kuin esim takasiivissä joskus näkee, eli että pytyt imee ilmaa severran kovaa että ilma tiivistyy mistä tuo valkoisuus johtuisi, mutta omaa spekulaatiota tosiaan...
Minä oisin spekuloinut samalla lailla. Sylinterit kyllä aiheuttavat sellaisen alipaineen, että taatusti kaikki polttoaine imeytyy imuventtiilin läpi palotilaan.


by 2lman:
Tarkoitatko Mickey sitä, kuinka ylos imuputken yläpuolelle polttoaine syötetään?

Toinen saattaa olla kurkun kuristus? Ei näy ilmiselvää mekanismia, joka sallisi niiden ohjaamisen itsenäisesti.

Videolla jännästi jollain kierrosalueella koko alue on sumuinen, joka antaisi vaikutelman, että bensaa imeytyy myös "ristiin", vääriin sylintereihin. Kuitenkin saattaa vain vaikuttaa siltä ja kaikki bensa menee siihen sylinteriin, kuin on tarkoitettu sillä imu on nopea ja voimakas. Ei sekoittuminen silti vaikuttaisi huonontavasti ilman kierrolla jäähdyttämiseen, vaan jopa saattaisi tehostaa sitä kun läpi virtaavaan seokseen sitoutuisi lämpöä. Enemmän ilmiöstä olisi haittaa varsinaisessa seoksen säädössä.
En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että jos on tarve jäähdyttää moottoria, se suoritettaisiin juuri "huuhtelujäähdytyksenä", eli avattaisiin venttiilit ja annettaisiin polttoaineen virrata sylinterin läpi sytyttämättä sitä, samalla jäähdyttäen palotilaa ja männänlakea. Kivasti paukkuu sitten pakoputkessa, mutta tuntuuhan nuo paukkuvan muutenkin, kun läpi virrannut polttoaine räjähtelee pakoputkessa. Mitenkään polttoainetaloudellista tämä temppu ei toki olisi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aivan, pidän teitä vielä jännityksessä. :D Tuo asia, johon viittaan, on mielestäni toteutukseltaan niin alkeellinen, että sille varmaan naurettaan siiviiliautopuolella! :tongue:
Tälläinen kommentti tuntuu jotenkin trollihenkiseltä, ykkösiä seuraavat kuitenkin tietävät että tallit käyttävät tekniikkaa jossa v8-konetta käytetään vähemmillä pytyillä ja ko. sylintereitä kierrätetään. Siitä ei ole tarkkaa selkoa käytetäänkö muita sylinterimääriä kuin 4 (esim 6) tai että käytetäänkö tekniikkaa myös turva-auton perässä vai ainoastaan tyhjäkäynnillä.

Tekniikka tähän on aika vanhaa;
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_displacement

Toisaalta tulevissa koneissa ko tekniikka ei välttämättä enää ole niin tärkeässä asemassa. Nykyinen ECU voi rajoittaa tietyltä osin tekniikkaa ja jos aika-ajon 3.osiossa jonotus ei enää ole niin tärkeää niin suurta syytä systeemille ei välttämättä ole. Auttaahan se toki erikoistilanteissa ja vaikka varikolla seistessä.

edit totaalispekulointia:
Polttoainetta tuskin pumpataan pimeisiin sylintereihin tuona aikana, noiden nykykoneiden tyhjäkäynti kun kuulostaa aika nätiltä ja polttoaineen palaminen pakoputkessa kuluttaisi bensaa ja lämmittäisi pakoputkea. Venttiilinohjauksesta tuona aikana en osaa sanoa, mahdollisuuksiahan olisi vaikkapa pitä imupuoli auki eli siirtää lämpöä imuilmaan tai sitten normaalisti pumpata ilmaa pakopuolen kautta ulos. Voi olla myös mahdollista käyttää tehoa lämmön pumppaukseen, eli imeä alipainetta sylinteriin jä sitten päästää ilma ulos ilman puristusta.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
2Lman ymmärsi vinkin. :thumbup:

En vielä muiden kommentteja mahdollisesti samasta asiasta lukenut, mutta juuri tämä polttoaineen syöttö mietityttää. Onko se säännöin pakotettu toteuttamaan noin kun sen nyt on? Noin se minun näkemistä kuvista on ollut jo iät ja ajat eli sittä asti kun henkilöautoissa vielä käytettiin lähes poikkeuksetta kaasuttimia? Ei tuolla tavalla voi syöttää polttoainetta tehokkaasti/taloudellisesti?

Suihkuavan polttoaineen voisi ajatella jäähdyttävän imuilaa, jolloin sitä voitaisiin periaatteessa imeä enemmän, toisaalta myös polttoaine vie osan tilasta ja varsinkin huonontaa tarkkaa syöttöä. Myös aiemmassa videossa polttoainetta tiivistyi imutorvien sisäpinnoille, josta se valui sylintereihin. Tästä tuskin on kenellekään mitään hyötyä?
Jees, hienoa, että viimeinkin edes jotain yritystä perustelulla. Mutta vääntäisitkö silti ihan rautalangasta, mikä oli se pointti, joka estää jättämästä yhdestä sylinteristä työtahdin tekemättä? Ei nimittäin käy ilmi edellisestä viestistäsi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Siltä se voi tuntua.. :D


Mutta olet periaatteessa oikeassa tuosta pyttyjen lepuuttamista. Eri asia on, käytetäänkö sitä F1:sissä.
No voi :jaska:

Tämä on jo monesti todettu erinäisten asiantuntijoiden suulla. Ilman kyseistä tekniikkaa varikkoportin avautumista useita minuutteja ei olisi pystytty järjestämään -07. Googlettamalla löytänet kommentit Martin Brundlelta ja muilta.

ECU:lla kontrolloidaan yksittäisen sylinterin polttoaineen ruiskutusta ja sytytystä. http://www.f1technical.net forumeilla ainakin veikataan että "pimeän sylinterin" polttoaineen syöttö on pois.

It is currently done completely electronically. The ECU cuts both the fuel and spark to four rotating cylinders per cycle. For example, if the firing order was - 1-8-7-2-6-5-4-3.

Then the first cycle would result in 1-7-6-4 and the next would be 8-2-5-3

It basically runs as 2 alternating 4 cylinder engines, there are pumping loses associated with the valves closing and the compression for the unused cylinders, but these also help balance the engine out.

It probably helps reduce heat soak at idle and reduce fuel consumption during 'parade laps'. It could concievably be used in race conditions as part of a fuel mapo to reduce fuel consumption by activating during off or part throttle applications, but there would always be a momentary delay (mil/second) between cylinder reactivation.
Veikkaisin että tuossa rellun youtube-videossa näkyvä sumu on pääasiassa vesihöyryä alipaineen seurauksena. Ei polttoainetta noin summittaisesti kannattane sumutella.

Tosin siinä voi myös nähdä kapean tarkkarajaisen kartiosumun siellä keskellä joka voisi hyvinkin olla polttoainesuihku.
 
Ylös