McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo ja huvittavaa ku porukka väittelee tosissaa mutta jokainen omasta aiheestaan..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En kyllä vaan oikein tajua McLarenin ratkaisuja...

Mikä ihmeen idea siinä on ollut nostaa koko auton keskiosaa kuljettajan istuimineen ylöspäin? Ja toinen on tuo tulppamainen pakarien ympäristö. Harjaantunut silmä sanois tuosta että 'paska', mutta kai heillä jotain taka-ajatusta noissa ratkaisuissaan on :doubtful:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En kyllä vaan oikein tajua McLarenin ratkaisuja...

Mikä ihmeen idea siinä on ollut nostaa koko auton keskiosaa kuljettajan istuimineen ylöspäin? Ja toinen on tuo tulppamainen pakarien ympäristö. Harjaantunut silmä sanois tuosta että 'paska', mutta kai heillä jotain taka-ajatusta noissa ratkaisuissaan on :doubtful:
Oon aivan sammaa mieltä. Toi pakoputki hässäkkä vaikuttas aika surkeelta ilmavirtausten suhteen, pyörteet ym.. Mutta kai ne aukoo sen pakarin ympäryksen sitten niin että sieltä tulee sitä korvaavaa ilmaa..

Ja tuo auton korkeus (kuski) on kyllä yllättävää, ei tossa oikeestaan ole mitään mikä näyttäs nopealta tai hyvältä. Ainut vaan että McLaren tuppaa olemaan kohtalaisen nopea vaikka paskalta näyttäiskin..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei oikeen ensimmäiset testit vakuuta. Taitaa olla taas huonompi vuosi edessä Mäkillä...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ja tuo auton korkeus (kuski) on kyllä yllättävää, ei tossa oikeestaan ole mitään mikä näyttäs nopealta tai hyvältä. Ainut vaan että McLaren tuppaa olemaan kohtalaisen nopea vaikka paskalta näyttäiskin..
KERS:n akkuille ei taida olla mitään standardimuotoa? Jos niille on varattu tilaa sinne auton keskiosaan pohjan lähettyville. Mutta entäs jäähdytys?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No jaa. Kovalainen kykeni ilmeisesti ajamaan vain kolmen kierroksen vetoja.
Tämä kielii siitä, että vauhtia ei ole edes aika-ajo vedoilla paskan verta..

(ok, taisit tarkoittaa sitä että ongelmia tuli ja bensaa oli enemmän kuin 3 kierroksen verran)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämä kielii siitä, että vauhtia ei ole edes aika-ajo vedoilla paskan verta..

(ok, taisit tarkoittaa sitä että ongelmia tuli ja bensaa oli enemmän kuin 3 kierroksen verran)
TS:n mukaan KERSin lämmöt olivat koholla. Heittosi oli kait provokatiivinen, mutta noilla kilometrimäärillä tuskin tehdään aika-ajovetoja vielä moneen hetkeen.

Mitä tulee akkuihin, niin ne tosiaan pyritään laittamaan mahdollisimman keskelle autoa ainakin ensimmäisissä versioissa. Toisin sanoen McLarenin korkeammalla istuma-asennolla voi olla jotain tekemistä asian kanssa. Toinen vaihtoehto voisi olla, että kuski on vain haluttu lyhyempään tilaan kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Pahoittelen off-topicia, mutta täällä tästä on puhuttu niin jatkan nyt vielä.

No ei mikään estä tekemästä työtahtia, mutta ei se silti minusta poista sitä seikkaa, että polttoaineen syöttö on alkeellinen ja siten lepuutuksella ei saavuteta maksimaalista hyötyä jos pytty on pimeenä vain yhden työtahdin kerrallaan.

Eikä tälla pyttyjen sulkemisella (johon Toni_V:n linkki viittaa) ykkösissä edes ole kovin suurta merkitystä/tarvetta kun koneet ja niiden käyttö on lähinnä on - off -tyyppistä. Eri asia jos laittaa vakionopeudensäätimen päälle ja rullaa taivaanrantaan. :D

Eikö olisi viisaampaa jäähdyttää sylintereita sen sijaan että ne suljetaan?
Eli lepuutettavista sylintereistä kaasuläppä täysin auki ja venttiilit toimisivat optimaalisesti virtauksen suhteen? Tosin nykyisellään kaasuläpät eivät todennäköisesti reagoi tähän tarpeeksi nopeasti.

Voisiko kaasuläpistä päästä kokonaan eroon portaattomalla venttiilien nostolla? Silloin päästäisiin eroon myös kaasuläppien aiheuttamasta pumppaushäviöstä?
Jonkun aikaisemmin ehdottama imu-puristus-työ-poisto-"jäähdytysimu"-"jäähdytyspoisto" -ratkaisu ei onnistu yksinkertaisesti siitä syystä, että jäähdytyspoiston jälkeen pitäisi tulla imutahti, mutta nokka-akseli on tässä vaiheessa 180 astetta edellä/jäljessä, eikä imuventtiiliä avaavaa nokkaa ole. Sen sijaan on mahdollista tehdä "jäähdytysimu"-"jäähdytyspuristus"-"jäähdytystyö"-"jäähdytyspoisto" -sykli, joka on siis aivan normaali 4-tahtisykli ilman polttoainetta ja sytytystä. Käsittääkseni F1-moottorin 4-sylinterinen tyhjäkäyttö toimii siten, että 4 sylinteriä toimii normaalisti samalla kun toiset 4 käyvät ilman bensaa ja sitten vaihdetaan, eli ikäänkuin kaksi 4-sylinteristä konetta, jotka käyvät vuorotellen.

Venttiilien pitäminen auki "leposyklin" aikana on säännöissä kielletty, ja tuskin onnistuisi nykymoottoreilla, koska nokka-akseli painaa suoraan venttiiliä. Työntötankomoottorissa venttiilit on helpompi irrottaa nokan liikkestä, ja tällaisia ratkaisuja on siviiliautopuolella käytettykin. Toki OHC-moottoriinkin systeemi olisi varmaan toteutettavissa, mutta kun sen käyttö kerran on F1:ssä kielletty, miksi semmoisen rakentaisi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
F1-moottorissa ei edelleenkään ole nokka-akselia vaan paine-ilma koneisto. :idea:
 
Ylös