Oon aivan sammaa mieltä. Toi pakoputki hässäkkä vaikuttas aika surkeelta ilmavirtausten suhteen, pyörteet ym.. Mutta kai ne aukoo sen pakarin ympäryksen sitten niin että sieltä tulee sitä korvaavaa ilmaa..En kyllä vaan oikein tajua McLarenin ratkaisuja...
Mikä ihmeen idea siinä on ollut nostaa koko auton keskiosaa kuljettajan istuimineen ylöspäin? Ja toinen on tuo tulppamainen pakarien ympäristö. Harjaantunut silmä sanois tuosta että 'paska', mutta kai heillä jotain taka-ajatusta noissa ratkaisuissaan on :doubtful:
Toivottavasti.Ei oikeen ensimmäiset testit vakuuta. Taitaa olla taas huonompi vuosi edessä Mäkillä...
KERS:n akkuille ei taida olla mitään standardimuotoa? Jos niille on varattu tilaa sinne auton keskiosaan pohjan lähettyville. Mutta entäs jäähdytys?Ja tuo auton korkeus (kuski) on kyllä yllättävää, ei tossa oikeestaan ole mitään mikä näyttäs nopealta tai hyvältä. Ainut vaan että McLaren tuppaa olemaan kohtalaisen nopea vaikka paskalta näyttäiskin..
:ahem: Hamilton maanpinnalla ja rajusti.Taitaa olla taas huonompi vuosi edessä Mäkillä...
No jaa. Kovalainen kykeni ilmeisesti ajamaan vain kolmen kierroksen vetoja. Ei erityisen hieno juttu toki sekään, mutten tuon perusteella tekisi vielä mitään johtopäätöksiä.Ei oikeen ensimmäiset testit vakuuta. Taitaa olla taas huonompi vuosi edessä Mäkillä...
Tämä kielii siitä, että vauhtia ei ole edes aika-ajo vedoilla paskan verta..No jaa. Kovalainen kykeni ilmeisesti ajamaan vain kolmen kierroksen vetoja.
TS:n mukaan KERSin lämmöt olivat koholla. Heittosi oli kait provokatiivinen, mutta noilla kilometrimäärillä tuskin tehdään aika-ajovetoja vielä moneen hetkeen.Tämä kielii siitä, että vauhtia ei ole edes aika-ajo vedoilla paskan verta..
(ok, taisit tarkoittaa sitä että ongelmia tuli ja bensaa oli enemmän kuin 3 kierroksen verran)
Toisen puolen pakoputken ympärille on jo tehty lisä tilaa...
Tyhmä kysymys:
Mistä jäähdytysilma tulee ulos, kun ei näy mitään aukkoja?
Mitenköhän se silti alunperin oli suunniteltu? Luulisi että sitä ilmaa on jostain pitänyt ulos saada ennen tuota uudistustakin.Toisen puolen pakoputken ympärille on jo tehty lisä tilaa...
Jonkun aikaisemmin ehdottama imu-puristus-työ-poisto-"jäähdytysimu"-"jäähdytyspoisto" -ratkaisu ei onnistu yksinkertaisesti siitä syystä, että jäähdytyspoiston jälkeen pitäisi tulla imutahti, mutta nokka-akseli on tässä vaiheessa 180 astetta edellä/jäljessä, eikä imuventtiiliä avaavaa nokkaa ole. Sen sijaan on mahdollista tehdä "jäähdytysimu"-"jäähdytyspuristus"-"jäähdytystyö"-"jäähdytyspoisto" -sykli, joka on siis aivan normaali 4-tahtisykli ilman polttoainetta ja sytytystä. Käsittääkseni F1-moottorin 4-sylinterinen tyhjäkäyttö toimii siten, että 4 sylinteriä toimii normaalisti samalla kun toiset 4 käyvät ilman bensaa ja sitten vaihdetaan, eli ikäänkuin kaksi 4-sylinteristä konetta, jotka käyvät vuorotellen.No ei mikään estä tekemästä työtahtia, mutta ei se silti minusta poista sitä seikkaa, että polttoaineen syöttö on alkeellinen ja siten lepuutuksella ei saavuteta maksimaalista hyötyä jos pytty on pimeenä vain yhden työtahdin kerrallaan.
Eikä tälla pyttyjen sulkemisella (johon Toni_V:n linkki viittaa) ykkösissä edes ole kovin suurta merkitystä/tarvetta kun koneet ja niiden käyttö on lähinnä on - off -tyyppistä. Eri asia jos laittaa vakionopeudensäätimen päälle ja rullaa taivaanrantaan.
Eikö olisi viisaampaa jäähdyttää sylintereita sen sijaan että ne suljetaan?
Eli lepuutettavista sylintereistä kaasuläppä täysin auki ja venttiilit toimisivat optimaalisesti virtauksen suhteen? Tosin nykyisellään kaasuläpät eivät todennäköisesti reagoi tähän tarpeeksi nopeasti.
Voisiko kaasuläpistä päästä kokonaan eroon portaattomalla venttiilien nostolla? Silloin päästäisiin eroon myös kaasuläppien aiheuttamasta pumppaushäviöstä?
Ei pidä paikkaansa. Venttiilien palautus tapahtuu paineilmalla, mutta koneissa on edelleen nokka-akseli.F1-moottorissa ei edelleenkään ole nokka-akselia vaan paine-ilma koneisto. :idea: