F3 Eurosarja 2009

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
En ole kuullut mitään huhuja Mikan tulevaisuudesta, mutta jos siirtyy koppiautoihin (DTM:ään?) niin siitä iso :thumbup:. Ei niiden kaikkien suomalaisten tarvitse aina sinne Formula Ykkösiin tähdätä, mukavaa olisi saada myös touring-puolelle suomalaistähtiä, kenties edes hiukan nostaisi suomalaisten kiinnostusta näitä "turhia" sarjoja kohtaan. Edes sen verran, että uutiskynnys ylitettäisiin...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Vaikkei koppiautoissa mitään vikaan, niin väkisinkin tietty vaikuttaa se flavour, että usein kirkkaimmat lupaukset jatkaa formulapuolella ja ne "vähemmän" kirkkaat menevät sitten koppipuolelle. Koppipuoli on ikään kuin sitten näiden B-tason, sekä liian köyhien lupausten ja vanhojen formulastarojen sulattamo. Mutta faktahan on, ettei esim. F1siin vaan kaikki mahdu (ammattilaisia taas ei kovin monessa muussa formulasarjassa ole, sääli). Melko faktaa on myös se, että jos on kerran mennyt koppipuolelle niin ei sieltä enää formula-uralle palata. Saas nähdä sitten minne Mäki on menossa? Bottas ainakin sitten Eurosarjassa ensi vuonna. Mustosen tulevaisuus ei kovin lupaavalta näytä, kotisivutkin vielä 2008 vuodessa vaikka eipä se vauhtiin vaikuta.

Nyt on kuitenkin pian edessä kauden huipentuma ja mielestäni aina koko kauden paras F3 kisa, Macau. Sitä odotellessa!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikkei koppiautoissa mitään vikaan, niin väkisinkin tietty vaikuttaa se flavour, että usein kirkkaimmat lupaukset jatkaa formulapuolella ja ne "vähemmän" kirkkaat menevät sitten koppipuolelle. Koppipuoli on ikään kuin sitten näiden B-tason, sekä liian köyhien lupausten ja vanhojen formulastarojen sulattamo. Mutta faktahan on, ettei esim. F1siin vaan kaikki mahdu (ammattilaisia taas ei kovin monessa muussa formulasarjassa ole, sääli). Melko faktaa on myös se, että jos on kerran mennyt koppipuolelle niin ei sieltä enää formula-uralle palata.
Ei se koppiautopuolelle meno välttämättä kuolinsuudelmaa tarkoita F1-toiveille, vaikka tie onkin harvinaisempi sitä kautta. Christijan Albers ajoi 4 vuotta DTM:ää ja nousi sieltä ykkösiin. Paffet on kolkutellut pariinkin otteeseen kuskipestin portilla ja Paul di Resta saattaa hyvinkin ajaa ykkösissä ensi kaudella. Lasketko muuten Schumin, Frentzenin ja Wendlingerin ajelut C-ryhmässä koppiautoiluksi?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei se koppiautopuolelle meno välttämättä kuolinsuudelmaa tarkoita F1-toiveille, vaikka tie onkin harvinaisempi sitä kautta. Christijan Albers ajoi 4 vuotta DTM:ää ja nousi sieltä ykkösiin. Paffet on kolkutellut pariinkin otteeseen kuskipestin portilla ja Paul di Resta saattaa hyvinkin ajaa ykkösissä ensi kaudella. Lasketko muuten Schumin, Frentzenin ja Wendlingerin ajelut C-ryhmässä koppiautoiluksi?
Albersin uraa ei hyvällä tahdollakaan voi kehua kovin kaksiseksi - ainoa pistesija Minardilla tynkäkisasta, formulamustalaisena kolmen pohjatallin kiertäminen ja potkut kesken kauden. Kolmetonnisissa ei menestystä irronnut edes sitäkään. Maksukuski siinä missä muutkin.

Vastakkaisena esimerkkinä mainittakoon Bernd Schneider. Ykkösissä 88-90 päälle kolmekymmentä osallistumista ja surkeat yhdeksän starttia. Koppiautoissa: Viisi mestaruutta ja dominointi lajin huipulla kypsemmällä iällä. Kyllä DTM on nykyisellään ihan puhdas b-luokan sarja, jossa ajavat jäähdyttelijät (R. Schumacher, Häkkinen, Alesi jne), urallaan lopullisesti sille sijoilleen jämähtäneet (Ekström, Paffett, Scheider) ja nämä täydelliset nollatason kuskit (Ickx, Stoddard, Lauda) jotka pyörivät mukana silkasta intohimosta lajia kohtaan isin nimeä ja rahaa käyttäen. Eli nimensä mukaisesti Saksan mestaruussarja. Toki di Resta on kuskiainesta parhaasta päästä, mutta häntä(kin) uhkaa jääminen pölyttymään Saksan radoille johtuen kuskimarkkinoiden ylitarjonnasta.

Takaisin aiheeseen: Jules Bianchi pitäisi nostaa ykkösiin ensi kaudeksi. Suvereenia dominointia nimekkäässä seurassa tällä kaudella. GP2 on aivan turha välivaihe näin selkeälle lahjakkuudelle.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Lasketko muuten Schumin, Frentzenin ja Wendlingerin ajelut C-ryhmässä koppiautoiluksi?
OT: Albersin muistin, ei kauaa F1:sissä ollut. Tiedät kyllä, että C-ryhmä aikanaan oli melko erilaista kuin vaikka nyky-DTM. Brundle, Warwick, jne vaihtelivat sarjojen välillä, mukana lähinnä vanhoja F1 kuskeja. Saksan kolmikon koulutusohjelmahan oli selvä jo heidän Sauber-Mersulle mennessään. Nyky Protojen noste/arvostus ei mielestäni ole samaa tasoa kuin C parhaimpina vuosinaan, muttei se tarkoita etteikö sielläkin vois pitkällä uralla palkoille päästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Albersin uraa ei hyvällä tahdollakaan voi kehua kovin kaksiseksi
Se on aiheen kannalta sivuseikka. Toisaalta Albers on esimerkki siitä, kuinka F3- ja DTM-menestys ei realisoidu kuninkuusluokassa. Suurin syy tähän toki oli kalustossa.

Mutta ehkä keskustelua DTM:n tilasta ja sitä kautta ykkösiin nousemisesta pitäisi jatkaa DTM-otsikon alla.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
2010

Sarja näyttää kuivimisen merkkejä, talleja siirtyy muihin sarjoihin???
Kuinkahan on Bottaksen laita kun ei ole kuulunut sopimus asioista mitään.
Art-team on kyllä ilmoittanut osallistuvansa uuteen gp3-sarjaan,mutta kuljettajat...?:confused:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kuinkahan on Bottaksen laita kun ei ole kuulunut sopimus asioista mitään.
Hetkeen ei ole tosiaan kuulunut mitään, mutta ymmärtääkseni mennään aikaisemmin ilmoitetut suunnitelman mukaisesti, eli vielä toinen kausi F3 Eurosarjaa ART:n autolla.
Art-team on kyllä ilmoittanut osallistuvansa uuteen gp3-sarjaan,mutta kuljettajat...?:confused:
Näillä mennään: Pedro Enrique, Esteban Gutierrez, Alexander Rossi

Mun mielestä Valelta ihan hyvä veto jättää tuo luokka kokeilematta ainakin tässä vaiheessa. Uusi luokka on kuitenkin aina kysymysmerkki... muutenkin GP3:n mielekkyys on vähän mitä on. Autot eivät kai ole sen nopeampia kuin F3 ja rahaakin palaisi ilmeisesti saman verran kuin Euroseriesissä (eli paljon). Parempi vain pysyä perinteisellä reitillä ja siirtyä F-kolmosista GP2:een.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Aika hiljasta on ollut suomalaisrintamalla vielä, ajatellen koko pikkuformula/koppirintamaa. Bottas ja Laine taitaa olla suht ainoita jotka on kertonut suunnitelmistaan jotain. Jossain suhteessa harmittaa tällanen jatkuva oravanpyörä, missä käydään hehkutaan uusia kuskeja kun edellisillä menee huonosti, usein tallin tai rahojen takia. Ajotaitohan ei mihinkään katoa. Usein taitekohta on viimeistään F3. Mihin sekin johtaa? Tuleeko esim. Mäestä ja Mustosesta nyt uudet Viinikainen ja Mäenpää, liittyykö seuraavaksi sitten joukkoon esim. Bottas ja Vainio? Niin kauan kuin Bottas ja Häkä on kimpassa niin en usko. RedBullin junioritiimin toiminta on kans kyl sellasta, ettei sen varaan voi laskea kuin hetkeksi, montako suomalaista sieltä on jo lentänyt vuosien varrella? Toisaalta ilman Redaria näillä kuljettajilla ei olisi välttämättä ollut rahaa mihinkään. Tulokset määrää Redarilla hyvin vähän sitä ketkä ajaa ja mitä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aika hiljasta on ollut suomalaisrintamalla vielä, ajatellen koko pikkuformula/koppirintamaa. Bottas ja Laine taitaa olla suht ainoita jotka on kertonut suunnitelmistaan jotain.
Menee ny vähän aiheesta ohi, mutta:

Jesse Anttila, Fluid, FF UK
Valtteri Bottas, ART, F3 Euroseries
Jesse Krohn, RP, Italian F3
Matias Laine, Motopark, F3 Euroseries
Petri Suvanto, Kaufmann, FBMW Euro
Aleksi Tuukkanen, ArtLine, Saksan F3 (Trophy)
Aaro Vainio, SG, FR2.0 Euro

Varmaan on joku muukin jo suunnitelmistaan kertonut, mutta ei nyt tähän hätään tullut muita mieleen.
 
Ylös