Ykkösten herrasmies-kuljettajat

Jacce1971

Member
Liittynyt
5.3.2007
Viestit
17
Herrasmiesmäisyys ei sovi yhteen menestymisen kanssa.
Fisichellat ja Barrichellot ovat liian kilttejä, herrasmiehiä.

Herrasmiesmäisyyden jälkeen vois tulla vaikkapa reiluus,
siihen sopii suurin osa kuskeista. Säännötkin nykyisin tekevät
kuskeista suht reiluja, koska muuten rapsahtaa ikäviä sanktioita.

Sitten on näitä suht reiluja, joilla kuitenkin pimenee vintissä
tiukan paikan tullen: Senna ja Schumacher tulee ensimmäisenä mieleen.

Lähes kaikki kuskit kypsyvät iän ja kokemuksen myötä.
Kyllä Häkkinenkin tunnettiin alkuaikoina jonkinmoisena
kuumakallena. Muistelisin ainakin Argentiinassa ja Saksassa
lähtösuoralla kolisseen useammankin auton kesken. Syyllisenä
Häkkinen.
Nuoruuden into, halu näyttää ja oman imagon rakentaminen aiheuttaa aina tilanteita. Keltanokat haluaa heti kättelyssä pistää kovan kovaa vastaan, jotta saisi kunnioitusta muilta. Se joka kaksintaistelussa ensin antaa
periksi, antaa periksi jatkossakin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Herrasmiesmäisyys ei sovi yhteen menestymisen kanssa.

Lähes kaikki kuskit kypsyvät iän ja kokemuksen myötä.
Kyllä Häkkinenkin tunnettiin alkuaikoina jonkinmoisena
kuumakallena. Muistelisin ainakin Argentiinassa ja Saksassa
lähtösuoralla kolisseen useammankin auton kesken. Syyllisenä
Häkkinen.
Ei meiti oikein voi muuta kuin olla eri mieltä. Kuten ollaan huomattu, ei herrasmiesmäisyys ole ollut este menestymiselle.

Mitä kypsymiseen tulee, niin Schumacher toimi "reilusti" -94, -97 ja vielä 2000 luvulla useasti vähemmillä seurauksilla. Se siitä kypsymisestä, jota minä en havainnut.

Mitä taas tulee tuohon Häkkiseen, niin Häkkinen on kyllä ollut reilu alusta asti. Esimerkkinä mainitsemasi Saksa ei millään muotoa sovi kuumakalle -esimerkkiin. Siinä ei ole mitään epäurheilullista, lähinnä "kakka housussa että mitähän nyt tapahtuu" -ajamista, kokemattomana kylläkin. Kannattas melkeinpä se Häkkisen kirja lukea joskus.

Hyviä ajatuksia joista meiti vain sattuu olemaan erimieltä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Revolt: Heinzia vaan vitutti ku Häkä ohitti hänet pari kertaa ja tyylillä :D

Siinä yksi selkeä ero juuri hyvän ja riittävän röyhkeän mutta herrasmiesmäisen kuljettajan sekä liian kiltin kuljettajan välillä. Heinz kuuluu samaan sarjaan Fisicon ja Rubenin kans. Liian kiltti menestyäkseen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siinä yksi selkeä ero juuri hyvän ja riittävän röyhkeän mutta herrasmiesmäisen kuljettajan sekä liian kiltin kuljettajan välillä. Heinz kuuluu samaan sarjaan Fisicon ja Rubenin kans. Liian kiltti menestyäkseen.
Minä en allekirjoita tällaisia panettelevia väitteitä alkuunkaan. Ne eivät pärjänneet koska olivat liian hitaita tallikavereihinsa nähden ajaessaan huippuautoilla. Ei siinä mitään sen kummempaa mystiikkaa tai draamaa ole.

:p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Minä en allekirjoita tällaisia panettelevia väitteitä alkuunkaan. Ne eivät pärjänneet koska olivat liian hitaita tallikavereihinsa nähden ajaessaan huippuautoilla. Ei siinä mitään sen kummempaa mystiikkaa tai draamaa ole.

:p
Totta aika pitkälti. Väitän kuitenkin, että useammin olisi Ruben Schumin lyönyt, mitä tilastot antavat ilmi. Samoin Fisico Alonson. Näihin on minun mielestä nähtävissä selkeitä todisteita herrojen aikaisemmista suorituksista muiden kuin Briatoren alaisuudessa.

Heinz taas oli selkeästi tallikaveriaan hitaampi ja sanoisinko epävarmempi huipputallissa ajaessaan. Mutta kummallisen hyvin pärjäsi sitten hieman heikommalla kalustolla?

Jos kuitenkin ajatellaan tätä kiltti, ei kiltti -akselia. Niin jos Alonso olisi ollut kiltimpi ja Fisico röyhkeämpi, niin miten olis käyny? Olisko Fisico saanut paremman tuen tallissa? Luultavasti. Miten taas kävi Trullille, kun hän ei ollut riittävän kiltti, eikä alistunut rooliinsa? Kenkää tuli. Kait se on sitäkin, että tietyssä tilanteessa, työpaikan säilymisen vuoksi on tyydyttävä olemaan kiltti mut taatusti olisi Rubenille löytynyt töitä jostain muusta tallista, kuten Trullillekin löytyi. Eri asia on sitten miten pääsee menestymään tässä jatkotallissa. Maine on kuitenkin Trullilla huomattavasti Rubenia korkeammalla vaikka Rubenin statsit hieman paremmat ovatkin. Näin ainakin minun silmissä. Vaikka sitten toisaalta jos ajattelee toisin, niin Rubenin statseihin kun ottaa sen Schumi miinuksen, niin Rubeninkin statsit nousee korkeammalle.

No mut siis, olisivat olleet nopeampia sitten, niin ei tarviis murehtia kiltteyttään :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Terveisiä yhdeltä Pablo Montoyalta joka olis vähän kiltimpänä pärjännyt mielestäni paremmin :p
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Senna tosiaan oli sellainen tulisieluinen tuuliviiri, että yhdessä tilanteessa saattoi olla kuin laupias samarialainen ja toisessa raivohullu egomaanikko.
Kovia sanoja kuolleesta legendasta. Onko kaikkiin kuskeihin pakko suhtautua samalla tavalla? Eikö toisia voi kunnioittaa enemmän, toisia vähemmän.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Itsekin pidän Sennaa suurena kuljettajana, ihmisenä ja legendana.
Kuitenkaan sen, että kaveri menetti traagisesti henkensä moottoriradalla, ei pitäisi estää rehellisten mielipiteiden esittämistä ja kriittistä keskustelua henkilöstä.
Jos Schumacher olisi menehtynyt Silverstonessa -99, olisiko sen jälkeen pitänyt vaieta sen likaisista tempuista radalla vain kunnioituksena kuolleita kohtaan?
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Häkä ainakin oli herrasmies radalla mielestäni. Muuten en persoonastaan pidä, mutta kuskina oli fiksu ja taitava.

Schumin meriitiksi mäkin laskisin, kuten joku tuossa aiemmin jo sanoi, ne lukuisat hyväntekeväisyyskampanjat, mutta radalla Schumi ei ole herrasmies ollut kuin satunnaisesti.

Tän hetken kuskeista vaikea sanoa... Ovat vähän tylsiä persoonia. Onko tuolla juurikaan kovin ristiriitaisia tyyppejä enää nykyään? Kaikki yhtä värittömiä. Tosin sitten myös enempi herrasmiehiäkin ehkä, mutta aika tylsiä tyyppejä...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ei nykyajan kuskeista kukaan ole herrasmies. MM-sarjan alkuvuosina näitä saattoi vielä löytyä, mutta kun en tiedä kovin montaa tuon ajan kuskia nimeltä, niin en lähde arvuuttelemaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei nykyajan kuskeista kukaan ole herrasmies. MM-sarjan alkuvuosina näitä saattoi vielä löytyä, mutta kun en tiedä kovin montaa tuon ajan kuskia nimeltä, niin en lähde arvuuttelemaan.
No jos mennään parikytä vuotta taaksepäin, niin vois sanoo että Hamiltonia lukuunottamatta kaikki muut tän päivän kuskin on herrasmiehiä..

Ei oo hetkeen kuskitkaan tapellu keskenään.. :eek:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No jos mennään parikytä vuotta taaksepäin, niin vois sanoo että Hamiltonia lukuunottamatta kaikki muut tän päivän kuskin on herrasmiehiä..

Ei oo hetkeen kuskitkaan tapellu keskenään.. :eek:
Jep, nykyään ei ole ollut ihan tällaista meininkiä :eek:

Noh, saivat Fernando Alonso ja Felipe Massa sentään Nürburgringin kisan jälkeen aikaiseksi pienen riidan.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
http://www.guardian.co.uk/sport/blog/2008/oct/14/formulaone-lewishamilton1

Richard Williams/Guardian

Tämä artikkeli on niin hyvä, että jos joku ei osaa englantia, tässä pikainen käännös:

TYHMÄNROHKEAN HAMILTONIN TULISI OTTAA HISTORIAN TUNTI AIHEESTA KUNNIOITUS

On näkyvillä merkkejä siitä, että Hamilton on perinyt edeltäjiltään uskomuksen että mikä tahansa taktiikka on oikeutettu voittoa tavoiteltaessa.

Ayrton Senna'n uskomus omaan lähes jumalaiseen olemukseen asetti vaarallisen esimerkin Hamiltonille ja Massalle.

Tämän päivän autot ovat kestäviä joten ei ihme että tämän päivän kuljettajat eivät pelaa vanhojen sääntöjen mukaan.

(Tämä juttu on siis Fujin kisasta)

Hamiltonin ja Massan liikkeet, joita kohteeliaasti voisi kuvata yli-aggressivisiksi muovasivat kisan tuloksen. Molemmat saivat rangaistuksen. Syvemmältä katsottuna kuitenkin todellinen syy on heissä, jotka antoivat edelläkävijänsä muovata moottoriurheilun etikettiä sellaiseksi minkä vanhemman ajanjakson kuljettajat olisivat nähneet murhan yrityksinä.

Ei ole vaikeata identifioida näitä edelläkävijöitä. Ayrton Sennan uskomus omaan jumalaisuuteensa ja Schumacherin puhdas häikäilemättömyys asettivat esimerkin Hamiltonille ja Massalle yhtä varmasti kuin Bach Beethovenille ja Cézanne Picassolle. Se mitä me nyt näemme on vääjäämätön seuraus siitä.

Hamiltonissa on varmasti jotakin Sennasta ja surullista kyllä, se ei ole hänen ajokykynsä joka läheni neroutta. Kun brasilialaiselta kerran kysyttiin jostakin mitä hän oli tehnyt radalla hän vastasi: Mutta minä olen Senna.

Hamilton näyttää omaksuneen samankaltaisen asenteen, vakaumuksen missä ihmiskunnan rooli on tukea häntä.

Nakyvissä on merkkejä siitä, että Hamilton on perinyt sekä Sennalta että Schumacherilta uskomuksen että mikä tahansa taktiikka on oikeutettu siitä yksinkertaisesta syystä, että heidän logiikkansa mukaan se vahvistaa luonnonollista järjestystä maailmassa.

Kun Robert Kubica kritisoi Hamiltonin lähestymistä viime viikolla, hän tuskin odotti näkevänsä niin nopeasti pitävää ja elävää todistusta joka tuki hänen sanojaan. "On olemassa erilaisia filosofioita" puolalainen sanoi. "Joko ajat kovaa mutta rehellisesti tai sitten olet yli-luottavainen". Hamilton tyrmäsi kritiikin mutta sunnuntaina hän kieltäytyi hyväksymästä seurausta huonosta lähdöstään mikä näytti että Kubican kommentit eivät olleet pelkästään esimerkki tavallisista mielen psyykkaamisista.

Hamiltonia kannattaisi muistuttaa siitä miten ensimmäinen britti, Mike Hawthorn, voitti oman kruununsa tasan 50 vuotta sitten. 3 kisaa jäljellä, Hawthorn oli kylki kyljessä suurimman vastustajansa, Stirling Mossin kanssa kun he ajoivat Porton katuradalla. Moss voitti ja Hawthorn oli tulossa toiselle sijalle kun hän spinnasi viimeisellä kierroksella ja moottori sammui. Jotta hän sai auton käynnistymään uudestaan, hänen oli työnnettävä autoa. Koska auto oli suunnattu väärään suuntaan, hänet hylättiin. Moss kuitenkin pisti kampoihin sanomalla että kun Hawthorn oli työntämässä autoa, Ferrari oli ollut katukiveyksellä eikä radalla, jos tarkalleen katsoo.

Tämän johdosta, Mossin todistuksen ansiosta, Hawthornin annettiin pitää toinen sijansa ja siitä saadut 6 pistettä. Muutama viikko myöhemmin, Monzan ja Casablancan jälkeen, Hawthorn kruunattiin mestariksi. Hän oli voittanut mestaruuden yhdellä pisteellä eikä Moss koskaan, siitä päivästä tähän päivään saakka, ilmaissut pienen pienintäkään katumusta siitä teosta, josta hän sai maksaa niin kalliisti. Ehkä eroavaisuus on tässä: Nuo miehet tiesivät, että joka kerta kun he kisaavat, heillä oli toisen elämä käsissään.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
David Coulthardista ei kyllä saa ritaria tai herrasmiestä tekemälläkään. Moukkamainen ja ylimielinen pöyhkeilijä, joka on tunaroinut radalla ja sen ulkopuolella melkoisesti. Ilmeisesti tämä maine on noussut siitä Häkkisen avittamisesta Jerezissä ja Austrialiassa ennen muinoin. Heti seuraavalla kaudella paukapää menee ja tökkää Häkkisen joukon hännille elintärkeässä Itävallan kisassa. Otti syyt siitä silloin niskoilleen, mutta on herrasmiesmäiseen tapaansa jälkikäteen kertonut, että ei se ollut koko totuus. Ja sitten oli se Ranskan kisan keskisormi, mikä oli kylläkin oikeutettua mutta ei kyllä anna kovin ritarimaista kuvaa...

Kaudella 2001 oli Schumin ykköshaastaja eikä selvinnyt Enrique Bernoldista ohi kuin 22 kierroksen jälkeen Monacossa, mistä sitten piti tilittää muutama litra katkeria kyyneliä medialle vielä viikkoja ko. kisan jälkeen. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tästä saa hyvän kokonaiskuvan.

Itselleni Mika Häkkinen edustaa viimeisiä herrasmieskuskien joukkoa Ykkösissä. Juuri koskaan ei mies aiheuttanut mitään suuria joukkokolareita, ja yleensä oli aina pahoittelemassa jos jotain sattui eikä lähtenyt marmattamaan epäselvissä tilanteissa, vaan tunnusti vastustajan paremmaksi. Ajokiellon jälkeen todella siistiä menoa eikä mm. yhtään kolaria radalla Schumin kanssa. Toinen joka tulee mieleen on HH Frentzen. Näissä kahdessa oli jotain eleganssia ja tyylikkyyttä, mitä F1 kaipaisi tänä päivänä. Nykykuskeista ainakin Vettelissä on ainekset häkkismäiseksi herrasmieheksi.
 

#Driver

Well-known member
Liittynyt
27.1.2009
Viestit
66
Nicolelta asia tekstiä...!

Vaikka Kimillekkin on muutamia kämmejä käynyt, täytyy muistaa etteivät ne ole olleet tahallisia (no poislukien yksi keskarin näyttö) ja niitä on sattunut mielestäni todella vähän siihen nähden että Kimi on ajanut jo 8 kautta ykkösiä.

Laittakaahan joku linkki Kimin ja Kubican välisestä taistosta Japanissa, en itse löytänyt sitä mistään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Jos liikkui McLarenin siltasiipi kovissa vauhdeissa niin näyttäisi tuon videon perusteella Ferrarin etusiipi puolestaan joustaneen melkoisesti kärjistään. Miten lie jäykistävät tämän vuotiset hehtaarietusiivet?
Sehän meni rikki siinä alkurytäkässä.
 
Ylös