Norjan ralli

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Outoa,että se tolla vehkeellä lähtee ajamaan,niinhän se ainakin aikasemmin ite sano,että jos mm:ää ajetaan,pitää olla hyvin kilpailukykyinen auto alla,ei tolla saaralla enää ajeta kun korkeintaan jämäpisteistä:nope:
Kyllä tolla korkeemmalle tuloksissa pääsee kun S14llä...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Kyllä Xsaralla edelleen vetomies kerkeää top3 vauhtiin, edellyttäen tietty että xsara on kovimmassa mahdollisessa tikissä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kyllä Xsaralla edelleen vetomies kerkeää top3 vauhtiin, edellyttäen tietty että xsara on kovimmassa mahdollisessa tikissä.
Just näin. Oma arveluni on, että Citroen ja Ford eivät ole kehittyneet ehkä kuin 20-40 sekuntia rallimitassa siitä ajasta (2006) kun Loeb vielä pystyi vastaamaan Grönholmin vauhtiin uudella Fordilla. Jos oletetaan, että tallit olisivat tulleet vaikkapa minuutin eteenpäin vuodesta 2006 kehitystyö olisi tapahtunut todella huomaamatta - ilman, että kumpikaan tiimi olisi missään vaiheessa nykäissyt selvää eroa toiseen tiimiin. Jos tällaisia muutoksia pitäisi identifioida niin ennen Kreikan rallia 2007 Ford saattoi löytää parikytä sekkaa lisää (Loriaux myöhemmin vahvisti, että juuri tuota rallia ennen he löysivät juttuja joita oli haettu pitkään).

Ehkä isoin haaste Petterin tiimille on se, että löytyy optimaaliset asetukset lumelle ja uusin renkaisiin. Jos nyt Xsara vaikka olisi vajaan minuutin jäänyt kehityksestä normaalirallissa, niin lumella toi ero tuskin olisi sitä. Lumella tasoittuu.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Kyllä Xsaralla edelleen vetomies kerkeää top3 vauhtiin, edellyttäen tietty että xsara on kovimmassa mahdollisessa tikissä.
Uskoisin myös että jos iskunvaimennin ja jousituspalikat on tikissä, niin tolla vois lumella ehtiä jopa lähelle kärkivauhtia. Kai noita palikoita voi tohonkin vaihtaa kehittyneempiä?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Petteri on testannu Xsaraa ja kuulemma kaikki on erilaista Subaruun verrattuna, autolla voi kunnolla "työntää" mutkiin. Toivottavasti saa paukuteltua hyviä pätkäaikoja, ja jos olosuhteet on vielä otolliset niin lähtönumerostakin tulee saamaan oman etunsa, mikä se numero sitten onkaan.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Petteri on testannu Xsaraa ja kuulemma kaikki on erilaista Subaruun verrattuna, autolla voi kunnolla "työntää" mutkiin. Toivottavasti saa paukuteltua hyviä pätkäaikoja, ja jos olosuhteet on vielä otolliset niin lähtönumerostakin tulee saamaan oman etunsa, mikä se numero sitten onkaan.
Sama numero se on ku noissa kuvissakin jo auton ikkunassa ja kylessä on eli #11. Lähtönumero tosin saattaa olla hiukan aikaisemmin tai hiukan myöhemmin mutta ei se siitä paljoa muutu.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Ei sovi myöskään unohtaa kuinka ralliautoilu on henkimaailman asioita. Taitava, näyttöhaluista tiineä ex-mestari saattaa piiskata vanhemmankin auton sellaiseen laukkaan, että siinä putoaa leuka jos toinenkin. Tietkään eivät ole Petterille suoranaisesti outoja. Minä toivon menestystä. :thumbup:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Olipas ruman värinen Saara. Harmaata pohjamaalia ja vähän mustaa koristeena. yäk.
Toivottavasti kulkupuoli on sitten paremmassa kunnossa ja kuten jo todettu, lähtönumerosta voi olla hyötyä ekana päivänä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Minusta se näytti hienolta. Vai johtuikohan tykkäämiseni siitä, että olin vain niin helpottunut kun Petteri oli saanut auton ajettavaksensa? Samapa tuo. :tongue:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Munkin míelestä siisti rassi.

Nyt vaan suuttimet ja ahtot kohilleen!

Mahtavaa, kun poika saa auton alle, joka kääntyykin :)

Ihmeen vähän tätä mallia on näkynytkin. Luulis, että niitä olis ihan ajokuntoisia pelejä tarjota maailmalle.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Aijaaha, Petteri&Tiimi hoitaa kaiken muun autosta paitsi moottorin, se on yllättäen Citroenin hoidossa. Eli jos Petteri sunnuntaina on käressä ja Loeb toisena niin sieltähän sitten tiputetaan moottoritehoja niin paljon että Loeb pääsee ohi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Hiphei, tuo sääntely tehtaan puolelta on kans yksi niitä juttuja mitkä pistää kyrsimään niin maan perkeleesti tässä nykyajan touhussa. Ei yksityisillä ole mitään asiaa kärkeen, vaikka nyt en usko Petterin ihan voitosta ajavankaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
tuo sääntely tehtaan puolelta on kans yksi niitä juttuja mitkä pistää kyrsimään
Ei nyt liity Norjan ralliin, mutta..

Mikä on sitten totuus tästä moottoritehojen sääntelystä? Kuinka paljon sitä mahtaa tapahtua, missä muodossa, milloin, miksi, kuinka paljon sillä on ollut vaikutusta ym.

En hiffaa miksi joku tehdas haluaisi säännellä saman merkin yksityisten moottoritehoja. Ensinäkin kyseessähän on edelleen oman merkin menestys, oli sitten kyseessä yksityinen tai tehdas - sen parempaa mainosta merkille mitä enemmän merkin autoja pärjää paremmin kuin muiden merkkien. Lisäksi tekniset viat, ulosajot ym. keskeytykset tuhoavat kuitenkin monesti etenkin yksityisten loistavia suorituksia. Eikö siten olisi järkevämpää laskea tehoja tai käyttää muita "tallimääräyksiä" korkeintaan vasta esim. rallin viimeisillä EK:illa jos yksityisestä saman merkin kuljettajasta pitää päästä ohi ennen maalia. Sanotaan nyt esim. Sordo olisi Petterin takana Norjassa sunnuntaina..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Mielenkiintoista olis tietää faktaa tuosta sääntelystä. Mutt kai se perusajatus vaan on että palkattujen tehdaskuskien edelle ei muita lasketa, noin kärjistäen sanottuna. Ja onhan se koneen sääntely siistimpi tapa hoitaa nuo marssijärjestykset kuntoon kuin jos pitäisi ajamalla himmailla. Tiedä sitten onko Petterin Xsaran asetukset täydessä tikissä lähdössä, nähdäänkö edes ekana päivänä mihin sillä autolla oikeasti voi yltää.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No eiköhän se kuitenkin ole Citroenilla tavotteena saada kaikki mahdolliset pisteet mitä vaan saatavissa on? Tuskin sinne Petteriä päästetään väliin säätämään jossei pakko ole. Ja olishan se noloa tehtaalle että yksityiskuski tulee omalla tallilla ja 4 vuotta vanhalla autolla, mallilla, jota tehdas ei ole enää pariin vuoteen käyttänyt ja pyyhkisi lattiaa molemmilla tehtaan autoilla.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Merkkiluokka ja yksityistallit niin ei olis säätämistä ;).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En hiffaa miksi joku tehdas haluaisi säännellä saman merkin yksityisten moottoritehoja. Ensinäkin kyseessähän on edelleen oman merkin menestys, oli sitten kyseessä yksityinen tai tehdas - sen parempaa mainosta merkille mitä enemmän merkin autoja pärjää paremmin kuin muiden merkkien. Lisäksi tekniset viat, ulosajot ym. keskeytykset tuhoavat kuitenkin monesti etenkin yksityisten loistavia suorituksia. Eikö siten olisi järkevämpää laskea tehoja tai käyttää muita "tallimääräyksiä" korkeintaan vasta esim. rallin viimeisillä EK:illa jos yksityisestä saman merkin kuljettajasta pitää päästä ohi ennen maalia. Sanotaan nyt esim. Sordo olisi Petterin takana Norjassa sunnuntaina..
Osittain samasta asiasta on kyse kuin silloin kun WRC-tiimit vaativat F2 autojen minimipainoja nostettavaksi vain siksi että tarmac-ralleissa ne saattoivat olla jopa nelikkoja nopeampia. WRC tiimien mielestä jokainen F2:lle menetetty MM-piste oli liikaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Noista 90-luvun kitcareista puheenollen, tuubia selatessa tuli vastaan loistava klippi jossa noille etuvetoisille Pösöille, Relluille yms. annetaan monoa asvaltilla ja huolella. Tätä pätkää katsoessa ei ole vaikea uskoa että nelikot jäivät taakse:
http://www.youtube.com/watch?v=jFAfiTe4Gqw
 
Ylös