Olisihan tuo mielenkiintoista nähdä miten miesten kantti kestää, jos nainen ottaa miesten päänahkoja radalla.
Tämähän olisi ollut mahdollista nähdä IRL-sarjassa ja oltaisiin varmasti jo nähtykin, jos Danica oikeasti osaisi ajaa. Tähän asti "IRL-tähdillä" ei kuitenkaan ole luonnollisista syistä ollut tarvetta huolehtia koko asiasta. Se miksi tästä edes spekuloidaan "kuninkuusluokan" puolella, en voi käsittää.
Tämä on julkisuuskikka. Aika alhainen julkisuuskikka. Anderson saa miehet puhumaan suupielet kuolassa kuljettajasta ja ennen kaikkea USF1:stä (joilla ei vielä ole ollut minkäänlaista tekemistä keskenään) ja käärii sitten huomiarvon tuomat hedelmät itselleen. En kuitenkaan jaksa uskoa, että Anderson ja etenkään Windsor olisivat niin naiveja, että kuvittelisivat prinsessan pärjäävän F1:ssä. Windsor, joka karsasti jo Scott Speediä, on sen verran amerikkalaistunut näiden vuosien aikana, että hän ei tule ikinä lähettämään lapsellista kiukkupussia edustamaan Amerikan Yhdysvaltoja maailman näyttämölle. Ei ikinä. Eri asia olisi, jos Prinsessa olisi hyvä kilpa-autoilija, mutta kun hän ei ole sitäkään. Jos Danica jollakin "avuin" keplottelee itsensä ykkösiin, niin ensimmäisen kilpailun jälkeen mediassa mainittaisiin useasti sanat "häpeällinen", "pettymys", "yliarvostettu" ja "katastrofi".
USF1 tulee olemaan mielenkiintoinen ankka. On naurettavaa, että joku edes ehdottaa, että tallin nimen pitäisi olla Eagle - Kotka. Se arvonimi kuuluu nyt ja ikuisesti Dan Gurneylle ja hyvä niin. En varmasti ole ainoa, joka kuullessaan sanan USF1 miettii välittömästi Eric Broadlyn MasterCard Lola - tallia, jonka suoritusten peittoamiseksi tarvitaan todellakin jotain hieman parempaa kuin keskinkertainen auto ja Danica Patrick.
Jotain hyvää tässä kuitenkin on. Amerikkalainen talli ehkä toisi mielenkiintoa alkaa seuraamaan Amerikan pikkuformulaluokkia kuten Atlantic, StarMazda ja Formula BMW USA, joissa kilpailee paljon lahjakkaita nuoria kuljettajia. Danican ja Marcon sijasta - jotka eivät muuten ole voittaneet näissä luokissa yhtään kilpailua - nostaisikin esille 20-vuotiaan Graham Rahalin, joka on kuin tehti ykkösiä varten. Hän on karismaattinen, viisas ja nopea kuljettaja, jonka tavoitteena on pienestä pojasta asti ollut F1. Graham todella ansaitsisi F1-paikan, sillä hyvällä kalustolla hän taistelisi parin vuoden sisällä maailmanmestaruudesta.
Jo mainittujen Summertonin ja Kimballin lisäksi juuri nyt Amerikassa on paljon nuoria ja lahjakkaita kuljettajia, joilla ei ehkä ole mahdollisuutta näyttää taitojaan Euroopassa, mutta jotka ovat jo nyt säväyttäneet Amerikan pikkuformuloissa. Condor Daly, Alex Rossi ja nyt hieman kypsempi John Edwards ovat maailmanmestariainesta. Heidän markkina-arvonsa on luonnollisesti vähäisempi kuin Prinsessan, mutta hyvin nopeasti heistä pystyisi tekemään supertähtiä. Se on sitten eri asia onko F1:ssä lopulta niin paljon glamouria, että nämä kuljettajat haluavat rimpuilla nolosti letkan hännillä samalla kun he voisivat kilpailla hyvällä kalustolla jossain muussa sarjassa? He kun ovat kaikki synnynnäisiä voittajia, jotka eivät siedä häviämistä.
64 miljoonan dollarin budjetti ja Danica Patrick ovat jo itsessään katastrofin ainekset. Niin arvostettu insinööri kuin Ken Anderson onkin, niin täytyy myös muistaa, että hän oli mukana täysin flopanneessa Falcon-projektissa, joka komeasti esitteli pelkän hiilikuitukorin ja joka ei koskaan liikkunut omin voimin mihinkään. Tämä voi siis flopata ennennäkemättömällä tavalla. En muutenkaan ymmärrä, miksi USF1:n tarvitsee heti pyrkiä huipulle. GP2-talli, jonka tavoite myöhemmin on siirtyä ykkösiin olisi kuulostanut paljon realistisemmalta...
TIMOMIES sanoi:
Joku amerikan sarjoja seurannut voisi kertoa miten Danica on pärjännyt radoilla, joissa mutkia myös oikealle.
Danica on viimeisen kymmenen vuoden aikana voittanut peräti yhden kilpailun monimutkaradalla. Tämä tapahtui Long Beachissä, jossa hän vuonna 2002 ajoi Toyota Celicalla perinteisen julkkiskisan ammattilaisluokan voittoon. Danica peittosi mm. Star Trekistä ja X-Menistä tutun Patrick Stewartin ja kovan automiehen Christopher Tituksen. Ainoa kovatasoinen kilpa-autoilija koko lähdössä oli Tommy Kendall, mutta IRL:n naiskuljettaja Sarah Fisher oli myös mukana. Säälittävintä on, että Danican Motegin IRL-voittoa lukuunottamatta tämä on hänen paras tuloksensa moottoriurheilussa...
Tai noh, sijoittui hän kerran neljänneksi jossain ovaalikilpailussa...