Kun joku avasi Pandoran lippaan...
tarkoitin lähinnä että siellä suunnalla on totuttu enemmän kilvan ajon meininkiin varsinkin suuren yleisön silmissä, ja sitä tämän päivän formulat ei ole; tosin ensi kaudella tai sitä seuraavalla voi tilanne olla jo eri, kuka tietää. laji kuin laji elää ohituksista ja sitä amerikan sarjoissa on riittänyt, katsojien odotukset on kuitenkin sillä tasolla. kilpailu markkinoista on amerikan maalla niin kovaa että f1:n pitää olla todella viihdyttävää että se siellä menestyy, ja kyllä se jotain kertoo että tällä hetkellä nascar taitaa olla sitä kovinta hottia niillä mailla, mutta euroopan ja aasian suunnalla laji ei oikeen tahdo kiinnostaa (eipä ole kisojakaan eikä kuskeja tosin).
Kertoo paljon perinteisen F1-formulan heikkoudesta enemmän kuin "tyhmien jenkki-junttien" maailmankuvasta. Jos Suomessa tarjottaisiin enemmän vaihtoehtoja sen sijaan, että suollettaisiin selkärangattomasti vain tätä yhtä ja samaa, niin kyllä suomalaisetkin löytäisivät muita sarjoja. Amerikka on tässäkin tapauksessa kilpailuyhteiskunnan malliesimerkkejä: Kun on kilpailua, niin hyville tuotteille löytyy ostaja ja huonot jäävät hyllylle.
Mitä tulee siihen, että NASCAR on vain Amerikassa suosittua, niin on vain hyvä osoitus siitä, että FIA:n maailmaa hallitsevan kuninkuusluokan sijasta jokin moottoriurheilumalli voi olla erittäinkin toimiva. Tässähän tullaan juurikin siihen, ettei kansainvälistä kilpailua ole. FIA järjesti F1:lle monopolin. Kun CART yritti laajentua, niin auta armias niin ei saanut tapahtua. Aivan kuin Balestre, Ecclestone ja Mosley olisivat pelänneet oman erikoislaatuisen tuotteensa puolesta? Kilpailijat karkoitettiin ja MM-statuksesta tuli maailmanlaajuisen hirmuhallinnon symboli.
eikä perus punaniska bob erota indy autoa formula 1:stä, ainut ero on että indyssä tapahtumia on kisassa rutkasti enemmän (tämän bobin mielestä).
Tähän olen useasti törmännyt omassa rakkaassa kotimaasammekin. Mitä se kertoo suomalaisista "maailman nopeimpana kansana"?
Se, että Champ Car, IRL tai F1 on helppo sekottaa keskenään kertoo vain sen, ettei eroa oikeasti näiden välillä ole, vaikka jotkut sitä haluavatkin mainostaa ja omien tarkoitusperiensä takia siitä puhua. Jos puhtaasti kilpailullisesta näkökulmasta tarkastelee tätä asiaa, niin jenkkien formulasarjat ovat useasti olleet viihdyttävempiä kuin perinteinen F1. Vapaan kilpailun vallitessa F1 murskautuisi siis helposti. Näin kuitenkin on estetty käymästä; esimerkiksi 90-luvulla Ecclestone sopi F1 TV-oikeuksien yhteydessä pakettiin kuuluvista "eduista", jos TV-yhtiöt kieltäytyisivät näyttämästä CART-sarjaa. F1 loi Eurooppaan median yksinoikeuden, jonka ansiosta se on mitä se on. Huomioitavaa on kuitenkin, että kun CART vieraili Saksassa, niin German 500:n katsojamäärät olivat täysin vertailukelpoisia F1:n Euroopan Grand Prix'den kanssa. Sama toistui kaksi vuotta sitten, kun Hollannissa kilpailua saapui seuraamaan 80 000 katsojaa. 90-luvun alussa CART onnistui voittamaan Australian ja siellä Champ Carin superviikonloppu oli yhtä suosittu, ellei suositumpikin kuin F1:n Australian GP.
On nähdäkseni vääristyneen kilpailutilanteen syytä, että F1 on niin suuri kuin se nyt on. Mitenkään muuten ei ole perusteltavissa sitä, että halvempi ja yksinkertaisempi, mutta kuitenkin yhtä nopea formula olisi niin paljon aliarvostetumpi kuin järkyttävän kallis ja tylsistyttävä egoistinen teknologiasirkus. Varsinkin nyt, kun teknologiasta karsitaan ja muutenkin ollaan siirtymässä jenkkiformuloiden suuntaan, tulee ensistä vaikeammaksi erikoisena itseään pitävälle F1-väelle puolustella ja perustella itseään "moottoriurheilun kuninkuusluokkana".
mikäli oikein muistan, niin tallia oli tarkoitus pyörittää amerikoista käsin, kuitenkin kaikki alaan liittyvä teollisuus ja osaaminen on euroopassa. F1 on niin teknillinen ja innovatiivinen laji ettei sellaista ole aikaisemmin amerikoissa koettu(?), niillä on tapana toimia kuitenkin vähä ronskimmin ottein.
Anderssonin ansioista en muuten perusta (Falcon :yuck
, mutta täytyy miehelle nyt sen verran kunniaa antaa, että hän rakensi väitetysti maailman moderneimman tuulitunnelin Pohjois-Carolinaan.
Vaikka mies onkin muuten ollut pelkkää puhetta, niin mielenkiintoisen faktankin hän kuitenkin yhdysvaltalaisesta moottoriurheiluteollisuudesta mainitsi: Suuri osa nykyisten F1-autojen osista ja komponenteista on tilattu amerikkalaisilta alihankkijoilta.
Vaikka NASCAR on säännöissä rajattu teknologisesti 60-luvulle, niin vaatii insinööritaitoa taittaa nykypäivän stantardit niihin sapluunoihin, joita Francen mafia käyttää. Tämä ei suinkaan tarkoita, että yhdysvaltalaisen moottoriurheiluteollisuus olisi kehittymätöntä. Penskellä oli esimerkiksi 90-luvulla maailman kehittynein iskunvaimenninohjelma, joka jätti jälkeensä kaikki F1-tallit. McLaren itseasiassa hyödynsi Pensken tietotaitoa F1-autoissaan. Kuten todettua teknologian kehitys on Yhdysvalloissa merkittävää, joten se näkyy tavalla tai toisella moottoriurheilussa ja sitä kautta myös Euroopan ratasarjoissa. Eli myös F1:ssä. On naivia ja ylimielistä väittää, että USA:ssa kaikki ratkaistaisiin edelleen AJ Foyt-maisesti lekalla tai vasaralla.