USF1

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
jotenkin tuntuu koko tallin idea mainostempulta kaikkine tosi-tv hömpötyksineen, niiltä puuttuu tietotaitoa lajia kohtaan. ei jenkit jaksa kautta pidempään jos eivät heti ole kilpailukykyisiä, ja F1 taitaa olla liian "sivistynyttä" niiden kiinnostuksen kohteeksi (lähinnä siis jenkki yleisön):thumbfh:

OT: suomella sentään on oikeasti syytä olla sotahistoriastaan ylpeitä, omaamme puolustettiin. amerikkalaiset vaan sotkevat näppinsä muiden asioihin...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
F1 taitaa olla liian "sivistynyttä" niiden kiinnostuksen kohteeksi (lähinnä siis jenkki yleisön):thumbfh:
En kyllä tätäkään tajua, tätä amerikkalaislajien ja katsojien dissausta. Maassa vain ei ole kovin minkäänlaisia F1-perinteitä ja omia sarjoja on noin miljardi. Ei se pelkkää ovaalia ole :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
jotenkin tuntuu koko tallin idea mainostempulta kaikkine tosi-tv hömpötyksineen, niiltä puuttuu tietotaitoa lajia kohtaan. ei jenkit jaksa kautta pidempään jos eivät heti ole kilpailukykyisiä, ja F1 taitaa olla liian "sivistynyttä" niiden kiinnostuksen kohteeksi (lähinnä siis jenkki yleisön):thumbfh:

OT: suomella sentään on oikeasti syytä olla sotahistoriastaan ylpeitä, omaamme puolustettiin. amerikkalaiset vaan sotkevat näppinsä muiden asioihin...
Luulen että CARTer:lla on tähän sanottavaa kun itellekin hyppäsi aika raakasti silmille.. En tiedä kauanko olet jenkeissä seurannut koko heidän autourheilukirjoaan mutta kyllä perinteet on hiukan eri luokkaa siellä kuin jossain Suomessa tai Espanjassa.

Mitä itse talliin tulee niin nyt juuri olisi se aika kun pääsisi näppärästi mukaan standardimoottorin ja -ECU:n kera. Jos rahoitus löytyy niin uskon että ainakin vähintään peränpitäjätalleille voi kampoihin laittaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jotenkin tuntuu koko tallin idea mainostempulta kaikkine tosi-tv hömpötyksineen,
Ottaen huomioon ketä tuolla olisi tarkoitus viihdyttää, niin lähestymistapa on aivan oikea. F1 on valtaosalle amerikkalaisista liian outo laji, joten se on tehtävä tutummaksi. Se ei onnistu vetäytymällä suljettujen ovien taakse, kuten valtaosa muista talleista. Eikä sillä tyylillä haalita jenkkisponsoreitakaan. Vaaditaan näkyvyyttä, viihdettä, showta ja draamaa.

Ei tekisi pahaa muillekaan talleille. No, FOTA:ssa ja FIA:ssakin on tajuttu, että katsojille pitää tarjota vähän enemmän.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
Luulen että CARTer:lla on tähän sanottavaa kun itellekin hyppäsi aika raakasti silmille.. En tiedä kauanko olet jenkeissä seurannut koko heidän autourheilukirjoaan mutta kyllä perinteet on hiukan eri luokkaa siellä kuin jossain Suomessa tai Espanjassa.

Mitä itse talliin tulee niin nyt juuri olisi se aika kun pääsisi näppärästi mukaan standardimoottorin ja -ECU:n kera. Jos rahoitus löytyy niin uskon että ainakin vähintään peränpitäjätalleille voi kampoihin laittaa.
kyllähän niillä perinteitä kisailusta on (tosin muusta kuin nykypäivän formulasta) sitä ei voi kieltää, ja olisihan se hienoa jos tosiaan talli onnistuisi ja näin saataisiin esim. kisoja lisää pohjois amerikkaan. tarkoitin lähinnä että siellä suunnalla on totuttu enemmän kilvan ajon meininkiin varsinkin suuren yleisön silmissä, ja sitä tämän päivän formulat ei ole; tosin ensi kaudella tai sitä seuraavalla voi tilanne olla jo eri, kuka tietää. laji kuin laji elää ohituksista ja sitä amerikan sarjoissa on riittänyt, katsojien odotukset on kuitenkin sillä tasolla. kilpailu markkinoista on amerikan maalla niin kovaa että f1:n pitää olla todella viihdyttävää että se siellä menestyy, ja kyllä se jotain kertoo että tällä hetkellä nascar taitaa olla sitä kovinta hottia niillä mailla, mutta euroopan ja aasian suunnalla laji ei oikeen tahdo kiinnostaa (eipä ole kisojakaan eikä kuskeja tosin). eikä perus punaniska bob erota indy autoa formula 1:stä, ainut ero on että indyssä tapahtumia on kisassa rutkasti enemmän (tämän bobin mielestä). mikäli oikein muistan, niin tallia oli tarkoitus pyörittää amerikoista käsin, kuitenkin kaikki alaan liittyvä teollisuus ja osaaminen on euroopassa. F1 on niin teknillinen ja innovatiivinen laji ettei sellaista ole aikaisemmin amerikoissa koettu(?), niillä on tapana toimia kuitenkin vähä ronskimmin ottein.
mitään tallia vastaan ei ole ja jos tämä tosi-tv puoli on tyylillä hoidettu niin itsekkin pyrin tapahtumia seuraamaan, kaikkia hyvää heidän projektilleen ehkä tulevaisuudessa on kolme suurta Ferrari, McLaren ja USF1 :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1 on niin teknillinen ja innovatiivinen laji ettei sellaista ole aikaisemmin amerikoissa koettu(?), niillä on tapana toimia kuitenkin vähä ronskimmin ottein.
No, ei ole enää kulukaton jälkeen. Ja se on vähän tarkoituskin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
eikä perus punaniska bob erota indy autoa formula 1:stä
No eikös tämä päde kehen tahansa junttisuomalaiseenkin.

Ykkösiä jotenkuten seuraava kaverini muuten ei tuossa taannoin edes tiennyt GP2-luokan olemassaolosta eikä sitten nähnyt niissä mitään eroja F-ykkösiin :thumbup:
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
jos ottavat esim. nasan siihen yhteistyökumppaniksi, niin luulen ettei teknologian puute tule olemaan esteenä menestykselle.
hyvä pointti kieltämättä, ja se ei ole edes kaukaa haettu, jos talli tosiaan saa tuulta siipiensä alle (vai päälle?) niin projektissa on vähän ajan kuluttua koko kansakunta mukana patriotismin hengessä. mutta mitä uutta nasalla on annettavaa kilpa-autoiluun mitä ei jo euroopassa ole kymmenien vuosien kokemuksella formuloiden parissa saavutettu? ja jos nasalla tosiaan olisi luovuttaa hyödyllistä tekniikkaa tai osaamista kilpa tallille pitäisi sen olla suht salaista tietoa joka ei hetken päästä olisi enään niin salaista, ja vuosi siitä niin olisikin esim. venäläinen talli joka hyödyntää samaa tietotaitoa:D
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
No eikös tämä päde kehen tahansa junttisuomalaiseenkin.

Ykkösiä jotenkuten seuraava kaverini muuten ei tuossa taannoin edes tiennyt GP2-luokan olemassaolosta eikä sitten nähnyt niissä mitään eroja F-ykkösiin :thumbup:
ideana olikin se että indyssä tapahtuu formuloissa ei, miksi siis katsoa vähemmän tapahtuma rikasta kilvan ajoa, kun autotkin on kuitenkin samanlaisia (varsinkin kun sitä perinnettä ei ykkösistä ole)? harva perus katsoja tosiaan huomaisi eroa jos GP2 autot laitettaisiin F1 autojen tilalle, ihmetystä aiheuttaisi jälkikäteen ohitusten ja tilanteiden määrä...
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
No, ei ole enää kulukaton jälkeen. Ja se on vähän tarkoituskin.
kulukatto on niin hyvän kuuloinen ja tasaisen mahdollisuuden kaikille antava ja hyvä ideana, usko kuitenkin että pitkällä aika välillä katsottuna, kulu katon jälkeenkin, menestyneet tallit menestyvät edelleen (satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta):rolleyes:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
kulukatto on niin hyvän kuuloinen ja tasaisen mahdollisuuden kaikille antava ja hyvä ideana, usko kuitenkin että pitkällä aika välillä katsottuna, kulu katon jälkeenkin, menestyneet tallit menestyvät edelleen (satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta):rolleyes:
Yleensä se niin tahtoo mennä että parhaiten tehty työ tuottaa parhaan lopputuloksen vaikka kuinka annettaisi samat lähtökohdat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun joku avasi Pandoran lippaan...

tarkoitin lähinnä että siellä suunnalla on totuttu enemmän kilvan ajon meininkiin varsinkin suuren yleisön silmissä, ja sitä tämän päivän formulat ei ole; tosin ensi kaudella tai sitä seuraavalla voi tilanne olla jo eri, kuka tietää. laji kuin laji elää ohituksista ja sitä amerikan sarjoissa on riittänyt, katsojien odotukset on kuitenkin sillä tasolla. kilpailu markkinoista on amerikan maalla niin kovaa että f1:n pitää olla todella viihdyttävää että se siellä menestyy, ja kyllä se jotain kertoo että tällä hetkellä nascar taitaa olla sitä kovinta hottia niillä mailla, mutta euroopan ja aasian suunnalla laji ei oikeen tahdo kiinnostaa (eipä ole kisojakaan eikä kuskeja tosin).
Kertoo paljon perinteisen F1-formulan heikkoudesta enemmän kuin "tyhmien jenkki-junttien" maailmankuvasta. Jos Suomessa tarjottaisiin enemmän vaihtoehtoja sen sijaan, että suollettaisiin selkärangattomasti vain tätä yhtä ja samaa, niin kyllä suomalaisetkin löytäisivät muita sarjoja. Amerikka on tässäkin tapauksessa kilpailuyhteiskunnan malliesimerkkejä: Kun on kilpailua, niin hyville tuotteille löytyy ostaja ja huonot jäävät hyllylle.

Mitä tulee siihen, että NASCAR on vain Amerikassa suosittua, niin on vain hyvä osoitus siitä, että FIA:n maailmaa hallitsevan kuninkuusluokan sijasta jokin moottoriurheilumalli voi olla erittäinkin toimiva. Tässähän tullaan juurikin siihen, ettei kansainvälistä kilpailua ole. FIA järjesti F1:lle monopolin. Kun CART yritti laajentua, niin auta armias niin ei saanut tapahtua. Aivan kuin Balestre, Ecclestone ja Mosley olisivat pelänneet oman erikoislaatuisen tuotteensa puolesta? Kilpailijat karkoitettiin ja MM-statuksesta tuli maailmanlaajuisen hirmuhallinnon symboli.
eikä perus punaniska bob erota indy autoa formula 1:stä, ainut ero on että indyssä tapahtumia on kisassa rutkasti enemmän (tämän bobin mielestä).
Tähän olen useasti törmännyt omassa rakkaassa kotimaasammekin. Mitä se kertoo suomalaisista "maailman nopeimpana kansana"?

Se, että Champ Car, IRL tai F1 on helppo sekottaa keskenään kertoo vain sen, ettei eroa oikeasti näiden välillä ole, vaikka jotkut sitä haluavatkin mainostaa ja omien tarkoitusperiensä takia siitä puhua. Jos puhtaasti kilpailullisesta näkökulmasta tarkastelee tätä asiaa, niin jenkkien formulasarjat ovat useasti olleet viihdyttävempiä kuin perinteinen F1. Vapaan kilpailun vallitessa F1 murskautuisi siis helposti. Näin kuitenkin on estetty käymästä; esimerkiksi 90-luvulla Ecclestone sopi F1 TV-oikeuksien yhteydessä pakettiin kuuluvista "eduista", jos TV-yhtiöt kieltäytyisivät näyttämästä CART-sarjaa. F1 loi Eurooppaan median yksinoikeuden, jonka ansiosta se on mitä se on. Huomioitavaa on kuitenkin, että kun CART vieraili Saksassa, niin German 500:n katsojamäärät olivat täysin vertailukelpoisia F1:n Euroopan Grand Prix'den kanssa. Sama toistui kaksi vuotta sitten, kun Hollannissa kilpailua saapui seuraamaan 80 000 katsojaa. 90-luvun alussa CART onnistui voittamaan Australian ja siellä Champ Carin superviikonloppu oli yhtä suosittu, ellei suositumpikin kuin F1:n Australian GP.

On nähdäkseni vääristyneen kilpailutilanteen syytä, että F1 on niin suuri kuin se nyt on. Mitenkään muuten ei ole perusteltavissa sitä, että halvempi ja yksinkertaisempi, mutta kuitenkin yhtä nopea formula olisi niin paljon aliarvostetumpi kuin järkyttävän kallis ja tylsistyttävä egoistinen teknologiasirkus. Varsinkin nyt, kun teknologiasta karsitaan ja muutenkin ollaan siirtymässä jenkkiformuloiden suuntaan, tulee ensistä vaikeammaksi erikoisena itseään pitävälle F1-väelle puolustella ja perustella itseään "moottoriurheilun kuninkuusluokkana".
mikäli oikein muistan, niin tallia oli tarkoitus pyörittää amerikoista käsin, kuitenkin kaikki alaan liittyvä teollisuus ja osaaminen on euroopassa. F1 on niin teknillinen ja innovatiivinen laji ettei sellaista ole aikaisemmin amerikoissa koettu(?), niillä on tapana toimia kuitenkin vähä ronskimmin ottein.
Anderssonin ansioista en muuten perusta (Falcon :yuck:), mutta täytyy miehelle nyt sen verran kunniaa antaa, että hän rakensi väitetysti maailman moderneimman tuulitunnelin Pohjois-Carolinaan.
Vaikka mies onkin muuten ollut pelkkää puhetta, niin mielenkiintoisen faktankin hän kuitenkin yhdysvaltalaisesta moottoriurheiluteollisuudesta mainitsi: Suuri osa nykyisten F1-autojen osista ja komponenteista on tilattu amerikkalaisilta alihankkijoilta.

Vaikka NASCAR on säännöissä rajattu teknologisesti 60-luvulle, niin vaatii insinööritaitoa taittaa nykypäivän stantardit niihin sapluunoihin, joita Francen mafia käyttää. Tämä ei suinkaan tarkoita, että yhdysvaltalaisen moottoriurheiluteollisuus olisi kehittymätöntä. Penskellä oli esimerkiksi 90-luvulla maailman kehittynein iskunvaimenninohjelma, joka jätti jälkeensä kaikki F1-tallit. McLaren itseasiassa hyödynsi Pensken tietotaitoa F1-autoissaan. Kuten todettua teknologian kehitys on Yhdysvalloissa merkittävää, joten se näkyy tavalla tai toisella moottoriurheilussa ja sitä kautta myös Euroopan ratasarjoissa. Eli myös F1:ssä. On naivia ja ylimielistä väittää, että USA:ssa kaikki ratkaistaisiin edelleen AJ Foyt-maisesti lekalla tai vasaralla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kulukatto on niin hyvän kuuloinen ja tasaisen mahdollisuuden kaikille antava ja hyvä ideana, usko kuitenkin että pitkällä aika välillä katsottuna, kulu katon jälkeenkin, menestyneet tallit menestyvät edelleen (satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta):rolleyes:
Epäilemättä. Ne ovat edelleen houkuttelevimpia työpaikkoja parhaille suunnittelijoille. Mutta erot pienenevät eikä pakoputkivaivaisena enää ajeta palkintopallille, vaan muut tallit ovat haukkana haaskan kimpussa. Olennaista on se, ettei isot tallit enää voi kilpavarustella pikkutalleja ulos kuvista jo etukäteen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
On nähdäkseni vääristyneen kilpailutilanteen syytä, että F1 on niin suuri kuin se nyt on. Mitenkään muuten ei ole perusteltavissa sitä, että halvempi ja yksinkertaisempi, mutta kuitenkin yhtä nopea formula olisi niin paljon aliarvostetumpi kuin järkyttävän kallis ja tylsistyttävä egoistinen teknologiasirkus. Varsinkin nyt, kun teknologiasta karsitaan ja muutenkin ollaan siirtymässä jenkkiformuloiden suuntaan, tulee ensistä vaikeammaksi erikoisena itseään pitävälle F1-väelle puolustella ja perustella itseään "moottoriurheilun kuninkuusluokkana".
Ilahduttavan objektiivinen katsantokanta ;)
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Ennen Malesian kisaa haastateltiin maikkarilla ilmeisesti Peter Windsoria, joka kertoi tulevista suunnitelmista. Herra kertoi, että tallin toiminta tulee olemaan hyvin avointa ja henkilökunnan keskustelujakin pääsee yleisö seuraamaan. Jotenkin jäi semmoinen kuva, että tekeevät tästä viellä jonkun tositv sarjan. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jotenkin jäi semmoinen kuva, että tekeevät tästä viellä jonkun tositv sarjan. :D
Varmasti tekevätkin, sillä pyöriihän tuossa pari vuotta sitten SPEEDillä NASCAR-talleista ja varikkohenkilöistä kertova sarja, jossa seurattiin yhden kilpatallin viikkoa eli siirtymistä pajalta kilparadalle. Oli yllättävänkin mielenkiintoinen ja innostava ja hyvin tehty ohjelma, jonka kautta pääsi todella sinne taustalle kun esimerkiksi tutustuttiin renkaanvaihtajiin ja heidän työnkuvaansa ja mitä kaikkea muuta he tekevät kisaviikonlopun aikana ja sitten tehtaassa. Sen verran harvinaislaatuinen mahdollisuus tämä on toteutuessaan, että se varmasti on yksi mielenkiintoisista asioista, jotka uuden tallin ympärille rakennetaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Toivottavasti sais näkyviin täälläkin tuon tositv-sarjan. Jenkkityyliin se tietenkin maustetaan ylimääräisellä teennäisyydellä ja kuvamateriaalista poimitaan kaikki pienetkin draamanpoikaset. Meinaakohan ne tehdä sen jonkin idolsin tyyliin, missä heikoin kuski putoaa joka viikko pois. Ei varmaan yleisöäänestyksellä sentään, vaikka ei sekään ihan mahdottomasti yllättäisi.

Oisko vähän läppä, ku siellä ois joku Montoya ja Speed tuomariston edessä.:D
 
Ylös