Red Bull RB5

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
loistavaa jälkeä Neweyltä ja RB:ltä! :thumbup:
toivotaan että siellä löytyisi vauhtia vihdoinkin myös ihan kärkeen asti :)
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
On kyllä uusi Red Bull nätti ja mielestäni ylivoimaisesti kaunein auto mitä on tähän asti esitelty.

Silmäkin rupee tottumaan uusiin sääntöihin, joten tämä näyttää jo aivan fantastisen upealta. Toivottavasti se on myös nopea niin pääsisi Webberikin mukaan tuonne kärkipään taistoihin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Täytyy kyllä todeta, että sääntömuutokset ovat onnistuneemmat kun vuosiin vai sanoisiko vuosikymmeneen. No ehkä tuo etusiipi, siitä ei taida saada kaunista muutako kirveellä:) RB5 on kyllä rohkeine ratkaisuineen mahtavaa katsottavaa. Klassisen tyylikkäät autot ovat erikseen, mutta kun puhutaan airodynamiikan ja uuden teknologian ruumiillistumasta, vau...

En usko että Adrianin auto floppaa pahasti, mutta tuleeko noista ratkaisuista uusia "standardeja" ykkösiin, mene ja tiedä? Se on kyllä ainakin varmaa että tuohon on käytetty tuhansia ja taas tuhansia suunnittelutunteja.

Vieläkö saatasiin kunnon Race- meiniki takaisin jossa nopein mies ja auto on paalulla, eikä mitään valitsenpa jotain tankkiin ja katsotaan huomenna miten menee :nope::nope:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Newey:

MTV3 sanoi:
Newey on suunnitellut maanantaina esitellyn RB5-auton ennakkoluulottomasti.

- Olemme ottaneet puhtaan paperin ja mielikuvituksellisen lähestymistavan miettiessämme sääntöjen vaikutuksia sekä tehdessämme omia tulkintojamme niistä. Emme ole kuitenkaan muuttaneet mitään vain muutoksen vuoksi. Vaihdelaatikon sisäosia lukuun ottamatta tuskin mitään on tuotu edellisestä RB4-autosta, Newey kertoi.

(MTV3)
Äkkiseltään vois ajatella, että Newey on ottanu paperin ja kattonu sit jälkeenpäin että "tämmönen tästä näköjään tuli mun tulkinnan mukaan".. :rolleyes:
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
omaa silmää toi ei kyllä miellytä yhtään :( keula on aika kammottava, kyömynenä. perä sen sijaan on hieno, mutta kokonaisuudessaan auto näyttää jotenkin niin loppuunviedyltä, että näinköhän kestää motit sun muu tekniikka?
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Komea on (edelleenkin)! Toivottavasti myös nopea ja luotettava. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuollakohan Vettel voittaa mestaruuden? :cool:

Noh, paha ennustaa suorituskykyä, mutta tämä vaikuttaa siltä että on joko musta hevonen tai - susi :dunno:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tuollakohan Vettel voittaa mestaruuden? :cool:

Noh, paha ennustaa suorituskykyä, mutta tämä vaikuttaa siltä että on joko musta hevonen tai - susi :dunno:
Ai että Hamiltonia ottaisi päähän,jos heti seuraavalla kaudella Vettel veisi hänen ennätyksensä:D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tästä kuvakulmasta tuo perä näyttää kuin katoavan olemattomiin. Näyttää minusta kyllä vähän oudolta. Perspektiivi yhdistettynä auton muotoihin voi tehdä paljon..
Tuo keulan "kyömyn" luoma linja näyttää jatkuvan aika erikoisesti ponttooneissa sinne auton perään saakka. Onkohan tuossa jotain aerodynaamisesti nerokasta, vai ovatko keulan yläpinnan kohoumat pelkkää kuorrutusta?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Turunsanomien artikkelissa oli vähän tarkempaa analyysiä Red Bullin autosta.

Rajuin sääntömuutos motivoi Red Bull-aivot

Turun Sanomat, Jerez

LUIS VASCONCELOS

Suuresti odotettu suunnittelunero Adrian Neweyn tulkinta uusista formula 1 -säännöistä ei jättänyt ketään kylmäksi. Uusi Red Bull RB5-Renault eroaa selvästi omaperäisyydellään kaikista kuudesta aiemmin esitellyistä uutuusautoista.

Neweyn kynästä syntynyt kolmas Red Bull -auto kiinnittää kaikkien huomion muutamalla kekseliäällä yksityiskohdallaan.

Oman ajatusmaailmansa mukaisesti Newey on suunnitellut RB5:lle hyvin kapean keulaosan, joka sijoittuu suhteellisen ylös maasta. Etusiiven konseptillaan hän puolestaa meni huomattavasti muita pidemmälle. Kun muut tallit ovat esitelleet kaksi- tai kolmeosaisia etusiivekkeitä, Newey on luonut oman radikaalin kolmeosaisen etusiiven, missä jokaisen elementin siipiprofiili on hyvin lyhyt. Kaksiosainen yläsiipi liittyy siiven päätylevyyn.

Tämän myötä RB5:llä on tavallaan viisiosainen etusiiveke hyvin pienin väliaukoin, mikä lisää merkittävästi etupään vakautta sekä jarrutuksissa että mutkien keskiosissa.

Takajousitukset veto työnnöksi

Toinen mullistava idea löytyy takajousituksesta, joka on täysin erilainen kaikkiin aiempiin verrattuna. Pyrkimyksenä on puhdistaa ’’Kokis-pullon alueen’’ ilmavirtaus auton perään Newey piirsi sivuponttoonit laskemaan dramaattisesti takaosaa kohti saadakseen maksimimaaliset virtaukset niin siiven poikittaispalkkiin kuin yhä tärkeämpään pohjadiffusoriin.

Tästä syystä Newey ei voinut käyttää perinteisempää takajousitusta, koska tukivarsi olisi ollut ilmavirtauksen tiellä. Niinpä ensimmäisen kerran 20 vuoteen näemme F1-autossa vetotankojousituksen, kun kaikki muut jatkavat tutulla työntötankojousituksella.

Newey pystyi jättämään tukivarret pois päävirtausten tieltä ja tätä ratkaisua kukaan muu ei pysty tänä vuonna kopioimaan, ellei suunnittele sitten koko autoaan uudestaan.

Ydinkysymys RB5-konseptissa kuuluu, onko alempi tukivarsi riittävän jäykkä kestämään ne mutkissa syntyvät massiiviset kuormitukset. Jos näin on, Red Bull pystyy kohdentamaan ilmavirtaukset peräpäähän huomattavasti kilpailijoitaan paremmin, mikä tuottaisi selvän edun kaikkiin toisiin yleisen downforce-voiman kasvattamisessa. Juuri tähän jokainen pyrkii nyt, kun takarenkaat eivät pysty tuottamaan samaa pitotasoa kuin eturenkaat.

Jos Neweyn ratkaisut toimivat, kaikki huipputallit yrittävät kopioida niitä mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman nopeasti.

Toyota ja Williams eivät vakuuttaneet

Tapaninpäivänä 50 vuotta täyttänyt Newey itse myhäilee uutta haastettaan.

- Tämä on suurin sääntömuutos, jonka F1 on kokenut sitten vuoden 1983. Aerodynamiikan rajoitusten myötä siivistä tuli jopa entistä tärkeämpi osa-alue ja keskitimme työt nimenomaan hankkiaksemme etusiivistä maksimaalisen downforcen ja yleistehokkuuden. Peräosasta taas päädyimme vetotankojousitukseen tehostaaksemme ilmavirtausta sekä takasiipiin että pohjadiffusoriin.

Toyotan ja Williamsin kohutuista pohjaratkaisuista Newey ei ollut innostunut.

- Tutkin niitä, mutta emme havainneet suurta etua. Siksi emme lähteneet sille tielle. Mielestäni säännöt ovat selvät ja noiden kahden tallin ratkaisut ovat täysin laillisia. Ehkä he ovat löytäneet niistä jotain etua.

Kineettisen energian kierrätyssysteemiä (KERS) Red Bull kehittää yhdessä Renaultin kanssa. Sen mahdollisesta käyttämisestä avauskisasta päätetään maaliskuun viimeisen testijakson jälkeen.

Faktat

Tallien talvitesteihin käyttämät kilometrimäärät:

BMW Sauber 1520 km, Ferrari 1500, Toro Rosso 1120, Williams 946, McLaren 801, Toyota 656 ja Renault 595 km, Red Bull 0, Force India 0.

Julkaistu 9.2.2009 22:28:16
Koska perä tulee takana todella alas on takajousitus siis toteutettu vetotanko jousituksena ensimmäisen kerran 20 vuoteen. Nähtäväksi jää kuinka toimiva systeemi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämän myötä RB5:llä on tavallaan viisiosainen etusiiveke hyvin pienin väliaukoin, mikä lisää merkittävästi etupään vakautta sekä jarrutuksissa että mutkien keskiosissa.
:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Turunsanomien artikkelissa oli vähän tarkempaa analyysiä Red Bullin autosta.

Koska perä tulee takana todella alas on takajousitus siis toteutettu vetotanko jousituksena ensimmäisen kerran 20 vuoteen. Nähtäväksi jää kuinka toimiva systeemi.
Vetotankojousitusta käytettiin ainakin etujousituksessa vielä vuosituhannen vaihteessa Minardi PS01:ssä (2001) ja Arrows A21:ssä (2000).

Vetotankojen hyvä puoli aerodynaamisten etujen lisäksi on se, että tällöin iskunvaimennus sijaitsee alempana ja painopiste on täten matalampi. Ongelmana taas on, että vetotangoin toteutettu jousitus ei yleensä ole yhtä hyvin hallittavissa, vaan isoissa pompuissa (erityisesti kanttikivet) autosta tulee epävakaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vetotankojousitusta käytettiin ainakin etujousituksessa vielä vuosituhannen vaihteessa Minardi PS01:ssä (2001) ja Arrows A21:ssä (2000).

Vetotankojen hyvä puoli aerodynaamisten etujen lisäksi on se, että tällöin iskunvaimennus sijaitsee alempana ja painopiste on täten matalampi. Ongelmana taas on, että työntötangoin toteutettu jousitus ei yleensä ole yhtä hyvin hallittavissa, vaan isoissa pompuissa (erityisesti kanttikivet) autosta tulee epävakaa.
Mitä väliä sillä on työntääks vai vetääks tanko? Työntötanko saattaa joustaa kovan iskun saadessaan?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikuttaa tosiaan hienolta ajatukselta tuo Neweyn takaripustushässäkkä. Toivottavasti se myös toimii ja on tehokas. En kyllä epäile, etteikö muutama muukin talli olisi hoksannut punnita tuota vaihtoehtoa mutta silti päätyneet normaaliin toimintatapaan..

Toivottavasti RB kulkee kovaa! (samaa toivon Ferrarilta, Heikiltä, BMW:ltä, Toyotalta, Williamsilta...)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä väliä sillä on työntääks vai vetääks tanko? Työntötanko saattaa joustaa kovan iskun saadessaan?
Saattaa, jos se on liian heikko (yllättäen). Tästä johtuen vetotangosta on mahdollista tehdä pienempi ja kevyempi, sehän toimii käytännössä kuin vaijeri. Tähän liittyy kuitenkin myös tuo mainitsemani ongelma, eli palautusta (rebound damping autopelejä pelanneille) ei pystytä hallitsemaan yhtä tehokkaasti.

Etujousituksessa käytettynä vetotankojousitus oli hankalasti säädettävissä, en tiedä miten on takapään laita.
 
Ylös