Jyskälä 2009

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Todella. Jos olisin Citikan tallipäällikkö, niin varustaisin Kataloniaan niin monta Citikkaa nopeilla asfalttikuskeilla, ettei suomipojat mahtuisi pisteille.
Jos olisit Citroënin tallipäällikkö, niin ketä sitten ottaisit sinne? Kiinnostaisi tietää. Onko missään edes sellaisia asvalttikuskeja, jotka olisivat suomalaisia (Hirvosta) nopeampia? Ei ainakaan kovin montaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos olisit Citroënin tallipäällikkö, niin ketä sitten ottaisit sinne? Kiinnostaisi tietää. Onko missään edes sellaisia asvalttikuskeja, jotka olisivat suomalaisia (Hirvosta) nopeampia? Ei ainakaan kovin montaa.
Eipä tule mieleen kuin Duval. Mutta kyllähän sekin jo auttaisi jos vaikkapa tuolle Duvalille ja sitten Ogierille annettaisiin alle parhaat mahdolliset Citroenit niin ehkä olisi mahdollista pelata pari pistettä pois Hirvoselta. Vaan Mikollakin näyttää olevan tällä hetkellä itseluottamus niin korkealla että saattaa kulkea asfaltillakin paremmin kuin aiemmin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jos olisit Citroënin tallipäällikkö, niin ketä sitten ottaisit sinne? Kiinnostaisi tietää. Onko missään edes sellaisia asvalttikuskeja, jotka olisivat suomalaisia (Hirvosta) nopeampia? Ei ainakaan kovin montaa.
No tuskimpa noita todellisuudessa löytyy. Puras, Bugalski ja Panizzi :D Mutta eipä Citikka kokeilussa menettäis kuin rahaa. Tärkeintä olisi varmaan laittaa Ogier ajamaan kaikki tai ei mitään tyylillä, sekä sitten riskillä hankia pari kuskia joilla vois olla nopeutta: Ne vois olla joko kuljettajia jotka on menneinä vuosina näyttänyt WRC:ssä vauhtia asfaltilla, tai sitten asfalttikuskeja muista luokista (IRC), joilla esim. paikallistuntemus korvaisi uupuvaa WRC kokemusta. Kolmas vaihtoehto olis C4 kokemusta omaavat esim. Aava ja Atko. Kaikissa tapauksissa vaadittaisiin paljon ennakkotestiä, jotta edes mahdollisuudet onnistumiseen olisivat olemassa. Ehkäpä juuri Duval voisi olla yksi todennäköisempiä hankintoja, usein ulos mutta joskus myös tulos. Mahdollisesti P.Solbergille C4?
 
Viimeksi muokattu:

LanciaDeltaS4

Active member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
32
Foortti vois palkata loppuhin soraralleihin ajamaan Mikkolan, Vatasen, Mäkisen x 2, Grönholmin, Alenin, Salosen ja Kankkusen, ni eipähän sais Lööppi enää yhtään pistettä noista skaboista. Yhtä utopiaa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Jokainen pienenkään kilpailuvietin omaava mies kommentoi omaa suoritustaan vastaavassa tilanteessa samalla tavalla. Oli sitten pitämässä hauskaa tai ei
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Tuli sitten oltua Sebastian Vettelin kanssa kasvotusten Leustun maalissa :thumbup:

Neuvoin seurueelle reitin kopteriparkista Leustun lopun isoon hyppyyn.
Itsekin tuli nähtyä Vettel tuolla Paviljongissa. Ei jestas, seurasin kuin mikäkin paparazzi kameran kanssa. Noh, tyttöystävä sai ainakin nimmarin, jos ei muuta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Niinhän se tais olla se viimeisin versio..


Hirvonen: -Voisin ajaa hiukkasen kovempaakin, jos sellaista tarvetta on, mutta mukavalta näyttää tälläkin hetkellä. :ahem:
Ketomaan ajo vahvisti itselle sen, ettei Subarun auto tainnutkaan olla niin surkea. Olisiko kuskeissa osasyy, koska nyt Ketomaa ja Portugalissa Bosse saa vehkeen kulkemaan....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itsekin tuli nähtyä Vettel tuolla Paviljongissa. Ei jestas, seurasin kuin mikäkin paparazzi kameran kanssa. Noh, tyttöystävä sai ainakin nimmarin, jos ei muuta.
Oishan sitä kans voinut järkkärin liiviin pyytää nimmaria, mutta se kun ei jäänyt itselle :D

Joku vanhempi suomalainen mies oli niillä oppaana. Ajattelin SV:n tulleen katsomaan Kimin ajoa, mutta lähtivät takaisin kopterille jo kun Ketomaa oli mennyt...eli top 8 ja kiireesti pois. Pari ulkomaalaista Vettelin kaveria oli mukana, en tuntenut näöltä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Joku vanhempi suomalainen mies oli niillä oppaana. Ajattelin SV:n tulleen katsomaan Kimin ajoa, mutta lähtivät takaisin kopterille jo kun Ketomaa oli mennyt...eli top 8 ja kiireesti pois. Pari ulkomaalaista Vettelin kaveria oli mukana, en tuntenut näöltä.
Hyvinhän sieltä kopteristakin voi vakoilla Kimin ajoa? Ellei jopa paremminkin.

Mitäs ekspertit muuten sanoo tuosta Fiatista, tuntu molemmat Alen ja Räikkönen valittelevan autoa, mutta Kimillä tais alkaa ihan hajoamaan käsiin koko roska. Alenilla onkin uudempi kehitysversio, mutta miten paljon se vaikutti siihen että auto kesti loppuun asti?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvinhän sieltä kopteristakin voi vakoilla Kimin ajoa? Ellei jopa paremminkin.
Ajattelin vaan, että olisivat tulleet vilkaisemaan maastakin sitä menoa. Mutta tottahan tuo: kopterista näkee paremmin.

Mitäs ekspertit muuten sanoo tuosta Fiatista, tuntu molemmat Alen ja Räikkönen valittelevan autoa, mutta Kimillä tais alkaa ihan hajoamaan käsiin koko roska. Alenilla onkin uudempi kehitysversio, mutta miten paljon se vaikutti siihen että auto kesti loppuun asti?
Leustun maalipään hypyn jälkeisessä keskinopeassa vasurissa Fiatit näyttivät puskevan molemmilla ajokerroilla siinä kun Skoda (Hänninen) veti seinä edellä huomattavasti herkemmin. Eli Skoda tuntui kyllä kääntyvän paremmin mutkiin. Peugeotkin tuntui kääntyvän hieman paremmin kuin Fiat.

En tiedä, kuinka paljon oli kuskeista sitten kiinni..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos olisit Citroënin tallipäällikkö, niin ketä sitten ottaisit sinne? Kiinnostaisi tietää. Onko missään edes sellaisia asvalttikuskeja, jotka olisivat suomalaisia (Hirvosta) nopeampia? Ei ainakaan kovin montaa.
Lisätään listaan Stéphane Sarrazin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Leustun maalipään hypyn jälkeisessä keskinopeassa vasurissa Fiatit näyttivät puskevan molemmilla ajokerroilla siinä kun Skoda (Hänninen) veti seinä edellä huomattavasti herkemmin. Eli Skoda tuntui kyllä kääntyvän paremmin mutkiin. Peugeotkin tuntui kääntyvän hieman paremmin kuin Fiat.

En tiedä, kuinka paljon oli kuskeista sitten kiinni..
Niin, se on yks asia kans että Fiat ei oikeen käänny mutkiin, Gardemeisterkin sanoi siitä jotain maikkarilla kun kommentoi. Auto pitää joskus melkeen paiskata mutkaan että saa kääntymään. Tunturirallin jälkeenhän Abarthilta kuulemma soiteltiin Mäkiselle ja kyseltiin että miten penteleessä se sai Kimin auton tuunattua niin että se kääntyy kunnolla, mutta Tommi ei suostunut paljastamaan kun on Subarun mies.

Nythän kuitenkin kävi niin, että kun Kimin auto alko hajoilemaan perjantaina, jotain osia piti poistaa eikä auto enää kääntynyt yhtä hyvin perjantain killerillä, ja silloinhan Kimi otti jo osumaa kaiteeseen mutkassa. Lauantaiksi tilattiin uusia osia, mutta en oo varma missä vaiheessa ne saatiin autoon, vai saatiinko.. jossain vaiheessahan Kimi sanoi että auto ohjautuu taas paremmin, mutta sitten alkoi moottori ja iskarit tekemään kuolemaa.

Se olisi kiva tietää että eikö tuo Fiat vain yksinkertaisesti kestä vähän kovempaa rallia, vai kestikö Alenin uudempi auto paremmin höykytystä?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Ite olin paikanpäällä ja ralliradio päällä koko ajan. Kyllä täytyy antaa 10 pistettä koko ralliradion porukalle! Koko ajan ajantasaista tietoa, mielenkiintoisia faktoja ja ennekaikkea HYVÄÄ LÄPPÄÄ. Kyllä sai taas naureskella sille porukalle. Iso kiitos ja jatkakaa samaan malliin!:thumbup:
Samaa mieltä Rahikainenkin. Tapanani on ollut kuunnella lontoonkielistä vastaavaa muiden rallien yhteydessä. Hyvä on sekin, mutta suomalaisten isolla joukolla vetämä ralliradio on kuitenkin ihan omaa luokkaansa. En tiedä, olenko tässä ajatuksessa yksinäni, mutta jotain olennaista koko ralliautoilun luonteesta he onnistuvat siivilöimään mukaan ohjelmaansa. Rallihan on juuri tuollaista lupsakkaa meininkiä. Täysillä ajetaan, mutta naatinto on tärkiää sekin. Mikä lie lajista sellaisen tekee? Metsät, siirtymätaipaleiden ja pikataipaleiden yhdistelmä, vaikko se, että autossa on kaksi kilpailijaa?

En tiedä. Näin on aina ollut ja toivottavasti näin tulee aina olemaan.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Ketomaan ajo vahvisti itselle sen, ettei Subarun auto tainnutkaan olla niin surkea. Olisiko kuskeissa osasyy, koska nyt Ketomaa ja Portugalissa Bosse saa vehkeen kulkemaan....
Tuolla logiikalla Paasosen olisi pitänyt olla maailmanmestari Skodalla...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Keski-Suomen metsistä on jälleen kotiuduttu ja 20 euroa rikkaampana. Löin nimittäin ennen viikonloppua vetoa siitä, että Super 2000-auto on jonkun IRC-tähtemme ajamana Jyväskylän MM-rallin lopputuloksissa kymmenen parhaimman joukossa. Tiukallehan se veti, mutta ei Hänninen pettänyt, vaan Skodansa kanssa osoitti kuinka kuoleman kielissä ja suunnaton WRC sen viimeisillä pikataipalilla onkaan. Suurajoissa vain yhdeksän autoa ehti edelle, muut keskeyttivät, Villagra hävisi nopeudella, joten jälleen herää kysymys, että miksi näillä autoilla on pitänyt kituuttaa näin kauan? Oltaisiin jo IRC-sarjan perustamisen aikaan hylätty WRC ja annettu Loebille ja Hirvoselle S2000-kalusto, niin ainakin silloin heidän voittonsa merkitsisi jotain.

Matthew Wilson on toinen huomioitava kuljettaja, joka kuvaa hyvin WRC:n lamaa. Vielä pari vuotta sitten britti ajoi rallissa numerolla 15 tai jotain ja nyt kilpailunumero oli englantilaisille perinteinen racing numero eli 5. Kehitystä ja nopeutta ei löytynyt, mutta parempien tippuessa edestä Wilson on hilautunut eteenpäin yli kymmenen sijaa. Ei hyvää päivää.

Näyttäväähän tuo meno jälleen oli, mutta jäin kaipaamaan enemmän IRC-kuljettajia haastamaan Hännistä ja Alenia. Harmi, että Madeiran ralli osui juuri tälle viikonlopulle, sillä muuten olisimme voineet nähdä Kronoksen ja Kopeckyn panoksen sekä Grifonen FIATit taistelemassa sekunnin kymmenyksistä. Paviljongissa esitettiin lauantaina sellaista melko itsestäänselvää ajatusta, että ensi vuonna Jyväskylässä voitaisiin ajaa IRC-osakilpailu WRC-rallin sisällä, mutta kuten lopuksi todettiin, niin AKK ja FIA eivät tulisi ikinä sitä hyväksymään. Sääli, sillä olisi hienoa, että Jyväskylä kuuluisi jälleen samaan kalenteriin legendaarisen Monte Carlo Rallin kanssa ;)

Länsikorpi ajoi kolmannenkymmenennen Jyväskylänsä maaliin ja samoin teki de Sanctis, jolle vierailu Suomessa oli 24.s. Onnittelut heille ja tietenkin itse rallin yleiskilpailun voittajalle Mikko Hirvoselle :thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tuolla logiikalla Paasosen olisi pitänyt olla maailmanmestari Skodalla...
Mites tämä liittyy tuohon?

Tarkoitin, että Sohlberg haukkui auton kokoajan lyttyyn, koska taisteli sijoista 7-8 Subarulla. Nyt esimerkiksi Ketomaa ajoi samoja sijoja vielä kolme vuotta myöhemmin samoja sijoja. Kaikki edessä ajavat ajoivat Fordin tai Subarun uudemmilla versioilla...
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mites tämä liittyy tuohon?

Tarkoitin, että Sohlberg haukkui auton kokoajan lyttyyn, koska taisteli sijoista 7-8 Subarulla. Nyt esimerkiksi Ketomaa ajoi samoja sijoja vielä kolme vuotta myöhemmin samoja sijoja. Kaikki edessä ajavat ajoivat Fordin tai Subarun uudemmilla versioilla...
Muotoilin unissani hieman huonosti, mutta koitetaan selventää.

Kun katsotaan PG Anderssonin suorituksia Skodalla Ruotsissa ja Kyproksella, niin logiikallasi mukaan Paasosen olisi pitänyt voittaa autolla helposti aikoinaan. PG ajoi pätkä pohjia antiikkisella Skodalla, niin kuinka mahtava peli se on uutena ollutkaan.

Ideanani on siis, että ihan sama millä autolla pärjätäkseen, kuljettaja tarvitsee osaavat mekaanikot autoa laittamaan ja uusimmat osat. Eli Ketomaan Subaru on varmasti parempi ominaisuksiltaan uudemmilla osilla ja hyvällä huollolla, kuin Petterin sama versio tehdasautona aikanaan oli. Jos nyt Petteriä tuolla Sohlbergilla tarkoitit.
 
Ylös