Jyskälä 2009

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Keski-Suomen metsistä on jälleen kotiuduttu ja 20 euroa rikkaampana. Löin nimittäin ennen viikonloppua vetoa siitä, että Super 2000-auto on jonkun IRC-tähtemme ajamana Jyväskylän MM-rallin lopputuloksissa kymmenen parhaimman joukossa. Tiukallehan se veti, mutta ei Hänninen pettänyt, vaan Skodansa kanssa osoitti kuinka kuoleman kielissä ja suunnaton WRC sen viimeisillä pikataipalilla onkaan. Suurajoissa vain yhdeksän autoa ehti edelle, muut keskeyttivät, Villagra hävisi nopeudella, joten jälleen herää kysymys, että miksi näillä autoilla on pitänyt kituuttaa näin kauan? Oltaisiin jo IRC-sarjan perustamisen aikaan hylätty WRC ja annettu Loebille ja Hirvoselle S2000-kalusto, niin ainakin silloin heidän voittonsa merkitsisi jotain.
Joskus 1990-luvulla kärkikuusikossa oli ännäläisiä, joten ei tässä nyt ihan suossa vielä olla WRC:n kanssa :D

WRC autoja ajatetaan luultavasti mukana olevien tehtaiden toivomuksesta. Ovat kalliit autot kehittäneet ja haluavat kisatakin niillä.. Mikäli Citroen ja Ford olisivat vetäytyneet, S2000-pohjaisen kaluston käyttöönotto tapahtuisi todennäköisesti aiemmin kuin 2011.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tuohan on juurikin ongelmana NORF:issa toi kaljapussiporukka joka luulee tietävänsä rallista kaiken kun käy kerran vuodessa katsomassa.

Auton nostaminen tielle ja seuraavien ajattaminen varoituksella on Suomessa aivan normaalia toimintaa ja asiansa osaavaa nostoporukkaa löytyy kyllä paikasta kun paikasta. Kiminkin kohdalla homma olis toiminut helvetin hyvin ilman noita rallituristeja jotka kavereiden neuvoilla on sattunut samaan paikkaan.

Tuntuu välillä että kyläkisan järkkärit ja EK-päälliköt on huomattavasti fiksumpaa porukkaa kun nää MM-järkkärit. Vaikkapa SM:ssä tuollanen tilanne olisi hoidettu alta pois jo ennen Ketomaan tuloa jolloin Jarinkaan ajaminen ei olisi häiriintynyt.

Joo, olin paikalla. Al-Quassimi ja Villagrahan ei menneet samassa paikassa kun Kimi ja Östberg.
Mutta ehkä kuskina ollut heppu vaikutti myös jotakin asiaan?

Tuskin ketään kiinnostaa pörrätä kyläkisan Jeppe Perämantereen auton ympärillä.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Muotoilin unissani hieman huonosti, mutta koitetaan selventää.

Kun katsotaan PG Anderssonin suorituksia Skodalla Ruotsissa ja Kyproksella, niin logiikallasi mukaan Paasosen olisi pitänyt voittaa autolla helposti aikoinaan. PG ajoi pätkä pohjia antiikkisella Skodalla, niin kuinka mahtava peli se on uutena ollutkaan.

Ideanani on siis, että ihan sama millä autolla pärjätäkseen, kuljettaja tarvitsee osaavat mekaanikot autoa laittamaan ja uusimmat osat. Eli Ketomaan Subaru on varmasti parempi ominaisuksiltaan uudemmilla osilla ja hyvällä huollolla, kuin Petterin sama versio tehdasautona aikanaan oli. Jos nyt Petteriä tuolla Sohlbergilla tarkoitit.
Totta kyllä puhut. Onhan tuossa subarussa eri alustan osatkin mitä Petterin aikaan...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mutta ehkä kuskina ollut heppu vaikutti myös jotakin asiaan?

Tuskin ketään kiinnostaa pörrätä kyläkisan Jeppe Perämantereen auton ympärillä.
Jaa ajattelin ettei Östberg nyt kyllä niin kiinnostava kuljettaja ole, kyseisen veijarin jälkeenhän Jari tuli.

Jeppe Perämantereen pelit olis ollu pahemmasta paikasta nopeammin pois kun noi kaljakassituristit olis pois jaloista pyörimästä
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuntuu välillä että kyläkisan järkkärit ja EK-päälliköt on huomattavasti fiksumpaa porukkaa kun nää MM-järkkärit. Vaikkapa SM:ssä tuollanen tilanne olisi hoidettu alta pois jo ennen Ketomaan tuloa jolloin Jarinkaan ajaminen ei olisi häiriintynyt.
Vai että oli sekin järkkärien vika... :alppu:

Sinähän voisitkin mennä järkkäriksi ensi vuonna kun tiedät asiat niin hyvin.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Niin voisinkin, näkemyseroja on vaan sen verran että en jaksa itseäni kiusata, kansallisissa kisoissa pyrin kyllä vuosittain olemaan järjestäjänäkin mukana. Sitäkin porukkaa kun tarvitaan että riittää kisoja jota ajaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Jaa ajattelin ettei Östberg nyt kyllä niin kiinnostava kuljettaja ole, kyseisen veijarin jälkeenhän Jari tuli.
Videoiden perusteella kyseisessä mutkassa eniten tunteita herättivät muuan Carlsberg ja Kopparberg, Mads jäi kolmanneksi.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Videoiden perusteella kyseisessä mutkassa eniten tunteita herättivät muuan Carlsberg ja Kopparberg, Mads jäi kolmanneksi.

Kyllä, tämäkin vaan `bergeistä, näitä kannattaneista katsojista olis Neste Oililla varaakin luopua.

Olihan se vaan järjetön tuuri että Madsin jälkeen paikkaan tuli suomalainen kuljettaja, joka ymmärtää ottaa varoitukselle pois (toisin kun etelä-eurooppalaiset) nimittäin sen verran kaasussa olevaa kaljaturistia oli aivan turhaan tiellä. Kannettiinpa näitä nestemäistä sankaruutta nauttineita jopa ihan väkivalloin sitten takas penkalle nukkumaan.

Muuten Suomalainen katselukulttuuri kyllä ansaitsee kehut. Porukka (yleensä) sijoittuu ja käyttäytyy hyvin. Hieman toista tuokin asia Euroopassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niin voisinkin, näkemyseroja on vaan sen verran että en jaksa itseäni kiusata, kansallisissa kisoissa pyrin kyllä vuosittain olemaan järjestäjänäkin mukana. Sitäkin porukkaa kun tarvitaan että riittää kisoja jota ajaa.
Itsekin olen myös kansallisella tasolla järkkärinä. Siellä on vaan se hyvä puoli (ainakin talviralleissa), ettei kännipellejä juuri näy. On huomattavasti helpompi valvoa aluetta kun ei ole pellejä liikenteessä. Autojen nostokin sujuu porukalta selvinpäin huomattavasti paremmin, eikä kukaan ole jäämässä alle suuntavaiston puuttumisen takia.

MM-rallissa yleisön täydellinen paimentaminen on monesti mahdottomuus, koska viinaturistit eivät aina neuvoja kuuntele, varsinkaan ulkomaalaiset. Ja millä muutenkaan pidät yksinään satapäistä känniääliölaumaa kurissa järkkärin valtuuksilla ja keinoilla? Ei siinä ole paljoa muuta tehtävissä kuin varoittaa kuuluvasti autoista riittävästi ennakkoon ja järjestää kunnon varoitukset ennen nostotalkoopaikkaa.

Järkkärit ovat yleensäkin vain vapaaehtoisporukkaa, ei mitään palkattuja ammattilaisia, joten on turha odottaakaan mitään supermiehiä ja naisia ilmaiseksi pätkien varsille. Ihan tavallisia kaduntallaajia siellä on, jotka eivät välttämättä ole muuten autourheilun kanssa missään tekemisissä. Kaikki ketkä pitävät itseään puoliammattilaisena tai hyvänä järkkärinä, jonoon vaan. Heitä ei ole koskaan liikaa..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Dodiih, pitkästä reissusta on taas viimeinkin päästy kiinni normaaliin elämään. Hienoa meininkiä oli, ja yllättäen ilmatkin suosivat niin, että vain lauantai-aamuna sai vettä niskaan. Kiitos jälleen säidenhaltijalle!

Samaisena aamuna leustussa sateenvarjon alla kykkiessä havahtui myös siihen, että jumaliste, Hirvos-Mikkohan voi voittaa tän skaban. Meno oli sen verran asiallisen näköistä muihin verraten, että poeka teki vaikutuksen.

Ja kuten moni muukin on täällä maininnut, niin Räikkösen ajoa ei voi olla hehkuttamatta. Jumanskekka, se jätkä vetää hyvin. Kovin odotan että siirtyisi ralliin täyspäiväisesti, eikä se välttämättä ole edes liian utopistinen ajatus.

Ja vielä Jyskälä 2009 kuvina tavan tallaajan näkövinkkelistä:
http://www.bumerangi.org/pictures/norf09/
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Muotoilin unissani hieman huonosti, mutta koitetaan selventää.

Kun katsotaan PG Anderssonin suorituksia Skodalla Ruotsissa ja Kyproksella, niin logiikallasi mukaan Paasosen olisi pitänyt voittaa autolla helposti aikoinaan. PG ajoi pätkä pohjia antiikkisella Skodalla, niin kuinka mahtava peli se on uutena ollutkaan.

Ideanani on siis, että ihan sama millä autolla pärjätäkseen, kuljettaja tarvitsee osaavat mekaanikot autoa laittamaan ja uusimmat osat. Eli Ketomaan Subaru on varmasti parempi ominaisuksiltaan uudemmilla osilla ja hyvällä huollolla, kuin Petterin sama versio tehdasautona aikanaan oli. Jos nyt Petteriä tuolla Sohlbergilla tarkoitit.

Näinpä juuri. Eikös Grönholmkin laittanut kytkimen ja alustan uusiksi kun sen yhen rallin ajoi. Sanoi että alkuperäinen alusta on aivan kamala ja loota saisi toimia pehmeämmin. Paasonen ? (korjatkaa jos olen väärässä) taisi tuossa viikonloppuna todeta, että uudet N-ryhmäläiset ovat yhtä nopeita kun 3-4 vuotta vanhat wrc:t kun alustat ovat kehittyneet niin paljon.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Voi jukra.. :D Onhan komediaa tämä threadi. Lukasin kertarykäsyllä läpi kun en viikonloppuna juuri metsän siimeksessä dataillu. "Asiantuntemuksesta" isot kiitokset, oli niin hauskaa ettei malttanu jättää kesken.. :p

Käykää ihmiset vaikka ulkona kolostanne ja menkää katsomaan sitä rallia (nyt se on toki jo myöhäistä). Saattaa olla ihan hauska kokemus eikä tarvi valittaa maikkarin lähetyksistä. Meininki ihan toista, lisäks pelkkää ralliradioo kuuntelemalla pysy enemmän ajan tasalla tapahtumista mitä ilmeisesti nettiä lukemalla..
Just!! Mullakin meni toista tuntia noiden komedioiden selaamiseen.

Nyt on rallista kotiuduttu, 5 päivää ja 7 tuntia meni. Paan muutaman lisäkommentin joskus mutta jo nyt:
Jr-, Ambomaan Mambo ja RITA#28, mukavia fotoja!
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Näinpä juuri. Eikös Grönholmkin laittanut kytkimen ja alustan uusiksi kun sen yhen rallin ajoi. Sanoi että alkuperäinen alusta on aivan kamala ja loota saisi toimia pehmeämmin. Paasonen ? (korjatkaa jos olen väärässä) taisi tuossa viikonloppuna todeta, että uudet N-ryhmäläiset ovat yhtä nopeita kun 3-4 vuotta vanhat wrc:t kun alustat ovat kehittyneet niin paljon.
Alkuperäisen ohjaustehostimen haukkui myös lyttyyn.

Tuohon kommenttiin N-ryhmäläisten nopeudesta suhtautuisin suurella varauksella. Hyvin vaikea niellä, ihan jo moottoritehojen puolesta. Jos olisi sanottu että yhtä nopeita kuin vaikka 8-9 vuotta vanhat wrc:t nii voisin uskoakin ehkä.

EDIT: mitä nyt hiukan pätkäaikoja tutkin niin voin oikeastaan tyrmätä suoraan koko jutun kakkapuheena.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paasonen ? (korjatkaa jos olen väärässä) taisi tuossa viikonloppuna todeta, että uudet N-ryhmäläiset ovat yhtä nopeita kun 3-4 vuotta vanhat wrc:t kun alustat ovat kehittyneet niin paljon.
Voihan ännäläiset jarrutuksissa ja mutkissa ollakin lähelle vanhojen WRC autojen suorituskykyä. Suorilla kyllä loppuu puhti.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Ralli-Anette sen jo omassa blogissaan huomasi, ja Tomi Tuominenkin vähän sinnepäin: "Mikko nosti muutama kisa sitten aivan yhtäkkiä tasonsa sinne, missä sen pitää olla voittaakseen mestaruuden."

Taitaa se tason nosto johtua siitä, että eräs virolainen kävi tekemässä helvetin onnistuneen muutoksen nykyiseen Focukseen, ja vauhti nousi kertaheitolla Sitikan ohi. Sen jälkeen Mikon itseluottamus on vain kasvanut kasvamistaan, kun huomasi että pärjätään ajamalla Loebille. Parin kuukauden päästä saadaan uusi suomalainen rallin maailmanmestari historiankirjoihin. :thumbup:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ralli-Anette sen jo omassa blogissaan huomasi, ja Tomi Tuominenkin vähän sinnepäin: "Mikko nosti muutama kisa sitten aivan yhtäkkiä tasonsa sinne, missä sen pitää olla voittaakseen mestaruuden."

Taitaa se tason nosto johtua siitä, että eräs virolainen kävi tekemässä helvetin onnistuneen muutoksen nykyiseen Focukseen, ja vauhti nousi kertaheitolla Sitikan ohi. Sen jälkeen Mikon itseluottamus on vain kasvanut kasvamistaan, kun huomasi että pärjätään ajamalla Loebille. Parin kuukauden päästä saadaan uusi suomalainen rallin maailmanmestari historiankirjoihin. :thumbup:
Mitäköhän Markko sitten muutti autoon?

Moon jo pariin otteeseen sanonut, että Mikon itseluottamus on sillä tasolla, että soralla on kenenkään muun pirun vaikea päästä edelle.
Eikä asfaltillakaan edelle kerkeä, kuin ehkä kaksi kuskia.
 
Ylös