Nopeus Latvalalla kyllä on hetkittäin kohdallaan, mutta siitä ei ole mitään apua jos et kykene tuomaan autoa maaliin. Muutama ensimmäinen kisa Fordin ykköstiimissä meni putkeen, mutta sen jälkeen Latvala on ollut liikkuva katastrofi. Nähtäväksi jää kuinka pitkään Fordin/Wilsonin kärsivällisyys riittää jos auto on ojassa tai muuten vaan selällään lähes joka kisassa.
Jos olet riittävän vanha muistamaan 90-luvulle, niin Bosse ja Solberg käänsivät autoa katolleen ihan yhtä tiuhaan. Kummastakin tuli maailmanmestari ja samanlainen on ollut urakehitys monella muullakin legendalla. Latvala on nyt 23-vuotias. Hänellä on aikaa saada kenkää pariinkin otteeseen ja voittaa siitä huolimatta useita maailmanmestaruuksia. Se toki edellyttää henkistä kasvamista, mutta en nyt näe mitään suurempaa syytä epäillä, etteikö niin voisi tapahtua.
Ykköstalleisssa ajavat ne, joilla on näyttöjä osaamisestaan ja kakkostalleissa ne, joilla on rahaa maksaa tai ovat muutoin sopivassa asemassa (Wilson jr). Jos jostain löytyisi kuljettaja, jolla on sekä kapitaalia, että osaamista niin varmasti Ford ja Sitruuna olisivat kilvan tarjoamassa paikkaa kakkostalliin. Urmo Aava ja PG Andersson olisivat varmasti hyvissä asemissa jos vain olisi hyvät sponsorit takana. Heillä ei kuitenkaan vielä ole mitään sellaisia näyttöjä, joilla haastaa kärkinelikon kuljettajat.
Loebia lukuunottamatta tehdastallipaikat ovat ostettuja tai kuljettajat ovat aikoinaan saaneet paikat ostamalla, vaikka tällä hetkellä saamapuolella olisivatkin. En lähde edes arvelemaan, ketä siellä ajaisi, jos paikat menisivät puhtaasti ansioiden perusteella. Sordo nyt ei ainakaan.
Siinä vaiheessa kun olet kerännyt sitä elämänkokemusta riittävästi jotta voit suhtautua tappioihin olankohautuksella, olet jo liian vanha ja hidas ajaaksesi voitosta. Olennainen osa urheilun huipulla pärjäämisestä (laji kuin laji) on sellainen intohimoinen suhde tekemiseen, jossa vain voitto antaa tyydytyksen ja tappioita vihataan jokaisella solulla. Latvalalla on aivan riittävästi kokemusta jotta hän pystyisi ajamaan voitosta. Mutta ilmeisesti keskittymiskyky ei vain riitä ja sen seurauksena tulee alokasmaisia virheitä aivan liian usein. Ehkä olisi hyvä keksiä Latvalalle joku vähemmän haastava harrastus ja palkata tilalle WRC-tiimiin vaikkapa Gardemaister.
Kuka on väittänyt, että tappioihin pitäisi suhtautua olankohautuksella? Voitontahto ja kyky ottaa tappiot vastaan eivät sulje mitenkään toisiaan pois, pikemminkin päinvastoin: kun osaa hävitä, on helpompi yrittää voittaa. Latvalan kohdalla näkee kilometrien päähän, että pelko epäonnistumisesta haittaa tekemistä. Yhtenään kuulee kommentteja uran suurimmista virheistä, uran tärkeimmistä ralleista ja pakko-onnistumisesta. Miten sellaisessa mielentilassa pystyy keskittämään voimansa täysin suoritukseen ja sen onnistumiseen? Ei mitenkään, kuten tuloksista näkee.
Garden tarjoaminen Latvalan tilalle on kyllä melkoinen vitsi. Kaverilla on ollut näyttöpaikkoja ihan riittävästi ja tulokset ovat osoittaneet, että ei ole voittaja.