Kypros 2009

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Ei saanut kulkemaan?
Mun mielestä vauhti oli irlannissa varsin hyvää, ottaen huomioon kuitenkin täysin uuden auton ja haastavat olosuhteet joissa sitten hieman lipsuikin.
No voihan sen näinkin nähdä, itse odotin kuitenkin selvästi parempaa, jopa Sordon lyömistä, mutta mitäs se 7 minuuttia tais jäädä siitäkin. Ajoi joo ulos, en muista millä pätkällä, mutta millään ei jäänyt yli 2 minuuttia kerralla, joten kyllä se ero tuli koko viikonlopun aikana, vaikka välillä säväyttikin hyvillä pätkäajoilla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
No voihan sen näinkin nähdä, itse odotin kuitenkin selvästi parempaa, jopa Sordon lyömistä, mutta mitäs se 7 minuuttia tais jäädä siitäkin. Ajoi joo ulos, en muista millä pätkällä, mutta millään ei jäänyt yli 2 minuuttia kerralla, joten kyllä se ero tuli koko viikonlopun aikana, vaikka välillä säväyttikin hyvillä pätkäajoilla.
Ajoi kahdesti ulos. :D
Ja sitten vielä kilpailun alkuhan oli arpomista renkaiden kanssa ja siinäkin tais pieleen. Tehdas citikat on käytännössä lyömättömiä assulla ja tuo nyt oli vielä poikkeuksellisen haastava kilpailu muutenkin. Enkä Chrisiä nyt asvaltin erikoismiehenä kuitenkaan pidä vaikka onkin ihan hyvin vetäny muutamia kertoja.
Veikkaan että soralla Atko tulee suoriutumaan todella hyvin C4:n kanssa. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No voihan sen näinkin nähdä, itse odotin kuitenkin selvästi parempaa, jopa Sordon lyömistä, mutta mitäs se 7 minuuttia tais jäädä siitäkin. Ajoi joo ulos, en muista millä pätkällä, mutta millään ei jäänyt yli 2 minuuttia kerralla, joten kyllä se ero tuli koko viikonlopun aikana, vaikka välillä säväyttikin hyvillä pätkäajoilla.
No eipä se ollut se Petterinkään debytti uudella autolla kummoisempi.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tosta minuuttiluokan erosta kyllä voi olla erimieltä. Kyllähän Mikko joissakin ralleissa pystyy ihan kärjen vauhtiin. Kuitenkin vielä 2007 Mikko oli Marcusta minuuttikaupalla hitaampi esimerkiksi Kreikassa, enkä usko tilanteen ratkaisevasti muuttuneen senkään jälkeen. Nyt kun johtaja starttaa ekana tielle, niin ei Loebkään tollasia eroja tee edes Kyproksen ja Kreikan kaltaisissa kisoissa.
Pitää vähän kärjistää, että saa keskustelua. Vakavammin ottaen molemmat suomalaiset Ford-kuljettajat ovat kyllä nopeutensa osoittaneet. Hirvonen on voittanut ralleja, eikä ihan jokainen voitto ole tullut muiden epäonnen tai varmistelun myötä. Hirvosella on myös paljon hävittyjä sekuntitaistoja tekijämiehille, jotka ovat järjestään olleet Hirvosta kokeneempia. Niihin sekuntitaistoihin ei edes pääse, jos ei ole riittävän nopea ja toisekseen on täysin mahdollista, että jonain päivänä ne taistelut kääntyvät vielä Hirvoselle.

Latvalan nopeutta ei varmaan kukaan edes epäile, mutta monelta sen sijaan unohtuu kaverin ikä. Yksikään nykykuljettajista ei ollut Latvalan ikäisenä saavuttanut yhtään mitään, eikä itse asiassa koko rallimaailmassa ole Toivosta lukuunottamatta ollut kuskia, josta olisi yhtä nuorena nähnyt kyvyn yltää nopeimpien vauhtiin ja ylikin. Pitää vain Latvalan kohdalla toivoa, etteivät liian suuret paineet liian nuorena luhista ja pilaa uraa.

Burnsin ja Märtinin poistuminen kuvioista selittää nykytilannetta ja kapoista kärkeä jonkun verran (ovat sitä ikäluokkaa, jonka nyt kuuluisi olla Loebin kanssa huipulla), mutta syytä on myös tehdastalleissa, jotka 2000-luvulla saivat päähänsä palkata lähes teini-ikäisiä kuljettajia. Ennen näyttöpaikat tehdastalleista saatiin ja rallihuipulle päästiin pitkän ja kivisen tien jälkeen vasta kolmekymppisinä, kun nopeus on ensin osoitettu yksityisellä rahalla. Nykykäytännöillä on varmasti jokusen kuskin näytönpaikka jäänyt saamatta ja tähti syttymättä, kun tehdaskyytejä kuskaavat köröttelyllä jämäpisteitä tallin ohjeiden mukaan keräävät nuorukaiset.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Ralli on kyllä kummallinen laji. Luulisi ettei nopeus häviä mihinkään tuosta vaan, mutta silti monien entisten huippukuskien vauhti ei vaan riitä. Tietenkin tähän on syynä myös se, että kuskit eivät kerkiä/saa testata yksityistallien autoilla juuri yhtään ennen ralleja ja autoissakin on eroja.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Latvalan nopeutta ei varmaan kukaan edes epäile, mutta monelta sen sijaan unohtuu kaverin ikä. Yksikään nykykuljettajista ei ollut Latvalan ikäisenä saavuttanut yhtään mitään
Mielestäni ikä on toissijainen tekijä verrattuna kokemukseen. Jos puhuttaan tällaisista Latvalan tapaisista, tekemällä huippukuskiksi tehdyistä nuorista tapauksista, niin nuoren iän mahdollisesti rallisuoritukseen tuomat psykologiset epävarmuustekijät pitäisi karista jo aiemmin tyyppitapausten uralla, esim. Latvalan "ammattilais"uran voidaan sanoa jatkuneen jo vuosia.

Burnsin ja Märtinin poistuminen kuvioista selittää nykytilannetta ja kapoista kärkeä jonkun verran (ovat sitä ikäluokkaa, jonka nyt kuuluisi olla Loebin kanssa huipulla)
Varmasti. Niin mielelläni näkisin vielä sarjassa niin Burnsin, McRaen, Märtinin, Duvalin, Gallin kuin monia muitakin.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Katselin tuossa äskettäin rallivideoita youtubesta. Oli Mäkinen, Kankkunen, Sainz, McRae, Auriol, Burns, Grönholm.... samassa kisassa (jyskälä -98).
On muuten nykypäivänä hepuilla yhteensä 15 mm-kultaa :)
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mielestäni ikä on toissijainen tekijä verrattuna kokemukseen. Jos puhuttaan tällaisista Latvalan tapaisista, tekemällä huippukuskiksi tehdyistä nuorista tapauksista, niin nuoren iän mahdollisesti rallisuoritukseen tuomat psykologiset epävarmuustekijät pitäisi karista jo aiemmin tyyppitapausten uralla, esim. Latvalan "ammattilais"uran voidaan sanoa jatkuneen jo vuosia..
No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Elämänkokemusta ei kuitenkaan saa kuin elämällä ja iän myötä. Suhtautuminen vastoinkäymisiin uralla ynnä monet muut asiat eivät niinkään ole kiinni siitä ratinvääntökokemuksesta kuin elämänkokemuksesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Latvalan nopeutta ei varmaan kukaan edes epäile, mutta monelta sen sijaan unohtuu kaverin ikä. Yksikään nykykuljettajista ei ollut Latvalan ikäisenä saavuttanut yhtään mitään, eikä itse asiassa koko rallimaailmassa ole Toivosta lukuunottamatta ollut kuskia, josta olisi yhtä nuorena nähnyt kyvyn yltää nopeimpien vauhtiin ja ylikin. Pitää vain Latvalan kohdalla toivoa, etteivät liian suuret paineet liian nuorena luhista ja pilaa uraa.
Nopeus Latvalalla kyllä on hetkittäin kohdallaan, mutta siitä ei ole mitään apua jos et kykene tuomaan autoa maaliin. Muutama ensimmäinen kisa Fordin ykköstiimissä meni putkeen, mutta sen jälkeen Latvala on ollut liikkuva katastrofi. Nähtäväksi jää kuinka pitkään Fordin/Wilsonin kärsivällisyys riittää jos auto on ojassa tai muuten vaan selällään lähes joka kisassa. Sordo tuo auton varmasti maaliin sijoilla 2-4 kisassa kuin kisassa ja kun Lööpin vauhti on muille aivan liikaa niin edes merkkimestaruuteen ei Fordilla ole tänä vuonna saumoja. Kaukana ei liene nekään ajat kun kisassa on neljä tai viisi Citroen merkkistä autoa kärjessä.

Burnsin ja Märtinin poistuminen kuvioista selittää nykytilannetta ja kapoista kärkeä jonkun verran (ovat sitä ikäluokkaa, jonka nyt kuuluisi olla Loebin kanssa huipulla), mutta syytä on myös tehdastalleissa, jotka 2000-luvulla saivat päähänsä palkata lähes teini-ikäisiä kuljettajia. Ennen näyttöpaikat tehdastalleista saatiin ja rallihuipulle päästiin pitkän ja kivisen tien jälkeen vasta kolmekymppisinä, kun nopeus on ensin osoitettu yksityisellä rahalla. Nykykäytännöillä on varmasti jokusen kuskin näytönpaikka jäänyt saamatta ja tähti syttymättä, kun tehdaskyytejä kuskaavat köröttelyllä jämäpisteitä tallin ohjeiden mukaan keräävät nuorukaiset.
Ykköstalleisssa ajavat ne, joilla on näyttöjä osaamisestaan ja kakkostalleissa ne, joilla on rahaa maksaa tai ovat muutoin sopivassa asemassa (Wilson jr). Jos jostain löytyisi kuljettaja, jolla on sekä kapitaalia, että osaamista niin varmasti Ford ja Sitruuna olisivat kilvan tarjoamassa paikkaa kakkostalliin. Urmo Aava ja PG Andersson olisivat varmasti hyvissä asemissa jos vain olisi hyvät sponsorit takana. Heillä ei kuitenkaan vielä ole mitään sellaisia näyttöjä, joilla haastaa kärkinelikon kuljettajat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Elämänkokemusta ei kuitenkaan saa kuin elämällä ja iän myötä. Suhtautuminen vastoinkäymisiin uralla ynnä monet muut asiat eivät niinkään ole kiinni siitä ratinvääntökokemuksesta kuin elämänkokemuksesta.
Siinä vaiheessa kun olet kerännyt sitä elämänkokemusta riittävästi jotta voit suhtautua tappioihin olankohautuksella, olet jo liian vanha ja hidas ajaaksesi voitosta. Olennainen osa urheilun huipulla pärjäämisestä (laji kuin laji) on sellainen intohimoinen suhde tekemiseen, jossa vain voitto antaa tyydytyksen ja tappioita vihataan jokaisella solulla. Latvalalla on aivan riittävästi kokemusta jotta hän pystyisi ajamaan voitosta. Mutta ilmeisesti keskittymiskyky ei vain riitä ja sen seurauksena tulee alokasmaisia virheitä aivan liian usein. Ehkä olisi hyvä keksiä Latvalalle joku vähemmän haastava harrastus ja palkata tilalle WRC-tiimiin vaikkapa Gardemaister.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
palkata WRC-tiimiin Gardemaister.
Kai tää nyt oli vitsi? Isolla rahalla ehkä joo jos tiimin tavoite ei ole ajaa merkkimestaruudesta. Nimittäin Gardea nopeampia kuskeja maailmasta löytyy sen verran että kahden käden sormet ei niitä riitä laskemaan. Miksi siis palkata Garde kun nopeampiakin on tarjolla? Garde on tehdas-Fordilla näyttönsä antanut...
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Nopeus Latvalalla kyllä on hetkittäin kohdallaan, mutta siitä ei ole mitään apua jos et kykene tuomaan autoa maaliin. Muutama ensimmäinen kisa Fordin ykköstiimissä meni putkeen, mutta sen jälkeen Latvala on ollut liikkuva katastrofi. Nähtäväksi jää kuinka pitkään Fordin/Wilsonin kärsivällisyys riittää jos auto on ojassa tai muuten vaan selällään lähes joka kisassa.
Jos olet riittävän vanha muistamaan 90-luvulle, niin Bosse ja Solberg käänsivät autoa katolleen ihan yhtä tiuhaan. Kummastakin tuli maailmanmestari ja samanlainen on ollut urakehitys monella muullakin legendalla. Latvala on nyt 23-vuotias. Hänellä on aikaa saada kenkää pariinkin otteeseen ja voittaa siitä huolimatta useita maailmanmestaruuksia. Se toki edellyttää henkistä kasvamista, mutta en nyt näe mitään suurempaa syytä epäillä, etteikö niin voisi tapahtua.

Ykköstalleisssa ajavat ne, joilla on näyttöjä osaamisestaan ja kakkostalleissa ne, joilla on rahaa maksaa tai ovat muutoin sopivassa asemassa (Wilson jr). Jos jostain löytyisi kuljettaja, jolla on sekä kapitaalia, että osaamista niin varmasti Ford ja Sitruuna olisivat kilvan tarjoamassa paikkaa kakkostalliin. Urmo Aava ja PG Andersson olisivat varmasti hyvissä asemissa jos vain olisi hyvät sponsorit takana. Heillä ei kuitenkaan vielä ole mitään sellaisia näyttöjä, joilla haastaa kärkinelikon kuljettajat.
Loebia lukuunottamatta tehdastallipaikat ovat ostettuja tai kuljettajat ovat aikoinaan saaneet paikat ostamalla, vaikka tällä hetkellä saamapuolella olisivatkin. En lähde edes arvelemaan, ketä siellä ajaisi, jos paikat menisivät puhtaasti ansioiden perusteella. Sordo nyt ei ainakaan.

Siinä vaiheessa kun olet kerännyt sitä elämänkokemusta riittävästi jotta voit suhtautua tappioihin olankohautuksella, olet jo liian vanha ja hidas ajaaksesi voitosta. Olennainen osa urheilun huipulla pärjäämisestä (laji kuin laji) on sellainen intohimoinen suhde tekemiseen, jossa vain voitto antaa tyydytyksen ja tappioita vihataan jokaisella solulla. Latvalalla on aivan riittävästi kokemusta jotta hän pystyisi ajamaan voitosta. Mutta ilmeisesti keskittymiskyky ei vain riitä ja sen seurauksena tulee alokasmaisia virheitä aivan liian usein. Ehkä olisi hyvä keksiä Latvalalle joku vähemmän haastava harrastus ja palkata tilalle WRC-tiimiin vaikkapa Gardemaister.
Kuka on väittänyt, että tappioihin pitäisi suhtautua olankohautuksella? Voitontahto ja kyky ottaa tappiot vastaan eivät sulje mitenkään toisiaan pois, pikemminkin päinvastoin: kun osaa hävitä, on helpompi yrittää voittaa. Latvalan kohdalla näkee kilometrien päähän, että pelko epäonnistumisesta haittaa tekemistä. Yhtenään kuulee kommentteja uran suurimmista virheistä, uran tärkeimmistä ralleista ja pakko-onnistumisesta. Miten sellaisessa mielentilassa pystyy keskittämään voimansa täysin suoritukseen ja sen onnistumiseen? Ei mitenkään, kuten tuloksista näkee.

Garden tarjoaminen Latvalan tilalle on kyllä melkoinen vitsi. Kaverilla on ollut näyttöpaikkoja ihan riittävästi ja tulokset ovat osoittaneet, että ei ole voittaja.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jos olet riittävän vanha muistamaan 90-luvulle, niin Bosse ja Solberg käänsivät autoa katolleen ihan yhtä tiuhaan. Kummastakin tuli maailmanmestari ja samanlainen on ollut urakehitys monella muullakin legendalla. Latvala on nyt 23-vuotias.
Käänsivät ehkä katolleen vielä tiuhemminkin, Latvala kun osaa jättää ton autonsa aina pyörilleen jumiin johonkin. Mutta kyllähän Latvala ajaa kevyesti enemmän ulos kun nämä kaksi herraa aikanaan. Joka toinen ralli vähintään kun JM hakee hyvää ulostuloa ja tuloksen voi arvata. Lisäksi Latvalan ulosajoihin on liian usein syynä nuotituksessa sattunut virhe. Tai sitten sillä ei vaan pää kestä, selittihän se Kyproksen haastattelussakin että puuttu hämää nuoteista, mutta kun sen incar-pätkän kattoo nii kyllä siellä se hämää vain tulee. Taitaa Latvalalla jäähä puolet nuoteista kuulematta. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mihinkä se siellä tyhjiössä pysähtyiskään?

Loebia lukuunottamatta tehdastallipaikat ovat ostettuja tai kuljettajat ovat aikoinaan saaneet paikat ostamalla, vaikka tällä hetkellä saamapuolella olisivatkin. En lähde edes arvelemaan, ketä siellä ajaisi, jos paikat menisivät puhtaasti ansioiden perusteella. Sordo nyt ei ainakaan.
Jos kyvykkäistä kuskeista otetaan, ja Bosse ja Märtin olisivat lopettaneet, niin kuin ovatkin, niin kyllähän se nelikko olisi Loeb, P. Solberg, Hirvonen ja Galli/Tuohino. Jos en sitten raa'asti unohtanut jotain. Latvalalla ja Sordolla ei ole mitään asiaa tähän leikkiin.
 
Ylös