Formula ykkösten kultaiset vuodet?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Koska autourheilun kuninkuusluokka F1 täyttää vuonna 2009 pyöreitä vuosia (tarkalleen ottaen 60 vuotta) lienee syytä tiedustella foorumilaisilta, koska he katsovat lajin olleen huipulla vai onko korkein huippu kenties kaikesta huolimatta vielä edessäpäin?

Alain Prost kommentoi hiljattain haastattelussa, että hänen mielestään lajin parhaat vuodet ovat takana:

"There is less overtaking and more strategy. Everything happens on the pitwall and the drivers just go. We had to save the brakes and the gearboxes, and monitor fuel consumption, but now it has all been organised by the starting grid," Prost said. "I experienced the golden age, but there were crashes, deaths. The drivers today are in a golden age of safety."

Valitettavasti on todettava, että Prost tiivisti asian täydellisesti. Siinä missä turvallisuus on saatu kehitettyä oikealle tasolle ovat kilpailut tai tarkemmin sanottuna GP-viikonloput kokonaisuudessaan menettäneet vuosien varrella paljon siitä mitä ne olivat ennen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän ne hyvät vuodet ollu joskus 80 -luvun puolen välin paikkeilla sinne 90 luvun alkuun saakka.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Eikös se ollut se kultainen 80 -luku ;)

Itse näkisin asian näin, että, kun autot muuttuivat muistaakseni kaudeksi 1998 melko radikaalisti niin siitä lähtien alettiin enemmän ja enemmän keksimään näitä aerodynaamisia härpäkkeitä jonka seurauksena kilpailut muuttuivat melkoisesti tylsempään suuntaan.

Sanoisin, että ennen 90 -lukua pojat erottuivat miehistä. Toki meillä oli vielä 90 -luvun alussa Senna ja hänen lukuisat viihdyttävät taistelunsa, mutta sen jälkeen ajat muuttuivat ja tekniikka kehittyi siihen suuntaan, että koko auton toiminnan näkee varikolta tietokoneruuduilta jne.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eiköhän ne hyvät vuodet ollu joskus 80 -luvun puolen välin paikkeilla sinne 90 luvun alkuun saakka.

Aivan.
Hyvät vuodet loppu silloin kun tekniikka otti ylivallan, joskus silloin kun luistonesto/sutimisenesto yms. otettiin käyttöön ja toisen kerran lopahti silloin kun tuli näitä kestävyyskisa sääntöjä.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Itseä ainakin näin retrospektiivisesti eniten kiinnostaa Formuloissa vuodet 1997-2000.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Mulle ne on vuodet 1998-2003, silloin seurasin kai lajia kaikkein tiiviimmin. Sittemin lähinnä wanhasta tottumuksesta - toki kausi -07 oli aika kultainen..
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
N. 2000-2008 ovat olleet omat suosikkivuoteni, eli ihan viime päiviin saakka. Tuona aikana maailman suurimmat autojätit ja rengastehtaat suoltivat ykkösiin rahaa uskomattomat määrät taistellessaan myyntiosuuksista, mikä toisaalta tuhosi yksityistallit, mutta samalla sai meikäläisen ihmettelemään vuodesta toiseen kuinka paljon niitä autoja oikein pystyi parantamaan. Oli jotain huimaa lueskella miten tallit uusilla autoillaan ja renkaillaan pistelivät vanhoja testiennätyksiä puolellatoista sekunnilla paremmiksi.

Tosin kun en ole kokenut tätä vanhempia aikakausia, en voi oikein vertailla kaikkia niitä tasapuolisesti keskenään. Muutenkin veikkaan, että lähes jokaisen meistä mielissä juuri se aikakausi, jolloin lajiin kunnolla tutustui ja jonka sankareita ihaili, on se "paras".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Itse näkisin asian näin, että, kun autot muuttuivat muistaakseni kaudeksi 1998 melko radikaalisti niin siitä lähtien alettiin enemmän ja enemmän keksimään näitä aerodynaamisia härpäkkeitä jonka seurauksena kilpailut muuttuivat melkoisesti tylsempään suuntaan.
Surkeimpia sääntömuutoksia lähestulkoon koko F1-historiassa olivat vuoden 1997 päätös autojen kaventamisesta 20 sentillä sekä slicksit korvanneet urarenkaat. Kun tuohon vielä lisätään vuonna 1994 mukaan tullut välitankkaus niin paketti oli koossa :nope:

Noh, täytyy olla sikäli tyytyväinen, että urarenkaat onneksi jo ehdittiin siirtää historiaan ja välitankkaus lähtee vuoden kuluttua. Vielä kun autot palautettaisiin oikeisiin mittoihin, niin vahingothan olisi korjattu täysin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä minun mielestä tuo välitankkauksen mukaantulo oli vain hyvä asia. Katselin jokin aika sitten koneelta vuoden-93 kisoja, ja täytyy sanoa että silloin oli F1 tylsää. Vaikka oli Prost, Senna, Schumacher ja kumppanit, niin silti kisat olivat suurimmaksi osaksi yksitoikkoista ajelua erojen kasvaessa suuremmaksi. Aika kultaa muistot, ja tosiasiassa viimeiset pari vuotta ovat olleet kilpailujen kannalta parhaat pitkään aikaan. Tasaista vääntöä vieläpä aika monen tallin osalta. Vaikea päättää juuri sitä parasta aikakautta, hyviä on niin monta. Huonoin on helppo valita: Schumacher valtakausi 2000-2004.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sutimisenestoaikakausi yhdistettynä Schumacherin ja Bridgestonen dominointiin oli pohjanoteerausta. Viime vuosina on suunta ollut parempaan ja erot tallien välillä ovat jälleen pienentyneet. Viimeksi erot olivat pienehköjä siinä 99-00. Silloin ei ollut nykyistä polttoainepelleilyaika-ajoa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllä minun mielestä tuo välitankkauksen mukaantulo oli vain hyvä asia. Katselin jokin aika sitten koneelta vuoden-93 kisoja, ja täytyy sanoa että silloin oli F1 tylsää. Vaikka oli Prost, Senna, Schumacher ja kumppanit, niin silti kisat olivat suurimmaksi osaksi yksitoikkoista ajelua erojen kasvaessa suuremmaksi.
Toki kaudessa 1993 näkyi Renaultin päävastustajan Hondan vetäytyminen McLarenin leiristä ja kieltämättä varsinkin "kesäkaudella" Williams teki mitä tahtoi, mutta kauden avaus tarjosi kolme klassikkokisaa putkeen ja loppukaudesta Ferrarikin nousi jälleen kärkitaisteluun. Mitä välitankkaukseen tulee, niin kieltämättä alkuun se terveellisessä määrin sekoittikin pakkaa, mutta todella nopeasti tuo aika meni ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Alain Prost sanoi:
"I experienced the golden age..."
Hmm, "golden age" termillä viitataan jonkun asian kukoistavaan aikakauteen jolloin tehtiin huomattavia saavutuksia. Vaikkapa Hollywoodin kultakausi on silloin 1920-1960. Moottoriurheilun kultakausi on 1900-luvun alkupuoli, mutta jos pilkun mukaan mennään F1:n alkamisvuodesta, niin olisiko kulta-aika silloin 50- ja 60-luvut?

ps. Pilkunnussintakiintiössä vajetta. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Aika kultaa muistot. Ehkä itellä tuo 90-luvun loppupuolisko oli sitä "kulta"aikaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Minulle golden age on turboaika :thumbup:
 
Ylös