JJ Lehto & McLaren F1 GTR

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Lanzanten kommentit JJ:n suorituksesta ovat melkoista suitsutusta.
Hitto en malta odottaa että saan nuo ladattua koneelle! :eek:
Aika ei vaan tänään riitä kaikkiin neljään, mutta hittolainen tämä oli todella sensaatiomaista tavaraa jo ensi silmäyksen perusteella!

Aina, joka ikinen kerta kun tämän "short tail" GTR:n kuvia ja videoita näkee, jokainen kerta sitä alkaa ajatella, että "hemmetti miten paljon tosta nimenomaisesta autosta diggaa!":cool:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Porgen ja Mersun GTR:t oli vielä jollain tapaa auton näköisiä, vaikkakin budjetit ja siten suorituskyky olivatkin ihan eri tasolla kuin McLarenilla.
Toisaalta olivat nuo Mäkinkin resurssit toista luokkaa kuin Listerillä, Lotuksella ja Morganilla. Eikä Fefekään tainnut isommin panostaa F40:n kehitystyöhön.

Toyotan GT-One olikin sitten jo enemmän LMP kuin aito GT auto. NISMO:n Ärräkin oli vähän siinä kintaalla.... Kokonaista yksi siviiliauto kai taidettiin muodon vuoksi valmistaa.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ööh pitää olla esimerkiksi Mozillan download Helper-ohjelma, sillä ne saa suoraan Youtubesta poimittua. :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Porgen ja Mersun GTR:t oli vielä jollain tapaa auton näköisiä, vaikkakin budjetit ja siten suorituskyky olivatkin ihan eri tasolla kuin McLarenilla.
.
Nyt pitää muistaa, että Porsche ja Märsu tekivät ensiksi kilpa-auton, sitten vasta katuauton kaudelle 1997. (SÄännöt sanoivat kyllä ihan jotain muuta tästä hommasta).

McLarenin Longtail GTR pohjautui kuitenkin tähän "Short tail" versioon, joka taas pohjautui perus katuautoon. Longtail saikin aerodynamiikka paketit eteen ja taakse, moottori/vaihdelaatikko päivitystä ja kevennystä. Silti tällä hakattiin Märsuja, vaikka auto ensisijaisesti lähtökohdiltaan oli kadulle tehty urheilauto, toisin kuin Märsut.

Porschellahan ei kauheasti ollut jakoja tässä 1997 FIA GT sarjassa verrattuma Märsuihin ja McLareneihin. Ja ilman Märsu tiimien kuljettaja kikkailuja kauden mestarit olisivat olleet Lehto - Soper, mutta minkäs teet kun FIA ei asioihin silloin puuttunut.
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Miä näemmä laitan tähän vähän tuolta Speedhunters.com sivustolta löytyvästä artikkelista siltä varalta ettei kaekki jaksa niitä läpi käydä. Kyseessä lähinnä Helsinki Thunder 1997, kisa jossa Soheil Ayari voitti F3000 mittelön Montoyan otettua paalun.

JJ Lehto was arguably the fastest driver in the field during 1997 and with the set up abilities and all round skill of his co-driver, Steve Soper plus the excellent Schnitzer team behind them, these pair were to give AMG Mercedes a fight for the title that the relative performances of the cars should have made impossible. Their team mates, Peter Kox and Roberto Ravaglia could not match them, only scoring one victory, that at Silverstone, where conditions were so bad that the race was red flagged. Another lap and it would have been a Schneider/Wurz victory. It was only a matter of time before the Mercedes steam-roller would take control.

That outcome was delayed while we all went off on a strange trip to the Thunder Race held round a narrow street circuit in the middle of Helsinki. It was, without doubt one of the weirdest places I have ever been for a race. The grid had contracted severely in numbers down to 23 starters from the 47 seen at Hockenheim. The reasons were varied, from the proximity of the Le Mans 24 Hours to the proximity of the walls around the absurd track. The FIA made all sorts of noises about fines for those who had failed to show up but in the end sent them bits of paper with warnings on....................scary.

Qualifying was unique in my experience with thousands of well refreshed Finns cheering on JJ Lehto as he struggled to keep up with the AMG armada, the noise was like a football match and could be heard above the engines. On his last possible lap he snatched pole position to the disbelief of Mercedes. "I am sorry. I have scratched the sides........." he said to Charly Lamm, boss of Schnitzer who was surveying the damage caused by the walls to both sides of the F1 GTR.

After that amazing performance kharma was with the Finn and you just knew he was going to win on his home turf. Lehto sped off at the start like a scalded cat and then the Mercedes both struck trouble, a gearbox issue slowing Nannini and Wurz clattered the wall after misjudging the space while lapping Thomas Bscher. So a famous victory for the Finn and his British sidekick with AMG missing another opportunity to assert their superiority.

jotain ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin..
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
McLarenin dokumenttielokuva 1995 Le Mans kilpailusta ja siihen valmistautumisesta - McLaren at Le Mans: The Pursuit of Perfection - löytyy näemmä tätä nykyä YouTubesta.

Kaikki neljä osaa löytyvät kerralla näppärästi täältä:

http://octanereport.com/news/338/53/Classic-McLaren-F1-GTR-Le-Mans-Video.html

Paljon hienoa kuvamateriaalia itse autosta, kilpailusta ja radasta. Kaikille McLaren tiimeille sattui erinäisiä kommelluksia 24 tunnin aikana. JJ on myös mukavasti esillä, ja hänen suorituksensa arvo tulee kyllä selväksi.

Pituus n. 40min. Kieli englanti, kuinkas muutenkaan.
Kiitos tästä, aivan loistavaa katsottavaa!
Harmi JJ:n puolesta että meni benettonilla lähtö onnettomuuden takia pieleen, nopeasta kaverista oli kuitenkin kyse. Näissä hommissa kun tarvitaan tuuriakin, joskus harmittavan paljonkin.. :/

Mutta, upeita suorituksia on kaveri antanut kuitenkin tästä huolimatta, kiitokset siitä!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kiitos tästä, aivan loistavaa katsottavaa!
Harmi JJ:n puolesta että meni benettonilla lähtö onnettomuuden takia pieleen, nopeasta kaverista oli kuitenkin kyse. Näissä hommissa kun tarvitaan tuuriakin, joskus harmittavan paljonkin.. :/

Mutta, upeita suorituksia on kaveri antanut kuitenkin tästä huolimatta, kiitokset siitä!
Hmm tästä voidaan olla montaa mieltä. Se mitä J.J saavutti GT autojen parissa on ehkä jopa parempi homma kun F1:set. Ainakin tätä mieltä minä olen. Ei kaikki ole aina F1 ja muu ei ole mitään. Tuossa dokkarissahan J.J itsekin kertoo, että vähän tuli hosuttua takasin radalle ja sitten se oli siinä. 1995 Le Mans oli sitten miehen uran kannalta uusi alku, ainakin näin minä sen nään.

Vieläkään kukaan ei ole kertonut, miten ja kuka ja mistä tuo homma alkoi, että J.J päätyi tuohon Paul Lazanten "Ueno Clinic #59:sin yhdeksi kolmesta kuljettajasta. Joku voisi sen kertoa, jos joku tietää. Mutta joka tapauksessa se oli uusi alku tuo Le Mans voitto oli ja siitähä ura jatkui tosiaan 96 vuonna GTRn ratissa ja 97 vuonna Longtaililla ja siitä sitten BMW:een kanssa JÄnkkilään ym ja paljon on saavutettu. Tosin suurin osa Suomalaisista ei tajua, miten paljon nuo saavutukset maailmalla merkkaa.

Ja tuohon englannin osioon vielä sen verran, että dokkarissahan tuo kertoja sanoo jotain tähän tyyliin: "There was time at night in rain, JJ was something 27 seconds quicker than anybody else...". :)

 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Hmm tästä voidaan olla montaa mieltä. Se mitä J.J saavutti GT autojen parissa on ehkä jopa parempi homma kun F1:set. Ainakin tätä mieltä minä olen.
Myötäilen. F1 on hieno sarja, kuninkuusluokka ja ties mitä, mutta paljon on siinä habituksessa myös kuplaakin. Valitettavasti monet muut hienot lajit ja luokat jäävät aivan turhaan vähemmälle huomiolle. JJ ajoi todella hyvin noita protoja, niin Euroopassa kuin Amerikassakin, ja jos niitä seikkailuja olisi seurattu tiedotusvälineissä hieman paremmin, olisi kokonaisvaikutus, ainakin mitä tulee nuorten kykyjen urapähkäilyihin, saattanut olla oikeinkin hyväksi suomalaiselle moottoriurheilulle. En muista äkistään yhtään kunnon lehtijuttua esimerkiksi niistä kahdesta Le Mansin voitosta, joissa JJ oli mukana. Siis sellaisia, joissa toimittaja olisi ollut oikein paikan päällä raportoimassa.

Toivottavasti en ole tässä yksin, mutta mielestäni olisi sangen hupaisaa jos suomalaisia ajelisi yhdessä sun toisessa mainehikkaassa sarjassa maailmalla. Näin ei tule käymään, jos vain ja ainoastaan F1:stä kohkataan.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Hieno oli tuo Le Mans dokkari!

Jostain P2P verkosta oon ajat sitten imuuttanut samantyylisen McLaren F1 videon jossa kerrotaan tarkemmin auton rakenteesta ja muokkaamisesta kilpa-autoksi sekä ensimmäisistä kisoista ennen Le Mansia. Se tais olla Harrodsin auto pääosassa siinä.

BMW Power! :thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hieno oli tuo Le Mans dokkari!

Jostain P2P verkosta oon ajat sitten imuuttanut samantyylisen McLaren F1 videon jossa kerrotaan tarkemmin auton rakenteesta ja muokkaamisesta kilpa-autoksi sekä ensimmäisistä kisoista ennen Le Mansia. Se tais olla Harrodsin auto pääosassa siinä.

BMW Power! :thumbup:
Hmm muistatko yhtään sen videon nimeä? Jos se Harrodsiin liittyi niin olisko jotain sinne päin?

Jännä tosiaan miten joistain autoista tulee ikuisia legendoja, tuo BMW:n rakentama hella on lähes taideteos, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jännä tosiaan miten joistain autoista tulee ikuisia legendoja, tuo BMW:n rakentama hella on lähes taideteos, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. :thumbup:
Niin, kyllä mä rohkenen väittää että osansa, ja isokin vielä, on myös tuolla Murrayn suunnittelemalla osalla tohon Legenda-statukseen :rolleyes:
Tosin hieno on konekin, en kiellä, mutta ei kumpikaan yksinään olis tuohon asemaan päässyt :ahem:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Niin, kyllä mä rohkenen väittää että osansa, ja isokin vielä, on myös tuolla Murrayn suunnittelemalla osalla tohon Legenda-statukseen :rolleyes:
Tosin hieno on konekin, en kiellä, mutta ei kumpikaan yksinään olis tuohon asemaan päässyt :ahem:
No joo Murray kyseli moottoria tähän F1:seen muualtakin kuin BMW:ltä, mutta BMW oli ainoa, joka pystyi ja halusi tehdä sellaisen helan, jollasta F1:seen kaivattiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos jollain on hyllyssä Ruutulippu '97, niin sieltä löytyy myös juttua JJ:n ajeluista. Kyllä JJ oli mun mielestä tämän porukan paras kuski, sai sitä arvostusta mitä formuloissa ei koskaan tullut. Nopea mies.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jumankekka kun oli hieno tuo Lemans dokkari. Hienosti tehty ja JJ sai kyllä suitsutusta kerrakseen. En malttanut mennä lainkaan nukkumaan.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jos jollain on hyllyssä Ruutulippu '97, niin sieltä löytyy myös juttua JJ:n ajeluista. Kyllä JJ oli mun mielestä tämän porukan paras kuski, sai sitä arvostusta mitä formuloissa ei koskaan tullut. Nopea mies.
Joo löytyihän nuo hyllystä, kuten myöskin tuon Le Mans voiton käsittävä 95 vuosi ja 96 ja 97 vuosi. :cool:

Jaa pistetääs tämä tänne, jos ei ole ennen ollut tyrkyllä, #17R Frankfurtissa, tässä clipissä ehkä parhaiten kuulee sen saundin, jonka paikalla olleet kuulivat myös 97' Stadissa. Muistan sen aina kun ensimmäisen kerran tuo valkoinen Longtail GTR ajoi katsomon ohi, tuolissa tunsi moottorin saundin......:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=P1KmxJ6Daic
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Näin muistutuksena foorumin J.J faneille, Minichampsin piti julkaista joulukuun tietämillä 1/18 mittakaavasssa tuon historiallisen 1995 Le Mans voittaja GTR:n. Ueno Clinic on kyseessä siis ja kuljettajat Lehto, Dalmas, Sekiya.
Näköjään valmistajan sivuille on ilmestynyt teksi "Available March 2010.". :thumbfh:

Joka tapauksessa ennakkotilauksia voi kysellä mm. Suomalaisilta pienoismallinettikaupoilta, itse olen jo omani pistänyt tilaukseen Automodelsin kautta. :cool:

Aiheesta kolmanteen, tuli hommattua tuo 1997 FIA GT kauden MVR #06R, jonka piti startata mm. Helsinki Thunderiinkin, mutta Le Mans kolkutteli ovia, ja startti jäi betoniränniin tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näin muistutuksena foorumin J.J faneille, Minichampsin piti julkaista joulukuun tietämillä 1/18 mittakaavasssa tuon historiallisen 1995 Le Mans voittaja GTR:n. Ueno Clinic on kyseessä siis ja kuljettajat Lehto, Dalmas, Sekiya.
Näköjään valmistajan sivuille on ilmestynyt teksi "Available March 2010.". :thumbfh:
Jooh, itse olen odotellut McLarenin MP4/8 mallia Minichampsilta vasta 2v., samaa harrastavat senkin kohdalla
(piti olla valmistuksessa viim. tiedon mukaan jo Heinäkuussa tänä vuonna ja toimitus Elokuun alusta = ei vieläkään tietoa milloin oikeasti tulee valmistukseen)
Minichampsin aikataulut kyllä sukkaa pahasti :thumbdown

Joka tapauksessa ennakkotilauksia voi kysellä mm. Suomalaisilta pienoismallinettikaupoilta, itse olen jo omani pistänyt tilaukseen Automodelsin kautta. :cool:
Itse päätin tilata Toms:n kautta, noiden suomalaisten puljujen kommunikointi Minichampsin suuntaan ollut aika ala-arvoista viime aikoina...

Hieno tuo MVR kyllä, taitaa olla 1/43? Kenen valmistama?
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jep näinhän tämä pienoismallikauppa on ollut aina, ei voi luottaa noihin valmistajiin yhtään. Malleja on jos on ja saa jos saa ja valmistuvat jahka kerkiävät. Toivotaan, että ei nyt liikoja viivästy. Vaikka pelottaakin kyllä tuo hieman.

Suomalaista firmoista on ollut vain hyviä kokemuksia, tosin tilattu tavarakin on ollut suoraan hyllyssä, joten ei tuossa muutamaa päivää kauempaa mene siinä tapauksessa. Se ei ole mielestäni enää Suomalaisten syy, jos tuotteita eivät lähetä maailmalta haluttuun osoitteeseen ja siitä itse asiakkaalle. :thumbfh: Minkäs sille mahtaa, vaikka tiedusteluja asian tiimoilta tekisikin kerran päivässä.

EBAY:hän on sellanen paikka nykyään, että sieltä ne kaikista nopeiten saa, ne jo markkinoilla olleet mallit kyseessä. Hintoja kyttäilee, niin saattaa saada hyvinkin halvalla, jos vain oikeaan aikaan on oikeassa paikassa.
Yksi hyvä osoite on myös Alpi Models ja CarModel, joista on email tieduisteluihin vastattu samana päivänä ja postitus ajallaan ja tuotteet virheettömässä kunnossa.

Joo MVR on IXO Herkosan malleja 1/43 mittakaavassa. Ei taida minkään muun valmistajan puolelta tätä liveryä ollakaan tarjolla.
Kuten ei myöskään tätä #03R Davidoff:n väritystä. IXO:n valmistama tämäkin, joka on mielestäni yksi tyylikkäimmistä mitä näissä on maailmalla ollut:


Täältä löytyy lisää:
http://kuvablogi.com/blog/1949/73/
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, tuo Davidoff on yks hienoimmista, itse tosin tykkään Gulfin versiosta vielä enemmän, mutta makuasioita :)

Noh, toi kaupat vs. Minichamps on vähän kyseenalainen, jos kauppa ilmottaa että tuote on varastossa euroopassa, pistetty tilaukseen ja tulee seuraavassa kuormassa niin on aika kohtuutonta että toim. aika on silloin 6kk...
Eli jotain vikaa on joko suhteissa ko. firmojen välillä, tai sitten Suomipoikaa on taas kusetettu...
Loppupeleissä mulle ihan sama, mutta kovin hyvää kuvaa ei anna ko. toiminta siitä Suomen firmasta kuitenkaan...

Tomsin kanssa toiminut tähän asti itsellä kaikki ok, siksi sitä on tullutkin käytettyä enempi koko ajan :)
Sääli kyllä tuon Ueno Clinicin myöhästyminen....
 
Ylös