Et ole väärin mitään ymmärtänyt, itsekin olin yli vuosi takasperin ihan pihalla näistä LM:stä ja GTR:stä. :ahem:
Sen mitä itse tiedän, lataan sen nyt tähän sitten yhteen putkeen, toivottavasti ei mene pätemisen puolelle. :thumbfh:
Käsittääkseni XP1-sarjan autot on koeautoja. Useimmat koeajot noihin lehtiin aikoinaan tehtiin esimerkiksi XP5:sella sun muilla,oliko jopa niin että se Youtubessakin oleva 391kmh video on ajettu XP5:sella, joka löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=8uoK_COxvvs
Mutta tosiaan ei ne sinäänsä "koeautoja" olleet kuitenkaan, siis tyyliin "esisarjan" koeautoja, joista puuttuisi detaileja tai jotain muutakaan, ainakaan en usko näin. Täysverisiä F1:siä olivat, mutta ehkä sitten tehtaan koeautoja
tai sinne päin.
XP1 LM on tuon LM version prototyyppi, joka on ainakin minun tietojeni mukaan rakennettu ihan puhtaasta F1 katuversiosta, joka on kuitenkin ihan ajokelpoinen kaikin puolin. Sillä ei ole ajettu kilpaa missään vaiheessa, eikä se ole entinen GTR kilpa-versio. Tätä tukee GTR:n runko historiikki 100%:sesti.
XP1 LM:llä tehtiin tuo maailman ennätyskin, Andy Wallacen toimesta 0-100mph-0 11,5 sekunnissa, josta oli mm. CAR lehden numerossa iso juttu hienoineen detail kuvineen joulukuun 1999 numerossa.
Myös muut LM:ät, joita tehtiin siis 5, täysversistä LM:ää; ovat tehty näistä katuautoista, perus F1:sestä. Eli tosiaan LM:iä onkin 6 kappaletta, mutta yksi kantaa nimeä XP1 LM, joka on se ihan ensimmäinen protyyppi.
Lähes kaikissa nettistä löytyivissä kuvissa esiintyvä McLaren F1 LM on tuo XP1:nen. Sen tunnistaa alasivuhelmassa takalokarin juuressa olevasta mustalla tekstillä kirjoitetetusta XP1 LM tekstistä.
Ralph Laurenin (toivottavasti kirjoitin nimen oikein) LM numero 3 katsoessa tuo tekstin pätkä alahelmasta puuttuu. Myös muita muutoksia voi olla.
Muita olennaisia eroja LM vs GTR on monia. LM:ssä on erilainen kojelauta sekä kunnolliset penkit matkustajille kuljettajan molemmin puolin. LM:ssä on myös "tavallinen" mittaristo analogisineen mittareineen sekä erilainen kojelauta kytkimineen.
GTR:ssä taas ei ole tilaa kuin mahdollisesti yhdelle penkille, sekin on enemmän ja vähemmän "kova" penkki. Myös kilpailu-instrumentit hallitsevat ohjaamoa paneelin muodossa vaihdekepin puolella, mittaristo on myös digitaalinen.
Ainakin nämä ovat isoimmat erot LM ja GTR:n välillä. Molemmissa on kuitenkin suorahampainen vaihdelaatikko.
Tässä olisi ihan McLarenin sivuilta otettua fatkaa, joissa uskomatonta kyllä on havaittu joissain kohti virheitä....:dunno:
XP1 LM Prototype : Historic Orange McLaren promotional car
LM1 Black
LM2 Historic Orange
LM3 Historic Orange
LM4 Black
LM5 Historic Orange
Ja tosiaan, itsekin aluksi luulin, että nuo LM versiot olisi tehty GTR versioista tuon voitokkaan Le Mans 1995 jälkeen, mutta näin ei luojan kiitos ole. Mm. tuo runko numero #01R (Le Mans voittaja 1995) on edelleenkin niissä Ueno Clinicin väreissä J.J Lehdon, Sekiyan ja Dalmasin nimi ovessa. :thumbup:
Ja totta puhut; kun F1 julkistettiin ei mennyt kovin kauaa kun muutama asiakas ilmoitti haluavansa tuon auton radalle. Alunperin Gordon ei ollut ajatellut ollenkaan, että tuo radalle rakennettaisiin. Hän jopa pelkäsi että tulisi nöyryyttävää seurattavaa kun muilla on kilpa-autot, ja heillä katuautosta konvertoitu kilpa-auto, mutta toisin kävi. Muutama asiakas tosiaan halusi tuon radalle.
Ja tästä päästäänkni siihen seikkaan; 9 kappaletta 95-96 GTR:ää on konvertoitu katukilpiin Euroopassa, mutta myös Bahrainista löytyy yksi. Ja kun suurin osa näistä on oransseja, LM-versioksi luuleminen on hyvin helppoa.
Nämä kilpiin pistetyt kilpurit ovat:
#06R : edelleen Harrodsin väreissä UK:ssa (1995/1996 PBR ja Le Mans väritys)
#07R : LM Look, oranssi
#08R : LM Look ja sijainti tänään Bahrain. (
http://www.youtube.com/watch?v=6R_JadM6hOM)
#10R : Nick Masonin omistuksessa UK:ssa (96 GTR'n testiauto, prototyyppi, jota mm. J.J Lehtokin testasi aikoinaan kaudelle 1996)
#11R : LM Look, oranssi
#12R : Edelleen GULF värityksessä UK, JJ Lehdon nimi edelleen ovessa... :thumbup:
#13R : Edelleen LARK väritys, myynnissä Saksassa
#15R : LM Look oranssi
#16R : LM Look oranssi, äskettäin löysi uuden omistajan UK:ssa.
Ja noi pienoismalilt on kyllä sellanen upottava suo, että kerran erehdyt, niin olet ikuisesti mennyttä.
Mutta jokainen määrittelee itse, mistä tykkää. Itse oeln rakastanut tätä McLaren F1 GTR/LM osastoa siitä lähtien kun ensimmäisen kerran kuvia näistä näin ja 95-97 Eurosportilta näitä katselin kuola valuen. Jotain hyvin mystisen ainutlaatuista näissä on, vaikea sanoiksi kuvailla.
Mutta tosiaan, toivottavasti ei nyt pätemisen puolelle mennyt, ajattelin ladata faktaa pöytään kunnolla kerrankin kun on aikaa kirjoittaa pidempi teksti, samalla useampi asia kissana pöydälle.