F1 kausiennakko 2009

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Tuntuis kummalliselta että joku Toyota tekis huippuparannuksen ja lähtis haastaa voitosta ihan tosissaan.
Niin ja täytyy muistaa, että he leikkasivat budjettiaankin melkoisesti joten siellä ei varmaan niin hirveää kehitystä kaudenkaan aikana tule tapahtumaan.

Ellei sitten taas ajatella, että tämä voisi olla jo meidän vuosi menestyä, otetaanpas tuolta vähän lisää rahaa peliin. :rolleyes:
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Jotenkin tulee tosta Mäcin rämpimisestä mieleen Damon Hillin tallinvaihto Arrowsille 1997,maailmanmestarina ajetaan jämäsijoista,mutta kyllähän Mäccäri tuosta varmasti kauden aikana toipuu...:alppu:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Niin ja täytyy muistaa, että he leikkasivat budjettiaankin melkoisesti joten siellä ei varmaan niin hirveää kehitystä kaudenkaan aikana tule tapahtumaan.

Ellei sitten taas ajatella, että tämä voisi olla jo meidän vuosi menestyä, otetaanpas tuolta vähän lisää rahaa peliin. :rolleyes:
Nyt se olisi ainakin kannattanut, kun mäkit niin heikoilla. :rolleyes:
Uskoisin, että Toyota on ainakin kauden alussa kolmanneksi vahvin talli.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo kyllä noi WebSlaven mainitsemat tallit taitaa olla kolmen kärki, ja Toyota sit siinä perässä. Mun tuntuma.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Joo kyllä noi WebSlaven mainitsemat tallit taitaa olla kolmen kärki, ja Toyota sit siinä perässä. Mun tuntuma.
Komppaan. Luulisin kauden alussa Brawnin olevan muutaman kymmenystä Ferraria ja BMW:tä edellä, jotka ovat tasaväkisiä. Uskoisin puolestaan Renaultin hengittävän Ferrarin ja BMW:n niskaa ja Toyotan olevan puolestaan aavistuksen Renaultia jäljessä. Mielenkiintoista nähdä lauantaina, että kuinka oikeassa olen, vai olenko kenties aivan hakoteillä :rolleyes:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Joutavaa löpinää

Muiden harmiksi päätin laittaa vähän ajatuksia paperille näin kauden alla. :cool:

Ferrari
Jokavuotiseen tapaan Maranellon ori on ennakkosuosikki numero yksi. Merkkimestaruutta puolustava talli on kuitenkin muiden tavoin uuden haasteen edessä. Mittavat sääntömuutokset ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia myös punaisten leirissä. Testivauhti on ollut hyvää, mutta aikojen perusteella Ferrari ei ole samanlaisessa iskussa, kuin vuosi sitten. Lisäksi luotettavuuden kanssa on ollut murheita pitkin talvea ja uuden KERS-järjestelmän käyttö avauskisassa oli pitkään epävarmaa erityisesti edellä mainitusta syystä. Kaikissa arvioissa Ferrari on kuitenkin sijoitettu kärkitallien joukkoon, mutta avauskisa Melbournessa tulee olemaan kuitenkin iso haaste. Talli ajaa kärkisijoista heti Australiassa, mutta ensimmäinen voitto saattaa odotuttaa itseään yllättävänkin pitkään.
Felipe Massa
Felipe lähtee korkein odotuksin uuteen kauteen hävittyään mestaruuden viime kaudella yhden mutkan mitalla. Ainakin Massa itse on siinä uskossa, että hän on nyt Ferrarin keskipisteessä ja suurin huomio keskittyy - niin tallin sisällä, kuin ulkopuolellakin - häneen. Hän julistaa olevansa henkisesti vahvempi kuin koskaan, mutta on vaikea uskoa, ettei viime vuoden raju pettymys vaikuttaisi lainkaan negatiivisella tavalla Felipen henkiseen suorituskykyyn. Massa on ollut Kimi Räikköselle yllättävän kova vastus ja - mestaruudet poislukien - Massa on tallikaveruksista edellä lähes kaikilla mittareilla. Uusien sääntöjen uskotaan olevan haitaksi Massalle, mutta Felipe todisti viimeistään viime kaudella olevansa kuskien eliittiä, eikä häntä tule sulkea pois missään nimessä.
Kimi Räikkönen
Viime kausi alkoi Kimin osalta hyvin, mutta muutamien vastoinkäymisten johdattelemana suoritustaso putosi keskinkertaisuuteen. Auto ei istunut käteen ja erityisesti aika-ajoissa oli suuria vaikeuksia saada renkaat riittävän kuumiksi ja sitä kautta tarvittavaa pitoa. Kovasta kritiikistä huolimatta Kimi todisti nopeutensa ajamalla nopeimpia kierroksia kisasta toiseen, mutta tämä ei riittänyt, vaan voitto kauden neljännessä kisassa, Barcelonassa, oli myös viimeinen. Tänä vuonna Kimille on jälleen soviteltu suosikin viittaa moneltakin taholta. Asemaa suosikkina puoltavat uudet sääntömuutokset ja erityisesti sliksien uskotaan sopivan Räikköselle urarenkaita paremmin. Sääntömuutoksiakin merkittävämpää on Kimin henkinen motivaatio, mistä kertovat kova fyysinen harjoittelu sekä alkoholin jättäminen pois ruokaympyrästä. Elopainokin on pudonnut viisi kiloa, mikä kompensoi painavan KERS-järjestelmän käyttöönottoa. Parhaimmillaan Kimi on nopeimpia kuskeja lajin historiassa, mutta alkukauden kisoista on selvittävä kunnialla, muuten tulee ongelmia. Kimi kehuu uutta autoaan vuolaasti, mikä lupaa erinomaisia asioita.

McLaren
Mclaren saavutti viime kauden päätteeksi pitkään himoitun mestaruuden. Tallin menestys oli varsin kahtiajakoinen, sillä Hamiltonin mestaruudesta huolimatta tallimestaruus lipui jälleen käsistä Heikki Kovalaisen epäonnen myötä. Mystisesti lähes kaikki tekniikkamurheet osuivat juuri Heikin kohdalle, eikä hän näin ollen kyennyt nostamaan tallia mestaruuteen. McLarenin kirkkaalle taivaalle on kuitenkin talven aikana kertynyt sysimustia pilviä. Kestosuosikkina pidetyn tallin vauhti on ollut testeissä pahasti kateissa ja asia vahvistettiin viimein myös tiimijohdon puolesta; voitosta ei ajeta, ei ainakaan Melbournessa. McLarenin rutiinilla ja voimalla ongelmat saatetaan selättää hyvinkin nopeasti ja syytä onkin, sillä mestaruusjuna ei odota. Ihmeisiin ei Wokingissakaan pystytä ja hopeanuolien todellinen iskukyky on avauskisan mielenkiintoisimpia kysymyksiä.
Lewis Hamilton
Mestaruus harteillaan Lewis starttaa uuteen kauteen itsevarmempana kuin koskaan. Monien mielestä Hamiltonin puheet hipovat usein omahyväisyydessään mauttomuuden rajoja, mutta tärkeintä on, että hän itse uskoo niihin. Harva uskoo omiin voittajan lahjoihinsa yhtä vilpittömästi, kuin Lewis Hamilton ja tämä aiheuttaa monissa syvää ärtymystä. Hän sai viime kaudella jopa Brittiyleisön vihat niskoihinsa puheillaan Jumalasta. Vaikka Hamiltonin omaa suoritustasoa ei ole tälläkään kaudella syytä epäillä, tittelin puolustaminen on osoittautumassa jo nyt äärimmäisen haasteelliseksi. Paraskaan kuljettaja ei voi voittaa ilman riittävän nopeaa autoa. Hamilton ottanee kuitenkin selkeän ykköskuskin aseman heti alkukaudesta ja jos talli saa auton riittävän pian iskuun, Lewis on ehdottomasti varteenotettava mestarikandidaatti.
Heikki Kovalainen
Heikki oli viime kaudella ajoittain jopa tallikaveriaan nopeampi, mutta kisataktiitat puhuivat selkeää kieltä tiimin sisäisestä nokkimisjärjestyksestä. Painavallakin autolla Kovalainen ajoi muutamia loistavia aika-ajoja, mutta onnetarkaan ei ollut Heikin puolella. Kisan pilasi luvattoman usein keskeytys tai muu tekninen murhe, tuoden väkisinkin mieleen Kimin vuodet McLarenin ratissa. Moni ehti leimata Heikin jo uudeksi Coulthardiksi, mikä kertoo kaiken oleellisen Heikkiin kohdistetuista odotuksista. Kovalainen on ihanteellinen tiimipelaaja, mutta voittaja-ainesta ei taida sittenkään olla riittävästi. Alkukaudesta on pidettävä Hamilton takana, muuten ei ole mitään mahdollisuuksia.

BMW
Bemari oli viime kaudella tappavan tasainen suorittaja, mikä näkyi lopulta loppumetrien tappiona McLarenille valmistajien toisesta sijasta. Talli ajoi kauden aikana yhteensä yksitoista palkintosijoitusta, mihin mahtui Kanadan upea kaksoisvoitto. Ainoastaan kauden viimeisessä osakilpailussa talli jäi kokonaan pisteittä. Samaan ylsi kauden aikana ainoastaan mestaritalli Ferrari. Tasaisuudesta huolimatta nopeus ei riittänyt missään vaiheessa haastamaan Ferraria tai McLarenia tosissaan mestaruuksista. Talven testien perusteella uskaltaa povata samankaltaista tulevaa kautta. BMW on ollut varsin luotettava talven aikana, mutta mitään huippunopeutta ei olla testeissä nähty. Saattaa väläytellä aika ajoin, mutta taistelee pääasiassa kärjen takana.
Robert Kubica
Kubica oli viime kaudella selkeästi tallikaveriaan niskan päällä, mikä lyö leijonanosan menestyspaineista hänen harteilleen. Kubica oli hyvin pettynyt loppukaudesta tallin päätökseen keskittää resurssinsa tämän vuoden autoon, vaikka hänellä oli yhä matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen. Robert lähteekin tähän kauteen entistä nälkäisempänä, mutta viime kaudesta parantaminen ei ole helppo tehtävä. Tasaisuuden lisäksi on löydyttävä myös nopeutta haastaa terävin kärki. Kubica on sarjan parhaita kuskeja, mutta "se jokin" puuttuu.
Nick Heidfeld
Viime kauden avanneen kakkossijan jälkeen Quick Nick jäi pahasti tallikaverinsa jalkoihin. Seuraava palkintosija tuli vasta seitsemännessä kisassa, Montrealissa, missä Kubica vei tallin historian ensimmäisen voiton inhottavasti Heidfeldin nenän edestä. Heidfeld on tasaisen varma suorittaja, mistä kertoo se, että hän ajoi ainoana kuljettajana kauden kaikissa kilpailuissa maaliin. Nickiä ei voi kuitenkaan pitää yhdellä kierroksella sarjan nopeimpien joukossa. Hän ei startannutkaan kahdesta ensimmäisestä rivistä kertaakaan koko kauden aikana. Ei nouse kärkikahinoihin tälläkään kaudella.

Renault
Kammottavasta alkukaudesta huolimatta talli nousi lopulta valmistajien neljännelle sijalle pääosin Alonson loppukauden rynnistyksen ansiosta. Alitehoinen moottori oli osaltaan syynä heikkoon menestykseen, mutta eritoten alkukaudesta ongelmat olivat paljon syvällisempiä. Renaultin onneksi he saivat FIA:lta poikkeusluvan kehittää moottoriaan täksi kaudeksi ja siltä osin asiat näyttävät korjaantuneen. Testien perusteella nopeus on vielä arvoitus, mutta ihan loppukauden kaltaista lentoa tuskin on odotettavissa. Tallipisteitä ajatellen homma perustuu liikaa yhteen mieheen.
Fernando Alonso
Loppukausi palautti kaikkien mieliin, miksi Fernando Alonso on kaksinkertainen maailmanmestari. Kaksi voittoa ja kakkossija autolla, joka ei kuulunut missään vaiheessa sarjan nopeimpien joukkoon. Alonsoa veikkaillaan alkavan kauden mustaksi hevoseksi, mutta Alonsokin tarvitsee alleen auton, jolla taistella tasaisesti kärkisijoista. Fernando saa tiimin täydellisen tuen taakseen, eikä kilpailusta tallikaveria vastaan tarvitse huolehtia. Alonso on yllätysvalmis, mutta mestaruustaistoon taitaa olla sittenkin liikaa matkaa.
Nelson Piquet Jr.
Nelsinho oli kaikkien yllätykseksi Renaultin kuskeista se, joka ylsi kauden ensimmäiseen palkintosijoitukseen. Hockenheim olikin Piquetille kauden ainoita valonpilkahduksia. Peräti puolet kisoista päätyivät keskeytykseen ja pisteitä kertyi kauden aikana alle kolmannes Alonson vastaavasta. Toiseen viuluun onkin kaiverrettu Piquetin nimikirjaimet jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Pojan on pakko petrata, jos meinaa jatkaa uraansa huipputallissa.

Toyota
Japanilaisleiristä kuuluu pitkästä aikaa hyvää. Talven testit ovat olleet rohkaisevia ja voitto vaikuttaa realistisemmalta tavoitteelta, kuin koskaan ennen. Toyota on jo varhain ilmoittanut aloittavansa kauden ilman KERS-järjestelmää, mikä saattaa antaa vastustajille pienoisen etulyöntiaseman. Ongelmia testeissä on ollut vähän, mikä lupaa hyvää koko kautta ajatellen. Taistelee tasaisesti pisteistä, ellei diffuusorikohu puraise pahasti.
Jarno Trulli
Trulli on aina ollut nopea yhdellä kierroksella, mutta kisavauhti on ajoittain pahastikin kateissa. Päätyi viime kaudella pisteissä niukasti Glockin edelle, mutta saa tehdä tällä kaudella hartiavoimin töitä pitääkseen saksalaisen takanaan.
Timo Glock
Alkukausi oli Timolle hankala, eikä pisteitä tahtonut irrota kirveelläkään. Kauden puolivälin jälkeen vauhtia alkoi löytyä ja Unkarin kakkossija oli kokonaisuutena loistava suoritus. Tallin sisäisessä taistossa Glockin odotetaan ottavan niskalenkki Trullista, jonka ura alkaa olla jäähdyttelyn puolella. Ei kuitenkaan yllä ihmetekoihin ja se kaivattu voittokin saattaa jäädä haaveeksi. On kuitenkin kauden lopussa pistetaulukon yläpäässä.

...
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
...

Red Bull
Itävaltalaistiimin kausi oli kauttaaltaan mollivoittoinen. Coulthard ajoi tallin ainoan palkintosijoituksen Montrealin sirkuskisassa, mutta todellisuudessa vauhti ei riittänyt missään vaiheessa lähellekään kärkeä. Osasyynä voidaan pitää Renaultin tehovajeista moottoria. Webber ajoi sentään yhdeksän kertaa pisteille, mutta Coulthardin suoritus oli kaiken kaikkiaan säälittävä. Davidin lopettamisilmoitus oli lähinnä kohteliaisuutta tallin puolelta, sillä kenkää olisi tullut joka tapauksessa. Tämän vuoden auto on sarjan mielenkiintoisimpia. Se poikkeaa ulkonäöltään merkittävästi muista ja kompakti takapää on komeaa katseltavaa. Adrian Neweyn suunnittelemia autoja usein riivaava epäluotettavuus on nostanut ajoittain päätään myös talven testeissä, mutta mitenkään katastrofaalinen tilanne ei ole, päinvastoin. Red Bull hyötyy myös Renaultin viime kautta tehokkaammasta moottorista, joten talli on mielenkiintoinen musta hevonen.
Sebastian Vettel
Vettel on ehdottomasti kauden mielenkiintoisimpia kuljettajia. Viime kausi pikkuveli Toro Rosson autolla oli kahtiajakoinen. Alkukauteen mahtui paljon keskeytyksiä, mutta keskiarvollisesti maaliin saakka ajetuista kisoista pisteitä tuli lähes kolme, mikä on suorastaan fantastinen suoritus. Kauden kruunasi sensaatiomainen voitto sateisessa Monzassa. Tälle kaudelle Vettel pääsee - odotetusti ja ansaitusti - sovittamaan isoveljen saappaita. Vettel ottaakin välittömästi tiimin sisäisen komennon haltuunsa jättäen Webberin pelkän apumiehen rooliin. Jos laitteet kestävät, Vettel löytyy kauden päätteeksi korkealta pistetaulukosta.
Mark Webber
Aussikuski nöyryytti vanhaa skottia viime kaudella ihan toden teolla, mutta tälle kaudelle rima nostetaan aivan uudelle tasolle Sebastian Vettelin muodossa. Hyvänä aika-ajokuskina tunnetulla Webberillä alkavat olla viimeiset näytön paikat. Varmat kisasuoritukset tuovat tallille joitain pisteitä, mutta huippusuoritukset jäävät näkemättä. Ura alkaa kääntyä vääjäämättömästi laskusuuntaan.

Williams
Perinteikkään brittitallin tähti on tuikkinut kovin himmeänä viime kaudet, eivätkä talven testit lupaa suurta muutosta. Alkutalvesta vauhti oli kohtuulliseen hyvää ja talli oli monien kirjoissa merkitty mustaksi hevoseksi, mutta talven aikana kehitys on ollut muita hitaampaa ja vauhti sitä myötä hieman kadoksissa. Luotettavuus oli loppukaudesta hyvää, eikä tekniikan odoteta aiheuttavan murheita tälläkään kaudella. Talven viimeiset testit olivat rohkaisevat. Yhdellä kierroksella väläyteltiin koviakin kierrosaikoja, mutta kisavauhti vaikuttaa olevan vielä hieman hakusessa. Williams on yksi kolmesta tallista joiden diffuusoriratkaisu on syynin alla ja tämä saattaa viedä viimeisenkin kilpailukyvyn tallilta.
Nico Rosberg
Viime vuosi oli Nicolta melkoista rämpimistä. Kaksi onnekasta palkintosijaa eivät muuta sitä tosiasiaa, että huippulahjakkuutena pidetyn Rosbergin suoritukset olivat ajoittain, kuin keskiverron rookie-kuljettajan tasoa. Etusiipiä kului kauden mittaa kisoissa luvattomia määriä ja valitettavan monessa kisassa Nico körötteli viimeisten joukossa maaliin. Tälle kaudelle on kaivettava taikahatusta jonkin sortin jänis, muuten Nicosta uhkaa jäädä ikuinen lahjakkuus. Hyvät suoritukset saattavat viedä McLarenille ensi kaudeksi, joten motivaation puutteesta ei luulisi olevan kyse. Nakajiman peittoaminen on minimivaatimus.
Kazuki Nakajima
Nakajima hävisi tallikaverilleen yllättävän vähän viime kaudella. Pisteet menivät Nicolle 17-9, mutta se ei kerro koko totuutta. Kazuki oli Rosbergin edellä yllättävänkin monessa kisassa, eikä hänestä tullut sarjaan sellaista heittopussia, kuin olisi voinut odottaa. Maaliintulovarmuus oli häkellyttävä, sillä matka päättyi kesken ainoastaan kahdessa kisassa, samoin Nicolla. Nakajima on edelleen nopeutensa suhteen pienoinen kysymysmerkki. Jäänee Nicon jalkoihin.

Toro Rosso
Viime kauden tuhkimotarina ei uusiudu, sen voi julistaa jo heti alkuun. Tähtikuljettaja Vettel astui askelmaa ylemmäs, eikä Bourdais'ta ole hyppäämään niihin saappaisiin. Toro julkisti autonsa varsin myöhään, eikä testivauhti ole vakuuttanut. Tallin auto on löytynyt toistamiseen listan hänniltä, jopa Force Indian takaa. Vauhdin voi odottaa parantuvan hieman kauden kuluessa, mutta talli löytyy joka tapauksessa peräpään kamppailuista.
Sébastien Bourdais
Bourdais'n debyyttikausi oli kuin isku kasvoille ja potku munille. Nelinkertainen CART-mestari sai todeta formuloiden karun todellisuuden. Alkukauden odotettiinkin olevan vaikea F1-auton säätämisen kokemuksen puutteesta, mutta loppukausi ei tuonut mukanaan juurikaan parempaa. Auto alkoi sentään pysyä radalla, mutta Vettelin ajaessa toistamiseen pisteille, Bourdais jäi jatkuvasti kympin ulkopuolelle. Nuori tallikaveri lateli mestaria nöyryyttävästi turpaan pistein 35-4. Tältä kaudelta on syytä odottaa tasaisempia suorituksia, mutta pisteet ovat kiven alla.
Sébastien Buemi
Tallin linjaa jatkettiin ja Vettelin tilalle otettiin Sébastien, tällä kertaa Buemi. Buemin GP2 kausi ei ollut mitenkään tarunhohtoinen, joten hänen valintaansa kisakuskiksi voidaan pitää pienoisena yllätyksenä. Toisaalta, Di Grassi ja Grosjean kuuluvat Renaultin nuorten kuskien ohjelmaan, mutta tämän ei pitäisi olla ylivoimainen este. Buemi saattaa olla kohtalaisen tasainen maaliintulija, mutta ensimmäinen kausi menee opetellessa.

Force India
Viime kauden heittopussin tunnelin päässä ei näy valoa. Tämän kauden auto on kuin ruma ankanpoikanen. Innovaatiot ovat vähissä, eikä testivauhtikaan ole säväyttänyt. McLarenin moottori ja vaihdelaatikko ovat sentään laadukkaita, mutta autin muu potentiaali taitaa olla pahasti hukassa. Häntäpään pitäjä.
Adrian Sutil
Sutil on tallin ainoita ilon aiheita ja ansaitsisikin alleen paremman kilpurin. Viime kausi tosin oli auton heikkouden takia surkea ja Monacon sensaation pilasi Kimi Räikkösen surullisen kuuluisa peräänajo. Sutilin on pakko pestä Fisi tällä kaudella, muuten toiveille paremmasta tallista saa heittää hyvästit.
Giancarlo Fisichella
On oikeastaan ihme, että Fisin annettiin jatkaa jäähdyttelyään Intialais tallissa. Potentiaalisia nuoria kuljettajia olisi jonoksi asti, eikä Fisichellalla ole enää mitään annettavaa. Tämä kausi jäänee viimeiseksi, toivottavasti.

Brawn GP
Hondan jäämistön ostanut Rossa Brawn on hämmästyttänyt kaikki tallinsa testivauhdilla. Tallin kehittämiseen on toki käytetty mielettömästi aikaa ja rahaa, 15 kuukautta ja neljä tuulitunnelia, mutta siltikään ei voi väittää, etteikö vauhti olisi tullut yllätyksenä. Honda on ollut niin surkea viime kaudet, että rahan ja ajankaan ei olisi uskonut nostavan sitä pohjamudista. Teknologiaguru Brawn on käyttänyt jälleen kaikki porsaanreiät ja tallin diffuusoriratkaisu herättää närää kahden muun tallin tavoin. Brawn ei käytä autoissaan uutta KERS-järjestelmää, mikä saattaa varsinkin kauden edetessä antaan muille etulyöntiaseman. Samoin potentiaalia kehittää autoa kauden mittaa muiden kärkitallien tavoin on epäilty, mutta kauden avaukseen talli lähtee joka tapauksessa suosikkien joukossa. Brawn GP on ehdottomasti mielenkiintoinen ja piristävä tulokas F1-sarjaan. Kumpi tahansa mestaruus olisi kuitenkin megayllätys.
Jenson Button
Ikuinen lupaus saa ehkäpä viimeisen mahdollisuutensa potentiaalisen Brawnin ratissa. Viime kaudet Hondalla ovat olleet lähestulkoon surullisia ja näyttöhaluja on varmasti. Vuodet tuntuvat kuitenkin vieneen Jensonin parhaan terän ja saa taistella tiukasti pitääkseen eläkepäiviltään palanneen Barrichellon takanaan.
Rubens Barrichello
Rubensin valinta toiseksi kuskiksi oli yllättävä, mutta looginen. Brawn uskoo omaan autoonsa ja halusi kaksi kuskia, jotka ovat heti valmiita ajamaan kärjessä. Senna on nopea, mutta Barrichellon rutiini ja kokemus ajoivat edelle. Rubens on silminnähden innoissaan tilaisuudesta ajaa voittaja-autolla ja saattaa yllättää kaikki. Kaikki, jotka muistavat Rubinhon otteita Stewart-vuosiltaan, tietävät mihin vanha Brassi parhaimmillaan pystyy.

Siinä vähän omia näkemyksiä. Pakko oli jonnekin purkaa nousevaa formulakuumetta. Iso :thumbup: kaikille, jotka jaksoivat lukea kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ja muualla ei sitten ole oman valtion lippunsa värisiä laseja päässä? Itse seuraan useamman valtion mediaa ja kyllä siellä aikamoista hypetystä on. Espanjaa ja brasilianportugalia en valitettavasti osaa, mutta ehkä se on hyvä näin.

Mielestäni on myös aika luonnollista, että Kimi on kaudelle ennakkosuosikkina. Ihan ilman lasejakin. :cool:
Jep, täällä Suomessahan ollaan totuttu / kasvettu lähes täysin neutraalin median keskellä joten tämä hypetys tuntuu vielä kovin vieraalta.. muualla maailmassa melkein kaikilla lehdillä/uutistoimistoilla on oma mielipide jonka perusteella uutisoivat. nyt tämä on kaiketi pikku hiljaa rantautunut myös Suomeen :idea:

kyllähän se välillä pistää silmään ja ärsyttää, mutta tämä tyyli on tullut varmaankin jäädäkseen.. mutta jos verrataan vaikka brittimediaan onneksi ollaan vielä aika asiallisella linjalla näissä.. tulevaisuus näyttää mihin suuntaan mennään :wink:

ja tosiaan, maikkarilla tässä asiassa oma(kin) lehmä ojassa :D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Autospotin sivuillahan oli testien perusteella tehty ennuste autojen nopeudesta. Brawn oli ykkönen sekä kisa, että aika-ajo nopeudessa. Ferrari oli aika-ajo nopeudessa vasta sakin keskivaiheilla ja McLarenin takana, kisa nopeuskin tais olla vasta 4. parasta. Ihmettelen miten näihin on päädytty, mutta asiantuntijoitahan nuo ennustuksen tekijät ovat jne.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73781

Jos noi pitäs paikkansa, niin Toyota olis vahvin talli Brawnin jälkeen. Tietysti voi olla, että esim. Ferrari ei ole ajanut aika-ajo vetojaan yhtä kevyellä kuin muut, joka vääristäis tuloksia.

EDIT: varmaan on ollut tää jo foorumilla, mutta kun en ole lukenut foorumia tulloin, niin en ole huomannut...
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
En millään jaksa uskoa, että Toyota olisi kisanopeudessa tai Red Bull ja Williams aika-ajonopeudessa Ferrarin edellä. Enkä myöskään usko, että McLaren on kisavauhdissa hitain.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
EDIT: varmaan on ollut tää jo foorumilla, mutta kun en ole lukenut foorumia tulloin, niin en ole huomannut...
Jep, taisi olla Talvitestit-ketjussa pari päivää sitten. Itse en usko tuohon ollenkaan. Eihän tuossa ole otettu mitään muuta huomioon kuin pitkien ja lyhyiden stinttien parhaita aikoja. Sitten kun tiedettäisiin bensakuormat (ja autojen painot) tuota voitaisiin kutsua ihan oikeaksi arvioksi. Ja sittenkin pitäisi vielä ottaa huomioon miten paljon/vähän Jerezin ja Barcelonan ajat korreloivat Melbourneen, miten olosuhteet vaikuttavat eri autoihin jne.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eihän tuossa ole otettu mitään muuta huomioon kuin pitkien ja lyhyiden stinttien parhaita aikoja. Sitten kun tiedettäisiin bensakuormat (ja autojen painot) tuota voitaisiin kutsua ihan oikeaksi arvioksi. Ja sittenkin pitäisi vielä ottaa huomioon miten paljon/vähän Jerezin ja Barcelonan ajat korreloivat Melbourneen, miten olosuhteet vaikuttavat eri autoihin jne.
Eli toisin sanoen: kaikki mitä tässäkin ketjussa on sanottu on pelkkää arvailua.

Mutta itse asiassa tuossa Autosportin ennakossa kyllä on katsottu muitakin tekijöitä, jos luit:

However, a more accurate estimation of relative pace can be achieved by taking long-run data and correcting it for various factors such as tyre degradation and how fast the track is due to weather conditions and grip levels.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Muiden harmiksi päätin laittaa vähän ajatuksia paperille näin kauden alla. :cool:
...
Paljon monipuolisemmat ja pidemmät ennakot kuin jossain vm:n ja urheilulehden kausiennakoissa.:thumbup:
Turhaa niitä ostamaan kun voi lukea asiantuntevaa tekstiä täälläkin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kiitokset hyvästä ennakosta. Näitä voisi nähdä enemmänkin, eikä pelkkiä mutulla heiteltyjä listoja. Itsekkin meinasin kirjoittaa, mutta totesin ettei testeistä oikein pysty vetämään mitään päätelmiä niin annoin olla. Katsellaan sitten Melbournen jälkeen.
 

Micqou

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
299
...
Siinä vähän omia näkemyksiä. Pakko oli jonnekin purkaa nousevaa formulakuumetta. Iso :thumbup: kaikille, jotka jaksoivat lukea kokonaan.
Johan oli loistava alustus alkavalle kaudelle.. Torresille siitä iso :thumbup:

Kyllä alkaa formulakuume nousemaan taas uusille lukemille (ilmoitus siitä että mestaruus ratkaistaisiin alkavalla kaudella voittojen perusteella ehtikin jo pudottamaan fiilikset lähes pakkasen puolelle, onneksi tämä nyt sentään ainakin täksi kaudeksi kumottiin).. Enään ei onneksi montaa päivää tarvitse kauden alkua odotella..
 
Ylös