Joutavaa löpinää
Muiden harmiksi päätin laittaa vähän ajatuksia paperille näin kauden alla.
Ferrari
Jokavuotiseen tapaan Maranellon ori on ennakkosuosikki numero yksi. Merkkimestaruutta puolustava talli on kuitenkin muiden tavoin uuden haasteen edessä. Mittavat sääntömuutokset ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia myös punaisten leirissä. Testivauhti on ollut hyvää, mutta aikojen perusteella Ferrari ei ole samanlaisessa iskussa, kuin vuosi sitten. Lisäksi luotettavuuden kanssa on ollut murheita pitkin talvea ja uuden KERS-järjestelmän käyttö avauskisassa oli pitkään epävarmaa erityisesti edellä mainitusta syystä. Kaikissa arvioissa Ferrari on kuitenkin sijoitettu kärkitallien joukkoon, mutta avauskisa Melbournessa tulee olemaan kuitenkin iso haaste. Talli ajaa kärkisijoista heti Australiassa, mutta ensimmäinen voitto saattaa odotuttaa itseään yllättävänkin pitkään.
Felipe Massa
Felipe lähtee korkein odotuksin uuteen kauteen hävittyään mestaruuden viime kaudella yhden mutkan mitalla. Ainakin Massa itse on siinä uskossa, että hän on nyt Ferrarin keskipisteessä ja suurin huomio keskittyy - niin tallin sisällä, kuin ulkopuolellakin - häneen. Hän julistaa olevansa henkisesti vahvempi kuin koskaan, mutta on vaikea uskoa, ettei viime vuoden raju pettymys vaikuttaisi lainkaan negatiivisella tavalla Felipen henkiseen suorituskykyyn. Massa on ollut Kimi Räikköselle yllättävän kova vastus ja - mestaruudet poislukien - Massa on tallikaveruksista edellä lähes kaikilla mittareilla. Uusien sääntöjen uskotaan olevan haitaksi Massalle, mutta Felipe todisti viimeistään viime kaudella olevansa kuskien eliittiä, eikä häntä tule sulkea pois missään nimessä.
Kimi Räikkönen
Viime kausi alkoi Kimin osalta hyvin, mutta muutamien vastoinkäymisten johdattelemana suoritustaso putosi keskinkertaisuuteen. Auto ei istunut käteen ja erityisesti aika-ajoissa oli suuria vaikeuksia saada renkaat riittävän kuumiksi ja sitä kautta tarvittavaa pitoa. Kovasta kritiikistä huolimatta Kimi todisti nopeutensa ajamalla nopeimpia kierroksia kisasta toiseen, mutta tämä ei riittänyt, vaan voitto kauden neljännessä kisassa, Barcelonassa, oli myös viimeinen. Tänä vuonna Kimille on jälleen soviteltu suosikin viittaa moneltakin taholta. Asemaa suosikkina puoltavat uudet sääntömuutokset ja erityisesti sliksien uskotaan sopivan Räikköselle urarenkaita paremmin. Sääntömuutoksiakin merkittävämpää on Kimin henkinen motivaatio, mistä kertovat kova fyysinen harjoittelu sekä alkoholin jättäminen pois ruokaympyrästä. Elopainokin on pudonnut viisi kiloa, mikä kompensoi painavan KERS-järjestelmän käyttöönottoa. Parhaimmillaan Kimi on nopeimpia kuskeja lajin historiassa, mutta alkukauden kisoista on selvittävä kunnialla, muuten tulee ongelmia. Kimi kehuu uutta autoaan vuolaasti, mikä lupaa erinomaisia asioita.
McLaren
Mclaren saavutti viime kauden päätteeksi pitkään himoitun mestaruuden. Tallin menestys oli varsin kahtiajakoinen, sillä Hamiltonin mestaruudesta huolimatta tallimestaruus lipui jälleen käsistä Heikki Kovalaisen epäonnen myötä. Mystisesti lähes kaikki tekniikkamurheet osuivat juuri Heikin kohdalle, eikä hän näin ollen kyennyt nostamaan tallia mestaruuteen. McLarenin kirkkaalle taivaalle on kuitenkin talven aikana kertynyt sysimustia pilviä. Kestosuosikkina pidetyn tallin vauhti on ollut testeissä pahasti kateissa ja asia vahvistettiin viimein myös tiimijohdon puolesta; voitosta ei ajeta, ei ainakaan Melbournessa. McLarenin rutiinilla ja voimalla ongelmat saatetaan selättää hyvinkin nopeasti ja syytä onkin, sillä mestaruusjuna ei odota. Ihmeisiin ei Wokingissakaan pystytä ja hopeanuolien todellinen iskukyky on avauskisan mielenkiintoisimpia kysymyksiä.
Lewis Hamilton
Mestaruus harteillaan Lewis starttaa uuteen kauteen itsevarmempana kuin koskaan. Monien mielestä Hamiltonin puheet hipovat usein omahyväisyydessään mauttomuuden rajoja, mutta tärkeintä on, että hän itse uskoo niihin. Harva uskoo omiin voittajan lahjoihinsa yhtä vilpittömästi, kuin Lewis Hamilton ja tämä aiheuttaa monissa syvää ärtymystä. Hän sai viime kaudella jopa Brittiyleisön vihat niskoihinsa puheillaan Jumalasta. Vaikka Hamiltonin omaa suoritustasoa ei ole tälläkään kaudella syytä epäillä, tittelin puolustaminen on osoittautumassa jo nyt äärimmäisen haasteelliseksi. Paraskaan kuljettaja ei voi voittaa ilman riittävän nopeaa autoa. Hamilton ottanee kuitenkin selkeän ykköskuskin aseman heti alkukaudesta ja jos talli saa auton riittävän pian iskuun, Lewis on ehdottomasti varteenotettava mestarikandidaatti.
Heikki Kovalainen
Heikki oli viime kaudella ajoittain jopa tallikaveriaan nopeampi, mutta kisataktiitat puhuivat selkeää kieltä tiimin sisäisestä nokkimisjärjestyksestä. Painavallakin autolla Kovalainen ajoi muutamia loistavia aika-ajoja, mutta onnetarkaan ei ollut Heikin puolella. Kisan pilasi luvattoman usein keskeytys tai muu tekninen murhe, tuoden väkisinkin mieleen Kimin vuodet McLarenin ratissa. Moni ehti leimata Heikin jo uudeksi Coulthardiksi, mikä kertoo kaiken oleellisen Heikkiin kohdistetuista odotuksista. Kovalainen on ihanteellinen tiimipelaaja, mutta voittaja-ainesta ei taida sittenkään olla riittävästi. Alkukaudesta on pidettävä Hamilton takana, muuten ei ole mitään mahdollisuuksia.
BMW
Bemari oli viime kaudella tappavan tasainen suorittaja, mikä näkyi lopulta loppumetrien tappiona McLarenille valmistajien toisesta sijasta. Talli ajoi kauden aikana yhteensä yksitoista palkintosijoitusta, mihin mahtui Kanadan upea kaksoisvoitto. Ainoastaan kauden viimeisessä osakilpailussa talli jäi kokonaan pisteittä. Samaan ylsi kauden aikana ainoastaan mestaritalli Ferrari. Tasaisuudesta huolimatta nopeus ei riittänyt missään vaiheessa haastamaan Ferraria tai McLarenia tosissaan mestaruuksista. Talven testien perusteella uskaltaa povata samankaltaista tulevaa kautta. BMW on ollut varsin luotettava talven aikana, mutta mitään huippunopeutta ei olla testeissä nähty. Saattaa väläytellä aika ajoin, mutta taistelee pääasiassa kärjen takana.
Robert Kubica
Kubica oli viime kaudella selkeästi tallikaveriaan niskan päällä, mikä lyö leijonanosan menestyspaineista hänen harteilleen. Kubica oli hyvin pettynyt loppukaudesta tallin päätökseen keskittää resurssinsa tämän vuoden autoon, vaikka hänellä oli yhä matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen. Robert lähteekin tähän kauteen entistä nälkäisempänä, mutta viime kaudesta parantaminen ei ole helppo tehtävä. Tasaisuuden lisäksi on löydyttävä myös nopeutta haastaa terävin kärki. Kubica on sarjan parhaita kuskeja, mutta "se jokin" puuttuu.
Nick Heidfeld
Viime kauden avanneen kakkossijan jälkeen Quick Nick jäi pahasti tallikaverinsa jalkoihin. Seuraava palkintosija tuli vasta seitsemännessä kisassa, Montrealissa, missä Kubica vei tallin historian ensimmäisen voiton inhottavasti Heidfeldin nenän edestä. Heidfeld on tasaisen varma suorittaja, mistä kertoo se, että hän ajoi ainoana kuljettajana kauden kaikissa kilpailuissa maaliin. Nickiä ei voi kuitenkaan pitää yhdellä kierroksella sarjan nopeimpien joukossa. Hän ei startannutkaan kahdesta ensimmäisestä rivistä kertaakaan koko kauden aikana. Ei nouse kärkikahinoihin tälläkään kaudella.
Renault
Kammottavasta alkukaudesta huolimatta talli nousi lopulta valmistajien neljännelle sijalle pääosin Alonson loppukauden rynnistyksen ansiosta. Alitehoinen moottori oli osaltaan syynä heikkoon menestykseen, mutta eritoten alkukaudesta ongelmat olivat paljon syvällisempiä. Renaultin onneksi he saivat FIA:lta poikkeusluvan kehittää moottoriaan täksi kaudeksi ja siltä osin asiat näyttävät korjaantuneen. Testien perusteella nopeus on vielä arvoitus, mutta ihan loppukauden kaltaista lentoa tuskin on odotettavissa. Tallipisteitä ajatellen homma perustuu liikaa yhteen mieheen.
Fernando Alonso
Loppukausi palautti kaikkien mieliin, miksi Fernando Alonso on kaksinkertainen maailmanmestari. Kaksi voittoa ja kakkossija autolla, joka ei kuulunut missään vaiheessa sarjan nopeimpien joukkoon. Alonsoa veikkaillaan alkavan kauden mustaksi hevoseksi, mutta Alonsokin tarvitsee alleen auton, jolla taistella tasaisesti kärkisijoista. Fernando saa tiimin täydellisen tuen taakseen, eikä kilpailusta tallikaveria vastaan tarvitse huolehtia. Alonso on yllätysvalmis, mutta mestaruustaistoon taitaa olla sittenkin liikaa matkaa.
Nelson Piquet Jr.
Nelsinho oli kaikkien yllätykseksi Renaultin kuskeista se, joka ylsi kauden ensimmäiseen palkintosijoitukseen. Hockenheim olikin Piquetille kauden ainoita valonpilkahduksia. Peräti puolet kisoista päätyivät keskeytykseen ja pisteitä kertyi kauden aikana alle kolmannes Alonson vastaavasta. Toiseen viuluun onkin kaiverrettu Piquetin nimikirjaimet jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Pojan on pakko petrata, jos meinaa jatkaa uraansa huipputallissa.
Toyota
Japanilaisleiristä kuuluu pitkästä aikaa hyvää. Talven testit ovat olleet rohkaisevia ja voitto vaikuttaa realistisemmalta tavoitteelta, kuin koskaan ennen. Toyota on jo varhain ilmoittanut aloittavansa kauden ilman KERS-järjestelmää, mikä saattaa antaa vastustajille pienoisen etulyöntiaseman. Ongelmia testeissä on ollut vähän, mikä lupaa hyvää koko kautta ajatellen. Taistelee tasaisesti pisteistä, ellei diffuusorikohu puraise pahasti.
Jarno Trulli
Trulli on aina ollut nopea yhdellä kierroksella, mutta kisavauhti on ajoittain pahastikin kateissa. Päätyi viime kaudella pisteissä niukasti Glockin edelle, mutta saa tehdä tällä kaudella hartiavoimin töitä pitääkseen saksalaisen takanaan.
Timo Glock
Alkukausi oli Timolle hankala, eikä pisteitä tahtonut irrota kirveelläkään. Kauden puolivälin jälkeen vauhtia alkoi löytyä ja Unkarin kakkossija oli kokonaisuutena loistava suoritus. Tallin sisäisessä taistossa Glockin odotetaan ottavan niskalenkki Trullista, jonka ura alkaa olla jäähdyttelyn puolella. Ei kuitenkaan yllä ihmetekoihin ja se kaivattu voittokin saattaa jäädä haaveeksi. On kuitenkin kauden lopussa pistetaulukon yläpäässä.
...