Australian gp, ENNAKKO

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Kuulostaa kyllä aika hurjalta. Talvitesteissä noin on ehkä voinut olla, mutta kisoissa on mitä todennäköisimmin lämpimämpää ja erot sitä kautta pienempiä. Sikäli, kun noin isoja eroja on vielä kisoissakin, niin rengassäännöltä katoaa täysin pohja.
Varmaan tarkoitettu 0,8 sekuntia. Sekin on jo aika suuri ero.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Menis kyllä aika pelleilyks tollanen kahdeksan sekunnin ero. Vaikka ois kaikille sama tuntuis tyhmältä, että tulis tollasia yhden kierroksen stinttejä joiden aikana eroa tulis se 4-8 sekunttia lisää. Ei mitään järkeä!

Otetaan esimerkiksi 10000 metrin juoksu. Miettikää jos ois pakko hyppiä ees yks kierros yhdellä jalalla. Toisko se kilpailuun mitään uutta tai jännää? Minun mielestä ei eli aivan typerää. Toivottavasti ne hylkää koko rengas säännön jos asia on oikeesti noin.

... jota kyllä hyvin vahvasti epäilen. Ei oikeesti voi olla niin tyhmää porukkaa, että tekis noin eritasoset rengaat. Alkaa jo vähän kyllästyttää tää formulasirkus kun kaikessa onnistutaan säätämään, tunaroimaan tai lyömään leikiksi. Ihme toimintaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Muistelisin, että ainakin Bahrainissa kaikki tallit valittivat kovasta seoksesta ja Aldo Costa sanoo tuoreessa haastattelussa näin:

Q: What do the drivers think of the F60 ? And how well are they adapting to the slick tyres ?
Costa: ''For now they're fine with the car. As far as the tyres are concerned: I'd say there are no problems. Obviously Felipe and Kimi do better with some types of tyre than with others, we've tested tyres that were too hard, but I think Bridgestone will take care of resolving this matter. And then there's the fact that now the difference between the two tyres at the disposal of the teams will be greater. I think this will be positive for the show


Edit. Oisko tuo Jykän 8 sekuntia tosiaan aprillipila...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos oletetaan, että se pehmeä rengas kestää vaikkapa kuusi kierrosta ennen kuin meno heikkenee selvästi (*). Sehän vain tarkoittaisi, että niillä ajettaisiin ehkä pari nopeaa lyhyttä stinttiä jossain välissä, mutta muutoin mentäisiin kovemmilla ja kestävämmillä. Eihän niitä pehmeitä millään riitä kovin moneen stinttiin, kun niillä epäilemättä vedetään jo aika-ajotkin.

Minähän toivoin, että renkaiden suorituskykyero olisi selvästi havaittavissa, mutta olisihan tuollainen ero jo turhan hurja. Tavallaan tuollainen "superstint" voisi kyllä olla mielenkiintoinenkin.

*) Tuo kuusi on hatusta vedetty, mutta jos jo neljä kierrosta tuo neljä sekuntia lisää, niin aika nopeasti ne tuntuvat hiipuvan ja muutenkin on tullut viestiä "superpehmeistä" renkaista ja sehän tarkoittaa nopeasti kuluvaa. Yhtä hyvin tuohon kävisi kahdeksan tai jopa 10 kierrosta. Joka tapauksessa stintit olisivat niin lyhyitä, ettei se pehmeämpi voisi olla pääasiallinen kisarengas.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Varmaan tarkoitettu 0,8 sekuntia. Sekin on jo aika suuri ero.
Kun seuraili talven testien aikoja, niin kyllä Toyotalla oli oikiasti 10 kierroksen stinttejä joissa toisessa stintissä tais olla ajat 1.20 ja toisessa 1.25 tasaisesti.

Ihmettelin eroa jo silloin, mutta aattelin sen olevan jotain muuta.

Itse siis uskon johonkin 4 sekunnin eroon. Se vain kyllä kuulostaa oikiasti aika hurjalta erolta. Mutta niinkun WebSlave mainitsi, ei pehmeämmät renkaat tule kestämään 10 kierrosta enempää arviolta siis.. Ja jos ajatellaan 10 kierrosta ja 4 sekuntia niin tekeehän se jo mojovat 40 sekkaa jolloin varikolle voi jo mennä.

Mutta niinkun edelleen WebSlave hoksasi mainita, ei pehmeämpiä seoksia ole rajattomasti, eli nuo 10 kierroksen pyrähdyksethän voi sitten sopivasti ajoittaa minne haluaa kisan aikana, eli taktiikkaa. Ja se on mun mielestä ok kun joka tapauksessa joutuvat ajamaan möys kovilla renkailla pitkiä stinttejä..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuollaisilla nopeuseroilla pitäisi sitten nähdä jo ohituksiakin. Jonkun mielestä ne tietysti ovat keinotekoisia, mutta onhan sekin taistelua, kun hitaammilla renkailla ajavat pyrkivät mahdollisuuksien mukaan torpedoimaan sen pehmeämmillä ajavan edun.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Itselle sattui silmään, että Toyota-teksti on ainoastaan Nakajiman haalareissa, ei Rosbergin. Toki japanilaisena Toyotan suojattina varmaan tämä, ihmetten vaan miksi ei Rosbergillä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuollaisilla nopeuseroilla pitäisi sitten nähdä jo ohituksiakin. Jonkun mielestä ne tietysti ovat keinotekoisia, mutta onhan sekin taistelua, kun hitaammilla renkailla ajavat pyrkivät mahdollisuuksien mukaan torpedoimaan sen pehmeämmillä ajavan edun.
Totta, mutta tuota keinotekoisuutta vähentää se ajattelu tapa, että jos kärkikuskit käyttää pehmeää rengasta eriaikaan, taistelevat he muita ohittamalla toisiaan vastaan. Eli kumpi ohittaa nopeammin (menettämättä niin paljoa aikaa siis) saa renkaasta paremman hyödyn ajallisesti. Eli vaikkei ajettaisikaan varsinaisesti ohitettavaa vastaan niin voi sillä ohittamisella olla vaikutusta toiseen taistelutilanteeseen jota ohittaja käy..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Heh...Hamilton ei odota yhtään pistettä Australiasta. Toivotaan näin!:p
Ei Schumikaan odottanut voittoa Espanjassa 1996... Pian näkee uudet autot treeneissä... kiva juttu näin pitkänä viikonloppuna. Tosin tekee Hamiltonille hyvää taistella siellä keskellä autolaumaa, eikä vaan keulilla. Ei ole Jumala ollut heidän puolellaan autoa suunnittelemassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ääni päässäni kertoi, ettei McMursu ihan noin skeida ole loppujen lopuksi
McLarenin peräkuvia katsellessa vaikuttaa melkein siltä, että he voivat poistaa siite diffuusorista jonkun peitelevyn jolla ovat piilotelleet ratkaisuaan. Heilläkin olisi sitten saman tyyppinen kuin Brawnilla :frank:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eipä nuo rengasseosten erot taida olla sekuntiakaan tai ei ainakaan enempää.. eli kyllähän se vähän paskapuhetta tais olla. En tiiä sitten miten on kovat/pehmeät seokset (vai mitä ne nyt on ku Melbournessa käytetään keskikovaa ja todella pehmeää)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eipä nuo rengasseosten erot taida olla sekuntiakaan tai ei ainakaan enempää.. eli kyllähän se vähän paskapuhetta tais olla. En tiiä sitten miten on kovat/pehmeät seokset (vai mitä ne nyt on ku Melbournessa käytetään keskikovaa ja todella pehmeää)
Saa nyt nähdä miten käy, kun rataan ehtii tarttua se normaalikerros kumia. Australiassahan lähdetään sen suhteen nollasta, toisin kuin moottoriradoilla. Kuljettajien mielestä renkaiden käsiteltävyydessä ja kulumisessa oli selkeä ero (vähän liiankin selkeä mm. Trullin mielestä), kisassahan sen vasta näkee miten ne oikeasti toimivat. :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jos McLaren olisi todellakin taistelemassa sijoista 15-20, olisiko tämä ensimmäinen kerta sitten Damon Hillin ja Arrowsin, jolloin hallitseva maailmanmestari taistelee surkeista sijoituksista? Ennen Damonia itse en edes muista, oma F1-seuraaminen ei ulotu niin kauas (ennen 90-lukua). Onko joillain tietoa Damonia ennen olevista?

EDIT: meni vähä väärään topikkiin, mutta...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Valitusta tuntuu renkaista tulevan, ainakin vielä tänään. Trulli ja Glock on kumpikin sitä mieltä, että pehmeä on liian pehmeä ja kova liian kova.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73956

Samaa sanoo Domenicali. Pehmeä kuoriutuu äkkiä ja kovassa ei ole pitoa.

Kubica ei saanut kovempaa seosta lämpiämään ja kärsi pidon puutteesta jne..
 
Ylös