Räikkösen ralliura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
kimi

Jos Kimi alkaa tosissaan rallia ajamaan, oma veikkaukseni on seuraava:

Alussa tulee jo heti nopea nousu MM-tason kisoihin. Ajotaitojaan Kimi on jo väläyttänyt ja lisäksi kilpa-autoilukokemusta on paljon, vaikkakin radalta. Kuitenkin ajotuntuma, reaktionopeus, rohkeus, hermojen hallinta ym. ominaisuudet on jo olemassa, joten tyhjästä ei tarvitse enää aloittaa. Kimin rahatilanne, taustajoukot, media-arvo ym. takaa myös sen että hän kyllä varmasti saa nopeasti alleen hyvän auton ja tukun MM-osakilpailuja. MM-sarjaa aletaan v.2011 ajamaan täysipainoisesti S2000-luokan autoilla, joten tästäkin on Kimille etua. Ei tarvitse mitään WRC:n metkuja alkaa opettelemaan, eikä muillakaan kuljettajilla mitään suurta kokemusta vielä ole S2000-autoista. Näillä eväillä hän saattaa jo parin ensimmäisen ajovuotensa aikana hätyytellä joissakin MM-ralleissa sijoja 7-14. Väläyttelee jopa kärkiaikoja esim. yleisö-erikoiskokeilla. Parin vuoden jälkeen taso saattaa nousta vielä vähän, ehkä sijoille 4-8 muutamissa MM-osakilpailuissa, mutta kärkikamppailuihin en jaksa uskoa. MM-sarjan kärkipaikoista ajamiseen vaaditaan jo enemmän pitkäjänteisyyttä, kokemusta, malttia enkä jaksa uskoa että Kimi jaksaa niin tosissaan ja täysillä keskittyä ralliuraansa että taistelisi voitoista. Eli siis samaa tasoa voisi olla kuin Ekström ja Sarrazin. Kumpikin ajoi hetkittäin todella nopeita aikoja ja taisi joissakin kisoissa taistella suunnilleen sijoista 4-10, mutta ei muistaakseni podium-paikkoihin yltänyt kumpikaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1399
Kun kerran multitalenteista puhutaan niin Henri Toivosen tapaushan eroaa jo lähtökohtaisesti Kimistä sikäli että Henkalla taisi olla aika vahva ratatausta nuoruusvuosilta hankittuna, oliko peräti ensisijaisesti ratakuski alunperin.
Aivan, taisi ensin ajaa vain asvaltti- ja jääradalla. Vaakakuppihan ralliin kallistui muistaakseni vasta, kun Toivonen oli kapuamassa isompiin formuloihin. Rata-autoilua/F1:siä pidettiin vaarallisempana lajina, jota se varmasti silloin olikin, mutta eipä vielä arvattu millä laitteilla rallissa ajettaisiin 10 vuoden kuluttua...

Ja ettei vallan menisi OT:ksi, niin Kimin rallipuuhastelulle toki :thumbup: vaikkei maaliin pääsisikään.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1399
Jos Kimi alkaa tosissaan rallia ajamaan, oma veikkaukseni on seuraava:

Alussa tulee jo heti nopea nousu MM-tason kisoihin. Ajotaitojaan Kimi on jo väläyttänyt ja lisäksi kilpa-autoilukokemusta on paljon, vaikkakin radalta. Kuitenkin ajotuntuma, reaktionopeus, rohkeus, hermojen hallinta ym. ominaisuudet on jo olemassa, joten tyhjästä ei tarvitse enää aloittaa. Kimin rahatilanne, taustajoukot, media-arvo ym. takaa myös sen että hän kyllä varmasti saa nopeasti alleen hyvän auton ja tukun MM-osakilpailuja. MM-sarjaa aletaan v.2011 ajamaan täysipainoisesti S2000-luokan autoilla, joten tästäkin on Kimille etua. Ei tarvitse mitään WRC:n metkuja alkaa opettelemaan, eikä muillakaan kuljettajilla mitään suurta kokemusta vielä ole S2000-autoista. Näillä eväillä hän saattaa jo parin ensimmäisen ajovuotensa aikana hätyytellä joissakin MM-ralleissa sijoja 7-14. Väläyttelee jopa kärkiaikoja esim. yleisö-erikoiskokeilla. Parin vuoden jälkeen taso saattaa nousta vielä vähän, ehkä sijoille 4-8 muutamissa MM-osakilpailuissa, mutta kärkikamppailuihin en jaksa uskoa. MM-sarjan kärkipaikoista ajamiseen vaaditaan jo enemmän pitkäjänteisyyttä, kokemusta, malttia enkä jaksa uskoa että Kimi jaksaa niin tosissaan ja täysillä keskittyä ralliuraansa että taistelisi voitoista. Eli siis samaa tasoa voisi olla kuin Ekström ja Sarrazin. Kumpikin ajoi hetkittäin todella nopeita aikoja ja taisi joissakin kisoissa taistella suunnilleen sijoista 4-10, mutta ei muistaakseni podium-paikkoihin yltänyt kumpikaan.
No, epäilen edelleen Kimin mahdollisuuksia MM-sarjan huipulla. Toisaalta rallissa ei ole tällä hetkellä kuin yksi supertähti, eli sille rintamalle olisi tilausta. Rallitähtien puutteessa Kimin osallistuminenkin on tervetullut asia
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
kimi vielä

En minäkään usko Kimin nousevan aivan huipulle, mutta tällä hetkellä rallin mm-sarjassa taso on sen verran vaisua, että viimeisille pistesijoille pääseminen ei vaadi mitään suurta lahjakkuutta. Kunhan vaan auto on riittävän hyvä niin tasaisella ajollakin pääsee jo korkealle, ainakin joissakin ralleissa. Onhan siellä jatkuvasti viimeisillä pistesijoilla näitä matthew wilsoneita ja argentiinan jäätelöbisnesmiehiä, jotka ei mitään superlahjakkaita tähtiä ole.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8289
Sheikkien ja jäätelökeisarien ryhmässä ykkösten maailmanmestari varmasti pärjää mutta pohja-aikojen latominen saati ajamalla kolmen sakkiin pääseminen on sitten ihan eri juttunsa, sen ainakin pitäis vaatia vähän pidemmän tien - oli sarja sitten miten paska tahansa tasoltaan, eli toisin sanoen nykyisen tasoinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Henkka Toivonen tais olla ainoa Asvalttimies Suomalaisista koskaan.
Markku Alen ja Tommi Mäkinen vetivät myös aika hyvin kestopäällysteellä...Eikä Bossekaan ihan lapanen ollut, Sitikka ja Lööppi olivat vain lyömätön yhdistelmä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Toisaalta en yhtään ihmettelisi vaan päinvastoin, pitäisin sitä jopa järkevänä ajatuksena Kimille, että hän ei rälläilyllään edes pyrkisi miksikään maailmanmestariksi. Kunhan ajelisi niin lujaa kuin pääsisi ja katsoisi että mitä siitä tulee. Pakkoko kaikkien on tähdätä absoluuttiseksi maailmanhuipuksi?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8289
Melkoisen sokerista suitsutusta taas Maikkarin sivuilla Kimin kyvyistä, mutta sittenpä se nähdään kisassa. Eikä varmaan mene pahasti metsään jos sanon että Maikkarille se on Kimi-ralli ja yleiskisaa yritetään seurata sitten siinä jossain sivussa. Ei näin.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mutta eivätpä tienneet maikkarillakaan missä Kimi testaa. Hyvin on pysynyt salassa. :thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Melkoisen sokerista suitsutusta taas Maikkarin sivuilla Kimin kyvyistä, mutta sittenpä se nähdään kisassa. Eikä varmaan mene pahasti metsään jos sanon että Maikkarille se on Kimi-ralli ja yleiskisaa yritetään seurata sitten siinä jossain sivussa. Ei näin.
Itse en näe siinä mitään yltiösokeria, jos sellaiset rallin läpikotaisin tuntevat maestrot kuin Tommi Mäkinen ja Kaj Lindström toteavat Kimin olevan ainutlaatuinen lupaus ja tekijä jo nyt rallissa, lahjoja vaikka mihin.. Sehän on vain tosiasia, kyseessä on yhdessä Toivosen Henkan kanssa maailman historian lahjakkain moottoriurheilija. Itse odotan Kimiltä paljon Jyskälästä (vaikka tuo kisa tuplaakin Kimin rallikokemuksen soralla:D)! Hyvä Kimi!
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2132
Maikkarin juttu on STT:n juttu eli melko kauttaaltaan levinnyt Suomen medioihin. Mielenkiinnolla odotan Kimin suorituksia ja toivon, että pääsee rallissa pitkälle eli ei heti perjantaiaamun ekalla pihalle.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Pendellstock naurattaa jälleen yleisöä :D

Mitä oikeasti odotat häneltä? EK-pohjia? Jos Kimi pärjää edes muille kaksitonnisille niin olen jo ihmeissäni.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2132
Mitä oikeasti odotat häneltä? EK-pohjia? Jos Kimi pärjää edes muille kaksitonnisille niin olen jo ihmeissäni.
Kysymys taisi olla minulle. Tulosodotuksia ei ole. En todellakaan odota Kimin pärjäävän muille kakstonnisille, lähinnä odotan sitä että pääsen näkemään omin silmin millä tavalla mies autoa tuo. Paremmin se on noissa ekoissa kisoissaan tuonut kuin perttuperusrallialoittelija.

Kaksitonnisista odotan erityisesti Hänniseltä hyviä aikoja ja mahdollisesti - jos normitapaan tulee keskeytyksiä - myös sijoitusta 8.-10. Ilmeisesti Hänninen ajaa kuitenkin BRR:n Fabialla, ei Skodan tehdastiimin, jolla saattaa olla vaikutusta suoritukseen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
En todellakaan odota Kimin pärjäävän muille kakstonnisille
Minä näkisin että Kimi tuo kyllä ralliautoakin niin hyvin että yksittäisillä pätkillä hän saattaa hyvinkin pystyä melko lähelle luokan kärkeä, mutta kokonaisuutena ei varmaan ihan kärkivauhtiin yllä noin pitkässä rallissa tuolla kokemuksella. Menestymisen halu on Kimillä sitä luokkaa että saattaa jopa pusikko rytistä jossain vaiheessa kun yrittää pysyä kärjen tahdissa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Kimi tuli tänään omien testien loputtua katselemaan Hirvosen testejä. Lippis syvällä päässä ja aurinkolasit silmillä. :thumbup:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Veikkaan Kimin heiluvan N-ryhmän top-10:ssä, kunnes teloo jossain Himoksella kaiteeseen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
TS sanoi:
– Auto toimii ja kuljettaja on kunnossa, raportoi Räikkösen kartanlukija Kaj Lindström alkuviikon testit ja kehuu taas kerran F1-mestarin nopeutta omaksua ralliautonkin vauhti niin tehokkaasti.

Räikkönen ajaa Jyväskylässä kilpanumerolla 70. N4-luokassa on 29 autoa. Räikkösen kanssa samanlaisella kalustolla ajavat mm. Anton Alen ja Juho Hänninen.

Ihan omaksi huvikseen Räikkönen ei MM-rallissa aja. Fiat ja Ferrari hyödyntävät suomalaistähtensä herättämän laajan kansainvälisen kiinnostuksen ja niin Räikkönen osallistuu kisa-aattona torstaina FIA:n viralliseen lehdistötilaisuuteenkin.
Onko tuossa N4-luokassa kaikilla sama Super2000 kärry, vai onko siinä joitain muita N-ryhmän autoja? Onko näillä N-ryhmän autoilla eroja?

On lähinnä mulle tuntematonta aluetta tämä rallitouhu sinänsä, etten tiedä onko olemassa esim. N3-luokka ja N2-luokka. jne.

Ferrari käyttää Kimiä oikein PR-hommissa ralliympyröissä. Ei oikein puhu mun mielestä sitä kieltä, että kenkää olis tulossa. Jotta on taas espanjalaiset ja/tai Alonso leiri keksineet hyviä tarinoita :D

TS sanoi:
Sekä Fiatilla rallin ja Ferrarilla F1:n tallipäällikkönä toiminut Cesare Fiorio ehti jo povata kummallekin mestarille pakollista pitkää opetteluaikaa, jos aikovat vaihtaa lajeja.

– Ymmärrän hyvin sen kiehtovuuden, joka rallin ja F1:n välillä vallitsee. Mutta ovat Kimi ja Sebastien sitten miten kyvykkäitä kuljettajia tahansa omassa lajissaan, eivät hekään heti ole kilpailukykyisiä ilman oppipoika-aikaa vaihtaessaan autoja. Välittömät menestyspuheet kuuluvat mediapeliin, Fiorio opastaa.
Kerrankin järkevä kommentti joltain konkarilta.

Ei kukaan joka edes vähän tietää lajien eroista odota Kimin tai Sebun olevan kärkivauhdissa. Rallin puolellla joillakin pätkillä voi Kimi säväyttää omassa luokassaan ja päästä juurikin kympin sakkiin. Kokonaisuudessaan tuskin yltää kunnon rallimiesten tasaiseen vauhtiin.

Samaa voisi sanoa Sebusta. Vaikka sille Ferrari iskettäis alle, niin yhdellä kierroksella voisi mennä lujaa mutta se tasaisuus varmasti puuttuisi kun ei sellaista tuntumaa ole.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11237
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Onko tuossa N4-luokassa kaikilla sama Super2000 kärry, vai onko siinä joitain muita N-ryhmän autoja? Onko näillä N-ryhmän autoilla eroja?

On lähinnä mulle tuntematonta aluetta tämä rallitouhu sinänsä, etten tiedä onko olemassa esim. N3-luokka ja N2-luokka. jne.
Off-topic vähä Kimin suhteen mut otetaan ny ton Jyskälän lähtölistan mukaan.

N4:ssä on noi 'tulevaisuuden´S2000-autot (eli Hännisen Skoda sekä Kimin ja Alen jr:n Fiatit) sekä 80-luvulta periytyneet (ja kauas siitä karanneet) N-ryhmän yli 2-litraiset (turbokertoimella) "vakioautot" eli käytännössä vain Lancer ja Impreza.

N3 on alle 2-litraiset. Siellä Alex Bastinpoika Civicillä määrää tahdin kun nopeat suomalaiset säästää rahojaan tai kokeilee jotain muuta (Joonas Lindroos vetomiehissä). Luokassa enemmistö on kansainvälisen trophyn Fiestoja, niistä näyttävimmin tullee toinen toisen polven kuski Jussi Kumpumäki. Ja auton sisällä näyttävin on turkkilaistypsy Burcu Cetinkaya (huoltoalueella poikamiehen katse sinne päin:D).

N2:ssa on vain kaksi autoa. Ovat sen verran vakioautoja että Jyskälän reitti vaatii varomista, paljon enemmän on pikkuautoja A-ryhmässä. Silloin voi vähän rakentaa vapaammin ja niin Polotkin kestävät maaliin asti.

Noin pääpiirteissään.

edit- heti tuli moka, sekaan veikkailuihin lipes yks A-ryhmäläinen
 
Ylös