Räikkösen ralliura

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Hänninen on ehdottomasti se suomalaiskuski jonka haluan seuraavaksi nähdä ajamassa täyttä MM-sarjaa tehdastallin laitteella, eli enemmän kuin bueno homma jos se toteutuu, olettaen ettei Skodan ajokista tule samanlaista katastrofia kuin vaikkapa WRC Fabiasta aikoinaan. Tuskinpa sitä enää niin pieleen voi saadakaan.

Mutta tuo Skodan moottorinkehittely ja mukaantulo sarjaan on taas niitä juttuja että ne uskoo todeksi vasta siinä vaiheessa kun auto on oikeasti mukana lähtöviivalla. Ja vielä enemmän fiktiiviseltä sadulta kuulostaa ne huhut Minin mukaantulosta, mutta kattellaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3720
Sijainti
JKL
Hänninen on ehdottomasti se suomalaiskuski jonka haluan seuraavaksi nähdä ajamassa täyttä MM-sarjaa tehdastallin laitteella, eli enemmän kuin bueno homma jos se toteutuu, olettaen ettei Skodan ajokista tule samanlaista katastrofia kuin vaikkapa WRC Fabiasta aikoinaan. Tuskinpa sitä enää niin pieleen voi saadakaan.

Mutta tuo Skodan moottorinkehittely ja mukaantulo sarjaan on taas niitä juttuja että ne uskoo todeksi vasta siinä vaiheessa kun auto on oikeasti mukana lähtöviivalla. Ja vielä enemmän fiktiiviseltä sadulta kuulostaa ne huhut Minin mukaantulosta, mutta kattellaan.
No sinänsä homma tuntuu olevan hanskassa entistä paremmin koska tuo nykyinen Fabia on jo nyt luokassaan voittaja-auto, ja jos oikein muistan niin Octavian aikaan puhuttiin että Skodassa on sarjan tehokkain moottori... Eli moottorin kehitys taitoa heiltä kyllä löytyy ja kun se yhdistetään toimivaan perus-autoon niin hyvältä vaikuttaa...
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
FIAn tekemä sääntö turbomoottoriin siirtymisestä vie saman tien tästä porukasta pois ymmärtääkseni MGn, Protonin ja Toyotan (ei ole turbo moottoreita tuotantoautoissa).
Ei turbon puuttuminen tuotantoautoista ketään sulje pois, FIA:n moottoripäätös mahdollistaa sopivan moottorin kehittämisen vaikkei valmistajalta suoraan sopivaa peruskonetta löytyisikään.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Mutta tuo Skodan moottorinkehittely ja mukaantulo sarjaan on taas niitä juttuja että ne uskoo todeksi vasta siinä vaiheessa kun auto on oikeasti mukana lähtöviivalla.
Kehitystyön on vahvistanut Skoda motorsportin päällikkö mutta MM-sarjaan osalistumisesta ei ollut mitään mainintaa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei riitä lähellekään. Ja vaikka Kimi ajaisi kolme vuotta, niin silti kärkeen olisi vielä piiiitkä matka. Kimi ei tule ajamalla lyömään tällä kaudella varmasti edes Wilsonia. Eikä seuraavallakaan, jos silloin vielä ajaa. Joissain kisoissa saattaa pisteitä tulla ihan mukavasti, mutta se ei tule perustumaan Kimin nopeuteen.

Tässä vaiheessa ajasta on vielä helppo nipistää, mutta mitä lähemmäksi kärkeä Kimi pääsee, sitä vaikeammaksi homma muuttuu. Ja tämänkin kisan matelu aiheutti kuitenkin kaksi spinniä.
Ei paljoa Wilsonista ollut vastusta tässä rallissa:rolleyes::thumbup:

Noo tuskinpa kukaan on vakavissaan uskonut et Kimi yltäis kärjen vauhtiin muutamaan vuoteen ja Kimi tietää sen itsekin, uskoisin siihen menevän joku 5 kautta et pystyis taistelee mestaruudesta, toisin s2000 autot varmaan tasoittavat tilannetta jos ralleihin ei tule muutoksia.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Noniin ja näillä eväillä sitten metsästämään voittoa Bulgariassa ja Jyskälässä :alppu:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Kimi sijoittuu Bulgariassa 5 parhaan joukkoon bulgariassa, jos ajaa rallin läpi ongelmitta ja uskoisin, että parhaimmillaan voi yltää podiumille...

Saas nähä, mielenkiinnolla odotan tulevaa koitosta... :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kimi sijoittuu Bulgariassa 5 parhaan joukkoon bulgariassa, jos ajaa rallin läpi ongelmitta ja uskoisin, että parhaimmillaan voi yltää podiumille...

Saas nähä, mielenkiinnolla odotan tulevaa koitosta... :thumbup:
Itse uskon ainakin tehdas-Fordien olevan kovilla, koska Focus ei ole loistanut asvaltilla Grönholmin aikojen jälkeen sitäkään vähää. Citroenin katraassa on kova vastus ja olisi ihme jos esim. Solbergin tai Ogierin päihittäisi. Loeb ja Sordo mennevät menojaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kimi sijoittuu Bulgariassa 5 parhaan joukkoon bulgariassa, jos ajaa rallin läpi ongelmitta ja uskoisin, että parhaimmillaan voi yltää podiumille...

Saas nähä, mielenkiinnolla odotan tulevaa koitosta... :thumbup:
Tuo olisi kyllä jännä skenaario ja varmasti aiheuttaisi monien rata kuljettajien päätymisen satunnaisen ralli harrastelun pariin, tosin en usko Kimin saavuttavan kahdeksatta sijaa korkeampaa lopputulosta asfaltillakaan ilman muiden kuljettajien keskeytyksiä.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Itse uskon ainakin tehdas-Fordien olevan kovilla, koska Focus ei ole loistanut asvaltilla Grönholmin aikojen jälkeen sitäkään vähää. Citroenin katraassa on kova vastus ja olisi ihme jos esim. Solbergin tai Ogierin päihittäisi. Loeb ja Sordo mennevät menojaan.
Loeb, Sordo ja Ogier menevät menojaan. Solbergin vauhtiin on täysin realistiset mahdollisuudet, kuin myös Fordien voittamiseen.
Jos Kimi on lopputuloksissa neljättä sijaa korkeammalla, niin mun mielestä siinä on jo jonkunsortin sensaatio ja vuosikymmenen rallitapaus.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Kaj Lindströmin havaintoja Kimin asvalttitaidoista:

Terve taas kaikille.

Ajoimme pari viikkoa sitten Bulgariaa varten kahden päivän viimeistelytestin, joka sujui hyvin. Saimme säädettyä autoamme huomattavasti paremmaksi kuin mitä se Italiassa oli. Kimi sai kokeilla kaikessa rauhassa omia ideoitaan auton säätöjen suhteen ja niiden avulla auto muuttui erilaiseksi, ja selvästi paremmaksi ja nopeammaksi. Testi oli kaiken kaikkiaan todella positiivinen tapahtuma ja Kimi ajoi ralliautoa asfaltilla hienosti. Meillä molemmilla on todella hyvä mieli lähteä Bulgariaan mukaan.

Kimi on asfalttialustalla kuin kotonaan. Hän tykkää ajaa ajokäytökseltään neutraalia autoa, joka hieman yliohjaa mutkissa. Pääasia on, että auto kääntyy mutkiin hyvin. Testeissä, kuten myös Italiassa ajetussa testikisassa, olimme koko ajan hyvässä vauhdissa.

Saamme käyttää tulevassa rallissa koko viikonlopun aikana yhteensä neljääkymmentä eri rengasta, jotka pitää valita 40 kovemman seoksen renkaasta tai 20 pehmeämmän seoksen renkaasta. Testeissä Kimi osasi ajaa niin pehmeällä ajolinjalla, että renkaan kuluminen oli meillä huomattavasti vähäisempää kuin esimerkiksi tallikaveri Sebastien Ogierilla. Kimin toiminta ratin takana oli eleetöntä, mutta äärimmäisen tehokasta: kun hän jarruttaa niin hän tekee sen kerralla, ja kun kiihdytetään niin Kimi painaa kaasun välittömästi pohjaan. Mitään asiaa hän ei tee turhan takia. Testeissä näki hyvin, että Kimi on ajanut asfaltilla koko ikänsä: rengas ei kulu eikä lämpene niin paljoa kuin rallikuljettajilla asfalttialustalla yleensä tekee.

Bulgarian MM-rallin reitti on siis uusi kaikille. Se on todennäköisesti myös helpompi nuotittaa, koska asfalttiteiltä yleensä puuttuu ne sellaiset nypyn ylitykset, joilta tie kääntyy aina johonkin suuntaan. Asfalttitiet ovat luonteeltaan yleensä loogisempia kuin soratiet: autosta näkee aina aika selvästi sen, mitä edessä on tulossa.

Asfalttitesteissä Kimin ajamisesta näki myös sen, ettei hänen enää tarvinnut miettiä rallin ajamisen perusasioita, koska asfaltilla ne tulivat suoraan hänen selkärangastaan. Asfaltilla on siten yksi muuttuja Kimille vähemmän kuin soralla. Luottavaisin mielin kisaan startataan.

Bulgarian MM-ralli käynnistyy perjantaiaamuna klo 9 ja se päättyy sunnuntaina klo 14. Rallin keskuspaikkana toimii Borovetsin kaupunki, joka sijaitsee vajaat 100 km maan pääkaupunki Sofiasta etelään. Kilpailun keskitetty huoltoalue sijaitsee noin 25 km päässä Borovetsista Dolna Banyan lentokentällä. Kisassa ajetaan kaikkiaan 14 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 354,10 km. Kaikki erikoiskokeet ovat asfalttipäällysteisiä: jotkut niistä ovat pinnaltaan paremmassa kunnossa, toiset taas eivät.

Toivotaan, että lomakelit jatkuvat Suomessa vielä viikonkin kuluttua.
Palataan silloin uudelleen asiaan.

Kaitsu

http://www.kolmeks.fi/kolmeks/ajankohtaista/?nid=128
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kaj Lindströmin havaintoja Kimin asvalttitaidoista:
Voisikohan tuo renkaiden "säästäminen" tarkoittaa sitä, että Kimi pystyy ajamaan keskimmärin pehmeämmällä rengasseoksella kuin moni muu ja saa siten etua paremman pidon muodossa...?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Voisikohan tuo renkaiden "säästäminen" tarkoittaa sitä, että Kimi pystyy ajamaan keskimmärin pehmeämmällä rengasseoksella kuin moni muu ja saa siten etua paremman pidon muodossa...?
Ehkäpä. Toisaalta, saattaahan osa tuosta säästeliäämmästä renkaiden käytöstä johtua myös siitä, että Kimi ei aja vielä ihan niin renkaiden äärirajoilla, kuten Ogier kenties tekee. Lähtökohdat Kimillä varmaan on kuitenkin noiden ajolinjojen suhteen hyvin hallussa.

Kisassahan se sitten nähdään, mistä ajotyylistä/taktiikasta kello tykkää eniten. Mielenkiintoista seurata.
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
Ehkäpä. Toisaalta, saattaahan osa tuosta säästeliäämmästä renkaiden käytöstä johtua myös siitä, että Kimi ei aja vielä ihan niin renkaiden äärirajoilla, kuten Ogier kenties tekee. Lähtökohdat Kimillä varmaan on kuitenkin noiden ajolinjojen suhteen hyvin hallussa.

Kisassahan se sitten nähdään, mistä ajotyylistä/taktiikasta kello tykkää eniten. Mielenkiintoista seurata.
Samahan räikkösellä oli formuloissakin, renkaa säästyy tolla Kaj:n kuvaamalla ajotyylillä paremmin kuin runttaamalla aliohjaavalla. Odotukset on kyllä kovat, ainakin jos on totta että säätöjä on saatu Italiasta parannettua roimasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisikohan tuo renkaiden "säästäminen" tarkoittaa sitä, että Kimi pystyy ajamaan keskimmärin pehmeämmällä rengasseoksella kuin moni muu ja saa siten etua paremman pidon muodossa...?
Jos oikein ymmärsin, asfalttiseoksia on kaksi, joista pehmeämpi on ensisijaisesti tarkoitettu saderenkaaksi. Mutta sillä voi ajaa myös kuivalla, koska kuviointi on käytännössä sama kuin siinä toisessa. Vaihtelevaa keliä on myös luvassa, joten nähtäväksi jää riittääkö niitä pehmeämpiä kuiville osuuksille. Tallien pyynnöstä pehmeämpien renkaiden osuutta viikonloppuna käytettävien renkaiden maksimimäärässä on Bulgariaan korotettu.

Pitemmän version englanniksi voi tavailla Pirellin sivuilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös