Terve taas kaikille.
Ajoimme pari viikkoa sitten Bulgariaa varten kahden päivän viimeistelytestin, joka sujui hyvin. Saimme säädettyä autoamme huomattavasti paremmaksi kuin mitä se Italiassa oli. Kimi sai kokeilla kaikessa rauhassa omia ideoitaan auton säätöjen suhteen ja niiden avulla auto muuttui erilaiseksi, ja selvästi paremmaksi ja nopeammaksi. Testi oli kaiken kaikkiaan todella positiivinen tapahtuma ja Kimi ajoi ralliautoa asfaltilla hienosti. Meillä molemmilla on todella hyvä mieli lähteä Bulgariaan mukaan.
Kimi on asfalttialustalla kuin kotonaan. Hän tykkää ajaa ajokäytökseltään neutraalia autoa, joka hieman yliohjaa mutkissa. Pääasia on, että auto kääntyy mutkiin hyvin. Testeissä, kuten myös Italiassa ajetussa testikisassa, olimme koko ajan hyvässä vauhdissa.
Saamme käyttää tulevassa rallissa koko viikonlopun aikana yhteensä neljääkymmentä eri rengasta, jotka pitää valita 40 kovemman seoksen renkaasta tai 20 pehmeämmän seoksen renkaasta.
Testeissä Kimi osasi ajaa niin pehmeällä ajolinjalla, että renkaan kuluminen oli meillä huomattavasti vähäisempää kuin esimerkiksi tallikaveri Sebastien Ogierilla. Kimin toiminta ratin takana oli eleetöntä, mutta äärimmäisen tehokasta: kun hän jarruttaa niin hän tekee sen kerralla, ja kun kiihdytetään niin Kimi painaa kaasun välittömästi pohjaan. Mitään asiaa hän ei tee turhan takia. Testeissä näki hyvin, että Kimi on ajanut asfaltilla koko ikänsä: rengas ei kulu eikä lämpene niin paljoa kuin rallikuljettajilla asfalttialustalla yleensä tekee.
Bulgarian MM-rallin reitti on siis uusi kaikille. Se on todennäköisesti myös helpompi nuotittaa, koska asfalttiteiltä yleensä puuttuu ne sellaiset nypyn ylitykset, joilta tie kääntyy aina johonkin suuntaan. Asfalttitiet ovat luonteeltaan yleensä loogisempia kuin soratiet: autosta näkee aina aika selvästi sen, mitä edessä on tulossa.
Asfalttitesteissä Kimin ajamisesta näki myös sen, ettei hänen enää tarvinnut miettiä rallin ajamisen perusasioita, koska asfaltilla ne tulivat suoraan hänen selkärangastaan. Asfaltilla on siten yksi muuttuja Kimille vähemmän kuin soralla. Luottavaisin mielin kisaan startataan.
Bulgarian MM-ralli käynnistyy perjantaiaamuna klo 9 ja se päättyy sunnuntaina klo 14. Rallin keskuspaikkana toimii Borovetsin kaupunki, joka sijaitsee vajaat 100 km maan pääkaupunki Sofiasta etelään. Kilpailun keskitetty huoltoalue sijaitsee noin 25 km päässä Borovetsista Dolna Banyan lentokentällä. Kisassa ajetaan kaikkiaan 14 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 354,10 km. Kaikki erikoiskokeet ovat asfalttipäällysteisiä: jotkut niistä ovat pinnaltaan paremmassa kunnossa, toiset taas eivät.
Toivotaan, että lomakelit jatkuvat Suomessa vielä viikonkin kuluttua.
Palataan silloin uudelleen asiaan.
Kaitsu
http://www.kolmeks.fi/kolmeks/ajankohtaista/?nid=128