Atlantic Championship - 2009

Team Globe

Member
Liittynyt
4.8.2009
Viestit
5
Nopeasti kun katsoin tuota auton kuvaa niin luulin nähneeni Le Mansin proto - auton :D.

Mutta joo, eipä taida Markus tänä vuonna mestaruuttaan uusia kun sen verran kaukana on kärkikolmikko että heille pitäisi sattua jo epäonneakin matkaan aika paljon. Kolmostilaankin matkaa 45 pistettä jos oikein laskin. Mahtaakohan Markus ensi vuonna jatkaa Atlanticissa, jos ei Euroopasta ajopaikkaa löydy ensi vuodeksi? Epäilisin että Markuksen kannattaisi sen jälkeen ruveta luomaan uraa Ameriikan puolella.

Kuinkas monta autoa on mukana Mid-Ohion lähtöruudukossa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tarkoittaa kait sitä, että Summertonin kierrosaika olisi riittänyt ALMS-kisan kahdeksanteen lähtöruutuun.
Ilmaisin tuon kyllä epäselvästi. Oikeastaan se oli lisäys, kun huomasin, että Summerton tosiaan olisi ALMS-kisassa noinkin korkealla. Taakse jäi kolme prototyyppiä.
Team Globe sanoi:
Kuinkas monta autoa on mukana Mid-Ohion lähtöruudukossa?
Olen tänä vuonna yrittänyt sisällyttää päivityksiin ja raportteihin kaikki Atlantic-kuljettajat ihan vain tasa-arvoisuudenkin nimissä. Tuosta aika-ajorapostahan se olisi helposti laskettavissa, että mukana on 12 kuljettajaa, kun Mirl Swanin oma osallistuminen peruttiin. Peter ilmeisesti ajaa hänen autollaan, joten Swanilta on vain kaksi C2-Swiftiä Mid-Ohiossa.

Atlantic Sports Car Challenge - Mid-Ohio, Lexington, Ohio
Perjantai, aika-ajot

1. Jonathan Summerton - Newman Wachs Racing - 1:12.970
2. John Edwards - Newman Wachs Racing - 1:13.150
3. Simona De Silvestro - Team Stargate Worlds - 1:13.243
4. Borja Garcia - Condor Motorsports - 1:13.384
5. Markus Niemelä - Jensen MotorSport - 1:13.849
6. Frederic Vervisch - Genoa Racing - 1:13.857
7. Frankie Muniz - Team Stargate Worlds - 1:14.040
8. Tonis Kasemets - Polestar Motor Racing - 1:14.102
9. James Winslow - Genoa Racing - 1:14.187
10. Max Lefevre - Condor Motorsports - 1:15.243
11. Hans Peter - Swan Racing - 1:17.997
12. Michael Mallinen - Swan Racing - 1:20.611
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Laitoin nuo kisan tulokset. Markuksella hienosti 4 ruutu. Tietenkin siinä on vapaita paikkoja vielä edessä mutta tämä on kiutenkin alkukautta vakaampi tulos.

LEXINGTON, Ohio – Race results for Round 8 of 2009 Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda at Mid-Ohio Sports Car Course, with finishing position, starting position in parentheses, driver, hometown or country, car number, team and laps completed:



1. (1) Jonathan Summerton, Kissimmee, Fla., No. 34 Newman Wachs Racing, 38.

2. (3) Simona De Silvestro, Switzerland, No. 78 Team Stargate Worlds, 38.

3. (4) Borja Garcia (R), Spain, No. 6 Condor Motorsports, 38.

4. (5) Markus Niemela, Finland, No. 1 Jensen MotorSport, 38.

5. (6) Frederic Vervisch (R), Belgium, No. 19 Genoa Racing, 38.

6. (9) James Winslow (R), United Kingdom, No. 19 Genoa Racing, 38.

7. (10) Max Lefevre (R), France, No. 7 Condor Motorsports, 38.

8. (7) Frankie Muniz, Scottsdale, Ariz., No. 77 Team Stargate Worlds, 38.

9. (12) Michael Mallinen (R), Liberty Lake, Wash., No. 71 Swan Racing, 35.

10. (11) Hans Peter (R), Overland Park, Kan., No. 80 Swan Racing, 26, not running.

11. (2) John Edwards, Cincinnati, Ohio, No. 36 Newman Wachs Racing, 24, not running.

12. (8) Tonis Kasemets, Estonia, No. 35 Polestar Motor Racing, 0, not running.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Grand Prix de Trois-Rivieres - Trois-Rivieres, Quebec - ennakko


Kiireet Atlantic Championship - sarjassa jatkuvat jo tänään, sillä vauhdikkaan Mid-Ohion viikonlopun jälkeen on vuorossa vierailu Trois-Riviersin legendaariselle katuradalle. Kauden ainoa katuratakilpailu asettaa Atlantic-kuljettajille ja talleille täysin erilaisen haasteen kuin mikään muu rata koko vuoden aikana.

Trois-Rivieres'n Grand Prix on vuoden odotetuimpia kilpailuja Cooper Tires presents the Atlantic Championship powered by Mazda - kalenterissa, sillä kanadalaiset perinteisesti ovat tukeneet sarjaa aina sen alkuajoista lähtien. Vuonna 1976 Kanadan suurin moottoriurheilusankari Gilles Villeneuve oli vielä vasta nuorimies kilpa-auton ratissa, mutta hän sementoi perustan useiden tuhansien kanadalaisten sydämiin voittamalla Trois-Rivieres'n Atlantic Grand Prix'n lähdettyään kilpailuun paalupaikalta. Aina siitä lähtien "Kolmen joen kilpailu" on kuulunut tärkeänä osana Kanadan moottoriurheiluun.

Atlantic Championship palasi viime vuonna Trois-Rivieres'n katuradalle ja Kanadan F1 Grand Prix'n puuttuessa GP3R:n järjestäjät odottavat tämän vuoden kilpailun olevan Quebecin provinssin suurin moottoriurheilutapahtuma.

Kanadaan Atlantic-sarjan pistejohdossa saapui Simona de Silvestro, joka on pitänyt sarjan kärkipaikkaa hallussaan koko kesän ajan. Sveitsiläinen Team Stargate Worlds - kuljettaja nousi pisteissä kärkeen kauden toisessa osakilpailussa Utahissa, eikä ole sen jälkeen luovuttanut paikkaansa hetkeksikään. Ensi vuoden GP2-sarjasta haaveileva 20-vuotias Atlantic-veteraani starttasi viime viikonlopun Mid-Ohion osakilpailuun kolmantena, mutta vakavimman haastajan John Edwardsin ongelmat ja keskeytys nostivat hänet toiseksi ja se vain vankisti naisen otetta Atlantic-mestaruudesta.

Newman Wachs Racingin nuori John Edwards koki mestaruustaiston kannalta karmivan takaiskun jo Mid-Ohion osakilpailun startissa, kun hänen autonsa nikotteli lähtöviivalla. Päästyään liikkeelle Edwards kolhi autoaan Tonis Kasemetsin ja Frankie Munizin kanssa ensimmäisessä mutkassa ja lopulta matkanteko päättyi kokonaan harvinaiseen vaihdelaatikkorikkoon. Chicagon Autobahnalla upeasti kaventunut ero de Silvestroon venähti keskeytyksen myötä jälleen 17 pisteeseen.

NWR:n päivä oli kaksijakoinen, sillä Edwardsin murheista piittaamatta Jonathan Summerton ajoi paalupaikalta upeaan voittoon. Voitto oli floridalaisen Atlantic-uran neljäs ja toinen tällä kaudella. Kolmas mies Mid-Ohion palkintokorokkeella oli kauden kolmannen kolmostilansa ajanut Condorin Borja Garcia, joka silminnähden nautti päästyään eurooppalaistuntuiselle moottoriradalle. Garcian uran ensimmäine voittikin saattoi olla lähellä aivan kilpailun alkumetreillä, sillä Summerton ja de Silvestro olivat lähellä osua toisiinsa radan toisessa mutkassa. Rata oli molempien mukaan kisan alussa yllättävän liukas.

Hallitseva Atlantic-mestari Markus Niemelä ajoi Mid-Ohiossa Jensen Motorsportin parhaan tuloksen sitten Steve Ottin palkintokorokesijoituksen Clevelandin Grand Prix'ssa vuonna 2006 oltuaan maalissa neljäs. Samalla raumalainen sivusi jälleen oman kautensa parasta sijoitusta, jotka hän ajoi NWR:n autolla New Jerseyn tuplaviikonloppuna. Markuksella on huonoja muistoja tämän viikonlopun radasta, sillä viime vuonna hänen autostaan katkesi kilpailussa vetoakseli. Toivottavasti Niemelä ei koe samanlaista epäonnea tänä vuonna, sillä Eric Jensenin tallin kotikilpailusta olisi tärkeää saada ehkä Jensen Motorsportin historian paras tulos.

Grand Prix de Trois-Rivieres Atlantic-osakilpailun ensimmäiset aika-ajot ajetaan tänään ja päivän nopein varmistaa itselleen eturivin kiinnityksen sunnuntain starttiin. Varsinaiset lähtöruudut kauden yhdeksänteen kilpailuun lyödään lukkoon huomenna.

*Huomioitavaa Mid-Ohion jenkkiformuloiden hulabaloo-osakilpailuviikonlopusta: Kaikki kymmenen Atlanticin C1-kuljettajaa oli viikonlopun aikana nopeampi kuin IRL-sarjassa ajava Milka Duno. Atlantic myös vei voiton leikkimielisessä taistelussa Pohjois-Amerikan juniorformuloiden keskinäisessä nopeusvertailussa. Jonathan Summertonin paalupaikka aika oli lopulta lähes kaksi sekuntia nopeampi kuin Indy Lights-sarjan paalupaikkaan riittänyt aika.

Oli myös jo ennen viikonloppua odotettavissa, ettei Champ Carin orvoksi jäänyt pikkuveli ja IRL välttämättä mahdu kovin hyvin samalle varikolle. Jonkinlainen ilotulitus oli sisäpiiriläisten keskuudessa odotettu ja kukaan ei siis yllättynytkään, kun FIL-sarjan johtaja Tony Cotman sai kesken viikonloppua hermoromahduksen Atlantic-kuskien oltua hänen sarjaansa nopeampia. Cotman uhkui ja puhisikin Mid-Ohion varikolla kuinka Atlantic-sarjalla ei ole tulevaisuutta ja hyökkäsi kiukkupuuskassaan erittäin alaluokkaisesti Atlantickin C2-luokkaa vastaan. Cotmanin raivokohtauksen taustalla vaikutti myös Atlantic-sarjan omistajan Ben Johnstonin varsin näkyvä vierailu FIL-varikolla, jonka tarkoitus oli tunnustella IRL:n pikkuluokan tallien halukkuutta ehkäpä siirtyä Atlantic-sarjaan ensi vuodeksi. Tästä suivaantuneena Cotman lähestulkoon julisti ajavansa Atlantic-sarjan perikatoon.

Itse en ole yllättynyt. Olenhan itse sanonut pohjoisamerikan lokasuojattomien sodan jatkuvan yhä, mutta nyt vain pienemmissä piireissä. IRL:n työntekijöiden ylimielisyydestä kertoo jotain se, että yhdeksi argumentikseen Cotman antoi vanhan kunnon "Atlantic aiheuttaa sekaannusta fanien ja osallistujien piirissä." Samaahan se Tony George sanoi Champ Carista, jonka pois menon jälkeen IRL:hän on suorastaan lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun... :rolleyes:
 

Team Globe

Member
Liittynyt
4.8.2009
Viestit
5
Harmi että jotkut hölmöt jaksavat tuota sotaa ja riitaa vielä käydä. Tosiaan aika ilahduttavaa että Atlantic-autot olivat nopeampia kuin Indy Lightsit, ja jopa nopampia kuin IRL:n Duno :). Eikös tuo samainen Tony Cotman ollut joskus Champ Carilla töissä tai ainakin jossain tekemisissä sarjan kanssa? Joo toivottavasti Markus saavuttaisi kauden ensimmäisen palkintosijan ja Jensenillekin hyvä tulos sitä kautta.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
TROIS-RIVIERES, Quebec, Canada – Qualifying results for Round 9 of 2009 Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda at the Grand Prix de Trois-Rivieres, with starting position, driver, hometown or country, car number, team, time and speed in mph:



1. Simona De Silvestro, Switzerland, No. 78 Team Stargate Worlds, 58.662 seconds, 93.280 mph.

2. John Edwards, Cincinnati, Ohio, No. 36 Newman Wachs Racing, 58.832 seconds, 93.011 mph.

3. Jonathan Summerton, Kissimmee, Fla., No. 34 Newman Wachs Racing, 58.872 seconds, 92.947 mph.

4. Markus Niemela, Finland, No. 1 Jensen MotorSport, 59.038 seconds, 92.686 mph.

5. Frederic Vervisch (R), Belgium, No. 17 Genoa Racing, 59.088 seconds, 92.608 mph.

6. Tonis Kasemets, Estonia, No. 35 Polestar Motor Racing, 59.158 seconds, 92.498 mph.

7. Borja Garcia (R), Spain, No. 6 Condor Motorsports, 59.304 seconds, 92.270 mph.

8. Frankie Muniz, Scottsdale, Ariz., No. 77 Team Stargate Worlds, 59.500 seconds, 91.966 mph.

9. James Winslow (R), United Kingdom, No. 18 Genoa Racing, 1:00.118, 91.021 mph.

10. Max Lefevre (R), France, No. 7 Condor Motorsports, 1:00.928, 89.811 mph.

11. Eric Jensen, Toronto, Ontario, Canada, No. 3 Jensen MotorSport, no time, no speed.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Grand Prix de Trois-Rivieres - Trois-Rivieres, Quebec - kilpailu



Simona de Silvestro oli täysin pitelemätön Trois-Rivieres'n katuradalla tänä viikonloppuna. Eilen sveitsiläinen pisteprinsessa rikkoi vuonna 1998 Cristiano da Mattan CARTin IndyLightseissa ajaman rataennätyksen vajaalla puolella kymmenyksellä ja tänään de Silvestro juhli uransa viidettä Atlantic Championship - osakilpailuvoittoa. De Silvestrosta tuli yhdestoista Atlantic-kuljettaja, joka on voittanut tämän kilpailun paalupaikalta. Tämän vuoden GP3R oli kaikkiaan 40. ja Atlantic-sarja vieraili näissä upeissa maisemissa nyt 30. kerran.

Team Stargate Worlds-kuljettajan voitto ei tullut tänään helpolla, sillä pisteissä ja koko kilpailun hänen niskaansa hengittänyt Newman Wachs Racingin John Edwards hävisi maaliviivalla lopulta sveitsiläisitalialaiselle vajaan sekunnin. Pettymysten täyteisen Ohion osakilpailun jälkeen palkintokorokepaikka oli Edwardsin yhä kyteville mestaruushaaveille elintärkeä tulos. NWR:n toinen kuljettaja Jonathan Summerton lähti, pysyi ja tuli maaliin kolmantena.

Neljäntenä startannut Markus Niemelä tippui heti kilpailun alussa kuudenneksi, kun Genoa Racingin belgialainen Frederic Vervisch ja Condorin Borja Garcia paransivat asemiaan. Raumalaisen tilanne huononi entisestään, kun kymmenen kierroksen jälkeen myös Tonis Kasemets puristi Jensen Motorsportin kotiradalla ajaneen hallitsevan Atlantic-mestarin ohi.

Trois-Rivieresin kaduilla nähtiin upea taistelu, kun hyvin kilpailun aloittanut Garcia alkoi hyytyä ja Kasemets ja Niemelä pääsivät puristamaan miehen ohi etsittyään ensin parin kierroksen ajan ohituspaikkaa. Tämän jälkeen myös Stargate Worldsin toinen kuljettaja Frankie Muniz saavutti espanjalaisen ja 12 kierrosta myöhemmin elokuvatähti pääsi ohittamaan entisen GP2-kuljettajan.
Garcian matka päättyi lopulta kokonaan, kun kilpailusta oli jäljellä enää runsaat 15 minuuttia.
Condorin viikonloppu oli jo eilen muuttunut synkäksi, kun Garcian tallitoveri Max Lefevre oli ajanut seinään ja joutunut käymään sairaalassa. Ranskalainen pystyi starttaamaan tänään kilpailuun, mutta ajoi häntäpäässä ja keskeytti vain kierros Garcian jälkeen.

Tapahtumia ei tämän päivän kilpailusta puuttunut. Kasemets ajoi aikansa viidentenä, kunnes pusersi edessä olleen Vervischin ohi neljänneksi vähän ennen vuoden tulokkaan uran ensimmäistä Atlantic-keskeytystä.

Markus Niemelän tallipäällikkö Eric Jensen osallistui itse tallinsa toisella autolla omaan kotikilpailuunsa, kuten viime vuonnakin. Vain kourallisen kierroksia eilen ajanut Jensen ajoi rauhallisen ja hiljaisen kilpailun, nousten muiden ongelmien jälkeen tulosluettelossa. Jensen osallistui aiemmin tällä kaudella Chicagon toiseen lähtöön ja tuli maaliin kymmenentenä. Nyt kotiradallaan mies oli kaksi kierrosta kärjelle hävinneenä kahdeksas. Niemelä kuitenkin antaa Jensenin tiimin vielä odottaa sen toista palkintokorokesijaa, sillä hän tuli maaliin Kasemetsin perässä viidentenä.

De Silvestro johtaa Kanadan ensimmäisen kilpailunkin jälkeen edelleen Atlantic Championship - sarjaa. Yhteensä pisteitä hänellä on 156. John Edwards on jäänyt hänestä nyt 21 pistettä, mutta jenkkikuljettajan oljenkortena on vielä se että tänä vuonna kuljettajat jättävät huonoimman sijoituksensa pois laskuista. Tämän ansiosta yhden keskeytyksen kokenut Edwards on teoriassa vain 16 pistettä ilman keskeytystä tähän mennessä ajaneesta de Silvestrosta. Jonathan Summertonilla on kolmantena ja laskentatavasta riippuen kahdeksan tai kuusi pistettä tallitoveriaan perässä.

Koska Trois-Rivieressä ei C2-luokka kilpaillut, niin Michael Mällisen pistejohtoa ei enää kukaan voi saavuttaa ja hänestä tulee vanhemmilla Swift 14-autoilla ajettavan sarjan ensimmäinen mestari.

Atlantic Championship - sarjan kuljettajat ovat seuraavan kerran radalla elokuun lopussa Mosportin ennakkoon erittäin huimana pidetyllä moottoriradalla Ontariossa Kanadassa. Sarjasta on jäljellä enää kolme osakilpailua.
 

Team Globe

Member
Liittynyt
4.8.2009
Viestit
5
Vielä antaa siis Markuksen ensimmäinen palkintosija tältä kaudelta odottaa, no toivottavasti toinen Kanadassa ajettava kisa olisi se hyvä kisa ja Niemelä saisi palkintokoroke paikan.

Miltä muuten näyttää piste tilanne tällä hetkellä kokonaisuudessaan? Ja ollaanko pisteissä nyt siinä tilanteessa että tänä vuonna saadaan uusi Atlantic-mestari? Eli tarkoitan että pisteet välillä 1. - Markus Niemelä on niin suuri että hallitsevalla mestarilla ei ole enää mahdollisuuksia uusia mestaruutta. Ja mikä muuten syynä tuohon että Niemelä vaihtoi NWR:ltä Jensenille?

Olen tässä pitkään miettiny ja pohdiskellu että: Mikä on C2-luokka?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miltä muuten näyttää piste tilanne tällä hetkellä kokonaisuudessaan? Ja ollaanko pisteissä nyt siinä tilanteessa että tänä vuonna saadaan uusi Atlantic-mestari? Eli tarkoitan että pisteet välillä 1. - Markus Niemelä on niin suuri että hallitsevalla mestarilla ei ole enää mahdollisuuksia uusia mestaruutta.
Kyllä se juna valitettavasti on mennyt aikoja sitten. Niemelällä on yhteensä 70 pistettä, mutta jos siitä tiputetaan Sebringin kaksi pistettä pois, niin silloin saldo olisi 68.

De Silvestrolla siis pisteitä 156, mutta Sebring oli myös hänen huonoin kilpailunsa ja häneltä putoaa pois sieltä kerätyt 10 pistettä. Silloin pisteitä olisi siis 146. Mikäli Niemelä voittaisi jokaisen kilpailun paalupaikaltakin, niin hän voi enää saada maksimissaan kasaan vain 137 pistettä. Oletetaan, että tulevissakin kilpailuissa on vähintään 10 autoa mukana ja Edwards ja Summerton näihin kisoihin osallistuu, niin Niemelällä ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia kolmen parhaan joukkoon.

Vervischin keskeytys sen sijaan antaa pienen mahdollisuuden vielä taistella sarjan neljännestä sijasta. Sekin kyllä tarkoittaisi yhtä todella hyvää tulosta, mieluiten voittoa ja belgialaiselle hieman lisää epäonnea. Eli vastaten kysymykseesi: Kyllä, tänä vuonna tullaan saamaan uusi Atlantic-mestari.
Ja mikä muuten syynä tuohon että Niemelä vaihtoi NWR:ltä Jensenille?
Markus varmaan olisi paljon parempi itse vastaamaan tähän. Itse olen kuullut sen vanhanaikaisen ja erittäin yleisen selityksen, joka liittyy mihinkäs muuhun kuin rahaan.
Olen tässä pitkään miettiny ja pohdiskellu että: Mikä on C2-luokka?
C2-luokka eli Category Two on Atlantic-sarjassa vanhemmalle Atlantic-kalustolle tarkoitettu luokka. Sitä on ajettu aina suhteellisin väliajoin ja viimeksi luokka oli mukana vuonna 2005. Se elvytettiin tänä vuonna edellisen sukupolven Atlantic-kalustolle, joka poistui käytöstä kauden 2005 päätteeksi. C2:n idea on tarjota nuorille ja amatöörikuljettajille halvempi kalusto ajaa Atlantic-sarja läpi.
Harmi että jotkut hölmöt jaksavat tuota sotaa ja riitaa vielä käydä.
Kuten todettua, eihän tämä mitenkään yllättävää ole. IRL:n alkuperäinen tarkoitus kun ei ollut mikään muu kuin pyyhkiä kaikki mitä CART ja Champ Car edusti pois kartalta. Atlantic on nyt road racing formuloiden viimeinen selviytyjä, joten tietenkin sekin nyt tarvitsisi saada tapettua. Säälittävintä IRL:n kannalta tässä tietenkin on se, että kun heidän henkilökuntansa saa näitä julkisia kiukkuraivareita, niin ei voi kuin hämmästellä kuinka he voivat olla peloissaan ja ahdistuneita jostain niinkin mitättömästä kuin Atlantic-sarjasta. Noh, skitsofrenia ei tietenkään ole naurun asia...
Eikös tuo samainen Tony Cotman ollut joskus Champ Carilla töissä tai ainakin jossain tekemisissä sarjan kanssa
Sama mies. Cotman toimi aluksi Champ Carin kilpailunjohtajana ja lopussa toimitusjohtajana. Hän siirtyi jo ennen lopullista iskua IndyLightsien kilpailunjohtajaksi ja IRL:n varakilpailunjohtajaksi.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eikös syynä ollut se, että talli vei Niemelän palkintorahat, joilla hänen piti osallistua gp2:siin?
 

Team Globe

Member
Liittynyt
4.8.2009
Viestit
5
Kiitoksia CARTerille vastauksista ja Kakensteinille että Markuksen viime vuotinen talli Brooks Associates Racing pimitti Markukselta ne rahat jotka hänen olisi kuulunut saada kun hän voitti mestaruuden.

Mutta sitä kyselin alunperin että miksi Niemelä tänä vuonna vaihtoi Newman Wachs Racingiltä Jensen Motorsportille? Mutta kuten CARTer tuossa ylempänä totesi, niin Markus itse olisi paras tuohon vastaamaan ja arveli että syynä olisi se normi: raha. Ja sehän se ehkä onkin todennäköisesti.

Ja kyllä aika jännä että IRL:ssä ollaan huolissaan tästä Atlantic-sarjasta. :rolleyes: Kyllähän tämä sarja periaatteessa voisi kasvaa oikeinkin isomman luokan sarjaksi, toivottavasti tuo IRL:n ruoska ei tätä sarjaa kaada.
 

Tappara

Member
Liittynyt
3.8.2009
Viestit
18
Sijainti
Turku
Ihan hyvin joutaa tämä Atlantic-sarja kaatua. Ei tällä tee mitää. Näivettyy vuosi vuodelta samoin kuin teki edesmennyt "isoveli". Suosiolla saa antautua tämä sarja eikä mennä isomman IRL:n tielle. Toivottavasti Cotmanit ja kumppanit saavat tämän ChampCarin jämä roihakkeen hävitettyä. En edes tajua mikä tässä sarjassa kiehtoo että tästä pitää keskustella? Eihän sarjaa näytetä edes amerikassa tv:ssä. Miten tälläinen koulutusluokka voisi kasvaa miehen mittoihin. Kai te entiset Champpi fanit haette tästä vähän lohtua kun ette usko että IRL on paras.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Ihan hyvin joutaa tämä Atlantic-sarja kaatua. Ei tällä tee mitää. Näivettyy vuosi vuodelta samoin kuin teki edesmennyt "isoveli". Suosiolla saa antautua tämä sarja eikä mennä isomman IRL:n tielle. Toivottavasti Cotmanit ja kumppanit saavat tämän ChampCarin jämä roihakkeen hävitettyä. En edes tajua mikä tässä sarjassa kiehtoo että tästä pitää keskustella? Eihän sarjaa näytetä edes amerikassa tv:ssä. Miten tälläinen koulutusluokka voisi kasvaa miehen mittoihin. Kai te entiset Champpi fanit haette tästä vähän lohtua kun ette usko että IRL on paras.
Mitä ihmettä se tappara käy jokasen sarjan ketjussa huutelemassa ja haukkumassa :thumbdown. Ota nyt järki käteen hyvä mies .
 

Finnish Boy

Member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
22
Sijainti
Suomi
Ihan hyvin joutaa tämä Atlantic-sarja kaatua. Ei tällä tee mitää. Näivettyy vuosi vuodelta samoin kuin teki edesmennyt "isoveli". Suosiolla saa antautua tämä sarja eikä mennä isomman IRL:n tielle. Toivottavasti Cotmanit ja kumppanit saavat tämän ChampCarin jämä roihakkeen hävitettyä. En edes tajua mikä tässä sarjassa kiehtoo että tästä pitää keskustella? Eihän sarjaa näytetä edes amerikassa tv:ssä. Miten tälläinen koulutusluokka voisi kasvaa miehen mittoihin. Kai te entiset Champpi fanit haette tästä vähän lohtua kun ette usko että IRL on paras.
Varmasti "todelliset" moottoriurheilu-fanit pitävät enemmän sarjasta, jossa ajetaan ainoastaan moottoriradoilla kuin sarjaa, jossa suurin osa radoista on ovaaleja ja vain muutama moottoriratoja. IRL on kuitenkin parempi nykyään kuin, mitä se oli, CART-sarjan kultavuosina. Vaatii enemmän taitoa ajaa erilaisia moottoriratoja (esim. Surfers Paradise ja Watkins Glen), joissa on kaarteita vasemmalla ja oikealle kuin ovaaleja, joissa käännytään vain vasemmalle. Vai väitätkö, että moottoriurheilun kuninkuusluokka olisi parempi, jos suurin osa radoista olisi ovaaleja. Mielestäni on parempi, että on kaksi eri sarjaa, niin kaikki voivat valita, että mitä haluavat katsoa. Amerikassa, kun tuo NASCAR on aika kova sana, niin IRL edustaa samanlaista näkökulmaa moottoriurheilussa, mutta formula-luokkien puolella.
 

kaapo

Well-known member
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
45
Onko Carterilla tietoa, miten ison budjetin vaatii tämän sarjan ajaminen kilpailukykyisessä tiimissä?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
NHL sanoi:
Mitä ihmettä se tappara käy jokasen sarjan ketjussa huutelemassa ja haukkumassa :thumbdown. Ota nyt järki käteen hyvä mies .
Tai yrittäisi edes vähän enemmän. Kieltämättä hieman erikoinen tapa mainostaa fanittamansa sarjan mahtavuutta haukkumalla ja lyttäämällä kaikki muut. Toisaalta samanlainen markkinointi- ja kehitys-strategiahan IRL:lläkin oli ja miten hyvin se onkaan heille toiminut. :rolleyes:
Tappara sanoi:
En edes tajua mikä tässä sarjassa kiehtoo että tästä pitää keskustella? Eihän sarjaa näytetä edes amerikassa tv:ssä.
Haluatko todella lähteä keskustelemaan kanssani jenkkiformuloiden TV-näkyvyydestä? Jos haluat, niin vastaa toki tänne esittämääni kysymykseen.
Onko Carterilla tietoa, miten ison budjetin vaatii tämän sarjan ajaminen kilpailukykyisessä tiimissä?
Tämän vuoden budjeteista en tiedä, mutta Champ Carin aikaan Atlantic-sarjan läpi ajaminen hyvässä tiimissä oli siinä miljoonan dollarin tienoilla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Atlantic Grand Prix of Mosport - Mosport, Kanada - ennakko


Atlantic Championship - sarjan kauden kolmanneksi viimeinen kilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Bowmanvillessä Ontariossa Mosportin kilparadalla. Jouheva ja nopea rata toivottaa Atlantic-tallit ja kuljettajat tervetulleiksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1994. Atlantic Championship - sarjalla on pitkä historia Mosportissa, sillä rata kuului jo vuonna 1974 alkaneen sarjan kilpailukalenteriin. Radalla Atlantic-voittajina ovat tuulettaneet mm. kanadalainen Bill Brack, Bobby Rahal, Roberto Moreno ja David Empringham.
Nykyisin Don Panozin omistuksessa oleva 3.957 kilometriä pitkä ja 10 mutkaa sisältävä moottorirata toimi aikanaan Kanadan F1 Grand Prix'n ensimmäisenä näyttämönä ja radalla on ajettu myös Can-Am- ja Champ Car-kilpailuja. American Le Mans Series on kilpaillut aktiivisesti Mosportissa sen alusta asti eli 1999.

Edellisen osakilpailun ylivoimainen hallitsija Simona de Silvestro hakee Mosportista jo kauden viidettä voittoaan. Sveitsiläinen on Atlantic-sarjan 35-vuotisen taipaleen menestynein naiskuljettaja ja hänellä on tänä vuonna hän on lähempänä kuin kukaan nainen aikaisemmin voittaa mestaruus yhdysvaltalaisessa formulasarjassa.

Mosportissa nuori 20-vuotias Team Stargate Worldsin kuljettaja näyttää ainakin tällä hetkellä olevan täysin yksin vastuussa koko tallin menestyksestä, sillä hänen tallitoverinsa Frankie Munizin kausi päättyi muutama päivä sitten leikkauspöydälle. Muniz mursi kätensä Mid-Ohion osakilpailun lähdökolarissa, mutta lujalla tahdonvoimalla sinnitteli silloin maaliin ja osallistui vielä Trois-Riviersin kilpailuunkin ajaen tapahtumarikkaassa kilpailussa kuudenneksi. Muniz on tällä hetkellä kahdeksantena sarjapisteissä.
Team Stargates Worlds ei ainakaan vielä ole ilmoittanut Munizille korvaajaa autoon numero 77.

Newman Wachs - kaksikko John Edwards ja Jonathan Summerton jatkavat epätoivoiselta näyttävää taistoaan tavoittaa de Silvestron pistejohto. Tallimääräyksistä ei Atlantic-talleissa puhuta, joten jenkkikuskien ainoa toivo on, että tallikaveri tulee toiseksi, jos itse pääsee nousemaan korkeimmalle korokkeelle. De Silvestro, Edwards ja Summerton jakavat sarjakärjen pistein 156-135-127.

Puhutuin henkilö tämän viikonlopun Mosportin Atlantic Grand Prix'ssa tulee olemaan kotiradallaan ajava kanadalainen Robert Wickens, joka palaa tähän yhteen kilpailuun Genoa Racingin toisella autolla. Vuonna 2007 John Edwardsin kanssa Red Bullin tukemassa Forsythe Championship Racingissa ajanut Wickens sijoittui ainoalla Atlantic-kaudellaan sarjakolmoseksi ottaen yhden osakilpailuvoitonkin. Tuolloin 18-vuotias Wickens oli ehtinyt vakuuttamaan monet voitettuaan Formula BMW USA-sarjan mestaruuden, mutta todellinen näyttö nuoren miehen taidoista saatiin kuitenkin hänen ensimmäisessä Atlantic-osakilpailun aika-ajossa Las Vegasin katuradalla, jossa "uusi Villeneuve" nappasi paalupaikan kokeneemman Raphael Matosin nenän edestä.

Hyvin menneen Atlantic-kauden jälkeen Red Bull lähetti Wickensin Eurooppaan, jossa hänet sijoitettiin Sebastian Vettelin tyhjäksi jättämään Carlin Motorsportin World Series by Renault'n 3,5-litraiseen formulaan. Euroopan ympäristöön totutteleminen vei aikansa, mutta talvella A1GP-sarjassa Kanadaa edustanut Wickens tuli monelle tutuksi osakilpailuvoittajanakin. Tänä vuonna 20-vuotias torontolainen kilpailee täyspainoisesti Formula 2 - sarjan mestaruudesta, mutta tulee nyt sarjan ollessa kesätauolla ajamaan yhden Atlantic-osakilpailun lähes omalla takapihallaan. Wickensin moottoriurheilu-ura alkoi aikanaan Mosportin moottoriradan yhteydessä olevalta kartingradalta.

Wickensille tilaa Genoalla tekee James Winslow, koska talli haluaa ajattaa sarjassa neljäntenä olevaa tulokaskuljettajaa Frédéric Vervisch'ta kauden loppuun asti. Ensimmäisen kovan epäonnistumisen Trois-Rivieres'ssä kohdannut belgialainen hakee nyt hyvitystä ja parempaa tulosta Mosportista ja saa rinnalleen todellisen asiantuntijan, josta lienee korvaamaton apu Vervischin koko kauden kestäneessä taistelussa sarjan nelossijasta.

Tonis Kasemets on tasaisella suorittamisella nostanut itsensä sarjassa viidenneksi ja vain pisteen eestiläisestä Atlantic-veteraanista on Espanjan Borja Garcia. Nämä kolme käyvät neljännestä sijasta lähes yhtä kovaa taistelua kuin de Silvestro ja yhdysvaltalaiset kärjessä.

Markus Niemelän kausi hallitsevana Atlantic-mestarina ei ole sujunut odotusten mukaisesti. Tallivaihto Newman Wachsilta Jensenille näyttäisi kuitenkin tuoneen Jensen Motorsportille uutta virtaa ja tallin parasta tulosta olisi taas lähdettävä rikkomaan, kun sentään johtajan maaperällä ollaan. Kanadalainen tallipäällikkö Eric Jensen ajaa kauden kolmannen Atlantic-kilpailunsa Mosportissa vastaanotettuaan Trois-Riviers'ssä 2 000 dollarin Hard Charger - palkinnon eniten parannetuista sijoituksista.

Mosportin Atlantic Grand Prix'ssä on mukana kuljettajia seitsämästä maasta: kaksi Yhdysvalloista, kaksi Kanadasta, yksi Sveitsistä, Suomesta, Espanjasta, Eestistä, Belgiasta ja kansainvälisen Atlantic Championship - ruudukon täydentää vielä ranskalainen Condor-kuljettaja Max Lefevre, jonka tähän asti paras sijoitus on Salt Lake Cityssä ajettu seitsemäs sija.

Edessä oleva Atlantic Grand Prix of Mosport on näin ennakkoon ajateltuna vuoden mielenkiintoisin Atlantic-osakilpailu ja kyseessä onkin monelle kuljettajalle tärkeä ja harvinaislaatuinen näytönpaikka. Atlantic Championship - viikonloppu potkaistaan huomenna käyntiin harjoitusten merkeissä ja kauden kymmenes osakilpailu ajetaan sunnuntaina ennen American Le Mans - kilpailua.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Ihan mielenkiintoiselta sarjalta vaikuttaa. Käsittääkseni tämähän siis oli Champ Car - sarjan "koulutusluokka", ellen väärin muista jostain joskus lukeneeni.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Atlantic Grand Prix of Mosport - Mosport, Kanada - lauantai - aika-ajot


Atlantic Championship - sarjassa kolmantena majaileva Jonathan Summerton varmisti tänään itselleen paalupaikan kauden kymmenenteen osakilpailuun. Eddie Wachsin ja edesmenneen legendan Paul Newmanin tiimissä ajava floridalainen osasi ajoittaa vaihdon sadekelin renkaista kuivuvalle radalle juuri oikein ja kellotti aivan aika-ajon lopussa ajan 1:12.060. Samalla tehtiin uusi Mosportin Atlantic-aika-ajoennätys.

Summerton saa huomenna eturiviin rinnalleen sarjaa johtavan Simona de Silvestron, jolla on ollut vaikeuksia löytää yksinään oikeita säätöjä Team Stargate Worldsin kilpa-autoon. De Silvestro uskoo kuitenkin, että heillä on huomenna mahdollisuus kilpailla voitosta. Sveitsittären mielestä heillä ollut tänään mahdollisuuksia paalupaikkaankin, mikäli talli olisi muuttanut auton säätöjä kuivuvalle radalle. Nyt pistekärki hävisi kuivankelin renkailla, mutta sadekelin säädöillä paalupaikan kolmen kymmenyksen erolla Summertonille.

Team Stargate Worldsin toinen kuljettaja Frankie Muniz sai tämän viikon alussa tietää, ettei hän voi enää tänä vuonna ajaa kilpaa, eikä tallilla ollut mahdollisuutta löytää de Silvestrolle aseveljeä taistelussa Atlantic-mestaruudesta. Neuvotteluja kuulemma käytiin mm. viime vuonna EuroInternationalilla kilpailleen Daniel Moradin kanssa, mutta A1GP-sarjassa Libanonia edustanut kanadalainen ei lopulta kuitenkaan päässyt esiintymään kotiyleisönsä eteen.

Kolmannen ruudun valtasi erittäin hyvää vauhtia Mosportin nopealla radalla pitänyt Genoan Frédéric Vervisch. Vervisch oli eilen ajetuissa harjoituksissa nopein ja belgialainen nauttii Atlantic-auton viemisestä äärirajoilla Kanadan vuoristoradalla. Vajaan kymmenyksen Vuoden tulokas-taistelua johtavalle Vervisch'lle hävisi Atlantic-sarjan kakkonen John Edwards, jonka moottorikin on ehditty jo tämän viikonlopun aikana vaihtaa. Edwards tietää, että Mosportin jälkeen Atlantic-sarjasta on jäljellä enää kaksi kisastarttia, joten hyvä lähtö huomenna on erityisen tärkeä.

Robert Wickens starttaa huomenna viidennestä ruudusta. Formula 2 -sarjan mestaruudesta taistelevan kanadalaisen paluu Atlantic-sarjaan on ollut melko tapahtumarikas. Eilen aamun harjoituksissa Wickens kärsi moottorimurheista ja session lopulla Genoa Racingin yllätysvahvistus löysi radan kolmannessa mutkassa rengasvallin. Auto tuhoutui sen verran pahoin, että tänään Red Bullin nuori joutui kurvailemaan kotiradallaan Genoa Racingin vara-autolla. Itse aika-ajoissa Wickensin menoa häiritsivät keltaiset liput, joiden vuoksi hänen nopein kierros meni piloille.

Jensen Motorsportin Markus Niemelä kertoi eilen nauttivansa Mosportin nopeista mutkista ja korkeuseroista.
Markus Niemelä sanoi:
This is the coolest track I have ever been on in my whole life, so I’m enjoying every minute of it. On top of that, we are top three. I can be pleased with that this year.
Harjoituksissa Atlantic-sarjan hallitseva mestari oli neljäs ja toisella tunnilla peräti kolmas, mutta tänään raumalainen romahti ehdittyään muuttuneissa olosuhteissa vasta kuudenteen lähtöruutuun. Eilen raportit radalta kertoivat Niemelän kärsivän kuumeesta ja vaihdelaatikko-ongelmista, joten ehkä ne osaltaan selittävät lupaavan alun jälkeistä vauhdin katoamista. Jensenin tallin kannalta kyseessä joka tapauksessa on suuri pettymys, sillä nyt ensimmäistä kertaa jo harjoituksissa Niemelällä näytti olevan realistinen mahdollisuus taistella palkintokorokesijoituksista.

Pettymyksistä puheen ollen Condorin Borja Garcia on jälleen täysin hukassa. Espanjalainen ei ole näyttänyt merkittävää kehitystä missään vaiheessa, vaikka ensimmäisen harjoitusjakson kahdeksas sija nyt aika-ajoissa muuttuikin seitsemänneksi. Garcian lisäksi Eestin Tonis Kasemets hävisi paalulle ajaneelle Summertonille reilusti yli sekunnin ja Max Lefevre jo kolme ja puoli sekuntia. Markus Niemelän tallipäällikkö Eric Jensen ajaa tänäkin vuonna Kanadan osakilpailut omaksi ilokseen, vaikkei vauhtia liiemmin löydykään. Aika-ajoissa Jensen oli yli seitsemän sekuntia paaluaikaa hitaampi. Harjoituksissa ero on ollut viiden sekunnin luokkaa.
Kanadalainen osoittaa näkyvästi kuinka suuri ero on täysillä mukana olevan nuoren ja nälkäisen kilpakuljettajan ja harrastajan välillä Mosportin kaltaisella radalla, joka suorastaan vaatii hullun rohkeutta.

Nämä kymmenen kuljettajaa ajavat huomenna ensimmäisen Mosportin Atlantic Grand Prix'n sitten vuoden 1994.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
2009 Mobil 1 Presents the Grand Prix of Mosport Atlantic Championships Race
Session Time: 00:00:00 Flag Displayed: Session Complete
Pos Car Cls CP Driver Now Laps Gap Intv Last Lap Best Lap Best Speed Best Lap # Total Time
Last Lap
1 34 Atl 1 Jonathan Summerton 33 0.000 0.000 00:01:12.535 00:01:11.615 123.611 14 00:45:30.034
2 36 Atl 2 John Edwards Run 33 1.122 1.122 00:01:13.191 00:01:11.541 123.739 21 00:45:31.156
3 17 Atl 3 Frederic Vervisch (R) Run 33 1.609 0.487 00:01:13.259 00:01:11.803 123.287 25 00:45:31.643
4 18 Atl 4 Robert Wickens Run 33 2.279 0.670 00:01:13.566 00:01:11.750 123.378 17 00:45:32.313
5 1 Atl 5 Markus Niemela Run 33 2.971 0.692 00:01:13.835 00:01:11.849 123.208 13 00:45:33.005
6 35 Atl 6 Tonis Kasemets Run 33 3.658 0.687 00:01:14.235 00:01:12.479 122.137 27 00:45:33.692
7 6 Atl 7 Borja Garcia (R) Run 33 4.597 0.939 00:01:14.619 00:01:12.783 121.627 5 00:45:34.631
8 7 Atl 8 Max Lefevre (R) Run 33 15.097 10.500 00:01:15.402 00:01:13.271 120.817 16 00:45:45.131
9 3 Atl 9 Eric Jensen Run 32 1 Laps 1 Laps 00:01:17.706 00:01:15.233 117.666 19 00:45:37.995
10 78 Atl 10 Simona De Silvestro Run 27 6 Laps 5 Laps 00:01:12.430 00:01:11.731 123.411 12 00:33:52.835
 
Ylös