Pistelasku ja mestaruus 2009

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitens tätä sarjaa nyt sitten seurataan? Voittoja vai pisteitä?

Se kellä on eniten voittoja, johtaa sarjaa, mutta kuka on toisena? Se jolla on eniten pisteitä (jos ei ole toi eniten voittoja saalistanut) vai se, jolla on toiseksi eniten voittoja?
 

Thuto

New member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
2
Valtaosasta poiketen minä taas en pysty ymmärtämään mikä tässä uudistuksessa on huonoa. Eniten voittoja saalistanut kuljettaja voittaa mestaruuden, niinkuin olla pitääkin.

Esimerkissä jossa kuljettaja x voittaa 8 kisaa ja keskeyttää loput, kun taas y voittaa 7 ja on lopuissa toinen, y on hävinnyt x:lle (lähes) kaikissa kisoissa joissa x on ajanut maaliin. Siis mielestäni x on ansainnut mestaruuden.

Toinen ongelma tuntuu olevan tallimääräykset. Niitä tullaan näkemään lähinnä kahdenlaisia: kaksoisjohdossa ja aika-ajoissa. Jos kyseessä on tasainen kausi niin tallilla on kaksoisjohto aika harvoin, toisaalta taas niitä on nähty ennenkin. Aika-ajojen tallimääräykset taas johtuvat huonosta aika-ajoformaatista, ei tästä säännöstä.

Moni on myös valittanut että kuljettajilla ei ole motivaatiota ajaa muista sijoista. Pisteet ovat kuitenkin tärkeitä mahdollisen tasatilanteen ja tallimestaruuden takia. Ja muistaakseni huippukuljettajat eivät ole jättäneet kautta kesken tiputtuaan mestaruustaistelusta, vaikka mestaruus onkin ollut tavoitteena.

Ja Deep Throatille tiedoksi että lähes jokainen F1 kisa on tullut katsottua 90-luvun lopulta lähtien, myös Schumi-vuodet.
 

luca1100

Active member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
29
Valtaosasta poiketen minä taas en pysty ymmärtämään mikä tässä uudistuksessa on huonoa. Eniten voittoja saalistanut kuljettaja voittaa mestaruuden, niinkuin olla pitääkin.

Esimerkissä jossa kuljettaja x voittaa 8 kisaa ja keskeyttää loput, kun taas y voittaa 7 ja on lopuissa toinen, y on hävinnyt x:lle (lähes) kaikissa kisoissa joissa x on ajanut maaliin. Siis mielestäni x on ansainnut mestaruuden.

Toinen ongelma tuntuu olevan tallimääräykset. Niitä tullaan näkemään lähinnä kahdenlaisia: kaksoisjohdossa ja aika-ajoissa. Jos kyseessä on tasainen kausi niin tallilla on kaksoisjohto aika harvoin, toisaalta taas niitä on nähty ennenkin. Aika-ajojen tallimääräykset taas johtuvat huonosta aika-ajoformaatista, ei tästä säännöstä.

Moni on myös valittanut että kuljettajilla ei ole motivaatiota ajaa muista sijoista. Pisteet ovat kuitenkin tärkeitä mahdollisen tasatilanteen ja tallimestaruuden takia. Ja muistaakseni huippukuljettajat eivät ole jättäneet kautta kesken tiputtuaan mestaruustaistelusta, vaikka mestaruus onkin ollut tavoitteena.

Ja Deep Throatille tiedoksi että lähes jokainen F1 kisa on tullut katsottua 90-luvun lopulta lähtien, myös Schumi-vuodet.

Juurikin näin:thumbup: ja formloita seurannu vuodesta 1993
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos kahdella tai useammalla kuljettajalla on yhtä monta voittoa, mestaruus menee niistä kuljettajista sille, jolla on eniten MM-pisteitä. Muut sijat ratkaistaan yhä nykyisen pistejärjestelmän perusteella.
:thumbfh:

Elikkä mestaruus jaetaan voittojen mukaan, muut sijat pisteillä.

Eli jos kahdella tai kolmella on yhtä monta voittoa, ei hopea- tai pronssisijat ratkaise vaan kaikki pisteet. Aika ristiriitaista.

Ja toiseksi, nyt McLaren ja Renault voi kauden alusta lähtien satsata yhteen kuskiin. Ihan vaan mestaruuden takia. Turha rutista sitten tallimääräyksistä jos Heikki joutuu jo kolmannessa kisassa väistämään Hämin takia.:nope:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Pistin merkille, että monilla tätä uutta ideaa tukevilla on erittäin vähäinen määrä viestejä. Ette siis vaikuta miltään erityisfaneilta ja asiantuntijoilta. Pikemminkin sellaisilta junteilta, joille Formula 1 merkitsee vain sitä, että voittaako Kimi vai ei. Te ette tunnu käsittävän tästä päätöksestä mitään, ainoastaan toteatte, että tuleepahan parempia kisoja, kun voitosta mahdollisesti taistellaan kovemmin.
Saatan olla väärässäkin, mutta tuo nyt tuli mieleen.
Olen suorastaan yllättänyt että F1-väki on näin konservatiivista, muutoksessa on hyviä puolia, varmasti huonojakin puolia, niin on nykyisessä pistejärjestelmässäkin.

Jos Kubica olisi voittanut viime kaudella mestaruuden vain yhdellä osakilpailuvoitolla, niin eikö hän edes olisi ansainnut mestaruutta?
Hän teki kärkikuljettajista vähiten virheitä ja pystyi BMW:llä olemaan loppuun asti mukana mestaruustaistossa tekemällä maksimisuorituksia mahdollisimman paljon, vaikka BMW ei ollut ainakaan loppuvaiheessa todellakaan voittaja-auto.

Uudella systeemillä hänellä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia taistella mestaruudesta. Entisellä pistelaskulla keskinkertaisellakin kalustolla oli mahdollista taistella taistella mestaruudesta, jos kärkiautojen kuljettajat eivät olleet tilanteen tasalla.
Eikö asia ole juuri päinvastoin, uusi systeemi mahdollistaa vesi-arpajaiskisat sattumalta voittaneelle jokerikuljettajalle mahdollisuuden? En viittaa tässä Kubicaan, ihan vaan yleisesti ottaen sattuma voi olla suuressakin roolissa.

Ensinnäkin, tallimääräyksiin tullaan puuttumaan tulevaisuudessa tarkemmin, en näkisi huolta siitä. Sen sijaan tallin kannattaa satsata alkukaudella huonomminkin sijoittuneeseen kuljettajaan, koska hyvät mahdollisuudet ovat edelleen mestaruuteen asti.

Toisekseen monet täällä esitetyt esimerkit ovat olleet hyvin epätodennäköisiä, yhtä hyvin voi kritisoida vastaavilla esimerkeillä nykyistä pistejärjestelmää.

Kolmannekseen mitään tahallisia keskeytyksiä ei tulla sallimaan ja mielestäni sellainen on helppo näyttää toteen. Lisäksi tallimestaruudessa pätevät pisteet, jotka tietenkin otetaan huomioon.

Kokonaisuutena lajin seuraaminen muuttuu paljon, kuskien asenteet kisoihin muuttuvat, kaikkien ajatusmaailmat muuttuvat pikkuhiljaa. Jossain vaiheessa muutos tuntuu kaikkien mielissä hyvältä, uskon. Itse olen tyytyväinen, kaikilla kuskeilla mahdollisuudet mestaruuteen säilyvät pitkälle kauteen. Loppukauden rypistys voi tuoda mestaruuden, joka on ihan yhtä paljon ansaittu kuin mikä muukin mestaruus - koskettaahan sääntö kaikkia kuskeja.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Ennemmin pistelaskujärjestelmää olisi voitu muuttaa radikaalistikin enemmän voittoja ja hyviä sijoituksia suosivaksi. Esimerkiksi näin:

50, 30, 20, 12, 7, 5, 3, 2, 1

tai näin:

100, 60, 40, 25, 15, 10, 6, 3, 2, 1

Ei se ihan pelkkä tulos tai ulos systeemikään hyvä ole...
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Totta totta, mutta eikö tuo ole aika ääripää esimerkki niinkuin toi 8 voittoa putkeen.
Ääripään esimerkkejä voidaan hakea ihan todellisesta historiastakin. Mainitsin jo tuossa aikaisemmin kauden 2002, jolloin mestaruus ratkesi 11. kisassa. Tämä tapahtui vanhalla 10-6-4-3-2-1 järjestelmällä. Sen seurauksena voiton arvoa laskettiin ja 2003 ajettiin 10-8-6-5-4-3-2-1. Mitäs tapahtui.. Kimi roikkui viimeiseen kisaan saakka taistossa mukana vaikka voitot oli Schumille 6-1, eikä ollut kaukana että mestaruus olisi kuitattu yhdellä GP-voitolla (tai kahdella itseasiassa, Kimi tarvitsi voiton Suzukasta).

Tuossa mentiin metsähallituksen puolelle katon kautta kerien puolella kierteellä. Vaikka 2002 oli ehkä kaikkien aikojen tylsin kausi, mestari oli oikea ja oikeutettu. GP-voiton arvo oli kohdallaan, mutta ei silti ylimitoitettukaan. Voittojen lisäksi tarvittiin tasaista suorittamista, niitä kuuden ja neljän, ehkä kolmenkin pisteen kisoja. Himmeämmillä sijoituksilla ilman voittoja oli kuitenkin äärimmäisen vaikeaa viedä mestaruutta.
Pistelaskumuutoksen jälkeen oli sen sijaan täysin mahdollista ajella kahdeksan sekä kuuden pisteen kisoja ja silti olla päätöskisassa vielä mukana mestaruustaistossa.

Vanhan laskutavan mukaista voiton arvoa pitää arvioida ajalla ennen Schumi-dynastiaa, sillä yhden miehen show vääristi paitsi vanhaa laskusysteemiä myös FIAn 2002 seurauksena tekemiä korjausliikkeitä. Koska on ilmeistä, että pisteitä halutaan joka tapauksessa jakaa kahdeksalle, niin kaikkein järkevin muutos olisi yksinkertaisesti nostaa voiton arvoa 2 pisteellä, eikä kikkailla älyttömyyksiä.

Keep it simple, stupid.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
En oikein itse ole mielissäni tästä muutoksesta, niinkun ei tunnu olevan kovin moni muukaan. Uskon että menetelmä osoittaa toimimattomuutensa ja vanhaan kunnon systeemiin palataan ehkäpä hyvinkin nopeasti.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
tulipas tässä semmonen mieleen, että JOS joku ajaa 8 voittoa putkeen kauden alussa ja varmistaa mestaruuden, niin eikös voitais silloin aloittaa mm-kausi 2009-II! pistelasku alkais nollasta ja jännitys säilyis.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mitaleiden lisäksi sijoille 4-8 jaettais hopealusikat ja lopuille maalintulijoille diplomit osallistumisesta. Sitten, jos ei ole yhtään mitalia, niin hopealusikoiden määrä ratkaisee sijoituksen. Samoin, jos ei ole yhtään lusikkaa, niin sitten lasketaan diplomit. Täytyyhän se tietää, kuka oli kauden lopussa 17. tai 18. Jos joku on jäänyt kauden lopussa kokonaan ilman lusikoita, niin sille voidaan jakaa joku symppis-palkinto.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
tulipas tässä semmonen mieleen, että JOS joku ajaa 8 voittoa putkeen kauden alussa ja varmistaa mestaruuden, niin eikös voitais silloin aloittaa mm-kausi 2009-II! pistelasku alkais nollasta ja jännitys säilyis.
Voitais varmaan juu..:rolleyes:
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Mitens tätä sarjaa nyt sitten seurataan? Voittoja vai pisteitä?

Se kellä on eniten voittoja, johtaa sarjaa, mutta kuka on toisena? Se jolla on eniten pisteitä (jos ei ole toi eniten voittoja saalistanut) vai se, jolla on toiseksi eniten voittoja?
kuka nyt kakkosista välittää? mut niin, kakkoseen pätee varmaan samat laskutoimitukset kuin ykköseenkin, elikkä se jolla on toiseksi eniten voittoja.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vahvasti haiskahtaa Bernien preesens tässä asiassa. FIA:han teetti oikein juhlallisen kyselyn monessa maassa että haluatteko tällaisen systeemin. Ainakin Suomessa prosentit olivat jotain 65-35 vastaan. Tuskin muuallakaan ollaan oltu sen myönteisempiä idealle, vähiten Briteissä. Saattaapi olla, että tämä on jollain lailla linkitetty Brawn-tallin syntyyn, Ecclestone kun on siitä tallista melko ison siivun kustantanut omasta pussistaan. Tällä tavoin mies osti lisää päätösvaltaa ja ideaa vähän modaten on Mosley saanut tuotua tämän pöydälle. Tallien ehdotus vaikutti jonnin verran asiallisemmalta, koska nyt homma saattaa mennä erittäin rumaksi.

Renault ja McLaren ovat aika selkeitä tapauksia. Nyt Kovalaiselta ja Piquet'lta viedään ne viimeisetkin mahdollisuudet voittaa kisoja, ellei Hamilton/Alonso loukkaannu kesken kauden. Alkukausi tulee valitettavasti jälleen ratkaisemaan enemmän kuin koskaan. Epävarma tilanne, useita potentiaalisia yllättäjiä, epäluotettavat autot = vähintään kuusi eri GP-voittajaa kauden aikana. En yllättyisi lainkaan, jos joku Vettel nousisi maailmanmestariksi neljällä alkukauden voitollaan samaan aikaan kun Kimi, Lewis, Alonso ja Kubica jakavat keskenään loppukauden potit. Pahintahan tässä on tietysti se, että ruma tallipeli ja epäurheilijamaiset otteet tulevat yleistymään. Jos se pahin kilpakumppani on pääsemässä voittoon, on parempi kilkata se pois edestä silläkin uhalla että itsekin keskeyttää, koska jokainen voitto voi olla ratkaiseva.

Kymmenen tallin rosterilla mentäessä voitaisiin unohtaa tämä pikkutallien kitinä siitä, että pisteitä ei saa tarpeeksi. Paras tapa olisi ollut 10-6-4-3-2-1 jolloin voitolla olisi muutenkin ollut erittäin paljon merkitystä. Jos unohtaa Schumin dominointivuodet 2001-2002, on järjestelmä tarjonut hyvät MM-taistelut useina vuosina. Itse uskoisin, että maailmanmestaruus ratkeaa näillä eväillä Kimille jo hyvissä ajoin. Ausseissa ei välttämättä vielä voittoa irtoa, mutta luultavasti sellaiset 7-8 ykköstilaa riittävät helposti voittoon. Main issue on pitää Massa heti alkukaudesta takanaan eikä antaa tälle helppoja voittoja alkukaudesta. Esimerkiksi Felipen suosikkiradoilla Bahrainissa ja Turkissa on otettava se niskalenkki. Muuten voi alkaa radioaallot huutelemaan "Kimi, let Felipe pass for the championship! I repeat, let Felipe pass for the championship!!!".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pistin merkille, että monilla tätä uutta ideaa tukevilla on erittäin vähäinen määrä viestejä. Ette siis vaikuta miltään erityisfaneilta ja asiantuntijoilta.
Muistettakoon, ettei F1 ole vain hardcorefaneja varten. Sääntöuudistuksiin johtaneessa markkinakyselyssä kysyttiin myös satunnaisempien F1-seuraajien mielipidettä. Voittojen korostetumpi arvostus on epäilemättä yleisempää satunnaisseuraajien joukossa, koska jonkun heille tuntemattoman Sutilin neljäs tila ei merkitsisi heille mitään.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Uudistus on perseestä. Mielummin vaikka voittajalle 20 pistettä ja kakkoselle 8, mutta ei näin. Nyt pahimassa tapauksessa mestaruudesta taistelee 3 kuskia tai 2.

Jos oletaan, että vaikka Brawn GP ja Ferrari olisivat parhaat tallit. Ferrarilla pieni suorituskyvyllinen etu. Jenson tai Ruupenin jomman kumman ottaessa 2 voiton eron toisiinsa Brawn GP panostaa täysillä toiseen. Samaan aikaan, kun Kimi ja Massa ajavat voitosta voittoon ja vievät 2/3 kisoista lopputulos olisi tämmöinen About.

Mestari 1. Button 6 voittoa
2. Massa 5 voittoa 6 kakkostilaa 3 kolmostilaa
3. Räikkönen 5 voittoa 5 kakkostilaa ja 5 kolmostilaa
4. Ruupeni 1 voitto 2 kakkostilaa ja 8 kolmostilaa.
....
5. Alonso 0 voittoa, 2 kakkostila 3 kolmostilaa.
Mutta näihän ei tule käymään.

Jos esim. Massa voittaa 2 ekaa kilpailua Räikkösen ollessa vaikkapa 5 ja toinen niin tietysti Ferrarin kannattaisi panostaa Massan mestaruuteen, varsinkin jos talilla olisi todella potenttiaallinen haastaja.

Jotenkin kaudesta näytti tulevan loistavin pitkästä aikaa, mutta sitten isot herrat päättävät näin idioottimaisesti, että ketuttaa. FIA:n eläkeikä 55v ja heti! (pois lukien Todt-lisä)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä hyvä juttu :thumbup: Voittojen arvostus palautettiin kertaheitolla niille kuuluvalle tasolle.

Mitä tallimääräyksiin tulee, niin näinhän tilanne mielestäni yleensä on ja pitäisikin olla, että tiimillä on ykköstykki ja kakkossuhaaja. Muuten syövät toisiltaan pisteitä, vrt. Häkkinen-Coulthard, Kimi-Massa, jne... Tilanne on toki toinen, jos mestaruustaistelu käydään tallin sisällä.

Eipähän saada enää Alonson kaltaisia "tylsiä" mestareita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitens tätä sarjaa nyt sitten seurataan? Voittoja vai pisteitä?

Se kellä on eniten voittoja, johtaa sarjaa, mutta kuka on toisena? Se jolla on eniten pisteitä (jos ei ole toi eniten voittoja saalistanut) vai se, jolla on toiseksi eniten voittoja?
No tämäpä tässä hupaisaa onkin. Toiset ajaa lopputuloksissa mestaruudesta ja jämäsijoista, toiset sijoista 2-5 :thumbfh:

Jokaisen kärkitallin kannattaisi määrätä toinen kuski ajamaan riskillä voittoja, ja toinen mahdollisimman paljon pisteitä itselleen ja tallille. Todennäköisesti tämä kakkoskuski siais enemmän pisteitä kuin ykköskuski, ja ainakin minun silmissäni olisi se parempaa tulosta tehnyt.
 
Ylös