Vahvasti haiskahtaa Bernien preesens tässä asiassa. FIA:han teetti oikein juhlallisen kyselyn monessa maassa että haluatteko tällaisen systeemin. Ainakin Suomessa prosentit olivat jotain 65-35 vastaan. Tuskin muuallakaan ollaan oltu sen myönteisempiä idealle, vähiten Briteissä. Saattaapi olla, että tämä on jollain lailla linkitetty Brawn-tallin syntyyn, Ecclestone kun on siitä tallista melko ison siivun kustantanut omasta pussistaan. Tällä tavoin mies osti lisää päätösvaltaa ja ideaa vähän modaten on Mosley saanut tuotua tämän pöydälle. Tallien ehdotus vaikutti jonnin verran asiallisemmalta, koska nyt homma saattaa mennä erittäin rumaksi.
Renault ja McLaren ovat aika selkeitä tapauksia. Nyt Kovalaiselta ja Piquet'lta viedään ne viimeisetkin mahdollisuudet voittaa kisoja, ellei Hamilton/Alonso loukkaannu kesken kauden. Alkukausi tulee valitettavasti jälleen ratkaisemaan enemmän kuin koskaan. Epävarma tilanne, useita potentiaalisia yllättäjiä, epäluotettavat autot = vähintään kuusi eri GP-voittajaa kauden aikana. En yllättyisi lainkaan, jos joku Vettel nousisi maailmanmestariksi neljällä alkukauden voitollaan samaan aikaan kun Kimi, Lewis, Alonso ja Kubica jakavat keskenään loppukauden potit. Pahintahan tässä on tietysti se, että ruma tallipeli ja epäurheilijamaiset otteet tulevat yleistymään. Jos se pahin kilpakumppani on pääsemässä voittoon, on parempi kilkata se pois edestä silläkin uhalla että itsekin keskeyttää, koska jokainen voitto voi olla ratkaiseva.
Kymmenen tallin rosterilla mentäessä voitaisiin unohtaa tämä pikkutallien kitinä siitä, että pisteitä ei saa tarpeeksi. Paras tapa olisi ollut 10-6-4-3-2-1 jolloin voitolla olisi muutenkin ollut erittäin paljon merkitystä. Jos unohtaa Schumin dominointivuodet 2001-2002, on järjestelmä tarjonut hyvät MM-taistelut useina vuosina. Itse uskoisin, että maailmanmestaruus ratkeaa näillä eväillä Kimille jo hyvissä ajoin. Ausseissa ei välttämättä vielä voittoa irtoa, mutta luultavasti sellaiset 7-8 ykköstilaa riittävät helposti voittoon. Main issue on pitää Massa heti alkukaudesta takanaan eikä antaa tälle helppoja voittoja alkukaudesta. Esimerkiksi Felipen suosikkiradoilla Bahrainissa ja Turkissa on otettava se niskalenkki. Muuten voi alkaa radioaallot huutelemaan "Kimi, let Felipe pass for the championship! I repeat, let Felipe pass for the championship!!!".