TIMOMIES
Well-known member
- Liittynyt
- 8.5.2006
- Viestit
- 1189
Glock is the name of the game :ahem:Nonni, nyt sitten veikkauksia tekemään, kenen eteen kukin talli panoksensa pistää:
...
Toyota:
Trulli
...
Glock is the name of the game :ahem:Nonni, nyt sitten veikkauksia tekemään, kenen eteen kukin talli panoksensa pistää:
...
Toyota:
Trulli
...
Ainoa, mikä BE:tä kiinnostaa, on hänelle tuleva rahamäärä. Varsinkin nyt, kun avioerossa vaimo uhkaa viedä omaisuuden mennessään. Hänhän siirsi omaisuuttaan vaimonsa nimiin ja nyt on rahapula kova. Kilpailujen tasolla, fanien mielipiteillä ja urheilullisuudella ei ole mitään arvoa.Ainakin on selvä se, että Bernietä ei voisi vähempää kiinnostaa annetaanko talleissa tasavertaiset mahdollisuuden molemmille kuskeille. Sitä hän tuskin edes ikinä toivoi, ja näin saikin aikaiseksi itseään paremmin miellyttävän tilanteen.
Tätä ei toivo kukaan joten en usko tällaisen tilanteen syntymiseen; teoriassa asia on näin mutta jotenkin varmistetaan, etteivät tallit panosta vain toiseen kuskiin. Voittosysteemin myötä kiriminen on paljon helpompaa eli vaikkapa Kimin kisatiimillä ei muutaman keskeytyksenkään jälkeen ole motivaatio-ongelmia.Uudistuksen seuraamukset ovat negatiivisia:
- Tallimääräyksiä tulee alusta alkaen ja enemmän. Katsokaapa, miten Kovalaiselle käy. Ja Ferrari panostanee siihen kuskiin, joka voitta ekana yhdenkin kisan. Tämä tekee kisojen laadulle :thumbdown
Tämä on turha pelko, vapaaehtoisia keskeytyksiä ei sallita ja niitä on helppo valvoa.- Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta. Jos Monacon tapaisilla radoilla ei ole aika-ajossa kolmen parhaan joukossa, on turha edes lähteä kisaan mukaan. Montakohan keskeytystä siellä tulee ilman näkyvää syytä jo ensimmäisten kierrosten aikana? Tämä on katsojan kannalta :yuck:
Tallimestaruus jaetaan pisteillä.- Tallimestaruudesta kamppailee vain muutama talli. Toki niillä muillakin sijoilla on talleille väliä, mutta monet voivat keskittyä vain niihin lähtöihin, joissa on voittosaumoja. Ja tämähän on :jaska:
Tämä on hyvä pointti, voittotaistelusta voi tulla liian rajua, mutta silti kakkostilasta on tallille/itselle sen verran hyötyä, että toivottavasti homma pysyy hanskassa (ja FIA voi tietty antaa penalttia entiseen malliin tai enemmän).- Riskinoton toivotaan lisääntyvän. Ehkä aika-ajoissa ja silloin, kun tallin kakkoskuskit ovat kilpailijan ykköskuskin takana. Ohi vaikka sukeltaen. Lisää kolareita, toivottavasti ei kenenkään terveyttä ja henkeä uhkaavia. Tämä on :nope:
Yleisesti ottaen muutos ei vaikuta ohitusten määrään (sijat 2-n jaetaan pisteillä kuten tallimestaruus), sen sijaan toivottavasti ohittaminen on helpottunut uusien autojen myötä, se on se parempi tapa vaikuttaa.-Ohituksien toivotaan lisääntyvän. Sellaiset ohitukset, joihin on ohjeet annettu varikkomuurilta (hamiltonit ohittaa kovalaisia useammin), lisääntyvät, mutta muuten ohitukset vähenevät. Parempi ajaa vaikka yhteen kuin päästä kilpailijan ykköskuskia ohi. Lisää sitä Schumin Benetton -aikojen tyyliä. :thumbdown
Tässä tiivistyy varmaan suurimman osan ajatukset asiasta. Eipä näköjään muuallakaan tykätä. Atlaksen äänestyksessä 13% puoltaa uutta pistejärjestelmää, 83% vastustaa ja 4% ei osaa sanoa.Toivoin toki voiton merkityksen korostuvan, mutta tällainen hopeasijan merkityksen tuhoaminen (mestaruustaistelua ajatellen) on kyllä vähän liikaa. Erityisen paljon FIA:n sekoilu ärsyttää, kun FOTA ehti tehdä ihan kohtuu järkevän ehdotuksen.
Jep, sehän tässä hölmöimälle tuntuu, että niillä jotka lajista jotain tietävät, ei ole oikein minkäännäköistä päätösvaltaa.Erityisen paljon FIA:n sekoilu ärsyttää, kun FOTA ehti tehdä ihan kohtuu järkevän ehdotuksen.
Toinen vaihtoehto on "ajella" kisat maaliin, joissa ei ole voittosaumoja. Pari ensimmäistä ajaa kilpaa ja loput kärkikuljettajat kruisailevat maaliin.Tämä on turha pelko, vapaaehtoisia keskeytyksiä ei sallita ja niitä on helppo valvoa.
Tottakai on. Nuo vaikuttavat katsojamäärään, joka vaikuttaa Bernien tilipussiin.Kilpailujen tasolla, fanien mielipiteillä ja urheilullisuudella ei ole mitään arvoa.
Itse asiassa yhtä loogisesti voisi päätellä, että tallimääräyksiä tullaan tekemään myöhemmin, koska molemmat kuskit ovat mukana MM-taistelussa pitempään. Paljon riippuu toki muiden voittojen määristä.- Tallimääräyksiä tulee alusta alkaen ja enemmän. Katsokaapa, miten Kovalaiselle käy. Ja Ferrari panostanee siihen kuskiin, joka voitta ekana yhdenkin kisan. Tämä tekee kisojen laadulle :thumbdown
Ei tulla näkemään. Muillakin sijoilla on merkitystä sekä kuskeille että talleille että sponsoreille.- Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta.
Tallimestaruus ei muutu, mutta esittämäsihän olisi vain hyvä juttu toteutuessaan. Että jokin pikkutalli voisi keskittymällä ajoittain haastaa isoisemmat. Käytännössä näin ei tietenkään tapahdu.- Tallimestaruudesta kamppailee vain muutama talli. Toki niillä muillakin sijoilla on talleille väliä, mutta monet voivat keskittyä vain niihin lähtöihin, joissa on voittosaumoja. Ja tämähän on :jaska:
Nimenomaan näin. Voiton arvoa pitää korostaa, muttei näillä Pöönin mitalijutuilla.Ennemmin pistelaskujärjestelmää olisi voitu muuttaa radikaalistikin enemmän voittoja ja hyviä sijoituksia suosivaksi. Esimerkiksi näin:
50, 30, 20, 12, 7, 5, 3, 2, 1
tai näin:
100, 60, 40, 25, 15, 10, 6, 3, 2, 1
Ei se ihan pelkkä tulos tai ulos systeemikään hyvä ole...
Erittäin hyvin sanottu siellä takana, niinkun eräässä viihdeohjelmassa aikoinaan todettiin.Joo tää mietityttää kans. Eli jos häviää mestarille yhden voiton, mutta on pisteissä vaikka vasta kuudes niin onko oikein, että jää tuloksissa kuudenneks?
Kysyn vaan! Kyllä sitten kaikki kuskit pitäs laittaa voittojen mukaan ensisijaisesti järjestykseen. Nyt systeemi on puolivillainen.
Keskeytyksiä moottorin säästön nimissä ei välttämättä tarvita. Moottoria voidaan säästää myös laskemalla tehoja, eikä se ole yhtään vähemmän tuhoisaa kilpailun jännityksen kannalta. Moottorin tehojen laskeminen lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus siinä vaiheessa, kun voittomahdollisuus on mennyt. Ts. kukaan tuskin lähtee rasittamaan konetta (ajamalla normaalitehoilla) ja tuhoamaan seuraavan kilpailun voittomahdollisuutta taistelemalla kakkos tai kolmostilasta - himmeämmistä sijoituksista puhumattakaan. Välttämättä himmailu ei maksa muita pisteitä kuin ne, jotka aggressiivisella riskinotolla olisivat olleet otettavissa, ja jotka viime vuoden säännöillä olisi kannattanut ottaa.Ei tulla näkemään. Muillakin sijoilla on merkitystä sekä kuskeille että talleille että sponsoreille.
Näinhän se on tähänkin asti ollut, eli mestaria yhden vähemmällä voitolla voi olla vaikka kuudes. Tämähän ei muutu tässä millään tavalla.Erittäin hyvin sanottu siellä takana, niinkun eräässä viihdeohjelmassa aikoinaan todettiin.
Kuten on tehty tähänkin asti, jos mahdollisuuksia nousta ylemmäs ei ole. Asemien vakiinnuttua se oma sija otetaan minimipuristuksella.Keskeytyksiä moottorin säästön nimissä ei välttämättä tarvita. Moottoria voidaan säästää myös laskemalla tehoja, eikä se ole yhtään vähemmän tuhoisaa kilpailun jännityksen kannalta.
Kukaan niistä, jotka taistelevat vakavissaan mestaruudesta. Koittakaa nyt muistaa, että enemmistö kuskeista/talleista ei kuulu tähän porukkaan.Ts. kukaan tuskin lähtee rasittamaan konetta (ajamalla normaalitehoilla) ja tuhoamaan seuraavan kilpailun voittomahdollisuutta taistelemalla kakkos tai kolmostilasta - himmeämmistä sijoituksista puhumattakaan.
Valtaosa "uhraa", koska tietävät, etteivät ole mestaruustaistelussa kuitenkaan. Ja kauden loppua kohden entistä useampi, koska osa ei ole mestaruustaistelussa mukana enää.Kukaan ei uhraa kuljettajien mestaruutta metsästämällä yhtä tai kahta ylimääräistä pistettä. Kukaan tuskin uhraa myöskään mahdollisuutta nousta mukaan mestaruustaisteluun myöhemmin metsästämällä muutamaa ylimääräistä pistettä ja käyttämällä näin moottorit loppuun ennen aikaisesti.