Totta.Eli samat nimet siellä on lasketaan kummalla tavalla hyvänsä.
Jotenki vaan tuo alempi tuntuu viimekaudelta todenmukaisemmalta järjestykseltä.
Silloin säännöllä ei oikeastaan ole juuri mitään merkitystä. Säännön tarkoitus oli muutta kilpailun luonnetta, ei mestaria. Jos se ei onnistu, ei muutosta tule. Kritiikki koskee kilpailun muuttumista (kun ei tiedetä millaiseksi se menee), eikä sitä kuka voittaa mestaruuden.Missä ihmeen Liisa-ihmemaassa maailmassa osa tämän uuden pistelaskusäännön kannattajia on? :thumbfh: Ei tämä lisää yhtään voittokamppailuita, kyllä kamppailut riippuu täysin muista asioista.
Jos mainitsemallasi 5 min. aikana ei olisi satanut vettä, kisan lopussa ei olisi tapahtunut yhtään mitään voittotaistelua. Lisäksi Massa olisi ollut mestari Span kyseenaaisella Hamiltonin rangaistuksella.Mikä oli viime kauden kutkuttavin 5 minuuttinen formuloissa? Minusta se oli Span osakilpailun loppu. Miksi? Kärkikuskit ajoivat viimeiseen asti voitosta tulos tai ulos -periaatteella. Näitä toivon lisää ja uskon, että tällä systeemillä niitä tullaan näkemään lisää -> katson tämän kauden mielelläni näin. Jos se tuntuu huonolta niin sitten toivon muutosta.
Mutta uudella systeemillähän vain voittajan nimi vaihtuu.Kuljettajien lopulliset MM-pisteet (18/18 osakilpailua) 2008:
1. Lewis Hamilton 98
2. Felipe Massa 97
3. Kimi Räikkönen 75
4. Robert Kubica 75
5. Fernando Alonso 61
6. Nick Heidfeld 60
7. Heikki Kovalainen 53
8. Sebastian Vettel 35
Nykyisen voittojenmäärän mukaan:
1. Felipe Massa 6 (97)
2. Lewis Hamilton 5 (98)
3. Kimi Räikkkönen 2 (75)
4. Fernando Alonso 2 (61)
5. Robert Kubica 1 (75)
6. Heikki Kovalainen 1 (53)
7. Sebastian Vettel 1 (35)
8. Nick Heidfeld 0 (60)
Eli samat nimet siellä on lasketaan kummalla tavalla hyvänsä.
Jotenki vaan tuo alempi tuntuu viimekaudelta todenmukaisemmalta järjestykseltä.
Paha sanoa, olisiko Alonso ottanut ensi kauden sääntöjen vallitessa enemmän riskejä? Tosin myönnettäköön, että kommenttiini "tylsästä" Alonsosta vaikuttavat ne kerrat kun Fernando vei voiton Kimin auton hajotessa kappaleiksiNo kyllähän Alonso olisi tällä säännölläkin voittanut sekä -05 että -06 mestaruudet kuitenkin.
Täysin makuasia. Alain Prost lienee yksi ainoista mieleenjääneistä "tasaisista" kuskeista, omasta mielestäni kovimpia jätkiä ovat aina olleet ne puolihullut jotka ajavat voitosta kuin reikä päässä.Huonot puolet.
-Tasaisuuden merkitys vähentyy.
Erittäin suurella todennäköisyydellä on.-Eniten pisteitä kerännyt ei ole mestari.
Ihan yhtä lailla kuin tähänkin asti.-Mestari voi ratketa jo ennen kauden puoltaväliä.
Toisin sanoen tallien toimintaan tulee jotain tolkkua; kahden tasavahvan kuljettajan ajattaminen tasaväkisillä autoilla on henkilökohtaisen mestaruuden kannalta sama kuin ajaisi käsijarru päällä, ellei tiimi sitten ole täysin ylivoimainen.-Talli määräykset lisaantynevät.
Öö jotenkin mulle tulee mieleen Brasilian GP:n loppukierrokset. Muutoinhan peli olisi ollut selvä jo kisan alussa Massan johtaessa, eikä lopun sadekuuro olisi ainakaan parantanut Hamiltonin mahdollisuuksia. Mun mielestä on vaikea keksiä suurempaa kliimaksia kaudelle kuin mestaruuden ratkeaminen viimeisessä mutkassa. Noo tämäkään ei vissiin riittänyt FIA:lle :nope:Mikä oli viime kauden kutkuttavin 5 minuuttinen formuloissa? Minusta se oli Span osakilpailun loppu. Miksi? Kärkikuskit ajoivat viimeiseen asti voitosta tulos tai ulos -periaatteella. Näitä toivon lisää ja uskon, että tällä systeemillä niitä tullaan näkemään lisää -> katson tämän kauden mielelläni näin. Jos se tuntuu huonolta niin sitten toivon muutosta.
Ei tuotakaan voi yleistää. Olen seurannut F1:ä Keken Wolf-sopimuksesta lähtien, enkä miellä itseäni ainakaan konservatiiviseksi. Päin vastoin, olen ollut perustelemassa yhtä sun toista sääntömuutosta nuoremmille ja enemmän tunteella asioihin suhtautuville F1-faneille. Uusista radoista puhumattakaan.Mainintaan siitä, että uutta systeemiä kannattaa ei-tosifanit, niin veikkaan että tällä forumilla eniten kirjoituksia on hieman vanhemmilla henkilöillä ja vanhemmiten ihminen saattaa tulla hieman konservatiivisemmaksi. Itse oon seurannu kisoja Häkän ajoista lähtien ja Schumin voitosta voittoon -kausistakin melkeen kaikki kisat. Musta silti on hyvä et tulee monenlaista muutosta, oon kyllästyny peräkkäin köröttelyyn ja siihen et kisan puolivälissä väännetään moottorista tehot alas ja varmistellaan toinen sija. :yuck:
Ainakin seuraavat:Mutta mikä loppujen lopuksi muuttuu? Ykkösestä alaspäin kaikki sijat ratkaistaan kuten ennenkin, eikä nyky-ykkösten aikakaudella kukaan pysty ratkomaan mestaruuksia kauden puolivälissä.
Totta, mutta ei tuotakaan ole varaa liian aikaisessa vaiheessa tehdä. Jossain vaiheessa olisi kuitenkin edessä jokatapauksessa.Ainakin seuraavat:
- Kannustaa eliminoimaan kilpailun kärkitallien sisällä (voitot yhdelle kuskille)
Tärkeä huomio. Toivottavasti tuollaiselta tilanteelta kuitenkin vältyttäisiin.- Voittojen korostaminen kuljettajien mestaruuden jaossa samalla, kun kaikki muu ratkaistaan edelleen tasaisuutta suosivalla pistejärjestelmällä voi johtaa tilanteeseen, jossa talli estää kuljettajaa tavoittelemasta mestaruutta valmistajien mestaruuden ollessa todennäköisempi
Todennäköisesti, mutta jos homma pääsisi "riistäytymään käsistä", niin luulisi FIA:n tuohon puuttuvan.- Tallimääräyksiä voidaan nähdä jo suhteellisen aikaisessa vaiheessa
Kieltämättä totta, ja pistejärjestelmää muuttamalla olisi nostettu sekä voiton arvoa että annettu arvoa tasaisuudelle.- ...ja tärkeimpänä mestaruus on mahdollista voittaa varsin ailahtelevilla suorituksilla
Yhden keksin:Mä en vaan näe tässä mitään hyvää. En sitten yhtä ainoaa hyvää asiaa, vaikka kuinka mietin. Ihan sama miten Kimille käy tai heikille. Tämä tuntuu täydelliseltä typeryydeltä.
Joo tää mietityttää kans. Eli jos häviää mestarille yhden voiton, mutta on pisteissä vaikka vasta kuudes niin onko oikein, että jää tuloksissa kuudenneks?Mutta uudella systeemillähän vain voittajan nimi vaihtuu.
1. Felipe Massa 97 (6)
2. Lewis Hamilton 98 (5)
3. Kimi Räikkönen 75
4. Robert Kubica 75
5. Fernando Alonso 61
6. Nick Heidfeld 60
7. Heikki Kovalainen 53
8. Sebastian Vettel 35
MTV3 sanoi:Jos voitot ovat kahden tai useamman kuljettajan kesken tasan, ratkaistaan mestaruus siinä tilanteessa kauden aikana kerättyjen pisteiden perusteella. Pisteet lasketaan vanhalla kaavalla 10-8-6-5-4-3-2-1.
MM-sarjan muut sijat ratkaistaan vanhaan malliin pisteiden perusteella. Valmistajien MM-sarja ratkaistaan pelkästään pisteiden perusteella.
Sellaisella mitalisysteemillä mistä tuolloin puhuttiin on se etu, että se on selkeä. Nythän vanha pistesysteemi jää taakse kummittelemaan, ja on vieläpä suuressa roolissa jos/kun voitot menevät tasan.Tuli samantien mieleen tuo muutaman vuoden ikäinen jammisen postaus.
Tilaus on näemmä vastaanotettu ja hyväksytty.
Uteliain miettein kohti kautta. Se iso positiivinenkin seikka tässä on, että monesti täälläkin kritisoitu pisteiden varmistelu jää nyt pois mestaruustaistosta. Pisteiden varmisteluun ei ole varaa jos mielii kantaa pokaalin vitriiniin kauden päätteeksi.
Vähemmän positiivisia vaikutuksia onkin sitten enäpi.
Tämä on kyllä hyvä pointti.Kun viime kaudella keskeytti ja pahin kilpakumppani voitti, niin mestaruuden kannalta saattoi mennä viisikin kisaa että pääsi tasoihin (voitto ja kilpakumppani aina toinen). Käytännössä eroa ei saanut kiinni ilman kilpakumppanin epäonnistumista. Tulevalla kaudella riittää yksi voitto tasoihin pääsemiseen. Siis mestaruuden kannalta.