Pistelasku ja mestaruus 2009

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Nyt on voitolla sitä paljon peräänkuulutettua painoarvoa.
Säästän arvioni systeemistä marraskuuhun.
Voiton arvoa olisi pitänyt korostaa nostamalla siitä saatavaa pistemäärää 12 pisteeseen. Näin voiton ja kakkossijan välinen ero olisi ollut 4 pojoa.

Tää uusi malli kusee pahasti. Tallimääräykset tulee ja urheilullisuus tulee kärsimään.
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Aika surkea, muutos pistelasku tapaan.:thumbfh:

Luulisi että FIA olisi ottanut, tuon tallien ehdottaman pistelasku systeemin. Mutta kuten tässä viime vuosina on nähty, FIAN pitää päästä itse sooloilemaan ja hammentää vähän kaikkea.

Uuden pistelasku tavan hyvät puolet.

-Tullee enemmän taistelua voitosta.
-Tallit/kuskit ottanevat enemmän riskejä kisoissa.

Huonot puolet.

-Tasaisuuden merkitys vähentyy.
-Eniten pisteitä kerännyt ei ole mestari.
-Mestari voi ratketa jo ennen kauden puoltaväliä.
-Talli määräykset lisaantynevät.

Tuossa yllä luettelin, hyviä & huonoja puolia tästä uudesta systeemistä. Veikkaan että ,kaikki tallit eivät purematta niele tätä uutta systeemiä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Huonot puolet.

-Tasaisuuden merkitys vähentyy.
-Eniten pisteitä kerännyt ei ole mestari.
-Mestari voi ratketa jo ennen kauden puoltaväliä.
-Talli määräykset lisaantynevät.,
Mainitsinkin jo ensireaktiona, että kaikkien kärkitallien kannattaa periaatteessa satsata yhteen kisaan per moottori (tehoja mahdollisimman paljon olos, "ylimääräiset kisat vaikka sitten kesken). Kahdeksan voittoa on paljon... Tallin kuskit sitten ajaa ristiin "tosissaan" kisoja.

Luulen, että tuo toteutuukin enemmän tai vähemmän. Tietty voivat vielä laskeskella, että mille radalle kannattaa satsata se "turbokone". Voihan tuosta tulla omalla tavallaan ihan viihdyttävääkin, samalla aikaa kyllä äärimmäistä pelleilyä myös. Säännöt on sääntöjä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvin todennäköisesti tarkoitettiin termillä "ylitse muiden" sitä, jolla voittoja oli selkeästi eniten, ei niitä, joilla oli voittoja 1 enemmän.
Kysymys taisi olla retorinen alun alkaenkin, mutta nuo siis kahdella voitollaan jakoivat kärkisijan voittojen määrässä. Eli olivat "ylitse muiden".
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Taitaa ensi kaudella formuloiden seuraaminen jäädä vähemmälle.:yuck: SENIILILLÄ Böörnillä ei taida kaikki olla enää kaikki muumit laaksossa.:mad_old:
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Tulvii jo niin paljon viestejä ettei täällä aiheessa pysy enää edes mukana.

Meni kyllä persiilleen tuo homma. Tuo sääntömuutos oli kyllä viimeinen jonka uskoin toteutuvan, vaan niin se FIA vaan osaa yllättää. Huomaa taas millainen diktatuuri F1 tällä hetkellä on vailla minkäänlaista demokratiaa jos Bernie sattuu saamaan mielestään jonkinlaisen kuningasajatuksen. Yleisöäänestykselläkin lakaistiin näköjään ainoastaan lattiaa:thumbdown

Itse olisin ehdottomasti halunnut tuon FOTAn tekemän ehdotuksen, eli 12-9-7-5-4-3-2-1. Se olisi lisännyt voiton arvoa unohtamatta silti tasaisuutta. Ainoa asia joka vaalii vielä tasaisuutta on merkkimestaruus ja se tavallaan rajoittaa ettei koko homma muutu pelkäksi sirkukseksi. Merkkimestaruus kun on erittäin arvostettu ja haluttu tallien keskuudessa. Täytyy ilmeisesti vain toivoa, että kauden aikana saadaan useita voittajia tasaiseen tahtiin ja että kauden viimeisessä/ viimeisissä kisoissa olisi voitot vielä tasan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mitens tätä sarjaa nyt sitten seurataan? Voittoja vai pisteitä?

Se kellä on eniten voittoja, johtaa sarjaa, mutta kuka on toisena? Se jolla on eniten pisteitä (jos ei ole toi eniten voittoja saalistanut) vai se, jolla on toiseksi eniten voittoja?
Ihan perseilyks meni koko touhu. Todellakin tarvis joku yläikäraja tällasten päätösten tekemisiin kun ei yks patu ite huomaa ettei oma harkintakyky enää pelaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Idea

:idea:

Mää hokasin yhen hyvän puolen tallimääräyksiä koskien.

Voihan olla, että kakkoskuski pistetään riskeeraamaan, eli ottamaan väkisillä voitto kauden jälkipuoliskolla. Ikään kuin pois siltä pahimmalta vastustajalta. Ja sitte se ite ykkösnyrkki keräilee niitä mahd tasapelin tullessa tarvittavia pisteitä.

Tasapeli voittojen suhteen pitää huomioida, koska on jopa kohtalaisen todennäköistä, että voitot menevät tasan, siis kohtalaisen todennäköistä.
Eli Heikki haastaa Massan siellä kauden lopussa jotta Massa ei sais voittoa, jos siis Lewisillä niitä on enempi ja esim 2 kisaa jälellä tms..
Tulevalla kaudella tosin McLaren ei taida olla tässä "leikissä" mukana kuin haastajana, mutta kuitenkin..

Tosin, tätä on kyllä odotettu aiemminkin kun pisteet jaettiin normaalisti, mutta ei silti nähty, eli varmaan tääkin on toiveajattelua.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
:idea:
Voihan olla, että kakkoskuski pistetään riskeeraamaan, eli ottamaan väkisillä voitto kauden jälkipuoliskolla. Ikään kuin pois siltä pahimmalta vastustajalta. Ja sitte se ite ykkösnyrkki keräilee niitä mahd tasapelin tullessa tarvittavia pisteitä.

Tasapeli voittojen suhteen pitää huomioida, koska on jopa kohtalaisen todennäköistä, että voitot menevät tasan, siis kohtalaisen todennäköistä.
Eli Heikki haastaa Massan siellä kauden lopussa jotta Massa ei sais voittoa, jos siis Lewisillä niitä on enempi ja esim 2 kisaa jälellä tms..
Se on erittäin todennnäköistä että voitot tulee menemään tasan kauden päätteeksi.Koko kauden niitä kerättyjä pisteitä sitten lasketaan että kellä niitä on eniten,kun voitot on tasan.Joten kyllä muistakin sijoista nähdään samanlainen taistelu kuin ennenkin.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Honda teki oikein ja jätti muumioituneen vajakin ohjastaman uppoavan laivan. Kyllähän tällainen uudistus uutta tuo mukanaan, mutta kyllä se samalla persettä näyttää legendaarisen lajin historialle.

Samalla se vapaalla puolella ollut "montako pistettä tarvitaan/per kisa" topikki diagrammi hybridi jää ihan virattomaksi. Pelkät voitothan osaa laskea perkele vaikka 6 promillen nousuhumalassa, kyllä tää vormula menee nyt ihan liian yksinkertaiseksi ja suoraviivaiseksi.

Bööni, ei muuta kun menestyspainot kaulaan ja uimaan, siitä se taas lähtee.
 
Viimeksi muokattu:

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Mikä oli viime kauden kutkuttavin 5 minuuttinen formuloissa? Minusta se oli Span osakilpailun loppu. Miksi? Kärkikuskit ajoivat viimeiseen asti voitosta tulos tai ulos -periaatteella. Näitä toivon lisää ja uskon, että tällä systeemillä niitä tullaan näkemään lisää -> katson tämän kauden mielelläni näin. Jos se tuntuu huonolta niin sitten toivon muutosta.

Mainintaan siitä, että uutta systeemiä kannattaa ei-tosifanit, niin veikkaan että tällä forumilla eniten kirjoituksia on hieman vanhemmilla henkilöillä ja vanhemmiten ihminen saattaa tulla hieman konservatiivisemmaksi. Itse oon seurannu kisoja Häkän ajoista lähtien ja Schumin voitosta voittoon -kausistakin melkeen kaikki kisat. Musta silti on hyvä et tulee monenlaista muutosta, oon kyllästyny peräkkäin köröttelyyn ja siihen et kisan puolivälissä väännetään moottorista tehot alas ja varmistellaan toinen sija. :yuck:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos jollain tallilla on niin ylivoiminen auto. tarkennan nyt vielä, että mestari voi ratketa huonoimassa tapauksessa jo tasan puolessa välissä kautta. Joka ei ole todennäköistä kyllä.
Täähän meni iteasiassa aika mielenkiintoiseksi.

Ensinnäkin, kaudella 2009 ajetaan 17 osakilpailua, siis suunnitelman mukaan.

Eli teoriaa jos mietitään, niin kauden puoli väli sattuu keskelle kilpailua. Jos joku kuljettaja on voittanut ensimmäiset 8, ei se takaa hänelle mestaruutta keskellä kilpailua. Kilpailun jälkeen voi toki ratketa, mutta silloinhan ollaankin 9/17 kilpailussa joka taas ei ole puoliväli enää.

Tää siis teoriassa.

Sitten jos mennään itse asiaan, niin olen kyllä samaa mieltä, eli käytännössähän ratkaisu on mahdollista, mutta sitä se olisi vanhallakin menetelmällä. Eiks vaa?
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kuljettajien lopulliset MM-pisteet (18/18 osakilpailua) 2008:
1. Lewis Hamilton 98
2. Felipe Massa 97
3. Kimi Räikkönen 75
4. Robert Kubica 75
5. Fernando Alonso 61
6. Nick Heidfeld 60
7. Heikki Kovalainen 53
8. Sebastian Vettel 35

Nykyisen voittojenmäärän mukaan:
1. Felipe Massa 6 (97)
2. Lewis Hamilton 5 (98)
3. Kimi Räikkkönen 2 (75)
4. Fernando Alonso 2 (61)
5. Robert Kubica 1 (75)
6. Heikki Kovalainen 1 (53)
7. Sebastian Vettel 1 (35)
8. Nick Heidfeld 0 (60)


Eli samat nimet siellä on lasketaan kummalla tavalla hyvänsä.
Jotenki vaan tuo alempi tuntuu viimekaudelta todenmukaisemmalta järjestykseltä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mikä oli viime kauden kutkuttavin 5 minuuttinen formuloissa? Minusta se oli Span osakilpailun loppu. Miksi? Kärkikuskit ajoivat viimeiseen asti voitosta tulos tai ulos -periaatteella. Näitä toivon lisää ja uskon, että tällä systeemillä niitä tullaan näkemään lisää -> katson tämän kauden mielelläni näin. Jos se tuntuu huonolta niin sitten toivon muutosta.
Olen samaa mieltä.
 
Ylös