Pistelasku ja mestaruus 2009

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
502
Ainakin on selvä se, että Bernietä ei voisi vähempää kiinnostaa annetaanko talleissa tasavertaiset mahdollisuuden molemmille kuskeille. Sitä hän tuskin edes ikinä toivoi, ja näin saikin aikaiseksi itseään paremmin miellyttävän tilanteen.
Ainoa, mikä BE:tä kiinnostaa, on hänelle tuleva rahamäärä. Varsinkin nyt, kun avioerossa vaimo uhkaa viedä omaisuuden mennessään. Hänhän siirsi omaisuuttaan vaimonsa nimiin ja nyt on rahapula kova. Kilpailujen tasolla, fanien mielipiteillä ja urheilullisuudella ei ole mitään arvoa.

En usko tämän uudistuksen kestävän kauan, se todetaan huonoksi ja palataan vanhaan.

Uudistuksen seuraamukset ovat negatiivisia:

- Tallimääräyksiä tulee alusta alkaen ja enemmän. Katsokaapa, miten Kovalaiselle käy. Ja Ferrari panostanee siihen kuskiin, joka voitta ekana yhdenkin kisan. Tämä tekee kisojen laadulle :thumbdown

- Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta. Jos Monacon tapaisilla radoilla ei ole aika-ajossa kolmen parhaan joukossa, on turha edes lähteä kisaan mukaan. Montakohan keskeytystä siellä tulee ilman näkyvää syytä jo ensimmäisten kierrosten aikana? Tämä on katsojan kannalta :yuck:

- Tallimestaruudesta kamppailee vain muutama talli. Toki niillä muillakin sijoilla on talleille väliä, mutta monet voivat keskittyä vain niihin lähtöihin, joissa on voittosaumoja. Ja tämähän on :jaska:

- Riskinoton toivotaan lisääntyvän. Ehkä aika-ajoissa ja silloin, kun tallin kakkoskuskit ovat kilpailijan ykköskuskin takana. Ohi vaikka sukeltaen. Lisää kolareita, toivottavasti ei kenenkään terveyttä ja henkeä uhkaavia. Tämä on :nope:

-Ohituksien toivotaan lisääntyvän. Sellaiset ohitukset, joihin on ohjeet annettu varikkomuurilta (hamiltonit ohittaa kovalaisia useammin), lisääntyvät, mutta muuten ohitukset vähenevät. Parempi ajaa vaikka yhteen kuin päästä kilpailijan ykköskuskia ohi. Lisää sitä Schumin Benetton -aikojen tyyliä. :thumbdown

Vertailut ja laskelmat siitä, miten edelliset vuodet olisivat menneet tällä systeemillä ovat ihan turhia. Nyt ajetaan ihan eri taktiikalla eikä silloin olisi ajettu niin, jos olisi ollut tällainen idioottisysteemi.

:mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
FIA pitää varmasti huolen ettei kukaan tee keskeytyksiä pelkästään säästääkseen moottoria (päteekö se sama sääntö että jos motti hajoaa kesken kisan niin saa uuden (ts. 9:nen) seuraavaan kisaan?) Tallimääräyksistä en tiedä niinkään kun eivät puuttuneet ollenkaan Fujin tai Hockenheimin tapauksiin.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Uudistuksen seuraamukset ovat negatiivisia:

- Tallimääräyksiä tulee alusta alkaen ja enemmän. Katsokaapa, miten Kovalaiselle käy. Ja Ferrari panostanee siihen kuskiin, joka voitta ekana yhdenkin kisan. Tämä tekee kisojen laadulle :thumbdown
Tätä ei toivo kukaan joten en usko tällaisen tilanteen syntymiseen; teoriassa asia on näin mutta jotenkin varmistetaan, etteivät tallit panosta vain toiseen kuskiin. Voittosysteemin myötä kiriminen on paljon helpompaa eli vaikkapa Kimin kisatiimillä ei muutaman keskeytyksenkään jälkeen ole motivaatio-ongelmia.

Ehkä asiaan puututaan ottamalla yhteyttä suoraan kuskeihin, jotka voivat valittaa tallinsa toiminnasta jos valittamista on. Joka tapauksessa "toiseen kuskiin panostaminen" on aika epämääräinen käsite mielestäni, mitä siihen kuuluu? Jos kisabensoista luovutaan ei kisoissa hirveästi ole mahdollisuutta suosia toista, toisaalta auton koko kehitys viedään jo nyt johonkin suuntaan joka ei välttämättä ole selkeästi toiselle kuskille edullinen.

- Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta. Jos Monacon tapaisilla radoilla ei ole aika-ajossa kolmen parhaan joukossa, on turha edes lähteä kisaan mukaan. Montakohan keskeytystä siellä tulee ilman näkyvää syytä jo ensimmäisten kierrosten aikana? Tämä on katsojan kannalta :yuck:
Tämä on turha pelko, vapaaehtoisia keskeytyksiä ei sallita ja niitä on helppo valvoa.

- Tallimestaruudesta kamppailee vain muutama talli. Toki niillä muillakin sijoilla on talleille väliä, mutta monet voivat keskittyä vain niihin lähtöihin, joissa on voittosaumoja. Ja tämähän on :jaska:
Tallimestaruus jaetaan pisteillä.

- Riskinoton toivotaan lisääntyvän. Ehkä aika-ajoissa ja silloin, kun tallin kakkoskuskit ovat kilpailijan ykköskuskin takana. Ohi vaikka sukeltaen. Lisää kolareita, toivottavasti ei kenenkään terveyttä ja henkeä uhkaavia. Tämä on :nope:
Tämä on hyvä pointti, voittotaistelusta voi tulla liian rajua, mutta silti kakkostilasta on tallille/itselle sen verran hyötyä, että toivottavasti homma pysyy hanskassa (ja FIA voi tietty antaa penalttia entiseen malliin tai enemmän).

-Ohituksien toivotaan lisääntyvän. Sellaiset ohitukset, joihin on ohjeet annettu varikkomuurilta (hamiltonit ohittaa kovalaisia useammin), lisääntyvät, mutta muuten ohitukset vähenevät. Parempi ajaa vaikka yhteen kuin päästä kilpailijan ykköskuskia ohi. Lisää sitä Schumin Benetton -aikojen tyyliä. :thumbdown
Yleisesti ottaen muutos ei vaikuta ohitusten määrään (sijat 2-n jaetaan pisteillä kuten tallimestaruus), sen sijaan toivottavasti ohittaminen on helpottunut uusien autojen myötä, se on se parempi tapa vaikuttaa.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Itsestäni ainakin tuntuu erittäin väärältä, että voitto on kategorisesti kakkossijoja arvokkaampi - vaikka niitä kakkossijoja sitten olisi ne 17. Toivoin toki voiton merkityksen korostuvan, mutta tällainen hopeasijan merkityksen tuhoaminen (mestaruustaistelua ajatellen) on kyllä vähän liikaa. Erityisen paljon FIA:n sekoilu ärsyttää, kun FOTA ehti tehdä ihan kohtuu järkevän ehdotuksen.

Oma suosikkini on 10-6-4-3-2-1, jonka ainoa vika mielestäni on siinä, ettei se kuvaa pienten tallien suorituskykyä riittävän tarkasti. Sinänsä sen ei edes tarvitsisi, koska ketään ei kiinnosta tallien 8. sija, mutta kun tallien rahoitus on sidottu valmistajien MM-sarjaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Toivoin toki voiton merkityksen korostuvan, mutta tällainen hopeasijan merkityksen tuhoaminen (mestaruustaistelua ajatellen) on kyllä vähän liikaa. Erityisen paljon FIA:n sekoilu ärsyttää, kun FOTA ehti tehdä ihan kohtuu järkevän ehdotuksen.
Tässä tiivistyy varmaan suurimman osan ajatukset asiasta. Eipä näköjään muuallakaan tykätä. Atlaksen äänestyksessä 13% puoltaa uutta pistejärjestelmää, 83% vastustaa ja 4% ei osaa sanoa.
 

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Erityisen paljon FIA:n sekoilu ärsyttää, kun FOTA ehti tehdä ihan kohtuu järkevän ehdotuksen.
Jep, sehän tässä hölmöimälle tuntuu, että niillä jotka lajista jotain tietävät, ei ole oikein minkäännäköistä päätösvaltaa.:(
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tämä on turha pelko, vapaaehtoisia keskeytyksiä ei sallita ja niitä on helppo valvoa.
Toinen vaihtoehto on "ajella" kisat maaliin, joissa ei ole voittosaumoja. Pari ensimmäistä ajaa kilpaa ja loput kärkikuljettajat kruisailevat maaliin.

Millähän motivaatiolla Kubica olisi viimekaudella ajanut, kun voittoihin(ja sitä kautta mestaruuteen) ei ollut ajamalla mitään mahdollisuuksia, vaikka pisteissä olikin?

Tottahan toki uusien sääntäjen myötä ohitusten pitäisi lisääntyä, Bernien mielestä ne tulevat johtumaan uudesta pistesysteemistä. Kun Max joukkoineen sai jotain aikaa ohitusten parantumiseksi pitää Bernien jotenkin nokittaa ja saada tuleva kunnia itselleen.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Täysin älytön päätös ja jälleen kerran vaikuttaa siltä, että FIAssa ei ole asioita mietitty ihan loppuun asti.

Juha Päätalolta hyvin sanottu HS:ssa, FIA pönkittää omaa asemaansa formula 1:n kustannuksella. Aika tyylittömästi kyllä vetivät maton FOTAn alta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kilpailujen tasolla, fanien mielipiteillä ja urheilullisuudella ei ole mitään arvoa.
Tottakai on. Nuo vaikuttavat katsojamäärään, joka vaikuttaa Bernien tilipussiin.
- Tallimääräyksiä tulee alusta alkaen ja enemmän. Katsokaapa, miten Kovalaiselle käy. Ja Ferrari panostanee siihen kuskiin, joka voitta ekana yhdenkin kisan. Tämä tekee kisojen laadulle :thumbdown
Itse asiassa yhtä loogisesti voisi päätellä, että tallimääräyksiä tullaan tekemään myöhemmin, koska molemmat kuskit ovat mukana MM-taistelussa pitempään. Paljon riippuu toki muiden voittojen määristä.

- Kun moottorin täytyy kestää useampi kisa, ei sellaisen kuskin, joka tavoittelee mestaruutta, ole järkeä ajaa loppuun kisoja, joissa ei voittosaumoja. Jos tippuu liian kauas, varikolle vaan pelejä rasittamatta.
Ei tulla näkemään. Muillakin sijoilla on merkitystä sekä kuskeille että talleille että sponsoreille.
- Tallimestaruudesta kamppailee vain muutama talli. Toki niillä muillakin sijoilla on talleille väliä, mutta monet voivat keskittyä vain niihin lähtöihin, joissa on voittosaumoja. Ja tämähän on :jaska:
Tallimestaruus ei muutu, mutta esittämäsihän olisi vain hyvä juttu toteutuessaan. Että jokin pikkutalli voisi keskittymällä ajoittain haastaa isoisemmat. Käytännössä näin ei tietenkään tapahdu.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Hyvät ihmiset: Etukäteisspekulointi on toki hauskaa, mutta näin paljon ei ole syytä verenpaineitaan kenenkään nostaa. Mitä jos katsottaisiin kautta vaikka parin kisan verran aluksi, jotta nähtäisiin, miten uusi systeemi toimii käytännössä?

Kiinnostavinta minun mielestäni siinä on kakkossijan määräytyminen. Se kun ei tapahdukaan voittojen vaan pisteiden perusteella. Periaatteessa on mahdollista tällainen lopputulos:

1. Kuljettaja A: 65 pistettä, 6 voittoa
2. Kuljettaja H: 97 pistettä, 1 voitto
3. Kuljettaja K: 95 pistettä, 0 voittoa
4. Kuljettaja B: 82 pistettä, 5 voittoa

Kauden aikana kuljettajat A ja B ovat siis taistelleet kuumeisesti mestaruudesta napaten voittoja vuorotellen. Usein taistelun tiimellyksessä toinen on joutunut keskeyttämään.

Kun lopulta B on hienon kauden jälkeen jäänyt kuitenkin yhden voiton verran A:n taakse, B:n sijoitus ei olekaan toinen vaan neljäs, koska kaksi muuta kuskia on sillä aikaa nappaillut pisteitä kärkikaksikon takana tasaisesti.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Tässä nyt vertailun vuoksi viime kausi erinäköisillä käytössä olleilla tai ehdotetuilla pistelaskutavoilla. Tosin eihän sitä nyt suoraan voi verrata, kun toiminta radalla tähtää voimassa olevan systeemin maksimaaliseen hyödyntämiseen.

10-8-6-4-3-2-1
1. Hamilton 98
2. Massa 97
3. Räikkönen 75

12-9-7-6-5-4-3-2-1 (FOTA:n ehdotus)
1. Massa 113
2. Hamilton 113
3. Räikkönen 86
4. Kubica 83

10-6-4-3-2-1
1. Massa 83
2. Hamilton 80
3. Räikkönen 56
4. Kubica 50

K-H-P (Bernardin ehdotus)
1. Massa 6-2-2
2. Hamilton 5-2-3
3. Räikkönen 2-2-5
4. Alonso 2-1-0

voitot, 10-8-6-4-3-2-1 (kausi 2009!)
1. Massa 6 voittoa (97 p)
2. Hamilton 98 (5 voittoa)
3. Räikkönen 75 (2 voittoa)
4. Kubica 75 (1 voitto)

9-6-4-3-2-1 (11 parasta) (ennen 90-lukua)
1. Massa 76 (77)
2. Hamilton 71 (75)
3. Räikkönen 54
4. Kubica 48 (49)

8-6-4-3-2 (FL+1) (50-luvulla)
Massa 73
Hamilton 71
Räikkönen 60
Kubica 46

Virheistä on turha ruikuttaa, koska niistähän ei edes tarkoissa yleisötutkimuksissa päästä eroon... :alppu:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Ennemmin pistelaskujärjestelmää olisi voitu muuttaa radikaalistikin enemmän voittoja ja hyviä sijoituksia suosivaksi. Esimerkiksi näin:

50, 30, 20, 12, 7, 5, 3, 2, 1

tai näin:

100, 60, 40, 25, 15, 10, 6, 3, 2, 1

Ei se ihan pelkkä tulos tai ulos systeemikään hyvä ole...
Nimenomaan näin. Voiton arvoa pitää korostaa, muttei näillä Pöönin mitalijutuilla.

On voittoja ja pisteitä. Sekaisin noissa menee ja juurikin pistetaulukon seuraaminen tulee olemaan ärsyttävää.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kovasti toivon, että tulevalla kaudella kävisi niin, että kauden viimeisen kisan jälkeen kaksi MM-kärkikuskia on voittanut saman verran osakilpailuja, jolloin mestaruus ratkeaisi pisteillä (ellei sitten FIA keksi että tällöin mestari määräytyy kakkossijoilla tai kuljettajan nenänkarvojen kiharuudella). Tämän jälkeen koko järjestelmän voisikin iloisesti kuopata ja koko F1-maailma voisi olla suht koht onnellinen, ettei mokoma aivopieru päässyt tuon pahemmin vaikuttamaan kauden 2009 F1-mestarin määräytymiseen (vaikka toki säännön vuoksi tallien taktiikat olivatkin erilaisia kuin ilman sääntöuudistusta).

Toisaalta, periaatteessa lonkalta voisi arvioida että uusi sääntö toimii parhaiten "kaikki tai ei mitään" -tyyppisiä kuskeja kuten Kimi. Joten yllä kuvaamani jälkeen toiseksi paras skenaario olisi se, että Kimi julhii mestaruutta Nürburgringillä 12.7.2009 ja keskeyttää kaikki loput kisat, antaen pakolliset(!) "enmätiää"-kommenttinsa grogilasi kädessä ja nuuska huulessa. Sarjan kakkoseksi tulisi tällöin tietysti ihqufantsu Hamilton, joka olisi tullut Kimin perässä kakkoseksi kauden ekat 9 kisaa ja voittaisi loput 8 kisaa. Olisi siinä FIAlla ja Bernardilla ihmettelemistä kerrakseen...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Edellä oleva laskelma tuo hyvin esiin vanhan pistelaskun heikkoudet (siis vuodesta 2003 käytössä olleen) ja FOTA:n ehdotuksen toimivuuden. Mestaruustaistelu olisi viime kaudella säilynyt Brasiliaan asti ja eniten kisoja kauden voittanut olisi lopulta voittanut oikeutetusti myös mestaruuden.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Joo tää mietityttää kans. Eli jos häviää mestarille yhden voiton, mutta on pisteissä vaikka vasta kuudes niin onko oikein, että jää tuloksissa kuudenneks?
Kysyn vaan! Kyllä sitten kaikki kuskit pitäs laittaa voittojen mukaan ensisijaisesti järjestykseen. Nyt systeemi on puolivillainen.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana, niinkun eräässä viihdeohjelmassa aikoinaan todettiin.

Kyllä järjestelmän pitäisi nyt olla sitten kokonaisuudessaan sijoituspohjainen kuten vaikkapa olympialaisten mitallitaulukotkin. Eli 1 voitto > 10 kakkossijaa ja sitä rataa. Pisteitä ei enää tarvittaisi ollenkaan, vaan jokainen osakilpailusijoitus huomioitaisiin, jos tarve vaatii. Toisi mielestäni paljon paremmin mielenkiintoa myös kärkikuskin takana tapahtuviin taisteluihin ja häntäpään tallien koitoksiin.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei tulla näkemään. Muillakin sijoilla on merkitystä sekä kuskeille että talleille että sponsoreille.
Keskeytyksiä moottorin säästön nimissä ei välttämättä tarvita. Moottoria voidaan säästää myös laskemalla tehoja, eikä se ole yhtään vähemmän tuhoisaa kilpailun jännityksen kannalta. Moottorin tehojen laskeminen lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus siinä vaiheessa, kun voittomahdollisuus on mennyt. Ts. kukaan tuskin lähtee rasittamaan konetta (ajamalla normaalitehoilla) ja tuhoamaan seuraavan kilpailun voittomahdollisuutta taistelemalla kakkos tai kolmostilasta - himmeämmistä sijoituksista puhumattakaan. Välttämättä himmailu ei maksa muita pisteitä kuin ne, jotka aggressiivisella riskinotolla olisivat olleet otettavissa, ja jotka viime vuoden säännöillä olisi kannattanut ottaa.

Kuljettajan mestaruuden pr-arvo on tallin, kuljettaja ja sponsorien kannalta paljon suurempi, kuin muiden sijojen keräilyn arvo. Taktiikka tullaan varmasti laatimaan asianmukaisesti niissä talleissa, jotka mestaruudesta taistelevat. Kukaan ei uhraa kuljettajien mestaruutta metsästämällä yhtä tai kahta ylimääräistä pistettä. Kukaan tuskin uhraa myöskään mahdollisuutta nousta mukaan mestaruustaisteluun myöhemmin metsästämällä muutamaa ylimääräistä pistettä ja käyttämällä näin moottorit loppuun ennen aikaisesti. Mestaruustaistelussa mukana oleminen kiinnostaa sponsoreita varmasti enemmän kuin kuljettajan keräämät pisteet (ja mukana olo osoitetaan nappaamalla edes yksi voitto eikä keräämällä pisteitä).

Se, että muilla sijoilla on aiempina kausina ollut huomattavaakin merkitystä, ei kerro paljonkaan tämän kauden asetelmista. Tilanne on olennaisesti erilainen nyt kun vain voitot ratkaisevat mestaruuden.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Erittäin hyvin sanottu siellä takana, niinkun eräässä viihdeohjelmassa aikoinaan todettiin.
Näinhän se on tähänkin asti ollut, eli mestaria yhden vähemmällä voitolla voi olla vaikka kuudes. Tämähän ei muutu tässä millään tavalla.

Käytännössä mestarikaan ei muutu.

Tajutkaa hei, että ei tässä haeta uutta järjestystä mestaruuslistaan, vaan kisan kulkuun ja jännitykseen kisan loppuun saakka.

Kuten tiedetään aiemmista kausista (jos niitä voi verrata), että ei tämä uusi systeemi muuta mestarin nimeä sen enempää kuin 12-9-7 jne. pistesysteemi. Tämä vain lisää riskejä kärkikuljettajien osalta yksittäisissä kisoissa.

Ja edelleenkin, talli mesatruus voi olla BMW:lle tosi tärkeää, samalla kun Mclaren ja Ferrari kuskit ajelee kisan kärjessä toisen aina keskeytettyä pihalle ajoon.. Eli tässä voi panostaa henk koht mestaruuteen tai talli mestaruuteen tai molempiin niin, ettei käytännössä mikään muutu aiempiin kausiin kilpailujen osalta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keskeytyksiä moottorin säästön nimissä ei välttämättä tarvita. Moottoria voidaan säästää myös laskemalla tehoja, eikä se ole yhtään vähemmän tuhoisaa kilpailun jännityksen kannalta.
Kuten on tehty tähänkin asti, jos mahdollisuuksia nousta ylemmäs ei ole. Asemien vakiinnuttua se oma sija otetaan minimipuristuksella.
Ts. kukaan tuskin lähtee rasittamaan konetta (ajamalla normaalitehoilla) ja tuhoamaan seuraavan kilpailun voittomahdollisuutta taistelemalla kakkos tai kolmostilasta - himmeämmistä sijoituksista puhumattakaan.
Kukaan niistä, jotka taistelevat vakavissaan mestaruudesta. Koittakaa nyt muistaa, että enemmistö kuskeista/talleista ei kuulu tähän porukkaan.
Kukaan ei uhraa kuljettajien mestaruutta metsästämällä yhtä tai kahta ylimääräistä pistettä. Kukaan tuskin uhraa myöskään mahdollisuutta nousta mukaan mestaruustaisteluun myöhemmin metsästämällä muutamaa ylimääräistä pistettä ja käyttämällä näin moottorit loppuun ennen aikaisesti.
Valtaosa "uhraa", koska tietävät, etteivät ole mestaruustaistelussa kuitenkaan. Ja kauden loppua kohden entistä useampi, koska osa ei ole mestaruustaistelussa mukana enää.
 
Ylös