edelleenkän hyvin suurella todennäköisyydellä EI ole tulossa mitään pistemenetyksiä vaikka olisvat kuinka laittomat :tongue:Toivottavasti tekevät päätöksen laillisuudesta ennen Australian kisaa. En halua mitään pistamuutoksia jälkeenpäin, eikä varmaan moni muukaan.
En tiiä oonko ittekään hiffannu tota, mutta mun mielestä se menee näin:Piirtäkääs nyt viksummat tosta duffusÖÖristä johki kuvaan jotain merkkejä että mikä siinä on harmaalla aluella ja jokin pieni sepustus.
ps. toi Brawnin perä on hemmetin makee :thumbup:
Aivan.Jos nuo todetaan laittomiksi,niin sitten ne ovat laittomia.Jos ei,niin ei.That`s it.Pannaan tämä nyt tännekin...
Sääntöjä ja niiden tulkintoja on ennenkin muutettu kesken keuden. Viimeksi viime kaudella Ferrarin pohjalevyratkaisun osalla. Tämä on täysin vastaava tapaus ja lopputulos tullee olemaan se, että sääntöjä tarkennetaan enemmistön mielipidettä vastaavaksi. Sääntöä on kuitenkin tässä kierretty, sen tarkoitus ei ole ollut tuo. Sääntöjä ei siis muuteta, tulkintaa "tarkennetaan" vaan. Oikeusmurha vai ei? FIA:n normaali käytäntö, kuten pohjalevyn mittaustavan muutos.
veikkaan että tossa kuvassa ei näkyny ihan koko totuutta.. tuskinpa noin pienestä olisi kiinni...Miten noin pieni juttu vaikuttaa ajallisesti niin hirmuisesti? Siis sentti sinne, sentti tänne.
Kommentoin tästä taanoin brawn ketjuun, että säännön virhe on että siinä puhutaan että mikään kohta altapäin nähtynä ei saa ylittää sitä 175mm sääntöä. Luultavasti näiden kolmen tallin extra/lisä difussori ei ei ole nähtävissä altapäinKättä voidaan vääntää monestakin kohdasta. Kuten esimerkiksi:
Any intersection of the surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is visible from beneath the car.
Kimifanien mielestä rakkine on laiton, moni muu saattaa miettiä, että hienosti innovoitu, kuten formuloissa pitääkin.
Kauneus on tässä katsojan silmissä
Tästä syystä uskonkin, että FIA tarkentaa sääntöään, koska on ilmiselvää, mitä säännöllä tarkoitetaan. Kolme tallia ovat päättäneet näsäviisastella ja käyttäneet porsaanreiän hyväkseen. Oikein vai väärin, jokainen päättäköön itse.Kommentoin tästä taanoin brawn ketjuun, että säännön virhe on että siinä puhutaan että mikään kohta altapäin nähtynä ei saa ylittää sitä 175mm sääntöä. Luultavasti näiden kolmen tallin extra/lisä difussori ei ei ole nähtävissä altapäin
Tuo "nähtävissä alta päin" on kohta joka vesittää koko säännön. Mitenköhän monta erilaista mielikuvaa forumisteilla on siitä, mistä kohtaa katsottuna osan täytyy olla näkyvissä jotta se on näkyvissä "alta päin"?Kommentoin tästä taanoin brawn ketjuun, että säännön virhe on että siinä puhutaan että mikään kohta altapäin nähtynä ei saa ylittää sitä 175mm sääntöä. Luultavasti näiden kolmen tallin extra/lisä difussori ei ei ole nähtävissä altapäin
Näin juuri. Jos "alta päin" on yhtä kuin "kohtisuoraan alta", niin porsaanreikä on siltä osin pitävä. "Beneath" voidaan suomentaa "alapuolelta" ja jos sanojen merkitysten kanssa ruvetaan viisastelemaan, niin alapuolelta voi olla vaikkapa yhden asteen verran pohjan alapuolelta, ei välttämättä kohtisuoraan pohjan alta. Mielestäni FIA pystyy halutessaan kieltämään nuo kolme diffuratkaisua.Tuo "nähtävissä alta päin" on kohta joka vesittää koko säännön. Mitenköhän monta erilaista mielikuvaa forumisteilla on siitä, mistä kohtaa katsottuna osan täytyy olla näkyvissä jotta se on näkyvissä "alta päin"?
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen katsoa takapyörän etupuolelta taaksepäin "pohjaa pitkin" jolloin diffuusorin pitäisi olla näkyvissä ainakin osittain, mutta eihän se voi olla validi testausmetodi. Toinen voisi olla nostaa auto vaikka 3 metrin korkeuteen, mennä sen alle ja katsoa pohjaa suoraan auton keskilinjan (sekä pituus- että leveysakselin suhteen) alta. Mutta onko sekään loppupeleissä sen järkevämpi?
Niinkun Dieselman tossa ylempänä mainitsee, FIA kielsi Renaultin vastaavan diffuusorivirityksen. Eihän sitä voi kieltää niin, että osa saa tehdä ja osa ei.Eihän koko jupakassa ole mitään uutta. Ensin luodaan säännöt ja sen jälkeen insinöörit alkavat etsiä ratkaisuja/porsaanreikiä miten kiertää niitä. Sitten ne todennäköisesti kielletään ja jos ei niin muut kopioivat ne nopeasti. Näinhän tämä on mennyt jo vuosikymmeniä.