Näinhän se menee. Kyllä ne varmasti sinne tulevat kaikille. Jotenkin vaan ei mene mun jakeluun että FIA koko ajan toitottaa kustannussäästöistä ja tämä on oikea irvikuva siitä mihin esim. sääntöjen kanssa pelleily tai tulkinnanvaraisten sääntöjen ja epäyhdenmukaisten lausuntojen antaminen johtaa. Kaikkien tallien on otettava nyt huomioon kaksi mahdollista skenaariota, jotta ei pudota kärkikamppailuista pois.Veikkaan että jos diffut sallitaan, ne alta kuukaudessa isojen poikien autojen perseessä. Ei kait siinä muuta. Aina koira älähtää mihin kalikka kalahtaa... sitten aletaan nuoleen haavoi ja tullaan takasin.
On.
ovatko nuuo merkitsemäni hommat vielä diffuusoria?
Noin minäkin sen olen ymmärtänyt. Sekin pitää tosin ottaa huomioon, että takasiipi toimii yhdessä diffuusorin kanssa ja niiden yhteistoiminta vaikuttaa pyörteisiin - diffuusori nimenomaan tuo "korvaavan" ilman takasiiven muodostamaan pyörteeseen, takasiipi ikään kuin laittaa diffuusorin toimimaan. Se, että diffuusori ei ole alkuperäisen suunnitelman mukainen voi tätä kautta vaikuttaa pyörteilyyn, muttei se nyt noin dramaattinen juttu ole kuin jotkut tahtovat esittää. Takasiiven ja lisäsiipien merkitys oli huomattavasti suurempi vanhoilla säännöillä syntyneissä pyörteissä.eikös diffu juurikin poista noita pyörteitä? diffun tarkotushan olisi muodostaa auton perään virtaus joka olisi mahdollisimman lähellä sellaista tilannetta jossa autoa ei edes olisi ollut.. eli ilma poistuu auton alta luonnollisesti ja tasoittuu ympäröivään ilmaan, eli alta tuleva nopeampi virtaus tasoitetaan hitaammaksi diffuusorin avulla? :doubtful:
kertokaa jos olen väärässä mutta näin olen asian ymmärtänyt
eli minun mielestä hyvän diffuusorin pitäisi vähentää pyörteilyä seuraavaan autoon ja pikemminkin helpottaa takanaolijan ajamista
Probleema varmaan siinä että jotkut saa olla kekseliätä ja jotkut ei (Renault).En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
Tuo seikka nyt tuskin kiinnostaa muita kuin Renaultia itseään.Probleema varmaan siinä että jotkut saa olla kekseliätä ja jotkut ei (Renault).
en edelleenkään usko että FIA voisi estää jotain tallia kopioimasta toisten ratkaisuja, nyt vaan on varmaan käynyt niin että briatore on hiiltynyt ja kysynyt suoraan jotain ratkaisua FIA:n miehiltä ja se onkin eronnut noiden kolmen tallin diffuusoreista ja ei ollutkaan samanlainen.Probleema varmaan siinä että jotkut saa olla kekseliätä ja jotkut ei (Renault).
No-juu, mutta ei se ihan noinkaan ole. Muut tallit ovat voineet lähteä siitä liikenteeseen, että kyseiset viritelmät menee harmaalle alueelle ja ne saatetaan kieltää joten siihen ei olla lähdetty.En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
Jossain oli väite että Brawn oli jonkinlaisena pomona ryhmälle ainakin alkuun?Mistähän on tämäkin tarina lähtenyt... Brawn ei kuulunut sääntöjä laatineeseen ryhmään. Mukana olivat Paddy Lowe (McLaren), Pat Symonds (Renault), Rory Byrne (Ferrari) ja Jean-Claude Migeot.
Mutta sun sääntötajuihis kyllä istuu esim. Ferrarin peili-ilmanohjain yksiköt? Ihan samalla tavallahan siinä ollaan harmaalla alueella. Taitaa kyseessä nyt kuitenkin olla se, että väärä talli tekee säännöistä omia tulkintoja. Kukaan ei ole hirveesti hillunut noista peileistä, vaikka ihan samaa sääntöjen taivuttelua nekin on.No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.
(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)
Mutta minähän en asiaa päätä... Nautitaan yllätyksellisistä tuloksista niin kauan kuin voidaan.
Eikös se säännön henki ole yhdentekevää. Kirjainta luetaan ja luonnollisesti, kuin piru raamattua. Kyllähän sääntöjen laatijat tietää, ettei F1:ssä ketään kiinnosta sääntöjen hengen noudattaminen, jos sieltä harmaalta alueelta löytyy sadasosia. Olisi täysin epäloogista noudattaa säännön henkeä, jos etua on löydettävissä harmaalta alueelta.No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.
(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)
Mutta minähän en asiaa päätä... Nautitaan yllätyksellisistä tuloksista niin kauan kuin voidaan.
Samanlaisia ilmanohjaimia on melkein kaikilla, vaikkei ne muilla ole peilinjalkoina. Itse olisin kieltänyt moisetkin härpäkkeet, mutta jos ne kerran on sallittuja, niin on ne sallittuja Ferrarillekin. Olen tunnetusti antiferraristi, joten minunhan niitä olisi pitänyt olla ensimmäisenä huutamassa laittomiksi, mutta kun ne ei ole, niin ne ei ole.Mutta sun sääntötajuihis kyllä istuu esim. Ferrarin peili-ilmanohjain yksiköt? Ihan samalla tavallahan siinä ollaan harmaalla alueella. Taitaa kyseessä nyt kuitenkin olla se, että väärä talli tekee säännöistä omia tulkintoja. Kukaan ei ole hirveesti hillunut noista peileistä, vaikka ihan samaa sääntöjen taivuttelua nekin on.
Insinöörit lukevat kirjainta, niin pitääkin, mutta FIA:n tulee valvoa henkeä ja muuttaa kirjainta (tai tulkintaa) sen mukaiseksi, jos sääntöä selkeästi kierretään.Ground Effect sanoi:Eikös se säännön henki ole yhdentekvää. Kirjainta luetaan ja kuin piru raamattua. Kyllähän sääntöjen laatijat tietää, ettei F1:ssä ketään kiinnosta sääntöjen hengen noudattaminen, jos sieltä harmaanlta alueelta löytyy sadasosia.
Insinöörit lukevat kirjainta, niin pitääkin, mutta FIA:n tulee valvoa henkeä ja muuttaa kirjainta (tai tulkintaa) sen mukaiseksi, jos sääntöä selkeästi kierretään.
Niin? Hienosti ovat silti keksineet, vaikka ei mitään uutta ehkä olekkaan.On kaksi eri asiaa keksiä jotain uutta ja keksiä tapa kiertää sääntöä.
Tähän vois yksinkertaisesti ihmetellä, että miksi se sääntö on muotoiltu niin päin persettä? Jos olisivat vain laittaneet tuon ensimmäisessä kappaleessa mainitsemasi asian, niin mikäs siinä, mutta kyllä se Whiting halus jotain äksöniä ku meni tommosen "muotoilun" heittämään sekaan..No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.
(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)
Eiköhän ongelma ole siinä, ettei kaikkea vain tule ajatelleeksi. Helppohan se jälkiviisaana sanoa, että miksette nähneet tätä ennakolta. Seitsemän muuta tallia ei kuitenkaan moista porsaanreikää hyödyntänyt, eli ohi oli mennyt heiltäkin. Williamsin Sam Michael ihmettelee että miksei ne tehneet niin edes sen jälkeen kun heidän ja Toyotan ratkaisut oli tiedossa.Tähän vois yksinkertaisesti ihmetellä, että miksi se sääntö on muotoiltu niin päin persettä? Jos olisivat vain laittaneet tuon ensimmäisessä kappaleessa mainitsemasi asian, niin mikäs siinä, mutta kyllä se Whiting halus jotain äksöniä ku meni tommosen "muotoilun" heittämään sekaan.
Tosta on kyllä helppo olla samaa mieltä.Formula 1 on kyllä ehkä paskimmin johdettu urheilulaji ikinä.