Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196

ovatko nuuo merkitsemäni hommat vielä diffuusoria?
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Veikkaan että jos diffut sallitaan, ne alta kuukaudessa isojen poikien autojen perseessä. Ei kait siinä muuta. Aina koira älähtää mihin kalikka kalahtaa... sitten aletaan nuoleen haavoi ja tullaan takasin.
Näinhän se menee. Kyllä ne varmasti sinne tulevat kaikille. Jotenkin vaan ei mene mun jakeluun että FIA koko ajan toitottaa kustannussäästöistä ja tämä on oikea irvikuva siitä mihin esim. sääntöjen kanssa pelleily tai tulkinnanvaraisten sääntöjen ja epäyhdenmukaisten lausuntojen antaminen johtaa. Kaikkien tallien on otettava nyt huomioon kaksi mahdollista skenaariota, jotta ei pudota kärkikamppailuista pois.

Vaihtoehto a) Ylisuuret diffut kielletään. Muuta tallit jatkaa olemassa olevan kehittämistä ja diffutallit kehittelee jo varmasti nyt uutta vaihtoehtoa ilman kyseenalaista diffua. Sitä ei tupakkiaskin kanteen piirrellä yhdessä yössä.

Vaihtoehto b) Ylisuuret diffut sallitaan. Muut tallit on jo varmasti pyörittäneet pari kuukautta tuota suunnittelupöydällään, josko tuo vaikka sallittaisiin ja jos siitä saataisiin hyötyä omaan. Ja diffutallit jatkaa edelleen kehittämistä.

Kyseessä ei ole ihan mikään pikku juttu. Tarkoittaa lähes koko auton aerodynamiikan uudelleen suunnittelua. Tämä se vasta halpaa on. Noh, pääasia että sirkus pyörii, saadaan palstatilaa ja kaikilla on hauskaa :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
eikös diffu juurikin poista noita pyörteitä? diffun tarkotushan olisi muodostaa auton perään virtaus joka olisi mahdollisimman lähellä sellaista tilannetta jossa autoa ei edes olisi ollut.. eli ilma poistuu auton alta luonnollisesti ja tasoittuu ympäröivään ilmaan, eli alta tuleva nopeampi virtaus tasoitetaan hitaammaksi diffuusorin avulla? :doubtful:

kertokaa jos olen väärässä mutta näin olen asian ymmärtänyt :rolleyes:

eli minun mielestä hyvän diffuusorin pitäisi vähentää pyörteilyä seuraavaan autoon ja pikemminkin helpottaa takanaolijan ajamista
Noin minäkin sen olen ymmärtänyt. Sekin pitää tosin ottaa huomioon, että takasiipi toimii yhdessä diffuusorin kanssa ja niiden yhteistoiminta vaikuttaa pyörteisiin - diffuusori nimenomaan tuo "korvaavan" ilman takasiiven muodostamaan pyörteeseen, takasiipi ikään kuin laittaa diffuusorin toimimaan. Se, että diffuusori ei ole alkuperäisen suunnitelman mukainen voi tätä kautta vaikuttaa pyörteilyyn, muttei se nyt noin dramaattinen juttu ole kuin jotkut tahtovat esittää. Takasiiven ja lisäsiipien merkitys oli huomattavasti suurempi vanhoilla säännöillä syntyneissä pyörteissä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Takasiipi taitaa olla tällä hetkellä paras paikka sponsoreille. Ainakin näkyy paljon kuvaa takaapäin eri medioissa. Williamssin AirAsia.com:kin on tullut aika monta kertaa nähtyä tänä viikonloppuna :)
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Probleema varmaan siinä että jotkut saa olla kekseliätä ja jotkut ei (Renault). :rolleyes:
en edelleenkään usko että FIA voisi estää jotain tallia kopioimasta toisten ratkaisuja, nyt vaan on varmaan käynyt niin että briatore on hiiltynyt ja kysynyt suoraan jotain ratkaisua FIA:n miehiltä ja se onkin eronnut noiden kolmen tallin diffuusoreista ja ei ollutkaan samanlainen.

tuskin renaulttikaan on päässyt vakoilemaan muita kuin ulospäin näkyviä osia noista kolmen tallin autoista..

eli kyllä muut tallit voi ottaa käyttöön vaikka heti samanlaisen ratkaisun mutta mistä ne tietävät onko se samanlainen? ei FIA niille sitä kerro, sehän olisi vakoilua.. FIA voi vain sanoa onko laillinen vai laiton.. pitää siis kysyä tarkasti :p
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
No-juu, mutta ei se ihan noinkaan ole. Muut tallit ovat voineet lähteä siitä liikenteeseen, että kyseiset viritelmät menee harmaalle alueelle ja ne saatetaan kieltää joten siihen ei olla lähdetty.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.

(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)

Mutta minähän en asiaa päätä... Nautitaan yllätyksellisistä tuloksista niin kauan kuin voidaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mistähän on tämäkin tarina lähtenyt... Brawn ei kuulunut sääntöjä laatineeseen ryhmään. Mukana olivat Paddy Lowe (McLaren), Pat Symonds (Renault), Rory Byrne (Ferrari) ja Jean-Claude Migeot.
Jossain oli väite että Brawn oli jonkinlaisena pomona ryhmälle ainakin alkuun?

Näin muistelisin mutta tutkin jos löytyy asiasta kättäpidempää....

Edit...
Tämän mukaan Rory Byrne johti OWG:tä...

http://bbs.hoopchina.com/simple/504709.html
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.

(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)

Mutta minähän en asiaa päätä... Nautitaan yllätyksellisistä tuloksista niin kauan kuin voidaan.
Mutta sun sääntötajuihis kyllä istuu esim. Ferrarin peili-ilmanohjain yksiköt? Ihan samalla tavallahan siinä ollaan harmaalla alueella. Taitaa kyseessä nyt kuitenkin olla se, että väärä talli tekee säännöistä omia tulkintoja. Kukaan ei ole hirveesti hillunut noista peileistä, vaikka ihan samaa sääntöjen taivuttelua nekin on.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.

(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)

Mutta minähän en asiaa päätä... Nautitaan yllätyksellisistä tuloksista niin kauan kuin voidaan.
Eikös se säännön henki ole yhdentekevää. Kirjainta luetaan ja luonnollisesti, kuin piru raamattua. Kyllähän sääntöjen laatijat tietää, ettei F1:ssä ketään kiinnosta sääntöjen hengen noudattaminen, jos sieltä harmaalta alueelta löytyy sadasosia. Olisi täysin epäloogista noudattaa säännön henkeä, jos etua on löydettävissä harmaalta alueelta.

Eli tiivistettynä, en ymmärrä mikä sua tossa häiritsee.

Mun mielestä on hienoa, että ovat keksineet tehdä tuollaisen diffuusorin ja että saavat sitä käyttää. Toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta sun sääntötajuihis kyllä istuu esim. Ferrarin peili-ilmanohjain yksiköt? Ihan samalla tavallahan siinä ollaan harmaalla alueella. Taitaa kyseessä nyt kuitenkin olla se, että väärä talli tekee säännöistä omia tulkintoja. Kukaan ei ole hirveesti hillunut noista peileistä, vaikka ihan samaa sääntöjen taivuttelua nekin on.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Samanlaisia ilmanohjaimia on melkein kaikilla, vaikkei ne muilla ole peilinjalkoina. Itse olisin kieltänyt moisetkin härpäkkeet, mutta jos ne kerran on sallittuja, niin on ne sallittuja Ferrarillekin. Olen tunnetusti antiferraristi, joten minunhan niitä olisi pitänyt olla ensimmäisenä huutamassa laittomiksi, mutta kun ne ei ole, niin ne ei ole.
Ground Effect sanoi:
Eikös se säännön henki ole yhdentekvää. Kirjainta luetaan ja kuin piru raamattua. Kyllähän sääntöjen laatijat tietää, ettei F1:ssä ketään kiinnosta sääntöjen hengen noudattaminen, jos sieltä harmaanlta alueelta löytyy sadasosia.
Insinöörit lukevat kirjainta, niin pitääkin, mutta FIA:n tulee valvoa henkeä ja muuttaa kirjainta (tai tulkintaa) sen mukaiseksi, jos sääntöä selkeästi kierretään.

On kaksi eri asiaa keksiä jotain uutta ja keksiä tapa kiertää sääntöä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Insinöörit lukevat kirjainta, niin pitääkin, mutta FIA:n tulee valvoa henkeä ja muuttaa kirjainta (tai tulkintaa) sen mukaiseksi, jos sääntöä selkeästi kierretään.

Mun mielestä sääntöjä ei saa muuttaa kauden alkaessa / kuluessa, jos kirjainta on noudatettu, eikä mistään vaaraa aiheuttavasta ole kyse.

Sehän on väärin tallia kohtaan, joka on noudattanut sääntöjä ja joutuu kuitenkin kärsimään, kun sääntäjä muutetaan ja joutuvat suunnittelemaan autoaan uudelleen. Tämänhän olen jo pari kertaa kirjoittanutkin, mutta mun mielestä jos säännöt "vuotaa", niin siitä hyötyneitä talleja ei saa rankaista, koska se ei ole millään muotoa heidän syytään. Ei missään laijissa ole oikein muuttaa sääntöjä viime hetkellä / kilpailun jo alettua. Nillää mennään, minkä mukaan ollaan kauteen valmistauduttu.

On kaksi eri asiaa keksiä jotain uutta ja keksiä tapa kiertää sääntöä.
Niin? Hienosti ovat silti keksineet, vaikka ei mitään uutta ehkä olekkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Koko jupakkahan on FIA:n syytä, tosin he varmaan halusivatkin tätä. Mikähän vammanen on noita sääntöjä laatinut kun joku osa mitataan sen mukaan miltä se alhaalta päin katsoen näyttää.. Formula 1 on kyllä ehkä paskimmin johdettu urheilulaji ikinä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No ei minun sääntötajuuni kyllä istu, että jollain välipohjalla saa kiertää selkeää korkeussääntöä. Jos diffuusori saa olla sen 17,5 cm, niin välipohjallinen 22 cm:n diffuusori silloin ole säännönmukainen.

(-Edit- Tämä on siis säännön henki. Kirjain on kuitenkin muotoiltu siten, että välipohja ei kirjaimellisesti ottaen ole laiton. Whiting tuskin tätä ihan tarkoitti muotoillessaan tuon sääntökohdan.)
Tähän vois yksinkertaisesti ihmetellä, että miksi se sääntö on muotoiltu niin päin persettä? Jos olisivat vain laittaneet tuon ensimmäisessä kappaleessa mainitsemasi asian, niin mikäs siinä, mutta kyllä se Whiting halus jotain äksöniä ku meni tommosen "muotoilun" heittämään sekaan..

Itse ajattelen: Laillinen diffuusori.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tähän vois yksinkertaisesti ihmetellä, että miksi se sääntö on muotoiltu niin päin persettä? Jos olisivat vain laittaneet tuon ensimmäisessä kappaleessa mainitsemasi asian, niin mikäs siinä, mutta kyllä se Whiting halus jotain äksöniä ku meni tommosen "muotoilun" heittämään sekaan.
Eiköhän ongelma ole siinä, ettei kaikkea vain tule ajatelleeksi. Helppohan se jälkiviisaana sanoa, että miksette nähneet tätä ennakolta. Seitsemän muuta tallia ei kuitenkaan moista porsaanreikää hyödyntänyt, eli ohi oli mennyt heiltäkin. Williamsin Sam Michael ihmettelee että miksei ne tehneet niin edes sen jälkeen kun heidän ja Toyotan ratkaisut oli tiedossa.

Whiting totesi, että se porsaanreikä on ollut siellä "aina", eli ilmeisesti kyseistä muotoilua ei ole muutettu, vaikka mittoja muutettinkin tälle kaudelle.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Voihan se olla, että jos tuo porsaanreikä on aina ollut, niin sen hyödyntäminen on kuitenkin tullut kunnolla ajankohtaiseksi vasta nyt, uusilla säännöillä. Voi hyvin olla, ettei sitä olla tultu ajatelleeksi, kun tosiaan eivät kaikki tallitkaan sitä keksiny hyödyntää. Eli samoilla linjoilla WebSlaven kanssa. Tuskin sitä porsaanreikää sinne on kiusallaan jätetty.

Formula 1 on kyllä ehkä paskimmin johdettu urheilulaji ikinä.
Tosta on kyllä helppo olla samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös