Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Jotenkin edellisten valossa Brawnin kommentti siitä, että he pelkäsivät vaihdelaatikon hajoamista ei kuulosta lainkaan kummalliselta. Yleensä tallit tuppaavat buustaamaan omaa suorituskykyään julkisissa kommenteissa mutta nyt jutut on käännetty päälaelleen ja ruikutetaan.

Kierrosaikoja saisi ehkä pidettyä vähän kurissa jos rengastoimittaja määräisi loppuihin kisoihin vain kaksi kovinta seosta.

Tuo päätöshän vetää koko kauden joka tapauksessa ihan reisille kun jonkun sitä aerodynamiikkaa on joka tapauksessa muutettava, joko kuuden tai sitten 14 auton. Onkohan Brawnin talousvaikeudetkin tuotu esiin vain ilmoittamaan rivien välistä, että jos sääntöjä muutetaan niin me ollaan konkassa.

Brawn ajelee muuten sitten Malesiassa maltillisesti voittaen vain viidellä sekunnilla jotta ylivoima ei tule esille. Jos tupladiffuusori hyväksytään, niin sitten ne ohittaa seuraavassa kisassa yhden diffuusorin kuskit kierroksella.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tuo päätöshän vetää koko kauden joka tapauksessa ihan reisille kun jonkun sitä aerodynamiikkaa on joka tapauksessa muutettava, joko kuuden tai sitten 14 auton. Onkohan Brawnin talousvaikeudetkin tuotu esiin vain ilmoittamaan rivien välistä, että jos sääntöjä muutetaan niin me ollaan konkassa.

Brawn ajelee muuten sitten Malesiassa maltillisesti voittaen vain viidellä sekunnilla jotta ylivoima ei tule esille. Jos tupladiffuusori hyväksytään, niin sitten ne ohittaa seuraavassa kisassa yhden diffuusorin kuskit kierroksella.
Ei yhtään kaukaa haettu skenaario. Brawn varmasti piilotteli vauhtiaan tai ei antanut kaikkeaan, kun siihen ei ollut tarvetta. Australiassa oikeaa vauhtia ei vielä nähty, paitsi ehkä aika-ajoissa. Nyt pelataan peliä ja katotaan kuka voittaa. "Meneekö 3 tallia nurin vai onko niitä 7?" No ehkä ei ole noin synkkä, mutta kausi on joka tapauksessa reisillä osalta talleja - ei ole rahaa ja resursseja tehdä uutta autoa hetkessä, saati ollenkaan.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ei yhtään kaukaa haettu skenaario. Brawn varmasti piilotteli vauhtiaan tai ei antanut kaikkeaan, kun siihen ei ollut tarvetta. Australiassa oikeaa vauhtia ei vielä nähty, paitsi ehkä aika-ajoissa. Nyt pelataan peliä ja katotaan kuka voittaa. "Meneekö 3 tallia nurin vai onko niitä 7?" No ehkä ei ole noin synkkä, mutta kausi on joka tapauksessa reisillä osalta talleja - ei ole rahaa ja resursseja tehdä uutta autoa hetkessä, saati ollenkaan.
Vettel sanoi, jossain haastattelussa, että Brawn leikitteli muiden kanssa. Siltä se vähän kyllä näytti Button veti sen 4-5s eron, mutta ei sitä ajanut yhtään isommaksi, vaikka olis varmaan ollu potentiaalia.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Noi diffuusorit joissa on 2 tasoa pitäisi kieltää. Kun tallit alkavat kehittämään niitä niin downforce kasvaa ja kasvaa ja pian ollaan siinä missä oltiin viime kaudella eli ei mitään mielenkiintoista.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Noi diffuusorit joissa on 2 tasoa pitäisi kieltää. Kun tallit alkavat kehittämään niitä niin downforce kasvaa ja kasvaa ja pian ollaan siinä missä oltiin viime kaudella eli ei mitään mielenkiintoista.
Ota huomioon että on aivan eria asia tuottaa se downforce auton yläpuolella kuin alapuolella. Eli ei välttämättä vaikuta ohitettavuuteen mitenkään
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Nopeastipa aikoo Ferrari saada uuden auton kisoihin jos jo Espanjassa pitäis sillä kilpailla.Toisaalta MM:n kannalta voi olla sekin liian myöhäistä,jos Brawnit on yhtä nopeita jatkossakin.
Juu en kanssa usko että uutta autoa ihan noin nopeasti saadaan tehtyä. Jos prosessi normaalisti kestää yli puoli vuotta niin miten ihmeessä se nyt saadaan tehtyä tuossa ajassa (jos nyt tosiaan puhutaan kokonaan uudesta autosta). Noh saapa nähdä...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Juu en kanssa usko että uutta autoa ihan noin nopeasti saadaan tehtyä. Jos prosessi normaalisti kestää yli puoli vuotta niin miten ihmeessä se nyt saadaan tehtyä tuossa ajassa (jos nyt tosiaan puhutaan kokonaan uudesta autosta). Noh saapa nähdä...
Alonso jutteli McLarenin resursseista siihen malliin, että ne rakentaa tarvittaessa uuden auton kuukaudessa, joten miksei Ferrarikin. Ja Ferrarilla on helpompi lähtökohta, kun hyvästä tehdään parempi. Vaikeampi se on uusi rakentaa, koska vanha on hidas.

Brawn tiesi, mistä puhui sanoessaan, että muilla kestää pitkään kopioida heidän ratkaisunsa. MM-sarja voi olla ruman näköinen siinä vaiheessa, kun muut saavat eron kiinni.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Kyllä on paskamainen tilanne aiheutunut yhdestä epäselvästä sääntötulkinnasta. Mahtavasti onnistuttu rahan säästämisen suhteen, kun tässä vaiheessa väistämättä osa talleista joutuu suunnittelemaan auton uusiksi, tehdään protestin suhteen mikä päätös tahansa.

Mikäli tuplapohja todetaan laittomaksi, niin mitä mahiksia Williamssilla ja Brawnilla on sen jälkeen. Eikä testatakaan saa. Muutenkin hyvä että rahat riittää edes täysimittaisen kauden ajamiseen.

Melkonen sekametelisoppa tämä kausi. Ainut positiivinen puoli on se, että tuplapohja ns. on köyhillä talleilla (lukuunottamatta Toijota), jolloin kilpa voi olla ihan tasastakin. Jää nähtäväksi.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ottaen huomioon Red Bullin Vettelin Australiassa vauhdin voisin veikata, että Ferrarilla olisi joka tapauksessa edessä "uuden auton rakentaminen". Jos Ferrarin tasoinen talli on radalla vasta toiseksi paras talli, auto tehdään uusiksi, jos vain siihen mahdollisuus on. Viime vuonna uudistukset vain menivät huonoon suuntaan ainakin Räikkösen kannalta.
 

antsuli2

Member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
5
MM-tilanne, mikäli diffuusori-tallit hylätään:

1. Fernando Alonso Renault 10
2. Sebastien Buemi Toro Rosso 8
3. Sebastien Bourdais Toro Rosso 6
4. Adrian Sutil Force India 5
5. Nick Heidfeld BMW 4
6. Giancarlo Fisichella Force India 3
7. Mark Webber Red Bull 2
8. Sebastian Vettel Red Bull 1
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
... ja tuohon Red Bull -autoille rangaistus rikkonaisen auton ajattamisesta radalla ja voilà: Räikkönen nousee pisteille! :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Todennäköisempää on se, ettei diffuusoritallien pisteitä ja sijoituksia hylätä vaikka kyseinen diffu kiellettäis.

Tilanne on vähän sama ku 2007 Ferrarin jousipohja, joka läpäisi kisatuomariston katsastuksen mutta FIA sit päätti kisan jälkeen toisin.

Samaa veikkaisin, että tässäkin tapauksessa käy. Kielletään tai ei, niin mm-tilanne säilyy ennallaan.

Lisäks arvelen, ettei kyseistä diffua kielletä. Siks kun kyseessä on kaksi yksityistallia, eräällälailla todella tärkeitä molemmat ja rahattomia molemmat. Isoilla on varaa kehitellä kärrystä uusi versio pienillä ei. Jollakin sivustolla oli Ferrarin työntekijän kerrottu sanoneen, että Ferrarille uuden diffun takia tulee extra 20 milj. kuluerä jos sitä ei kielletä. Tämä siksi, että auto täytyy rakentaa lähes kokonaan uusiks.

Ferrarilla ja McLarenilla tuohon on varaa mut ei BGP tai Williamsilla. Toyotalla toki olis varaa tehdä kummin päin vaan.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Lisäks arvelen, ettei kyseistä diffua kielletä. Siks kun kyseessä on kaksi yksityistallia, eräällälailla todella tärkeitä molemmat ja rahattomia molemmat. Isoilla on varaa kehitellä kärrystä uusi versio pienillä ei. Jollakin sivustolla oli Ferrarin työntekijän kerrottu sanoneen, että Ferrarille uuden diffun takia tulee extra 20 milj. kuluerä jos sitä ei kielletä. Tämä siksi, että auto täytyy rakentaa lähes kokonaan uusiks.

Ferrarilla ja McLarenilla tuohon on varaa mut ei BGP tai Williamsilla. Toyotalla toki olis varaa tehdä kummin päin vaan.
kyseinen saduista tuttu heikkoa puolustava sääntötulkinta ei varmaan olisikaan mahdollinen missään muualla kuin fian formulaykkösissä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ei yhtään kaukaa haettu skenaario. Brawn varmasti piilotteli vauhtiaan tai ei antanut kaikkeaan, kun siihen ei ollut tarvetta. Australiassa oikeaa vauhtia ei vielä nähty, paitsi ehkä aika-ajoissa.
Eikös Brawn myöntänyt, etteivät uskalla ajaa tuon lujempaa vähäisen testauksen vuoksi. Eli ero on se viisi sekuntia kisapituudessa, eikä yhtään enempää. Ei mikään mahdoton ero. Aika-ajot voi kuitata hyvällä Kers-lähdöllä aika nopeastikin, jos löytyy vapaa reitti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikös Brawn myöntänyt, etteivät uskalla ajaa tuon lujempaa vähäisen testauksen vuoksi. Eli ero on se viisi sekuntia kisapituudessa, eikä yhtään enempää. Ei mikään mahdoton ero. Aika-ajot voi kuitata hyvällä Kers-lähdöllä aika nopeastikin, jos löytyy vapaa reitti.
Kyllä ne kuskit ajaa minkä autolla pääsee, jos tarve on mikäli autosta resursseja löytyy.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Juu kyllähän kuskit yleensä sen ajaa mitä autolla pääsee, mutta sitä auton maksimia on helppo tallin tiputtaa.. Esim. jos Brawnilla on ollu varaa selkeästi tiputtaa moottorin maksimikierroksia niin eiköhän se ole tehty. Kuitenkin erittäin järkevää kun 8 mottia vaan käytössä kaudella niin kokoajan niillä on paremmin pullat uunissa jos koneet kuluu vähemmin.

Ross on kyllä semmonen pelimies että se tietää nää kikat eikä jätä käyttämättä jos tilaisuus tulee eteen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ainahan sitä voi kierroksia hieman rajoittaa ja ajattaa vähän laihemmalla seoksella. Kuski kyllä vetää varmasti alusta lähtien täysillä.

Eikös sitä ole muutenkin aina vähän rajoitettu kierroksia ku on ajettu toinen kisa samalla koneella. Jatkossa varmaan säästellään vielä enemmän.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ainahan sitä voi kierroksia hieman rajoittaa ja ajattaa vähän laihemmalla seoksella. Kuski kyllä vetää varmasti alusta lähtien täysillä.

Eikös sitä ole muutenkin aina vähän rajoitettu kierroksia ku on ajettu toinen kisa samalla koneella. Jatkossa varmaan säästellään vielä enemmän.
Laihemmalla seoksella? Että väkisin pitäis yrittää sulattaa se kattila?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tallit, jotka nauttivat diffuusori-edusta

-Brawn, joka pelasti kahden auton paikan lähtöruudukossa.

-Williams, joka elää toistaiseksi Ecclestonen rahoilla päivästä toiseen.

-Toyota, joka totesi ennen kauden alkua vetäytyvänsä ykkösistä, jos parempaa tulosta ei synny kuluvan vuoden aikana.

Tuskinpa katson enää F1:siä, urheilusta kun ei enää ole kysymys.
 
Ylös