Ei toimi markkinatalous Suomessa bussiliikenteessäkään. Monopoliyhtiöille on annettu yksinoikeus keskustojen väliseen liikenteeseen. Oikein lain voimalla on säädetty, ettei niille saa aiheuttaa vakavaa ja jatkuvaa haittaa kilpailulla:
Tästä päästäänkin sujuvasti lempiaiheeseeni joka on se, että koko Suomi on mahdotonta pitää samanlaisten palveluiden piirissä. Siihen ei ole yksinkertaisesti varaa. Ei ole ollut pitkään aikaan, ei ole nyt ja vielä vähemmän tulee jatkossa olemaan.
Tuo viittaamasi monopoliyhtiöille lain voimalla anettu yksinoikeus harjoittaa toimintaa ilman vakavaa ja jatkuvaa haittaa kumpuaa palvelussopimusasetuksesta.
Kyse on lyhyesti seuraavasta:
Jos ei ole kannattavaa järjestää joukkoliikenettä paikkakunnan A ja B välille, niin tämä mainittu palvelusopimusasetus pelastaa. Liikennöitsijää, joka sitten yhteydet järjestää, tuetaan tietenkin tarvittaessa verorahoilla.
Tuo on vielä ymmärrettävää, vaikka en sitä hyväksy, mutta se mikä ei ole ymmärrettävää on se, että asetuksessa todetaan seuraavaa:
Joukkoliikennettä järjestettäessä ensimmäiseksi on tehtävä valinta sen suhteen, onko perusteltua soveltaa palvelusopimusasetusta vai onko markkinoiden ehdoilla syntyvä tarjonta määrältään, laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan riittävä. Palvelusopimusasetuksen soveltaminen voi olla perusteltua myös sen vuoksi, että markkinaehtoisesti tarjottavat palvelut eivät olisi riittävän vakaita ja kattavia.
Siis miksi ihmeessä jollain Turku - Tampere - Pori välillä sitten sovelletaan palvelusopimusasetusta?
Tietenkin sen vuoksi, että tuossa on tuo porsaanreikä määrästä, laadusta ja muista ominaisuuksista.
Kaikki tällainen toiminta tulisi lopettaa välittömästi. Mikäli liikenne joidenkin paikkakuntien välillä ei ole kannattavaa niin ei sitä pidä verovaroin tukea. Se on yksi suuri naula hyvinvointiyhteiskunnan arkkuun. Tieverkon ylläpito yhteisillä varoilla joka paikkaan on vielä suurempi epäkohta ja hyvinvointivaltion upottaja, mutta ei siitä sen enempää tässä yhteydessä.....