2009 Australian Grand Prix - Vapaat harjoitukset

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Saa nähdä miten ajat kehittyvät viikonlopun edetessä. Rata on kuitenkin aika liukas ja tänään viileäkin verrattuna tulevaan
Eipä liene mitään kovin suuria lämpötilamuutoksia näkyvissä, kun quali & kisa ajetaan viiden jälkeen kun suurin helle on jo poistumassa.

Kyllä muuten huomasi että radalla ajettiin myöhempään aikatauluun, ehkä aavistuksen verran hämärämpää(?) ja auringon kajo oli erilainen, varjoja? Alonso taisi sanoa peileistä näkemisen olevan hiukan hankalampaa tms.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
jotenki vaikuttas näiden harjotusten ja talvitestien perusteella että sääntömuutokset vaikuttaa aika kovasti just aikojen epätasasuuteen. sinänsä ihan hyvä että vaatii parempaa keskittymistä kuin aikasemmin ja lajista ei tuu niin kaavamaista.. suurempi downforce anto mahollisuuden ajaa mutkan vähän huonommallakin ajolinjalla kun auto painui maahan väkisin, nyt joutuu varmasti ottamaan mutkat tarkemmin ja välttämään kanttareitakin enemmin ellei halua että auto lentelee poikittain :thumbup:

joku valitti että ei pidä sivuluisusta :confused:
Ilmeisesti pitoa on vähemmän...näemme enemmän pyörähdyksiä kisassa uskoakseni.. ja turva-auton ajelua radalla. Onneksi turva-autosääntö on muuttunut, niin ei ole en'ää niin arpapelia sijoitukset.

Pomppuinen rata aiheuttaa jousitukseen ja säätöön muutenkin omat vaikeutensa. ham sanoi auton pohjan ottaneen kiinni liian paljon rataan. ja muillakin samansuuntaista kommenttia.

Renkaat eroavat niin paljon toisistaan, että sekin vaikuttanee aikojen epätasaisuuteen.
kimi valitti talapaan pidon puutetta (jälleen).Takarenkaat eivät siten kulu kovasti? Monet muut taas valittivat takarenkaiden liiallista kulumista ja pitoa riittänee heillä kuin sisiliskon kielessä.

Renkaiden kuluminen tulee olemaan arvossa arvaamattomassa, uskokaa sen sanoneeni.

Rosberi sanoi pehmeämpien renkaiden hajonneen alleen. Tosin i kertonut pitkästikö ajoi niillä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä muuten huomasi että radalla ajettiin myöhempään aikatauluun, ehkä aavistuksen verran hämärämpää(?) ja auringon kajo oli erilainen, varjoja? Alonso taisi sanoa peileistä näkemisen olevan hiukan hankalampaa tms.
Puitten varjot ainakin raidoittivat radan alkupuolen. Ei varmaan helpota havainnointia sellainen räpsiminen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kierrosten hyppminen kuului ainakin yhdessä kohtaa pääsuoran päässä, joten kyseessä tuskin on mikään onboard-kameroiden vika tms. Tuosta olisi kyllä kiva saada lisää tietoa.
Pompaisko auto niin että takapyörät nousee ilmaan ja sutasee...
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Renaultin perjantai

Fernando Alonso
Free practice 1: 16 laps, 1:28.123, P10
Run 1: 8 laps, new option tyres
Run 2: 7 laps, same option tyres, change to rear suspension

Free Practice 2: 28 laps, 1:27.232, P12
Run 1: 7 laps, same option tyres, gearbox ratios modified
Run 2: 8 laps, new option tyres
Run 3: 7 laps, new prime tyres
Run 4: 6 laps, new prime tyres, change to rear suspension

Fernando Alonso: “At last, after lots of winter testing, expectations and predictions, we have started the 2009 season. Today we concentrated on car set-up in hot conditions without being too concerned by what our competitors were doing. We now have lots of valuable information and, as usual, we will go over that this evening. We are missing some grip but we have some ideas about how we can overcome these issues. So I’m still confident. We should deliver a better performance tomorrow.”


Nelson Piquet
Free practice 1: 25 laps, 1:29.461, P18
Run 1: 10 laps, new option tyres
Run 2: 9 laps, same option tyres
Run 3: 5 laps, same option tyres

Free Practice 2: 35 laps, 1:28.076, P19
Run 1: 6 laps, same option tyres, gearbox ratios modified, changes to rear suspension
Run 2: 14 laps, new option tyres
Run 3: 9 laps, new prime tyres, adjustment to front wing
Run 4: 6 laps, new prime tyres, adjustment to front suspension

Nelson Piquet Jr: "That wasn’t an easy day. I struggled to find a good balance on a green track with little grip. However, the settings that we worked on today have still helped us explore some interesting developments for tomorrow and I remain positive.”


Technical Debrief with Pat Symonds, Executive Director of Engineering


Track conditions
“As always in Melbourne, there are lots of support races and the track was in reasonable condition when free practice began. Having said that, the sessions took place quite late in the day and the asphalt tended to cool down and we had to take this into account. ”


Chassis balance“The car was not as well balanced as we would have liked. We encountered lots of oversteer today and reducing that is what we are concentrating on.”


Tyre performance
“The harder tyres are rather difficult to get up to temperature. The soft tyres give a good level of performance from the first lap, but they then suffer from quite significant graining.”


Problems encountered“We encountered an electrical problem on Fernando’s car this morning and that limited his track time a little bit. Other than that, the R29 has not had any problems.”


Outlook for the rest of the weekend“Our goal is to focus on the balance of the car in order to overcome the oversteer on this demanding circuit.”
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kymmenen minuuttia ja taas lähdetään liikkeelle... saa nähdä kuka on tällä kertaa BBC:llä juontotoimissa.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Kohta alkaa taas. Heräsin juuri kymmenen minuuttia ennen herätyskelloani, kyseessä varmaan jonkinlainen sisäinen F1-kello.:thumbup:

Toivottavasti nähdään kunnon aika-ajo vetoja. Haluaisin niin saada selville tallien todelliset voimasuhteet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja sitten mennään. Vastoin omaa parastani olen edelleen hereillä. Mutta ei tätä malta jättää näkemättäkään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Olipas tuskaa herätä... No toivottavasti olisi mielenkiintoinen sessio.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brawnilla jo Virgin tarrat :thumbup:
Onneksi vielä noin päin, että punaista valkoisella taustalla. Toivottavasti auton väritys ei dramaattisesti muutu jatkossa punaisempaan suuntaan.

Mutta :thumbup: Brawnille. Tämä kausi on varmistettu (ehkä, aika pienet on tarrat vielä).
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
voi helvetti, eikö ne luotettavuusongelmat ois jo voinnu jäädä viime kauteen :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaista. Pehmeämpää ei paljon näy, joten ne säästetään aika-ajoon ja kisaan. Varsinkin aika-ajoon, jossa käytetään varmaan jopa neljä sarjaa Q3:een pääsevillä.

Kun ne on kerran käytetty, niin niitä ei enää alle laiteta, koska käytännössä on kierrokset tulleet niillä täyteen. Tarkoittaa sitä, että kisassa vedetään yksi lyhyt stintti pehmeillä, loppukisa parilla setillä kovia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Heh, on se vaan niin kiva nähdä Barrichello kärjessä, jonka piti jo olla ex-F1...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös