2009 Australian Grand Prix - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Sinänsä mielenkiintoista, että painoero on vain 1,5kg. Eihän se ole edes kierroksen verran bensaa, joka lienee n. 3kg. Onko tässä nyt takana esim. se, että Kimi on Felipeä painavampi kuski? Tai auton lisäpainojen määrä?
Saatto olla renkaissa roskaa ton verran. Muistaakseni parin kilon verran sitä saattaa hyvinkin kertyä, jos osaa oikeasta paikasta hakea.
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
No kas kun muutenhan Kovis näyttäisi hyvältä tai jopa paremmalta kuin Lewis. Nyt sabotoidaan Koviksen kisa taktiikalla kun ei muuten pystytä, pääasia että maalissa Lewis on edellä. Ei mitään uutta taaskaan.
Tässä nyt on hieman eri juttu kyseessä, kun eihän Kovalainen ajanut tuolla kuormalla Q3:ssa, jossa hän yleensä kärsi ja jäi sitten näille 5-8 sijoille tms mitälie.

Eikä taida tuolla autolla olla juuri nyt kovin montaa vaihtoehtoa, joten riskillä vaan yks stoppi ja siinä se. Sitten jos sattuu vielä turva-auto sopivaan väliin Heikille...
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Saatto olla renkaissa roskaa ton verran. Muistaakseni parin kilon verran sitä saattaa hyvinkin kertyä, jos osaa oikeasta paikasta hakea.
Massa siis kerännyt 2 kiloa gumminpuruja renkaisiin ennen puntaria. Silloinhan Räikkönen ajoi melkein neljäkiloa painavemmalla Q3:sen.:D Sille:alppu:.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Saatto olla renkaissa roskaa ton verran. Muistaakseni parin kilon verran sitä saattaa hyvinkin kertyä, jos osaa oikeasta paikasta hakea.
No ei ne kuitenkaan samalla polttoainemäärällä ole liikkeellä, ehkäpä Massa sitten keräsi puoli-kiloa kumia enemmän. Parin kilon erolla näyttävät Brawnit olevan joten eiköhän se 1,5-2kg ole kierroksen kulutus.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No hitusen enemmän joo, mutta pointti olikin se, että tallikaveri oli taas nopeampi, olkoon se ero sitten yksi tuhannesosa tai vaikka viisi sekuntia.
Kimi kuitenkin menetti viimeiset harjoitukset käytännössä kokonaan, jolla on varsin selvä merkitys suorituskykyyn aika-ajoissa. Varsinkin nyt, kun autot ja renkaat ovat täysin uudenlaiset eikä vanhalla datalla voi pelata avuksi. Itse asiassa Kimi paikkasi tilanteen yllättävänkin hyvin. Olisi voinut odottaa että ero Massaan on paljon suurempi, ellei sitten oleta että Massakin alisuoriutui.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tässä nyt on hieman eri juttu kyseessä, kun eihän Kovalainen ajanut tuolla kuormalla Q3:ssa, jossa hän yleensä kärsi ja jäi sitten näille 5-8 sijoille tms mitälie.

Eikä taida tuolla autolla olla juuri nyt kovin montaa vaihtoehtoa, joten riskillä vaan yks stoppi ja siinä se. Sitten jos sattuu vielä turva-auto sopivaan väliin Heikille...
No ajattelin lähinnä, että jos tallin tietokone on laskenut että optimistrategia olisi 2 pysähdystä, niin laitetaan Heikki 1 stopille jotta hidastuu ja Hämi saa helpommin kiinni ja paremmalla taktiikalla sitten ohi. Jos Mäkin logiikka on se, että taaempaa kannattaa lähteä raskaammalla autolla, niin sittenhän molempien autojen olisi pitänyt olla raskaita.

Ainoa "reilu" selitys joka tulee mieleeni on, että talli valitsee kaksi aivan erilaista strategiaa jolla pyritään siihen, että turva-auton sotkiessa kisan saattaisi tuurilla jompi kumpi auto päästä pisteille. Ajamalla Mäkki ei taida pisteitä saada vielä pitkään aikaan.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kimi kuitenkin menetti viimeiset harjoitukset käytännössä kokonaan, jolla on varsin selvä merkitys suorituskykyyn aika-ajoissa. Varsinkin nyt, kun autot ja renkaat ovat täysin uudenlaiset eikä vanhalla datalla voi pelata avuksi. Itse asiassa Kimi paikkasi tilanteen yllättävänkin hyvin. Olisi voinut odottaa että ero Massaan on paljon suurempi, ellei sitten oleta että Massakin alisuoriutui.
Joo, tosin Vettel paikkas 2* paremmin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No ajattelin lähinnä, että jos tallin tietokone on laskenut että optimistrategia olisi 2 pysähdystä, niin laitetaan Heikki 1 stopille jotta hidastuu ja Hämi saa helpommin kiinni ja paremmalla taktiikalla sitten ohi. Jos Mäkin logiikka on se, että taaempaa kannattaa lähteä raskaammalla autolla, niin sittenhän molempien autojen olisi pitänyt olla raskaita.
Ei ne mäkillä varmaan kovin toiveikkaita ole Hämiksen pistesijoituksesta, niin miksi pelata tallin toinen kuski pois pelistä?

Jos asiaa miettii, niin Hämis on samassa ryhmässä painavien Forssien ym. kanssa. Niistä saattaisi jopa päästä ohi kevyellä autolla, mutta raskaalla olisi huomattavasti vaikeampaa.

Heikillä sen sijaan ei ole realistisia mahdollisuuksia ohittaa montaakaan autoa, joten on parempi hakea tulosta vähän erilaisella taktiikalla.

Joku raja näillä Hamiltonin suosimispuheillakin.:thumbdown
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
No kas kun muutenhan Kovis näyttäisi hyvältä tai jopa paremmalta kuin Lewis. Nyt sabotoidaan Koviksen kisa taktiikalla kun ei muuten pystytä, pääasia että maalissa Lewis on edellä. Ei mitään uutta taaskaan.
Sanoisin kyllä, että noilta sijoilta lähdettäessä tuo raskaan auton taktiikka on parempi.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Hienoa katsottavaa kyllä tällainen. BGP on kyllä todella loistava asia ykkösille. Vettel on myös kyllä ihme sälli. Hurjia esityksiä varmasti luvassa.
Hienoa kun yksi talli dominoi? Taisit pitää 2002 ja 2004 kausista aikalailla. BGP voi olla todella paska asia ykkösille. Tuollaista etumatkaa ei välttämättä ihan nopsaa oteta kiinni nykyisillä testirajoituksilla. Hyvässä lykyssä mestaruus on aikalailla taputeltu jo heinäkuussa.
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
Hienoa kun yksi talli dominoi? Taisit pitää 2002 ja 2004 kausista aikalailla. BGP voi olla todella paska asia ykkösille. Tuollaista etumatkaa ei välttämättä ihan nopsaa oteta kiinni nykyisillä testirajoituksilla. Hyvässä lykyssä mestaruus on aikalailla taputeltu jo heinäkuussa.
Ensimmäiset aika-ajot ajettu ja täällä jo tiedetään että Brawn dominoi :alppu:
Todellakin hieno asia että uusi talli on tuollaisessa vauhdissa, asia olisi eri jos kyseessä olisi Ferrari tai McLaren.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Brawnit on niin kovia et Massa pelkää niiden vievän mestaruuden joka muuten on ihan mahdollista. On ne niin hurjia perkele. Ei taida olla Kimin vuosi. tosoin aikaista sanoa mut sanonpa kuiteski.
Tuolla on ihan oma Massan pelkojen topikki... hae lohtua sieltä...
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Nyt ollaan kuitenkin ajettu vasta yhdet aika-ajot, joten ei kannata vielä puhua dominoinnista. Odotellaan ensin pari kisaa. Kun esim. Ferrari saa tehtyä uuden diffuusorinsa niin eiköhän sieltä lähestytä kärkeä rutkasti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hienoa kun yksi talli dominoi? Taisit pitää 2002 ja 2004 kausista aikalailla. BGP voi olla todella paska asia ykkösille. Tuollaista etumatkaa ei välttämättä ihan nopsaa oteta kiinni nykyisillä testirajoituksilla. Hyvässä lykyssä mestaruus on aikalailla taputeltu jo heinäkuussa.
Steffi meinas että Ferrari saa kopioitua diffuusorin Barcelonaan mennessä, jos ne todetaan sääntöjen mukaisiksi.. että ei tässä vielä mitään olla taputeltu.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Juu toivottavasti ei BGP karkaa liian pahasti, mutta muuten vaikuttaa erittäin tasaiselta ja herkulliselta tuleva kausi :thumbup:
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ensimmäiset aika-ajot ajettu ja täällä jo tiedetään että Brawn dominoi :alppu:
Todellakin hieno asia että uusi talli on tuollaisessa vauhdissa, asia olisi eri jos kyseessä olisi Ferrari tai McLaren.
No jos autoissa on 5 kierrosta enemmän bensaa ja silti on ferkkuja noin paljon nopeampia niin voidaan kyllä sanoa että dominoi. Lisäksi Brawnin b-luokan kuskeilla kun ollaan noin nopeita niin tää peli on hävitty, usko pois. Ennustan että aika monella alkaa olemaan erilainen mielipide tästä sanotaanko nyt vaikka kesäkuussa.

Steffi meinas että Ferrari saa kopioitua diffuusorin Barcelonaan mennessä, jos ne todetaan sääntöjen mukaisiksi.. että ei tässä vielä mitään olla taputeltu.
Joo, mutta ei taida olla pelkästä Diffusta kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
No jos autoissa on 5 kierrosta enemmän bensaa ja silti on ferkkuja noin paljon nopeampia niin voidaan kyllä sanoa että dominoi. Lisäksi Brawnin b-luokan kuskeilla kun ollaan noin nopeita niin tää peli on hävitty, usko pois. Ennustan että aika monella alkaa olemaan erilainen mielipide tästä sanotaanko nyt vaikka kesäkuussa.

Joo, mutta ei taida olla pelkästä Diffusta kiinni.
Jos jotain positiivista täytyy sanoa niin onneksi ei sentään tullut se "voitot ratkaisee" -juttu, koska pahasti näyttää ainakin alkukausi menevän täysin BGP:n pillin mukaan :eek!:

Harmi tavallaan jos BGP tosiaan dominoi yhtä pahasti tulevissa kisoissa kuin aika-ajoissa, meinaa muuten porukka on todella pienen aikaeron sisällä toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:

KoS

Banned
Liittynyt
1.1.2009
Viestit
39
In Year 2010..
Alonso->Ferrari
Kimi->BGP
Barrichello->Pattaya
 
Ylös