Australian GP 2009 - jälkilöylyt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noh ei - ihme kyllä. Ymmärrän kyllä logiikan ja tahallisesta toisen kisan tuhoamisesta pitäisikin antaa rangaistuksia, mutta ei kilpailutilanteista.
Ongelma tuossa on siinä, että tuomaristo joutuu arvioimaan sen tahallisuuden. Sennat ja Schumacherit kun tunnustavat tekonsa vasta vuosien päästä jos silloinkaan. Kun linja on selkeä, ei jää jossittelun varaa. Ja linjan pitää mielestäni olla ohittajaa suosiva (eli ohituksiin kannustava).
Ei, mutta tuo liike kuuluu sarjaan "törkeä" ja radalta kitkettävä. Tuollaisella ajolla on lisäksi mahdollisuus saada aikaan suurempikin katastrofi.
Kyllä siitä olisi voinut rangaiostuksen antaa minunkin mielestäni, mutta se on eri keskustelun aihe kuin tämä ohittajaan törmääminen.

Kun Hamiltonin nyt otit esiin, niin mikä itku täälläkin olisi, jos Kubican sijalla olisi olliut Kimi ja törmääjänä Lewis. Olen aika varma siitä, ettei valtaosa tämän foorumin lukijoista hyväksyisi näkökantaa, jossa Kimin ohituksen saa estää rangaistuksetta osumalla häneen edes vahingossa. Eihän Hamiltonkaan tahallaan Kimin perään Kanadassa ajanut. ;)
Kyllä Kubica varmasti tiesi ohitukseen sisältyvän riskejä mutta halusi silti ne ottaa. Eikä oman paikan puolustamiseen tietenkään kaikkia keinoja pidäkään saada käyttää, mutta ei ketään voi vakavasti vaatia antamaan periksi jos tilanne menee liian tiukaksi.
Kyllä voi, nimenomaan jos tilanne menee liian tiukaksi. Kilpailijoiden olisi ymmerrettävä antaa periksi kun tilanne on toivoton.
SP04A sanoi:
Häh, on ihan okei yrittää kiilata joku radalta useamman sadan kilometrin tuntivauhdissa, koska kenellekään ei käynyt mitään?
Ei.
atomgoboom sanoi:
Aiemmin rangaistuksia jaettiin teon, ei seurausten mukaan.
Tässä tapauksessa seuraus määrittelee teon. Ohittavan kuljettajan kilpailun pilaaminen. Vertaus on huono, mutta kuolemantuottamus on samantyyppinen rike, jossa vilpitön, mutta huolimaton henkilö saa rangaistuksen. Ilman kuolemantapausta ei olisi kyseistä rikettäkään.

-Edit- Virallinen rangaistuksen syy Vettelillä on "causing a collision and forcing a driver off the track". Aiemmin suht yleinen syy on ollut "causing an avoidable accident", jota on käytetty niin Hamiltonin (ja Rosbergin) Kanadan varikkotörmäyksessä kuin Bourdaisin ja Massan tapauksissa Fujissa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Heitetään nyt omakin arvio viikonlopun suorituksista:

Button 10
Tasaisen varma suoritus. Oli alussa todella nopea, mutta ei ne pehmeät renkaat sen paremmin toiminut Brawnissakaan.

Barrichello 7
Huono lähtö ja tunki sen jälkeen ekassa mutkassa olemattomaan väliin, vaikkakin Heikin pienoisella avustuksella. Sitten työnsi vielä Kimin pois tieltään, mutta kaikesta huolimatta selvisi silti toiseksi.

Hamilton 9
Ajoi varmastikin juuri niin hyvin kuin tuolla autolla on mahdollista. Turva-auto auttoi paljon, sillä ennen Nakajiman ulosajoa oli kaukana takana käytyään heivaamassa pehmeät renkaat pois.

Kovalainen 7
Kisa jäi ekaan mutkaan, mutta muuten ihan autonsa näköinen suoritus.

Glock 8
Ajoi hyvin koko viikonlopun, lukuunottamatta sitä yhtä turva-auton jälkeistä kierrosta. Joutui suotta kärsimään mukataipuvista takasiivistä.

Trulli 9
Nousi hyvin kisassa jopa Kimin kantaan. Ristiriitainen rangaistus pudotti kauas podiumilta.

Alonso 8
Ei säväyttänyt, mutta tuo taitaa se taso jolla Rellu tällä hetkellä on. Ei tehnyt virheitä muttei juuri mitään muutakaan.

Piquet 7
Hidas aika-ajoissa, vähän nopeampi kisassa. Nousi jopa pistetaistoon hyvän taktiikan ansiosta. Ulosajo ei ollut oma vika.

Rosberg 9
Nopea koko viikonlopun. Jäi alussa jalkoihin mutta nousi hyvin kunnes pehmeät renkaat sulivat alle.

Nakajima 6
Perjantaita lukuunottamatta aika hidas, mutta kisassa olisi voinut päästä korkealle ilman ulosajoa. Pakko parantaa.

Buemi 9
Ajoi hienosti ensimmäisessä kisassaan.

Bourdais 6
Vaisu. Ajeli joukon perällä ja hävisi vauhdissa tulokkaalle.

Sutil 8
Ensimmäisen kierroksen uhri, mutta pääsi silti nousemaan Fisichellan edelle.

Fisichella 7
Ei jäänyt Sutilin jalkoihin, mutta pilasi omat mahdollisuutensa varikolla.

Heidfeld 7
Hidas aika-ajoissa. Nopeampi kisassa mutta mahdollisuudet murenivat ekaan mutkaan.

Kubica 9
Taisteli hienosti heikon perjantain jälkeen. Kokolailla nopea, mutta harmittavasti kisa päättyi Vettelin kanssa taisteluun. Jos jatkaa tällä tavalla niin ehdottomasti jopa mestaruusjahdissa mukana.

Webber 7
Ensimmäisen kierroksen uhri vol.2. Jälleen kerran kotikisa meni pipariksi. Olisi voinut muita raskaammalla autollaan nousta lähemmäs kärkeä.

Vettel 9
Hieno kisa melkein maaliin saakka. Nopeampi kuin Webber niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Sai vähän turhaan rangaistuksen liukasteltuaan saippuapaloillaan Kubican kylkeen.

Räikkönen 7
Ei kovin nopea missään vaiheessa viikonloppua. Olisi silti ollut toinen ilman pyörähdystä. Virheet pois ja auton luotettavuus kuntoon niin Kimi on palkinnoilla.

Massa 8
Ei jäänyt vieläkään Kimin jalkoihin, vaan oli kisan alkupuolella jopa tätä nopeampi. Ferrarissa ei vaan vauhti riitä tällä hetkellä voittoon. Outo taktiikka pilasi kisan ja tekniikkavika lopetti kärsimyksen. Tulee käymään tiukan taistelun tallikaveriaan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Ferrari on samalla tasolla kuin 90-luvulla ennen schumia.Omalla tasollaan siis. ;)
Noo. Paljonko sitä luotettavuudesta on iloa jos auto on niin hidas että sillä ei voita. Schumi voitti viimeksi 2004, 2003 nippanappa Kimin ja sitä ennen helpommin kun mäkkäri ei kestänyt kun sen 10 kierrosta.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Noo. Paljonko sitä luotettavuudesta on iloa jos auto on niin hidas että sillä ei voita. Schumi voitti viimeksi 2004, 2003 nippanappa Kimin ja sitä ennen helpommin kun mäkkäri ei kestänyt kun sen 10 kierrosta.
Näimpä, tuntuu monesti unohtuvan tuossa Schumi hehkutuksessa ja auton kehitystaidoista puhumisessa, ettei se Gerppenin Rehtorikaan saanut rakennettua Ferrarista voittaja-autoa 2005/06.

Mitenkään Schumia väheksymättä...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tuosta Kimin ja Massan nopeudesta. Mitä nyt kierrosaikoja katsoin, niin Massa oli aavistuksen nopeampi ensimmäisellä stintillä pehmeillä renkailla ja samanpainoisina. Ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen Kimi ajoi samanlaisia, välillä nopeampiakin aikoja kuin Massa, vaikka hänelle tankattiin 8 kierrosta enemmän bensaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tuosta Kimin ja Massan nopeudesta. Mitä nyt kierrosaikoja katsoin, niin Massa oli aavistuksen nopeampi ensimmäisellä stintillä pehmeillä renkailla ja samanpainoisina. Ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen Kimi ajoi samanlaisia, välillä nopeampiakin aikoja kuin Massa, vaikka hänelle tankattiin 8 kierrosta enemmän bensaa.
7. Kimi Räikkönen Ferrari 1.28,488 35
15. Felipe Massa Ferrari 1.29,141 30

Ei ollut Massakaan erityisen hyvässä vauhdissa missään vaiheessa. Nico ajeli pehmeillä reilusti yli sekunnin kovempaa.:nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä minustakin oli varsin selvää, että Kimi oli taas kisanopeudessa Massaa edellä. Lisäksi alussahan Massalla oli hieman kevyempi auto kuin Kimillä. Aika-ajot bensoihin suhteutettuna menivät siis varsin tasan.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Öh, mikä kisa... :thumbfh: Mikäs tuota Räikköstä vaivaa? Ei pysy auto kädessä tälläkään kaudella? :confused:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se taitaa olla varsin tulkinnanvaraista, oliko se oma vika. Kimi on sanonut, että ajoi sen mutkan täsmälleen samoin kuin edellisilläkin kierroksilla, ja ainakin Turun sanomissa lukee, että tasauspyörästön vika johti pyörähdykseen. Itse voisin sen uskoa, koska niin oudosti auto flippasi kun mutka oli jo suoritettu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se taitaa olla varsin tulkinnanvaraista, oliko se oma vika. Kimi on sanonut, että ajoi sen mutkan täsmälleen samoin kuin edellisilläkin kierroksilla, ja ainakin Turun sanomissa lukee, että tasauspyörästön vika johti pyörähdykseen. Itse voisin sen uskoa, koska niin oudosti auto flippasi kun mutka oli jo suoritettu.
Ihan samalla tavalla se flippasi Spassa. Erikoisella tasauspyörästöasetuksella tulee erikoisia flippauksia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ihan samalla tavalla se flippasi Spassa. Erikoisella tasauspyörästöasetuksella tulee erikoisia flippauksia.
Jaa, että vertaat vesikeliä, jossa hyökitään nurtsin yli takaisin huimassa vauhdissa radalle, ja tuota beisikkimutkaa, jossa Kimi ei edes juuri mennyt kanttarin päälle. Kannattaa muistaa, että jokainen muukin kuljettaja on tehnyt virheitä, ei pelkästään Kimi.

Voisit nämä provot pikkuhiljaa lopetella.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ongelma tuossa on siinä, että tuomaristo joutuu arvioimaan sen tahallisuuden. Sennat ja Schumacherit kun tunnustavat tekonsa vasta vuosien päästä jos silloinkaan. Kun linja on selkeä, ei jää jossittelun varaa. Ja linjan pitää mielestäni olla ohittajaa suosiva (eli ohituksiin kannustava).
Kyllähän tahallisuuden suurimmasta osasta tapauksia näkee samantien ilman mitään spekulaatiota. Australian tapauksessa tahallisuudella ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Selkeästi vaaralliset siirrot pitää siivota pois, mutta muuten kilpailu pitää sallia. Tuo on (=olisi) selkeä linja.

Kyllä siitä olisi voinut rangaiostuksen antaa minunkin mielestäni, mutta se on eri keskustelun aihe kuin tämä ohittajaan törmääminen.

Kun Hamiltonin nyt otit esiin, niin mikä itku täälläkin olisi, jos Kubican sijalla olisi olliut Kimi ja törmääjänä Lewis. Olen aika varma siitä, ettei valtaosa tämän foorumin lukijoista hyväksyisi näkökantaa, jossa Kimin ohituksen saa estää rangaistuksetta osumalla häneen edes vahingossa. Eihän Hamiltonkaan tahallaan Kimin perään Kanadassa ajanut. ;)
Hyvä että sentään tuosta olemme samaa mieltä.

En sitä voi kieltää etteikö Lewis ole forumilla "kuuma peruna", mutta ei häntäkään pitäisi tuomita puhtaasta kilvanajosta vaan katsoa mahdollinen Kimin ja Lewisin tilanne yhtä objektiivisten lasien läpi kuin nyt esimerkkitapaus Vettelin ja Kubican välillä.

Mitä surullisenkuuluisaan 08´Kanadan tapaukseen tulee, niin tuolloin Lewisin rangaistus on sikäli hyvin perusteltavissa, että törmäys Kimiin tapahtui varikolla, jossa kuljettajan olisi noudatettava äärimmäistä varovaisuutta.

Kyllä voi, nimenomaan jos tilanne menee liian tiukaksi. Kilpailijoiden olisi ymmerrettävä antaa periksi kun tilanne on toivoton.
Mistä kuljettaja voidaan järjellä ajatellen vetää tilille, jos hän ei kaksintasitelussa käytä selkeästi laittomia keinoja? Liian tiukasta kilvanajosta? ;) Yhtä absurdilta kuulostaisi kisan voittajalle tarjotut ylinopeussakot liian suuresta keskituntinopeudesta kisan aikana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaa, että vertaat vesikeliä, jossa hyökitään nurtsin yli takaisin huimassa vauhdissa radalle, ja tuota beisikkimutkaa, jossa Kimi ei edes juuri mennyt kanttarin päälle. Kannattaa muistaa, että jokainen muukin kuljettaja on tehnyt virheitä, ei pelkästään Kimi.

Voisit nämä provot pikkuhiljaa lopetella.
Etköhän sä ole kovin provoaja koko sakista?:eek:

Aina olet auton nähtyäsi tuomitsemassa tai nostamassa sitä. Ja yleensä päin persettä. Kuten nyt Brawnin ja Ferrarin suhteen.:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistä kuljettaja voidaan järjellä ajatellen vetää tilille, jos hän ei kaksintasitelussa käytä selkeästi laittomia keinoja? Liian tiukasta kilvanajosta? ;) Yhtä absurdilta kuulostaisi kisan voittajalle tarjotut ylinopeussakot liian suuresta keskituntinopeudesta kisan aikana.
"Causing an avoidable accident"
 

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Olisivat sitten johdonmukaisia ja antaisivat 10 ruutua/25 sekuntia kaikista törmäyksistä aina, kaikkialla ja kaikille.
Juuri olin samaa sanomassa. Älytön seurauksista sakottaminen teon sijaan johtaa juuri tällaiseen linjattomuuteen.

Maikkeli tiivistää turhautumisen hyvin: "eihän hän voi ilmaankaan haihtua". Mutkaan tultaessa autot olivat kuitenkin rinnakkain ja ennen sitä Vettel oli edellä...
 

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Tässä tapauksessa seuraus määrittelee teon. Ohittavan kuljettajan kilpailun pilaaminen. Vertaus on huono, mutta kuolemantuottamus on samantyyppinen rike, jossa vilpitön, mutta huolimaton henkilö saa rangaistuksen. Ilman kuolemantapausta ei olisi kyseistä rikettäkään.
Tuommoinen kiero ajattelumalli siinä rankaisemisessa vikana onkin, siitä pitäisi päästä eroon. Kubicaa kohdellaan ihan liikaa uhrina tässä tapauksessa, sillä toisella osapuolella oli selkärankaa tunnustaa virheensä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
trullin 25s oli kyllä älytön tuomio, kyllä niissä päätöksissä pitäisi kattoa myös kisan tilannetta ettei sanktiosta tule kohtuuton. mielestäni 1-5 sijan pudotus ois ollu paras jos kerta oli syyllinen :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisivat sitten johdonmukaisia ja antaisivat 10 ruutua/25 sekuntia kaikista törmäyksistä aina, kaikkialla ja kaikille.
Aika johdonmukaisesti noista ohittajan torppaamisista nykyään annetaankin. Kisan aikana drive-thru, kisan jälkeen 10 lähtöruutua.
atomgoboom sanoi:
Tuommoinen kiero ajattelumalli siinä rankaisemisessa vikana onkin, siitä pitäisi päästä eroon.
Vain tuolla tavalla sääntö voi olla tasapuolinen kaikille. Jos aletaan arvioida tekojen tahallisuutta, mennään väkisin joskus pieleen ja erilaiset suosikkiasetelmat alkavat vaikuttaa (tuomaristossahan on kaksi kansallista edustajaa).
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Kauden aloituskisassa rytisee aina enemmä. Johan tuosta on ollut puhetta joka vuosi ja niin oli nytkin jo ennen kisaa. Kaikki on vaan niin tohkeissaan kauden aloituksessa että ei pysy mopedi käsissä.
Esim. Australiassa 07, 05,04, 01,00,98...ei erityisemmin rytissy...et ei se ihan noinkaan mene...
 
Ylös