Bernie-sedän päiväkoti

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Enpä tiedä, tuleeko siitä kilvanajoa jos rengasvalmistaja kertoo tekevänsä F1:siin tarkoituksella huonompia renkaita. Siis huonompia. Kehnot kumit alle, niin johan syntyy aksonia radalle. Minun mielestäni tässä on jotakin varsin nurinkurista. Harjoitteleeko Bridgestone samalla tekemään huonompia renkaita koska nykyiset Potenzat ja kumppanit kelpaavat jo joidenkin länsiautojenkin ensiasennusrenkaiksi. Radalla sitten kuka auto konttaa milloin minkäkinlaisten rengashuolien takia. Uskaltaako tässä itsekään lähteä nollakelissä märälle asfaltille viemään lasta päiväkotiin, jos tallin lattialämmitys on unohtunut illalla laittaa päälle. Ja se auto on kaiken lisäksi rengastettu ei vain vanhanaikaisin urarenkain vaan niissä on myös erittäin vaikeita poikittaisuria.

Formulaykkösten tekninen etumatka on nykyään kuin Kers konsanaan. Teepä niin kuin FIA kehoittaa tai määrää ja saat jonkin vaarallisen sähköisen ja pirun kalliin ylijännitepainon autoosi ja painojakauman kannalta vielä aivan väärään paikkaan. No tästä saadaan Bernien videopelikuvaruutuun jälleen yksi käyrä seurattavaksi ( vanha heppuli kun ihastui niihin lastenlastenlasten pleikkapeliä katsoessa ) ja hetkittäiset huimat sähkömoottorin voimat käyttöön - jota anorektian reunalle laihduttanut kuskit todella tarvitsevatkin. Paitsi, että tehoa on käytössä vain muutama sekunti kerrallaan ja muun ajan paremmassa balanssissa ajavat kerssittömät vanhanaikaiset autot ajavat karkuun - jos ovat saaneet ne ajettavat renkaat allensa.

Ja kun ohitustilanteisiin kerran pyritään, niin levennetään etusiipiä niin paljon, että se ohittaminen myös tuntuu. Mikäpä muu kruunaisia kuninkuusluokan kilvanajon kuin aika-ajoin sinne ripoteltavat etusiiven palaset. Tuo kierrätyskin on kuninkuusluokassa kehityksen kärjessä - niin nopeaksi vaihdettavaksi tuollainen auton etuosa on huimin teknisin kehitysaskelin saatu. Sille päiväkotireissulle, kylmin renkain suoritettuun uhkerohkeaan kyydittämiseen tuo metodi istuisi hyvin sinnekin. Formulat ovat tässä kuitenkin aivan kehityksen kärjessä. Missään muussa autoluokassa tuollainen siipienromutus tuollaisella tehokkuudella ei olisi mahdollista - ja vielä nykylaman budjettikatto uhkakuvanaan.

Ja tuo ohittaminen sehän on ylipäätään mahdollista kun tehdään auton aerodynamiikkaan rajoittavia sääntöjä siten, että huomattava osuus auton pidosta jakautuukin näille jo kehutuille ja kullekin tallille arvotuille renkaille. Siinä huippukuski ja hyvä auto kun saa oikein arvaamattomasti käyttäytyvät renkaat allensa niin tottakai pyrkimys eli ohitustilanteet siitä lisääntyvät. Aivan kuninkuusluokan arvolle sopivasti. Toisaalta - tähän liittyy pieni arvattavuus, koska jos renkaat ovatkin joku kerta melko tasalaatuisia ( mikä ei suinkaan ole tarkoitus - mutta joskun voi näin olla ) niin lasketaan osa autoista liikkeelle hieman erilaisin sääntötulkinnoin ja aerodynaamisin voimin - sillloin sekin arvattavuus selkeästi poistuu. Joskin - jos sekin on vaarassa tulla ennalta ennustettavaksi - voidaan protestien myötä katsoa pitääkö tulosluotteloita muokata viihdyttävämmäksi.

Nyt - vaikka palkkaisit aivan viimeisen päälle lahjakkaan kuskin. Käyttäisit valtavat voimavarat auton kehittämiseen. Laatisit loistavimmat taktiikat. Niin kuninkuusluokka näyttää kyntensä. Kukaan ei voi tietää kuka päätyy voittajaksi. Kuninkuusluokassa kenellä tahansa on mahdollisuus. Niin vanhalla Barrichellolla kuin jollakulla uudellakin kyvyllä. Kuka vain voi arvata oikein ja voittaa kisan.

Bensalasteista en nyt jaksanut edes puhua. Se on epäkohta nykyformuloissa joka vielä pitää ratkaista. Nyt nimittäin on tiedossa paljonko autoissa on bensaa ja joku voi matemaattisesti laskea, huomioida rengasvaihtelut, kersit, lisäpainot ja kersin puuttumisen ja siitä päästä jonkinlaiseen johtopäätökseen kuka kuskeista oli oikeasti taitavin ja nopein. Ja se semmoinen laskeminen vie kuninkuuslajista kaiken jännityksen ja arvaamattomuuden. Latistaa jännitteen jopa tasolle jossa ei pärjätä 24h-sarjalle tai edes soccerille.

Vanhaan tylsään aikaan - voitteko kuvitella: rengasvalmistajat tekivät Formuloihin niin hyviä renkaita kuin vain osasivat. Ja silloin ei edes aerodynamiikka ollut niin säänneltyä kuin nykyisin. Parhain moottori ja usein varsin onnistunut auto aerodynaamisin ratkaisuin sekä tallin nopein kuski voitti niin aika-ajot kuin joskus kisankin. Erittäin ennustettavan tylsää nykymenoon verrattuna.


Ai - tyttö hyvä. Mennään linja-autolla. No ne renkaat - ne on aivan kylmät. Lisäksi söin tukevan aamiaisen etkä olisi painonkaan vuoksi voinut tulla autoon koska laitoin autoon sen sähkömoottorin. Tai siis ylijänniteasennusoikeuksin auktorisoitu asentaja laittoi sen sinne eilen ja kallis mies olikin. Ensi kerralla sitten mennään päiväkotiin sen avulla jopa 4 sekuntia nopeammin. Ja autossa on aivan uusi keulapalakin päiväkotikaveriesi ihmeteltäväksi - laitoin pinkin tällä kertaa. Malta nyt vain huomiseen.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eiks tää ollu Mosley-sedän märkä uni?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Karaokessa I Will Survive

Valkoinen paita, mustat puvun housut ja aasialainen ulkonäkö sekä korostus. Mies menetti rakkaansa, itseasiassa luopui rakkaastaan ja jäi yksin. Sydän vain ei ollut paikoillaan vaikka aasialaismies tunnetaan juuri suuresta panoksestaan sydämen asialle. Vihlova, väräjävä Surviveeee. Hän ei saa kultaansa koskaan takaisin. Ja hän todella panosti rakkauteen - vain siitä luopuakseen. Toinen mies sai Kultansa kukkimaan.
Eurooppalaismies säestää. Useita rakkaita - liiankin useita. Oma kulta vain petti, kasvaa erilleen. Mutta salarakas viehättää, voittaa, on kaunis - mutta on toisen oma. Raju ja kova I Will Survive yhteislauluna. Ole Honda mies, ole johtotähti. Liity kuoroon.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jätä ne takapihan sienet jatkossa rauhaan, jookos?:doubtful::D
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Sarkastisen hauska teksti kieltämättä. Tämä on varmaan otettavissa noin niiku Ruupenina koko lajille?
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Aivan asiallinen, järkevä ja totta oleva teksti mielestäni! Tosin asioiden hyviä puolia ei ole huomioitu niin paljolti... Mutta mikäpä nykyään olisi helppoa. Jos turvallisuutta ei tarvittaisi niin esim se autojen kehittäminen olisi niin paljon helpompaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minun täytyy oikeasti ihmetellä miksi niin moni pitää tälläistä rengaslottoa ja sääntökiemuroita hyvänä asiana. Kyllä minä mielummin haluaisin selvittää nopeimman ja taistelutahtoisimman kuskin/tallin ja jos siihen päädytään vähemmällä ohittelulla niin ok.

Edit: omat brizat meni onneksi syksyllä vaihtoon ( tiedä vaikka olisivat olleet tahallaan huonot ). Continentalin sportcontact 3:set tulossa. Sakemannit teki ( näin väittävät ) tahallaan hyvät renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
502
Minä en ikinä osta autooni renkaita firmalta, joka ilmoittaa tekevänsä TAHALLAAN HUONOJA renkaita. Että sellaista mainosta!
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Minun täytyy oikeasti ihmetellä miksi niin moni pitää tälläistä rengaslottoa ja sääntökiemuroita hyvänä asiana. Kyllä minä mielummin haluaisin selvittää nopeimman ja taistelutahtoisimman kuskin/tallin ja jos siihen päädytään vähemmällä ohittelulla niin ok.
Komppaan täysin. Tänään oli lähellä, ettei Kubica noussut voittoon juuri renkaiden ansiosta. Menee aika typeräksi, jos kisoja maustetaan alle sulavilla renkailla ihan vaan katsojien iloksi. Lisäksi tuota vihreää väriä oli välillä mahdoton erottaa tv-kuvasta.

Viihdyttävää? Ehkä. Keinotekoista? Erittäin.

Mun mielestä voitais vetää hatusta arvalla noi seokset. Ois tosi jännää nähdä kaksi pehmeintä seosta Malesiassa tai kaksi kovinta Monacossa.:idea:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikös siinä saataisi, näin lamaa kun kärsitään, huomattavia säästöjä kun tehtäisiin vain yhdet rengasseokset ja arvotaan ilmanpaineet niihin.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Yks ja sama rengasseos vaan koko kaudeksi. Olis sitten kautta kohden vakiomäärä käytössä. Jos loppuu ennen viimistä kisaa renkaat kesken, niin ei pysty ajamaan, voi voi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mutta ei tuo ollut pilailua. Aivan yhtä perusteltua kuin tehdä huonot ja vielä huonommat rengaskovuudet radalle, on sääntö määrätä ajamaan yksi setti kisassa väärillä rengaspaineilla. Sama tarkoitus, sama tulos ja kuninkuusluokan nykytilakin raadollistuisi. Nehän voisi Maxin mieliksi olla ranflatit jotka palvelisi yleistä hyvää mitä ko henkilö jopa ruoskien niin vaalii.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jopas nyt jotakin. Kirjoituksesi oli sen verran häkellyttävä ja joiltain kohdiltaan jopa ristiriitainen, että järkeä alkoi särkeä. Mielipiteensä toki kullakin ja ilmaiset sen varsin hyvin, mutta huh... palaan asiaan sikäli kun tokenen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minun täytyy oikeasti ihmetellä miksi niin moni pitää tälläistä rengaslottoa ja sääntökiemuroita hyvänä asiana.
Silloin ei tuo ole niin hirveä, kun turva-autolta vältytään. Turva auto tekee loton siitä, kellä sattuu olemaan paremmat renkaat jäljellä, kellä onnistaa stinttien pituuksien kanssa...

Onhan tuo syvältä että on pakko käyttää kahta rengasta. Minä ainakin laittaisin autooni paremmat renkaat jos on kahdet tarjolla, enkä ajaisi väkisin niillä huonommilla.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Siinä mielessä olen samoilla linjoilla, että Bridgestonen ja FIA:n välinen peppuleikki pitäisi saada katkaistua mahdollisimman pian. Japsit ovat nyt pyörittäneet sirkusta standardikumeilla viimeiset kaksi kautta ja nyt vielä kehtaavat huonontaa laatua? Michelinin aikana oli edes jonkinlaista säpinää kun tallit olivat jakautuneet kahteen leiriin ja samalla kummatkin valmistajat piiskasivat toisiaan yhä huimempiin suorituksiin. Harmi juttu kyllä, että ranskalaisvalmistajalle näytettiin ovea heti kun olivat saaneet kiilattua Ferrarin pois kärjestä. Bridgestone ei ansaitsisi enää ainuttakaan armopalaa, mutta näillä ilmeisesti mennään ennenkuin radalla käy todella pahasti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ihmettelen miten tämmöiset satiiriset huulenheitot on asiakeskustelun puolella yleensä. Ehkä syynä kirjoittaja.:rolleyes:
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
^Toi Kuhan logohan on selvästi yhdeltä autonvalmistajalta.

Se renkaiden kehittelyn päätepiste löytyy edelleen sieltä Indianapoliksen ovaalimutkasta. Parhaat tallit on ne millä on eniten rahaa tai pokeria kiertää sääntöjä ja parhaat kuljettajat.. Suzukan ekassa mutkassa ja Rascasse mutkassa on niistä muistoja.
 
Ylös