Malesian GP, ENNAKKO

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Australian kisasta on paha vetää johtopäätöksiä brawnin renkaiden suhteen. Button pääsi alussa karkuun kovemmilla kun pahimmat kilpailijat kärsivät pehmeistä renkaista heti alkuun. Turva-auton takana ajamisesta seurasi se että viimeinen stintti pehmeillä renkailla voitiin jättää/jäi lyhyeksi. Lisäksi koska eroa pahimpiin kilpakumppaneihin oli reilusti oli mahdollista ajaa hiljempaa niin etteivät renkaat kärsineet niin pahasti kuin muilla kisan alussa.

Toki tossa on siis hyvä taktiikka ja vähän tuuriakin, mutta seuraavissa kisoissa vasta nähdään että miten ne renkaat sitten oikeasti kestävät kun niillä joudutaan (toivottavasti) ajamaan koko kisa täysillä.

KERS tosiaan taitaa olla aika turhake sateella. Taitaa ylimääräset hepat mennä vaan sutimiseen varsinkin jos on paljon vettä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Niin lujaa kuin pystyy ajaminen se vasta huonoa taktista pelisilmää osoittaakin. Autosta, renkaista tai miehestä ei ole järkeä ottaa yhtään enempää irti kuin on tarvis.
Samaa mieltä WebSlaven kanssa. Varsinkin kun autoa on testattu niin vähän eikä tiedetä siinä piileviä ongelmia välttämättä. Itse vähän aavistelen, että Jenson olisi päässyt koko kisan aikana paljon kovempaa. Miettikääpä mitkä olisivat olleet Brawnien ajat aika-ajossa esimerkiksi Kubican bensalastilla?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Australian kisasta on paha vetää johtopäätöksiä brawnin renkaiden suhteen. Button pääsi alussa karkuun kovemmilla kun pahimmat kilpailijat kärsivät pehmeistä renkaista heti alkuun.
Minusta pehmyt setti toimii juuri viisi kierrosta paremmin kuin kova. Vai olenko sitten väärässä, sellainen mielikuva jäi...

oldez sanoi:
Toki tossa on siis hyvä taktiikka ja vähän tuuriakin, mutta seuraavissa kisoissa vasta nähdään että miten ne renkaat sitten oikeasti kestävät kun niillä joudutaan (toivottavasti) ajamaan koko kisa täysillä.
Tuuri pilasi nimenomaan Jensonin johdon. Ilman turva-autoa Jensonin ei olisi tarvinnut ajaa noinkaan lujaa kärjessä. Periaatteessa turva-auton jälkeen alkoi uusi kisa uusilla renkailla. Itse uskon, että Jenson olisi tullut ilman turva-autoakin otamaan pehmeät renkaat samoilla kierroksilla kuin nyt. Meinaan, että olisi ollut varmaan muutama extrakierros vielä tankissa bensaa ennen turva-autoa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Nyt ei muisti palaudu... Onkos Lewis ajanut hyviä sadekisoja muualla kuin kärjessä tai sen tuntumassa? Itselle tulee mieleen vain Silversone 2008.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ja tämäkö tarkoittaa, että heillä ei ole renkaiden sulamisongelmaa. Hohhoijaa. Olis saattanut sulamisongelmakin tulla, jos Kubica olisi tullut ahdistamaan ja olisi pitänyt kääntää aggressiivisesti niihin mutkiin. Onko tuo Button vähän hölmö? Ainakin logiikka on pahasti pielessä.
Mun mielestä kaikilla talleilla on sulamisongelma, mutta Ferrari taitaa sulattaa renkaat ensin ja muut tulee perässä. Enkä pitäisi enää sellaisten tallien rengasongelmia suurina, ketkä pääsi vaikka 10 kierrosta pehmeillä verrattuna Ferrariin, jolla ongelmat alkoivat muistini mukaan noin viiden kierroksen jälkeen.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Brawnit ovat varmaan taas Malesiassa aivan omissa korkeuksissaan, eikä sade muuttane sitä mihinkään. BGP 001 näytti Melbournessa erittäin helpolta ajaa, mikä on tietenkin sateella erittäin hyvä juttu. Kun vielä molemmat kuskit ovat tunnustettuja sademiehiä, on kaksi korkeinta koroketta jo melkein jaettu. (No, onhan tässä vielä vähän matkaa... ;) )

Toyotatkin taitavat olla erittäin hyviä sateella - ja muutenkin, kuten Australiassa nähtiin. Erittäin vakuuttava suoritus. Veikkaankin Toyojen olevan sijoilla 3-4 hieman muita karussa.

Ferrari on varmaankin hieman parempi, ja taistellee samoista sijoista BMW Sauberin, Red Bullin ja ehkä Williamsin kanssa. Tosin sade saattaa tietää melkoista katastrofia Ferrarille, kun pitoa on viime kauteen verrattuna radikaalisti vähemmän. Regenmeister Felipe väläytteli viime vuonna Silverstonessa (ja 2002, jolloin Massa näytti joltain Yuji Ideltä), ja Kimin luottokelpoisuus on kohta jo syöksykierteessä...

Renault ei ehkä aivan pääse edellisen ryhmän mukaan, mutta tuskin on kovin kaukana. Alonso olisi voinut päästä jo Melbournessa Q3:en ilman lopun spinnausta. Piquet taas... Ruvetaanko jo arvuuttelemaan, palkkaako Rellu di Grassin, Grosjeanin vai Saton? ;)

McLaren on tuskin pisteillä - sateellakaan, koska talvitestien perusteella MP4-24 on erinomaisen surkea auto tuottamaan pitoa. Siinä ei sitten riitä Jumalan armokaan... Ainoa mahdollisuus on, että Lewis kääntyy katolilaiseksi ja käy nuolemassa paavin kättä niin kuin Schumi aikoinaan. :D Tai sitten tulee kunnon monsuuni ja maaliin selviää 5 autoa, ja Hämäläinen tietysti pisteillä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei tule kuivaa kisaa. Sadekuuroja sekä ukkosta luvataan. Eli on erittäin todennäköistä, että märällä radalla ajetaan.
Hyvä että uskot että se mitä meteorologit "lupaa" on se millaista säätä tulee olemaan. Olet varmasti unohtanut kuinka monesti säätiedotukset on arpapeliä ja väärässä. Ei tarvi kattella ku säätiedotuksia Suomen kesässä ni saa selvyyden että niihin ei voi koskaan luottaa...

Itse ainakin lähden sillä kannalla että sää ei tule olemaan välttämättä se mitä sanotaan puoli viikkoa etukäteen :dunno:
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Hyvä että uskot että se mitä meteorologit "lupaa" on se millaista säätä tulee olemaan. Olet varmasti unohtanut kuinka monesti säätiedotukset on arpapeliä ja väärässä. Ei tarvi kattella ku säätiedotuksia Suomen kesässä ni saa selvyyden että niihin ei voi koskaan luottaa...

Itse ainakin lähden sillä kannalla että sää ei tule olemaan välttämättä se mitä sanotaan puoli viikkoa etukäteen :dunno:
Suomen ilmasto ja Malesian monsuuni-ilmasto ovat hiukan erilaisia ennustettavuudessa. Se mitä olen monsuunialueella matkaillut on antanut kokemuksen, että jos sanotaan että sataa silloin myös sataa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Renault ei ehkä aivan pääse edellisen ryhmän mukaan, mutta tuskin on kovin kaukana. Alonso olisi voinut päästä jo Melbournessa Q3:en ilman lopun spinnausta. Piquet taas... Ruvetaanko jo arvuuttelemaan, palkkaako Rellu di Grassin, Grosjeanin vai Saton? ;)
Kyllähän Piquet jr viime kisassa ajoi hyvin ennen jarruongelmiaan(jos sellaisia oli). Lähtöhässäkkä auttoi, mutta hyviä kierrosaikoja siitä eteenpäin. Aika-ajot tosin paha pettymys.

Jos Piquet tarvisi johonkin vaihtaa niin parasta olisi vaihtaa päittään Bourdaisin kanssa. Piquet Torolle ajamaan paineettomasti ja ranskalainen Bourdais ranskalaiselle Renaulle. Kaikki hyötyy :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikä siinä on niin hankala tajuta että Button puhui imperfektissä..? Preesens-muoto on ihan siun oma versio. Australiassa ei ollut, koska Button kykeni säästämään renkaitaan ajamalla hitaammin. Hitaammin ajaminen oli syy, renkaiden sulamisongelman ilmenemättä jääminen seuraus. Ei ole - ei ollut - ei ole ollut - ei ollut ollut.. peruskoulujuttuja, muistathan. Tarvitaanko lisää rautalankaa?

Yhtä kaikki, tämä kuuluisi oikeastaan tuonne Melbournen jälkilöylytoikkiin..
Ok, jos preesens on mun keksintö niin eihän tässä sitten mitään. Olen ollut näkevinäni jossain Buttoninkin puhuneen preesensissä. Mutta jos näin ei ole, asiassa ei ole epäselvää, tietenkään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miten tämäkin asia taas tuntuu näin vaikealta? Buttonhan ajoi juuri niin kuin tuossa vaiheessa kilpailua tulee ajaa kärkipaikalla. Juuri niin kovaa, ettei lähin vastustaja saavuta. Silloin ei ajeta "hitaasti" vaan järkevästi autoa ja renkaita säästäen. Jos Brawn GP säästyy rengasongelmilta ajamalla 95% nopeudella voittoon kun muut painavat takana 100% nopeudella ja kärsivät sen takia rengasongelmista, niin silloinhan Brawn GP:llä ei ole rengasongelmaa. :doubtful:

Eikä se ole mielestäni kamalan tähdellistä olisiko Kubica saanut Buttonin kiinni jos hän olisi päässyt Vettelin ohi vaikka 10 kierrosta ennen maalia, koska kyse oli kilpailutilanteesta jossa ei ole jossiteltavaa. Buttonkin menetti kisan ensimmäisellä puoliskolla 30 sekunnin johdon turva-auton takia jne.
Miten tämä taas liittyy mihinkään. Buttonin 30:n sekunnin johdot ja muut. Edelleenkään emme tiedä sitä, onko Brawnilla samantyyppistä rengasongelmaa kuin muilla, ei tuo sinun "95%"-perustelu sitä asiaa miksikään muuta. Sen tiedämme, ettei mahdollinen rengasongelma ilmennyt siellä Melbournessa. Ja syynä voi olla juuri se lopun hillitty ajotapa. Sori jarna, mutta omituisia perusteluja on kertakaikkiaan kommentoitava.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Suomen ilmasto ja Malesian monsuuni-ilmasto ovat hiukan erilaisia ennustettavuudessa. Se mitä olen monsuunialueella matkaillut on antanut kokemuksen, että jos sanotaan että sataa silloin myös sataa.
Ja vieläkun miettii niitä viime kaudella annettuja säätiedotuksia esim. viikkoa ennen kisaa niin melko hyvin ne pitivät paikkaansa. Esim. Monzan ja Interlagosin sateet oli tiedossa jo viikkoa ennen kisaa. Kyllä varmaan teknologia silläkin alalla kehittynyt joten aika luotettavia nuo tuppaa olemaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos Piquet tarvisi johonkin vaihtaa niin parasta olisi vaihtaa päittään Bourdaisin kanssa. Piquet Torolle ajamaan paineettomasti ja ranskalainen Bourdais ranskalaiselle Renaulle. Kaikki hyötyy :ahem:
Paitsi Renault joka taitaa tarvita brasilialaista autopuolenmarkkinointiin enempi kuin franskalaista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eiköhän Button kuitenkin ajanut todellisuudessa tasan niin kovaa kuin vain pystyi. 5 kierrosta maaliin ja toisena oleva takana 1,8 sekkaa ja kolmantena olevat 3.8 sekuntia ja hänellä vielä renkaat, joihin ei ollut oletettavissa sulamisongelmaa.

Ja kun tässä vaiheessa oli jo tiedossa, että kun renkaat alkoivat sulaa, niin kierrosaika romahti useita sekunteja.

Jos todellakin siinä tilanteessa vain ajeli, niin se kertoisi lähinnä ylimielisyydestä kuin taktisesta pelisilmästä.
Just. Eiköhän se oletettava riski ollut Brawnillakin tiedossa noiden pehmeiden renkaiden suhteen(ylimielistä olisi ollut ajatella toisin). Ja nimenomaan lujaa, mutta mahdollisimman rauhallisesti vieden-ajotapa on taktista pelisilmää vallitsevat todennäköiset lainalaisuudet huomioiden parhaimmillaan. Olen kyllä aivan totaalisen eri mieltä tässä asiassa kanssasi.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Voi hyvin olla, että Malesiassa ei käytetä pehmeää seosta lainkaan. Minä ainakin suunnittelisin taktiikan niin, että kova-kova-pehmeä. Sitten kun alkaa sataa, niin pehmeän voi unohtaa kokonaan. Pehmeämpi on astetta kovempi kuin Australiassa mutta lämpötila myös syö rengasta enemmän.
 
Ylös