Jari-Matti Latvala

tossija

New member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
2
Sijainti
suomi
JM vois vähä opetella tota ajo varmuutta ku ei toi foorti oikein pysy tiel oha se ihan ylivoimasesti nopein kuljettaja koko sarjas sillo ku se pysyy tiel:ahem: in Niiku nyt täs rallis mitä JM kerkes ajaa ni se oli Loebii noin 0,5s nopeempi kilometril mut tietyst tekihä Loeb kauden ekan virheen heti ekal pätkäl oiskiha johtunu siitä et BOSSE on mukana!!!
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
430
Sijainti
Lievestuore
Edelleenkin nopeasta kuskista voi(tässä tapauksessa mielellään äkkiä)tulla varma,muttei hitaasta ja varmasta nopeaa,eipä J-M:n paikalle tosta noin vaan löydy parempaa kuskia,kun Marcus on Subarun miehiä,ja Petteri tykkää omasta tiimistään,toivotaan,ettei tuo ulosajo vaikuta mieheen,oli se kyllä tosi raju homma...:alppu:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Edelleenkin nopeasta kuskista voi(tässä tapauksessa mielellään äkkiä)tulla varma,muttei hitaasta ja varmasta nopeaa,eipä J-M:n paikalle tosta noin vaan löydy parempaa kuskia,kun Marcus on Subarun miehiä,ja Petteri tykkää omasta tiimistään,toivotaan,ettei tuo ulosajo vaikuta mieheen,oli se kyllä tosi raju homma...:alppu:
Muistelen niitä aikoja, kun Bosse pyöri ulos tieltä aika usein uran alkuvaiheissa. Puhuttiin virheherkästä ja yliyrittävästä kaverista. Näyttöjä antoi nopeudestaan! Senkin jälkeen on kyllä virheitä tullut aikalaila.
Hyvällä autolla ei tarvi ottaa niin riskejä pysyäkseen mukana. Ajettavuus riippuu säätötaidosta ja säätötaito on myös tärkeä kuskin ominaisuus.

J-M sanoi itse, että jarruttaa mutkaan niiin, että näkee seuraavan mutkan. Ajaa liikaa silmällä. En tuosta tajua, mutta selittäkää, joilla on ymmärrystä asiasta. Tämä on kuulema poisopittavissa oleva juttu. Kai ne harjoittelee ajamista nuo huippumiehet, jotta voivat opetella ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Olis se kiva nähä nyky kuskit B-ryhmän ratissa :D Teho/ajo-ominaisuus suhde hiukka eri kuin nyt :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8779
Sijainti
Vantaa
Muistelen niitä aikoja, kun Bosse pyöri ulos tieltä aika usein uran alkuvaiheissa. Puhuttiin virheherkästä ja yliyrittävästä kaverista. Näyttöjä antoi nopeudestaan! Senkin jälkeen on kyllä virheitä tullut aikalaila.
Hyvällä autolla ei tarvi ottaa niin riskejä pysyäkseen mukana. Ajettavuus riippuu säätötaidosta ja säätötaito on myös tärkeä kuskin ominaisuus.

J-M sanoi itse, että jarruttaa mutkaan niiin, että näkee seuraavan mutkan. Ajaa liikaa silmällä. En tuosta tajua, mutta selittäkää, joilla on ymmärrystä asiasta. Tämä on kuulema poisopittavissa oleva juttu. Kai ne harjoittelee ajamista nuo huippumiehet, jotta voivat opetella ajamaan.
Bossen ulosajot johtuivat yliyrittämisestä. Hän ajoi tuolloin yksityistallin Toyotilla, jolla piti antaa näyttöjä tehdastallin pomoille ja paikata vauhtia "hanskalla". Sehän tästä J-M:n ulosajosta tekeekin oudon, kun Wilson on antanut täysin paineettoman kakkoskuksin aseman ja silti koittaa ajaa yli rajojen. Eihän Bosse enää tehdastallin palkkalistoilla syyllistynyt kauheisiin ulosajo määriin. Toki silloin tällöin lipesi, mutta lipeäähän se auto joskus jokaiselta.

Latvalan ajotyylissä on jotain perustavan laatuista ongelmaa, jonka korjaaminen saattaa olla vaikeaa ilman nopeuden laskua.

EDIT: Kuten totesit, se on pois opittavissa, mutta onko ilman nopeuden laskua?
 

Jantsa.K

Well-known member
Liittynyt
21.12.2008
Viestit
69
Hirvosellakin oli ensimmäinen mm-kausi subarulla aika fiasko, mutta nykyään herra ei enää pahemmin mokaile. :thumbup:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Kieltämättä usko on aika koetuksella Latvalan suhteen, vataset ja toivoset ja grönholmit toki niputti kasan autoja omana aikanaan mutta silloin tosiaan oli kyse joko näyttöjen antamisesta tai sitten taistelemisesta takavetoisilla nelikkojen ylivoimaa vastaan. Latvalalla taas on voittovauhtiin kykenevä auto ja tallikaveri jolle pitäisi antaa tulitukea maaliin ajamalla. Mikonkin hommat kusee jos/kun ei voi pistää hanaa pohjaan vaan pitää sitten kuitenkin jonkin verran varmistella merkkipisteitä. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Fordilla tuskin on massia hankkia siihen tilalle vanhaa mestaria, siispä Latvalalla jatketaan, toistaiseksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
JM ajelee jo toista kautta huipulla. Kyllä nyt pitäisi pikku hiljaa sitä varmuutta ruveta löytymään.

Se on totta, että alkuun nopeilla tulee virheitä kun rajoja etsitään ja näyttöjä annetaan. Näin se meni Bossenkin kohdalla. JM on jo näyttönsä antanut ja ajaa huipulla, joten kyllä se olis aika sitä varmuutta kaivaa esille jos meinaa uraansa jatkaa.

Onko Mikon varmuus syönyt niin paljon JM:n itsetuntoa, että täytyy vieläkin yrittää antaa näyttöjä? No ainakaan nämä ulosajot eivät sitä itsetuntoa pönkitä ja se on valitettavaa. Noissa ajohommissa se on kovasti omasta pääkopasta kiinni missä mennään. Loebillä on sen luokan itsetunto ajohommiin, ettei ole ihme, että se menee jatkuvasti kärjessä. Mikkokin on hyväksynyt omat rajansa ja pyristelee hyvänä haastajana tasaisen varmasti siinä perässä.

Bossestakin näkee mitä on hyvän kuskin itsevarmuus. Siinähän ajelee vaan varmasti kärjen perässä pitkän tauon jälkeen.

Jos JM nyt viitsis malttaa mielensä ja rauhoittuis vähän. Ei siellä tarvii koko ajan yrittää paahtaa kärjessä yliyrittäen. Sitä varmuutta peliin, niin johan alkaa kulkemaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tuli katseltua Youtubesta muutama Latvalan ulosajo krapulapäivän viihteeksi ja pakko kyllä myöntää, että yksi yhdistävä tekijä noista kaikista löytyy. Jostain rytinän seasta kuuluu aina Jari-Matin piipittävä "Ei voi olla totta". :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Edelleenkin nopeasta kuskista voi(tässä tapauksessa mielellään äkkiä)tulla varma,muttei hitaasta ja varmasta nopeaa,eipä J-M:n paikalle tosta noin vaan löydy parempaa kuskia,kun Marcus on Subarun miehiä,ja Petteri tykkää omasta tiimistään,toivotaan,ettei tuo ulosajo vaikuta mieheen,oli se kyllä tosi raju homma...:alppu:

Sillä ei vaan merkkimestaruuden (eikä minkään muunkaan) kannalta ole paskan vertaa väliä kuinka nopea olet 1 tai 2 ek:lla jos jokainen ralli päättyy ulosajoon kärkipaikalta ennenaikaisesti. Mieluummin näkisin Latvalan paikalla kuskin joka voisi tuoda auton 100% varmasti maaliin sijoilla 3-5 kuin että auto on selällään jossakin hevon vitun kuusessa joka vitun kerta. Koska Latvala ylipäätään on viimeksi onnistunut ajamaan ehjän rallin ilman OMIA idioottimaisia virheitä ?
Ei varmaan Fefelläkään katseltaisi Kimiä kovin pitkään jos tämä joka vitun kisassa vetäsi paalupaikalta seinään ennenkuin edes kolmasosa kisamatkasta on ajettuna.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kieltämättä usko on aika koetuksella Latvalan suhteen, vataset ja toivoset ja grönholmit toki niputti kasan autoja omana aikanaan mutta silloin tosiaan oli kyse joko näyttöjen antamisesta tai sitten taistelemisesta takavetoisilla nelikkojen ylivoimaa vastaan. Latvalalla taas on voittovauhtiin kykenevä auto ja tallikaveri jolle pitäisi antaa tulitukea maaliin ajamalla. Mikonkin hommat kusee jos/kun ei voi pistää hanaa pohjaan vaan pitää sitten kuitenkin jonkin verran varmistella merkkipisteitä. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Fordilla tuskin on massia hankkia siihen tilalle vanhaa mestaria, siispä Latvalalla jatketaan, toistaiseksi.
Eiköhän Latvalan näytöt ole pikkuhiljaa annettu ja riittämättömiksi havaittu. Maailmalla on kosolti kuskeja joita voisi vaikka kierrättää tuossa hankkimassa niitä tallipisteitä. Garde, Urmo Aava, Henning Solberg, Matthew Wilson nyt päälimmäisinä. Tai sitten vaikka Anton Alen.
 

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Sillä ei vaan merkkimestaruuden (eikä minkään muunkaan) kannalta ole paskan vertaa väliä kuinka nopea olet 1 tai 2 ek:lla jos jokainen ralli päättyy ulosajoon kärkipaikalta ennenaikaisesti. Mieluummin näkisin Latvalan paikalla kuskin joka voisi tuoda auton 100% varmasti maaliin sijoilla 3-5 kuin että auto on selällään jossakin hevon vitun kuusessa joka vitun kerta. Koska Latvala ylipäätään on viimeksi onnistunut ajamaan ehjän rallin ilman OMIA idioottimaisia virheitä ?
Ei varmaan Fefelläkään katseltaisi Kimiä kovin pitkään jos tämä joka vitun kisassa vetäsi paalupaikalta seinään ennenkuin edes kolmasosa kisamatkasta on ajettuna.

Mielummin minä ainakin seuraan kisoja, joissa joku edes yrittää haastaa Loebin. Jos Latvalan tilalle otettaisiin joku varma pisteitä tuova kuski, niin sekin vähä jännitys mitä sarjassa on tällä hetkellä, katoaisi.
Hirvonen kun lähtee jo ekasta pätkästä lähtien ajamaan kakkossijasta ja noista muista ei Latvalan ja Hirvosen lisäksi ole Loebin vauhtiin.
 

stone age

Well-known member
Liittynyt
25.9.2005
Viestit
74
" Inkoolaisen mukaan menestysvietti on yhä vahva. Kun kypärä sujahti Portugalissa päähän, mieli paloi haastamaan kisan kärkinimiä.

- Niin se vaan on, että sitä haluaa voittaa, vaikka vähempikin olisi varmasti riittänyt."

Grönholm/mtv3

Ehkäpä Latvalan voitonnälkä on yhtä kova tai jopa kovempi,
ottaen huomioon että Grönholm on jo tuplamestari.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Grönholm joutu ajamaan ylikovaa vehkeisiin nähden ja tulos on sitten tässä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8779
Sijainti
Vantaa
Grönholm joutu ajamaan ylikovaa vehkeisiin nähden ja tulos on sitten tässä.
Täytyy muistaa, että Grönholm paukutti sellaista kyytiä, mitä Atkinkson ja Solberg eivät olleet ajaneet Subarulla suunnilleen vuosiin. Ja ekassa kisassa.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Sillä ei vaan merkkimestaruuden (eikä minkään muunkaan) kannalta ole paskan vertaa väliä kuinka nopea olet 1 tai 2 ek:lla jos jokainen ralli päättyy ulosajoon kärkipaikalta ennenaikaisesti. Mieluummin näkisin Latvalan paikalla kuskin joka voisi tuoda auton 100% varmasti maaliin sijoilla 3-5 kuin että auto on selällään jossakin hevon vitun kuusessa joka vitun kerta. Koska Latvala ylipäätään on viimeksi onnistunut ajamaan ehjän rallin ilman OMIA idioottimaisia virheitä ?
Ei varmaan Fefelläkään katseltaisi Kimiä kovin pitkään jos tämä joka vitun kisassa vetäsi paalupaikalta seinään ennenkuin edes kolmasosa kisamatkasta on ajettuna.
Käyhän syömässä makkaraperunat niin verensokeris hieman nousee...
 

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Grönholm joutu ajamaan ylikovaa vehkeisiin nähden ja tulos on sitten tässä.
No eikös se Latvala joutunut ajamaan ihan samalla tavalla ylikovaa vehkeisiin nähden?
Kuitenkin tällä hetkellä ainoa mahdollisuus voittaa mestaruus Loebin edestä on pyrkiä voittamaan mahdollisimman monta sorakisaa ja yrittää painostaa Loeb tekemään virheitä ja sitten ehkä pikipinnalla varmistella jäännöspisteitä.
Tässä ajetaan kuitenkin mestaruudesta eikä muista sijoista, sijoittuminen pisteissä toiseksi on ihan sama kuin sijoittuisi viidenneksi. Vain mestarit muistetaan.
Eihän silloin Mäkisen kulta-aikoinakaan Kilinkolinit ym. voivotellut, että harmi kun ei Tommille voi minkään. Sitä vaan iskettiin vöitä tiukemmalle ja annettiin Subarun kolista. Mielummin sitä nyt seuraa, kun tätä nykyistä varmistelumeininkiä.
 
Ylös