2009 Malesian Grand Prix - Aika-ajot

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kyllähän Baritsello silti päätyisi yhdeksänteen ruutuun, jos rangaistus siis on se viiden pykälän pudotus. Baritsellohan oli neljäs ennen rangaistusta, ja kyllä ainakin minun laskuoppieni mukaan 4+5=9 vaikka miten pyörittelisi.

Logiikkana on se, että Barrichello tiputetaan nimenomaan siitä neljännestä ruudusta, eikä kolmannesta, johon hän olisi päätynyt Vettelin rangaistuksen jälkeen (Vettel kun ajoi kolmanteen ruutuun).
Siis ei herranjumala mikä ala-asteen laskuoppikerho täällä on meneillään? :D

Vettel on JOKA TAPAUKSESSA TAAEMPANA kuin Rubens, joten tietysti lähtee kahdeksannesta ruudusta. Kyllä, 4+5 = 9, mutta kymmenen lähtöruudun putoaja Vettel siitä vielä pois niin 8.


Factor in Vettel's 10-grid place drop from Australia, and Barrichello's five-place drop after his gearbox change on Friday, and the starting order reads:

Button, Trulli; Glock, Rosberg; Webber, Kubica; Raikkonen, Barrichello; Alonso, Heidfeld; Nakajima, Hamilton; Vettel, Kovalainen; Bourdais, Massa; Piquet, Fisichella; Sutil, Buemi.
 
Viimeksi muokattu:

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Mun mielestä olis loogisempaa että Ruben lähtisi sijalta 9. 4+5 ja sillä selvä, tapahtui edessä mitä tahansa. Noh huomennahan se nähdään, eipä toi nyt niin merkityksellistä oo mun mielestä. Kunhan pysyisi irti Kimin kontista...

e. no ehkä sittenkin 8. ruudusta samapa tuo.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tässä on tosiaan kaks selkeää logikkaa.

Nyt vaan taitaa olla epäselvää kumpi on käytössä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En ole nähnyt missään muualla kuin amatööri-Maikkarin sivuilla tuon yhdeksännen lähtöruutusijoituksen. Joka siis on aivan naurettava.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Nyt kun tarkemmin ajattelen nini kyllähän Barrichello kuuluu olla 8. paikalla. Jos Barrichello ensin pudotetaan 9. rutuun, ja Vettel sitten pudotetaan 13. niin Barrichello on 8.. Jos Vettel pudotetaan 13. ruutuun, niin Barrichello putoaa 5 paikka 8. . Aivan selvä peli, sori tuo aiempi sekaannukseni.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tässä on tosiaan kaks selkeää logikkaa.

Nyt vaan taitaa olla epäselvää kumpi on käytössä.
Aivan. Itse ajattelin niin päin, että ensin Barrichello ja Vettel "otetaan pois välistä", takana olevat kuskit nostetaan kaksi pykälää ylöspäin, ja sen jälkeen rangaistuksen saanut duo sijoitetaan uusille paikoilleen.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Aivan. Itse ajattelin niin päin, että ensin Barrichello ja Vettel "otetaan pois välistä", takana olevat kuskit nostetaan kaksi pykälää ylöspäin, ja sen jälkeen rangaistuksen saanut duo sijoitetaan uusille paikoilleen.
Joo, tuo olisi ainut järkevä tapa sijoittaa rangaistut kuljettajat rangaistuksensa mukaiseen lähtöruutuun. Nythän Barrichellon rangaistus oli vain 4:n lähtöpaikan huononnus viiden sijaan, mutta Vettelillä oli täysi kymppi. Annetut rangaistukset ovat siis olleet eriarvoisia rikkeen sääntöjen määräämään rangaistukseen nähden.

Mitäs sitten jos Barrichellollakin olisi ollut kymmenen lähtöruudun rangaistus? Olisiko Vettel noussut 13. sijalta lähtöpaikalle 12? Entäs Rubens, joka piti tiputtaa sijalle 14, jääkö hän siihen vai nostetaanko Vettelin jättämälle lähtöpaikalle 13? Tietääköhän lähtöjärjestyksen muodostajatkaan, miten ne paikat oikeasti arvotaan rangaistuksien jälkeen?
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Porukalla vissiin tylsää kun tarvii tälläsiä miettiä lauantai-iltana :D
 

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31
Joo, tuo olisi ainut järkevä tapa sijoittaa rangaistut kuljettajat rangaistuksensa mukaiseen lähtöruutuun. Nythän Barrichellon rangaistus oli vain 4:n lähtöpaikan huononnus viiden sijaan, mutta Vettelillä oli täysi kymppi. Annetut rangaistukset ovat siis olleet eriarvoisia rikkeen sääntöjen määräämään rangaistukseen nähden.
Tuommoisessa on vain esim. se vika, että jos vaikkapa paalukuski saa 10 paikan lähtöruuturangaistuksen ja 6. ajanut viiden pykälän rangaistuksen niin molempien pitäisi startata ruudusta 11.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
mutta Heikin tappio Lewisille on pettymys.
Pettymys kyllä, mutta ymmärrettävä, sillä Kimi ja Heikki ajoivat nopeat kierroksensa ennen tallikavereitaan. Nythän rata parani melkein silmissä (siksi Ferrarin taktinen kämmi), eli myöhemmin ajavilla oli selvä etu. Massa ei sitä käyttänyt, mutta Lewis käytti. Tosin ero Heikkiin oli silti minimaalinen kaksi sadasosaa. Heikki ajoi kyllä ihan hyvin mielestäni, eikä tarvitse arvata kumpi mäkkikuski saa jatkossakin nämä pienet edut systemaattisesti edukseen. Toivottavasti Heikki kuitenkin nyt näyttää että on saanut myös kisavauhdin kuntoon.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Taisitte ymmärtääkin asian, mutta Barrichellon lähtöruutu on joka tapauksessa 9. Nuo rangaistukset ovat tarkka-arvoisia eli 3-->13 ja 4-->9 eli jos Vetteliä pudotetaan ensin 10 pykälää niin Rubens nousee tällöin yhden. Nyt Rubensia pudotetaan kuusi pykälää, koska Vettel on jo poistunut ja nostanut Rubensia. Muutenhan myöhemmin rangaistuksen saaneen kuljettajan lähtöruutu jopa nousisi, mikä olisi 2006 Malesiassa ollut ainakin Schumin kohdalla aika lähellä tuolla toisella miettimällänne systeemillä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Taisitte ymmärtääkin asian, mutta Barrichellon lähtöruutu on joka tapauksessa 9. Nuo rangaistukset ovat tarkka-arvoisia eli 3-->13 ja 4-->9 eli jos Vetteliä pudotetaan ensin 10 pykälää niin Rubens nousee tällöin yhden. Nyt Rubensia pudotetaan kuusi pykälää, koska Vettel on jo poistunut ja nostanut Rubensia. Muutenhan myöhemmin rangaistuksen saaneen kuljettajan lähtöruutu jopa nousisi, mikä olisi 2006 Malesiassa ollut ainakin Schumin kohdalla aika lähellä tuolla toisella miettimällänne systeemillä.
Niiku Malesia GP topicissa on mainittu, tällä sinun systeemillä voidaan joutua samaan ruutuun. Jos Vettel ois ollu ykkönen ja Rubens 6 niin molempien pitäs lähteä sun systeemillä ruudusta 11.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Taisitte ymmärtääkin asian, mutta Barrichellon lähtöruutu on joka tapauksessa 9. Nuo rangaistukset ovat tarkka-arvoisia eli 3-->13 ja 4-->9 eli jos Vetteliä pudotetaan ensin 10 pykälää niin Rubens nousee tällöin yhden. Nyt Rubensia pudotetaan kuusi pykälää, koska Vettel on jo poistunut ja nostanut Rubensia. Muutenhan myöhemmin rangaistuksen saaneen kuljettajan lähtöruutu jopa nousisi, mikä olisi 2006 Malesiassa ollut ainakin Schumin kohdalla aika lähellä tuolla toisella miettimällänne systeemillä.
Mites, jos nyt esim Glock sais 5 lähtöruudun rangaistuksen tuolla sinun systeemillä hän lähtisi ennen Rubenssia, vaikka oli hitaampi aika-ajossa...
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Mites, jos nyt esim Glock sais 5 lähtöruudun rangaistuksen tuolla sinun systeemillä hän lähtisi ennen Rubenssia, vaikka oli hitaampi aika-ajossa...
Kai se sitten ei olekaan niin, mutta vähän erikoiselta tämä vaikuttaa kuitenkin.
Tällä systeemillä siis tuossa esimerkissä Barrichello olisi 9:s ja Glock 10:s. Lopulta Barrichello saikin siis vain 4 ruutua rangaistusta, mutta tämä on nyt joka tapauksessa ollutta ja mennyttä.
 
Ylös