Kaudelle 2009 F1-autoihin tuli huomattavat muutokset. Perinteiset huipputallit menettivät etunsa ja ari tallien autojen voimasuhteet muuttuivat oleellisesti. Aiempina vuosina keskikastissa tai häntäpäässä ajelleet saatuaan kilpailukykyisen autot ovat kärjessä, huonomman auton alleen saanet kärkikuskit ovatkin keskikastissa.
Ensimmäisessä aika-ajossa kaikki autot mahtuvat kahden sekunnin sisään eikä kukaan voi olla varma ennen session loppua pääsystään seuraavaan osioon.
Samassa tallissa ajavien kuskien erot etenkin Q1 ja Q2'ssa ovat ilman selvää virhettä varsin pieniä. Näistäkin pienistä eroista osa selittyy mekaanikkotiimin osaamisesta ja kuskin ja tiimin välisistä kommunikaatiotaidoista auton säätämiseksi.
Kisassa painottuvat erityisesti kaksi asiaa valittu taktiikka (ja siinä tuurin osuus SafetyCarin ja sään muuttumisen osalta) sekä kuskien virheherkkyys. Kuskien erot ns. raa'assa nopeudessa ovat tallien sisällä ja samanlaisella kalustolla pienet tai olemattomat ja kuskien paremmuden ratkaisee kaluston lisäksi virheiden välttäminen ja tasaisuus.
Näyttää vahvasti siltä, että tasaveroisella kalustolla lähes kuka tahansa voi olla mestari, eikä yksikään kuski ole toista selvästi parempi.
Ensimmäisessä aika-ajossa kaikki autot mahtuvat kahden sekunnin sisään eikä kukaan voi olla varma ennen session loppua pääsystään seuraavaan osioon.
Samassa tallissa ajavien kuskien erot etenkin Q1 ja Q2'ssa ovat ilman selvää virhettä varsin pieniä. Näistäkin pienistä eroista osa selittyy mekaanikkotiimin osaamisesta ja kuskin ja tiimin välisistä kommunikaatiotaidoista auton säätämiseksi.
Kisassa painottuvat erityisesti kaksi asiaa valittu taktiikka (ja siinä tuurin osuus SafetyCarin ja sään muuttumisen osalta) sekä kuskien virheherkkyys. Kuskien erot ns. raa'assa nopeudessa ovat tallien sisällä ja samanlaisella kalustolla pienet tai olemattomat ja kuskien paremmuden ratkaisee kaluston lisäksi virheiden välttäminen ja tasaisuus.
Näyttää vahvasti siltä, että tasaveroisella kalustolla lähes kuka tahansa voi olla mestari, eikä yksikään kuski ole toista selvästi parempi.