Hyvästit jumalkuljettajille?

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kaudelle 2009 F1-autoihin tuli huomattavat muutokset. Perinteiset huipputallit menettivät etunsa ja ari tallien autojen voimasuhteet muuttuivat oleellisesti. Aiempina vuosina keskikastissa tai häntäpäässä ajelleet saatuaan kilpailukykyisen autot ovat kärjessä, huonomman auton alleen saanet kärkikuskit ovatkin keskikastissa.

Ensimmäisessä aika-ajossa kaikki autot mahtuvat kahden sekunnin sisään eikä kukaan voi olla varma ennen session loppua pääsystään seuraavaan osioon.

Samassa tallissa ajavien kuskien erot etenkin Q1 ja Q2'ssa ovat ilman selvää virhettä varsin pieniä. Näistäkin pienistä eroista osa selittyy mekaanikkotiimin osaamisesta ja kuskin ja tiimin välisistä kommunikaatiotaidoista auton säätämiseksi.

Kisassa painottuvat erityisesti kaksi asiaa valittu taktiikka (ja siinä tuurin osuus SafetyCarin ja sään muuttumisen osalta) sekä kuskien virheherkkyys. Kuskien erot ns. raa'assa nopeudessa ovat tallien sisällä ja samanlaisella kalustolla pienet tai olemattomat ja kuskien paremmuden ratkaisee kaluston lisäksi virheiden välttäminen ja tasaisuus.

Näyttää vahvasti siltä, että tasaveroisella kalustolla lähes kuka tahansa voi olla mestari, eikä yksikään kuski ole toista selvästi parempi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
No eivät kyllä olosuhteetkaan olleet sellaiset, joissa kuljettajien väliset erot korostuvat. Katsotaan, allekirjoitatko väitteesi myös huomisen kisan jälkeen.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Viimeistään ensi kaudella tullaan hyvin tarkoin etukäteen sulkemaan tällaiset "porsaanreiät" että kuka vaan köyhä talli voi sääntötulkintja tekemällä tehdä voittaja-auton. palataan takaisin ruotuun eli rahakkaat tallit jyllää...
Nautitaan siihen asti kun kerrankin pertti perus-buttonitkin voi voitta kisoja. :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kaudelle 2009 F1-autoihin tuli huomattavat muutokset. Perinteiset huipputallit menettivät etunsa ja ari tallien autojen voimasuhteet muuttuivat oleellisesti. Aiempina vuosina keskikastissa tai häntäpäässä ajelleet saatuaan kilpailukykyisen autot ovat kärjessä, huonomman auton alleen saanet kärkikuskit ovatkin keskikastissa.
Eihän tuossa mitään uutta ole. Vuosina 1998 ja 2005 kävi täysin samoin. Brawnin (Hondan) ja Williamsin vauhti ei panostukseen nähden yllätä ja Toyota on täsmälleen samoissa mitä vuonna 2005.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, ei näillä nykyautoilla paljon kuskien välillä niitä eroja ole. Näinhän se on toki ollu aina aika pitkälti. Erot tulee enemmän ja paremmin esille pitkässä juoksussa, sikshän tätä MM:ää ei voiteta yhdellä kisalla.

Huvitti suorastaan tuo Heikin hanskalla paikkaamis kommentti. Niinku varsinaisesti kuski pystyis mitään paikkaamaan. Jos pitää paikkailla niin omia virheitä lähinnä ja sillon on jo hävitty se kymmenys tai pari.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutta kyllähän kuskeissa on selviä eroja. Katsotaan nyt esimerkiksi nykyistä tilannetta Brawnilla, Renaultilla ja BMW:llä. Button, Alonso ja Kubica ovat säännöllisesti ja jatkuvasti parempia kuin Barrichello, Piquet Jr ja Heidfeld. Mielenkiintoista sikäli, että kukaan jälkimmäisestä kolmesta ei ole varsinaisesti mikään surkea kuljettaja, vaan he kuuluvat sarjaan "hyvä". Ero on vain yksinkertaisesti siinä, että ensimmäinen kolmikko kuuluu sarjaan "loistava".
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Eiköhän tuo jatkossakin tule menemään siten että ensin omilla näytöillä ja omilla kyvyillä ja olemalla oikeassa paikassa loikeaan aikaan päästään huipputalliin jos päästään ja siellä sitten tullaan jumalalkuskiksi jos kaikki osaset loksahtaa kohdalleen. Ja jos mukana on vielä paljon onnea ja/tai toisten epäonnea niin voi voittaa vaikka mestaruuden.
 
Viimeksi muokattu:

butt0n1

Well-known member
Liittynyt
5.3.2008
Viestit
759
Sijainti
Lahti
Perinteiset huipputallit menettivät etunsa ja ari tallien autojen voimasuhteet muuttuivat oleellisesti. Aiempina vuosina keskikastissa tai häntäpäässä ajelleet saatuaan kilpailukykyisen autot ovat kärjessä, huonomman auton alleen saanet kärkikuskit ovatkin keskikastissa.
Johtuisiko näitten aiempien vuosien "keskikastin" kuljettajien hidas vauhti siitä, että heillä oli surkea auto? Samoin näillä "kärkikuskeilla" on ollut todella hyvä auto. F1 on välineurheilua. Hyvä kuski ei pysty taistelemaan huonolla autolla ja huonompikin kuljettaja pystyy kohtalaisiin sijoituksiin hyvällä. Ei se Massakaan ole koskaan esittänyt mitään suuria tekoja, mutta Ferrari allaan häntäkin pidetään yhtenä parhaimmista kuljettajista.

"Näyttää vahvasti siltä, että tasaveroisella kalustolla lähes kuka tahansa voi olla mestari, eikä yksikään kuski ole toista selvästi parempi." JOS kaikki ajaisivat samanlaisella kalustolla niin paras kuljettaja voittaisi. Näin ollen mitä pienemmät ovat tallien voimasuhteiden erot sitä enemmän korostuu kuljettajien ajotaidot.

Ja mikäs sen parempaa kuin että viime vuosia hallinneet kuljettajat saavat todistaa ajotaitonsa hieman huonommalla autolla. Jos ajat hyvällä autolla ja menestyt niin media alkaa pitämään heti huippukuljettajana. Esim. Hondan viime kausien "menestyksen" takia Button on jo julistettu menneen talven lumeksi. Jos (ja kun) Button tulee menestymään tällä kaudella hienosti, niin yhtäkkiä ihmiset ovat sitä mieltä että hän on yksi parhaimmista kuljettajista, vaikka miehen ajotaidot tuskin ovat paljoa muuttuneet viime kausilta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Barrichello, Piquet Jr ja Heidfeld. Mielenkiintoista sikäli, että kukaan jälkimmäisestä kolmesta ei ole varsinaisesti mikään surkea kuljettaja, vaan he kuuluvat sarjaan "hyvä".
Rupesi yhtäkkiä yskittämään vallan vietävästi. Mistäköhän johtuu...
 
Ylös