Ferrarin huonot taktiikat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä, onko enää Kimillä kohta jatkohaluja Ferrarin kanssa ensikaudella, jos meno jatkuu samanlaisena.
Ensi kaudella varmasti, ei hän kesken sopimuksen mihinkään lähde.

Kimihän lisäksi viihtyy tallissa niin hyvin, että tuollaisen kämminkin jälkeen vaan hymyilyttää. Tuloksista viis, pääasia, että on kivaa. ;)
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Massan usko Ferrariin koetuksella

Turun Sanomat, Kuala Lumpur

LUIS VASCONCELOS

Viime vuoden tapaan Felipe Massa on nollilla kahden avauskisan jälkeen. Tällä erää Ferrarin brassitähti on kuitenkin huomattavasti enemmän huolissaan, sillä F60-auto ei ole osoittautunut odotetun kilpailukykyiseksi.

- Sain hyvän ensimmäisen kierroksen ja nousin keskiryhmään, mutta siihen se sitten jäi. Kun alkoi sataa, odotin, että vettä tulee kaatamalla. Siksi oli ihan normaalia pistää alle sadekelin kumit.

- Valitettavasti kesti iäisyyden ennen kuin sade koveni ja näin, miten Timo Glock ohitti minut helposti välikelin kumeillaan ja meni menojaan. Yhdellä kierroksella eroa tuli suoran verran. Hain välikelin kumit, kun omat takarenkaani olivat lopussa. Ehdin tehdä niillä vain yhden kierroksen, mutta huomasin, että pitoa oli paljon enemmän. Sitten kaatosade alkoi ja jouduin taas pysähtymään.

- Meidän on järjestäydyttävä uudelleen tiiminä ja tehtävä rajusti töitä yhdessä päästäksemme ohi tästä huonosta tilanteesta. Emme olleet neropatteja viime kaudella ja tänä vuonna meistä tuntuu tulleen aivan idiootteja.:frank:

- Uusiin sääntöihin on päästävä kunnolla kiinni ja meidän on mietittävä taktiikkamme uudestaan. Me olemme kuitenkin riittävän hyvä talli, jotta pystymme parantamaan ja tekemään vielä jotakin myös tässä MM-taistossa.

- Joka tapauksessa tällä hetkellä Brawn on meidän tavoittamattomissamme, Massa murehti.

Onko Kulta enää hommissa turunsanomilla kun juttua mieheltä ei ole tainnut vähään aikaan tulla?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaikista huvittavinta tuossa Ferkun sekoilussa oli se, kun se monsuuni viimein alkoi, niin Kimi huuta radioon:

"My tyres are completely destroyed."

Ei osunut lotto kohdilleen.
OT: oli muuten kiva kuulla kiminkin kommentteja kesken kisan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ensi kaudella varmasti, ei hän kesken sopimuksen mihinkään lähde.

Kimihän lisäksi viihtyy tallissa niin hyvin, että tuollaisen kämminkin jälkeen vaan hymyilyttää. Tuloksista viis, pääasia, että on kivaa. ;)
Joo, oikeastaan tää tallin järetön kämmäys vei jonkin verran varmasti median paineita pois Kimin ja Felipen harteilta. Eipä ole tallin johtajilla paljon valittamista kuskien pikku virheistä taas vähään aikaan kuskeille kun eivät itsekään ole täydellisiä (aika perkeleen kaukana siitä tällähetkellä) :rolleyes:

Mut ihan kiva oli nähdä et Kimi oli todennu tilanteen, ei ollu enää paskaakaan tehtävissä niin ajatteli sitten ottaa rennosti ja antaa muiden pohtia missä meni vikaan :tongue:

Jotenki tuntuu että Massalla menee nyt hermot, ilmeisesti lähti kauteen sillä asenteella että kun viime vuonna jäi pisteestä kiinni niin nyt se on voitettava.. varmaan kovempi pettymys hänelle kuin Kimille tämä suorituskyvyn puute
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Massan usko Ferrariin koetuksella

Turun Sanomat, Kuala Lumpur

LUIS VASCONCELOS

Viime vuoden tapaan Felipe Massa on nollilla kahden avauskisan jälkeen. Tällä erää Ferrarin brassitähti on kuitenkin huomattavasti enemmän huolissaan, sillä F60-auto ei ole osoittautunut odotetun kilpailukykyiseksi.

- Sain hyvän ensimmäisen kierroksen ja nousin keskiryhmään, mutta siihen se sitten jäi. Kun alkoi sataa, odotin, että vettä tulee kaatamalla. Siksi oli ihan normaalia pistää alle sadekelin kumit.

- Valitettavasti kesti iäisyyden ennen kuin sade koveni ja näin, miten Timo Glock ohitti minut helposti välikelin kumeillaan ja meni menojaan. Yhdellä kierroksella eroa tuli suoran verran. Hain välikelin kumit, kun omat takarenkaani olivat lopussa. Ehdin tehdä niillä vain yhden kierroksen, mutta huomasin, että pitoa oli paljon enemmän. Sitten kaatosade alkoi ja jouduin taas pysähtymään.

- Meidän on järjestäydyttävä uudelleen tiiminä ja tehtävä rajusti töitä yhdessä päästäksemme ohi tästä huonosta tilanteesta. Emme olleet neropatteja viime kaudella ja tänä vuonna meistä tuntuu tulleen aivan idiootteja.:frank:

- Uusiin sääntöihin on päästävä kunnolla kiinni ja meidän on mietittävä taktiikkamme uudestaan. Me olemme kuitenkin riittävän hyvä talli, jotta pystymme parantamaan ja tekemään vielä jotakin myös tässä MM-taistossa.

- Joka tapauksessa tällä hetkellä Brawn on meidän tavoittamattomissamme, Massa murehti.

Onko Kulta enää hommissa turunsanomilla kun juttua mieheltä ei ole tainnut vähään aikaan tulla?

Taitaa H.Kulta olla vielä saikulla?
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Ensimmäinen ratkaisu Kimin taktiikan kohdalla oli heikko, siinä oli kuitenkin pienet saumat onnistua, mutta järkeä siinäkin olisi pitänyt käyttää ja laittaa edes slicksit alle. Välikelin renkaat olisi olleet kaikkein paras, mutta varmoja pisteitä jahdatessa olisi pitänyt ne slicksit vaan lyödä alle niin kuin muutkin teki. Tämän olisi ehkä vielä voinut antaa anteeksi, jos ei olisi tyritty lisää.

Toinen stoppi oli jo täysi katastrofi. Miten voi olla tajuamatta sateen vihdoin alkaessa, että nyt voidaan paikata ensimmäistä kämmäystä aika paljonkin? Kimin ajoitus oli juuri passeli, kunnon sade alkoi juuri ennen kuin Räikkönen tuli sinne varikolle, mutta ei nyt ne välikelin pyörät ja seuraavalla kierroksella sitten uudestaan renkaidenvaihtoon.

Jos edes tämä idioottimaisen yksinkertainen mahdollisuus olisi hyödynnetty pistesijat olisi olleet hyvin haarukassa. Räikkösen ajosuoritukset oli kuitenkin läpi viikonlopun hyviä, mikä olikin ainut hyvä asia. Mielenkiintoista nähdä mitä lehdistö sanoo (siis kuinka pahasti) ja milloin porukkaa alkaa vaihtua. Domenicali on pettänyt todella pahasti, viime kaudellakin tallimestaruus tuli Domenicalista ja tallin ratkaisuista huolimatta eikä niiden ansiosta.
Minusta aika-ajossa olisi voinut mieluummin sen riskin ottaa, eli olisivat pistäneet painavat autot vaan. Oli kuitenkin jo sillin kohtalaisen todennäköistä, että kisassa sataa. Tämä ei liity mitenkään tuohon, mutta pitää vielä sanoa, että ei se Brawnkaan erehtymätön ole, kun pistettiin juuri ennen sadetta kuivan kelin renkaat.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Minusta aika-ajossa olisi voinut mieluummin sen riskin ottaa, eli olisivat pistäneet painavat autot vaan. Oli kuitenkin jo sillin kohtalaisen todennäköistä, että kisassa sataa. Tämä ei liity mitenkään tuohon, mutta pitää vielä sanoa, että ei se Brawnkaan erehtymätön ole, kun pistettiin juuri ennen sadetta kuivan kelin renkaat.
Tällä kertaa raskas auto olisi ollut parempi. Sadekelin kisat ovat aina vähän arpomista. Jos sade olisi alkanut 10 kierroksen kohdalla, Vettel olisi ollut suurin hyötyjä tästä, koska hänellä oli todella kevyt auto.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Se Kimin eka stoppi oli tosiaan jollain tapaa ymmärrettävissä... Siinähän olisi voinut käydä todella flaksi.
Mutta se toinen sitten. Miten helvetti voi olla mahdollista kun muut tulee vaihtamaan jo intermediateja monsuuneihin niin Ferrarin idiootit tulee tekemään toisinpäin? Samaa saatanan koheltamista se oli jo viime vuonnakin. Siellä on oikeasti kisataktiikoita päättämässä äärimmäisen epäpätevä sälli.
Kuskit tekee minkä mahtaa - tiimi on johdoltaan sarjan ehdotonta häntäpäätä.

Ferrari on täydellisessä kriisissä ja sekasorrossa.

"- Jälleen katastrofaalinen kisa, jolle ei ole mitään selityksiä. Yritimme tänään jälleen arvailla, mitä saattaisi tapahtua ja joka kerta tapahtui juuri päinvastoin kuin odotimme. Näin kilpailusta muodostui jatkuvaa rimpuilua, kun yritimme paikata virheitämme. Lopulta jäimme tyhjin käsin, Baldisserri tunnusti."
Heh. Muiden päätökset perustuu faktoihin, Ferrarilla arvaillaan.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Mut ihan kiva oli nähdä et Kimi oli todennu tilanteen, ei ollu enää paskaakaan tehtävissä niin ajatteli sitten ottaa rennosti ja antaa muiden pohtia missä meni vikaan :tongue:

Mun mielestä nyt yritetään tulkita yhtä 10s tv kuvaa vähän liian pitkälle. Kai sitä nyt voi hakee virvokkeita että jaksaa esim puhua toimittajille ja istua meetingissä. Vähän liikaa mun mielestä sanoa että kimiä ei kiinnosta pätkääkään. Tämä ei siis swataialle vaan myös kaikille muille.

Tottakai kimiä kiinnostaa kehittää autoa paremmaksi aina kun vain voi ja varmaan tekee työtä yhä enemmän kun suorituskyky ei olekohdallaan. Jos joku sitä ei kiinnosta, niin ajaminen huonolla autolla rinkiä ilman mahdollisuutta voittaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
No oisko Kimin pitänyt pysyä autossaan? Ei se mikään hölmö ole, vaikka tallin taktikot taitavat olla.

Samassa artikkelissa. (et tainut lukea kuin vähän alkua)
Turun Sanomien tietojen mukaan Ferrari olisi pitänyt joka tapauksessa Räikkösen poissa radalta KERS:in aiheuttaman turvallisuusongelman takia.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tuolla Atlaksen puolella puhutaan,että Schumi on mukana näissä taktiikka päätöksissä.Oli hänen päätöksensä ainakin olla lähettämättä Massaa radalle Q1:ssä koska olivat laskeneet harjoitusten mukaan,että 1.36 riittää jatkoon:D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ei tuossa renkaanvaihdossa hirveästi ollut järkeä muutenkaan. Jos vaikka sade olisi alkanut seuraavalla kierroksella, niin kaikki muutkin olisivat nopeasti tulleet vaihtamaan ja siinä vaiheessa oli vielä jokunen kuski (esim. Brawnit ja Alonso) sellaisia, joilla ei ollut vielä yhtään pysähdystä. Parhaimman hyödyn Kimi olisi saanut esim. Rosbergiin ja Toyotoihin, jotka olivat jo oman pysähdyksensä tehneet ja vaihtaneet slicksit toisiin slickseihin. Kuitenkin saderenkailla kuivassa ajamisella häviää sekunteja joka sektorilla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
- Schumacher on Massa missing out on Q2 on Saturday: ''We all looked pretty stupid. On Friday and Saturday we studied everything very precisely, we've done the laptime-analysis and have calculated were the cut for Q2 would have to be. The times that we calculated were around 1:36.0. We've done 1:35.4, 1:35.6 without really pushing. For us it was like a job done.''

''The moment in which there are only two minutes left on the clock with everyone going out, it's obviously too late to still make a decision. You can no longer change anything to it, you unfortunately have to sit back and see how you lose lose terrain place for place, to in the end assert that you're out. For me it wasn't an issue either. Being in the car I would have probably thought myself that it would be enugh. That was a painful dissapointment for all of us.''

On the race: ''The sitaution was pretty clear: it would rain. We have an extra weather radar station (apart from Méteo France - AFCA) that we keep an eye on every second. We were about to call in Kimi and rain was predicted and it did actually start to rain slightly. It was announced that once there's a bit of rain, a whole lot of it would follow immediately after. Unfortunately that didn't happen.''

''It was a lottery and we didn't win it with Kimi. When you have clear information and when you have to come in because at some stage you run out of fuel, then I think you should also dare to take the risk. Also the drivers said it started to slightly rain. So we switched to rain tyres but at that moment it was the wrong decision.''

On the current situation: ''At the moment Williams, Toyota and Red Bull are very strong. (Who will be the strongest) will be track dependent. Each car has its strengths and weaknesses. But it's clear that Brawn GP is at the very top.''

''We will certainly development extremely. The development pace will certainly still intensify. At some stage we will catch up. The long runs in the free practice sessions were good but we can't keep up with the pace at the very front. That's because, as has already been said, because we've been in the title fight till the last race in 2008 and now we're somewhat behind with the current development.''

''The competition has become better, they have good possibilities as well. They simply improved and the new regulations come on top of that.''
Lähde on AFCA nimiseltä postaajalta AtlasF1 sivulta.Kaikki jotka siellä käy tietää,että info on oikeaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voi herranju**la mitä porukkaa. Schummeli ferrarivarikon terivimpänä. Voi Montezmolo herätys. Potki nyt nämä kekkulit sieltä kun joku varmaan tekisi ihan töitäkin. Jos schumi on tallin aivot niin siltä se tosiaan näyttääkin. Ja joidenkin mielestähän se rakentaakin nämä autot. Kahden vuoden kehityksen hedelmiä nyt poimitaan. Ettei vain Shummelille tulis taas kuoleman tuonpuoleisia tuntemuksia ihan kesken taktiikkapäätösten.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Lähde on AFCA nimiseltä postaajalta AtlasF1 sivulta.Kaikki jotka siellä käy tietää,että info on oikeaa.
Kommenteista paistaa läpi se, että ei nähdä metsää puilta. Tamin prinsiipit on unohtunu: Keep It Simple, Stupid!

On se kumma että kuka tahansa katsoja nojatuolistaan näkee, jopa JJ ja Oskari maikkarilla, että erot on sen verran pieniä ettei mikään tiimi ole turvassa aika-ajossa niin paljon että voi alkaa löysäilemään. Ferrarin pojat laskee harjotusaikojen sekunnin kymmenyksiä, ja päättelee niistä muka sen ajan mikä tarvii ajaa! Ei hyvää päivää, tarviiko tässä edes käydä läpi kaikkia niitä asioita mitä tuossa ajatuksessa on pielessä, ei varmaan.

Nyt mennään sen verran pahasti metsään että pitää palata perusasioiden äärelle, vaikka olisi kyllä pitänyt palata jo. Tehkää nöyrästi ne kierrokset qualyssa, ja ajakaa ainakin yksi yritys vähän ennen ajan loppumista, koska silloinhan ne parhaimmat ajat ajetaan. Heittäkää kuuseen ne harjotusajat, niillä mitään tee. Ja sitten tuo ihme arpominen renkaitten kanssa, ei todellakaan tuossa vaiheessa ollut riskin arvoista. Tutkaa katellaan suurennuslasin kanssa ja kuskeilta kysytään näkyykö pisaroita, mutta kisan kokonaiskuvaa ei taida kukaan nähdä. Auto on hyvillä pistesijoilla, joka voi muuttua vaikka palkintopallipaikaksi hyvällä säkällä kunhan vaan hoidetaan perushommat hyvin. Mutta ei, pitää alkaa arpomaan ja ennakoimaan vaikka ei ole mitään tarvetta, ja heitetään kaikki työ hukkaan. Todella säälittävää.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Ferrarilla tiedettiin ettei voittoon ole mahdollisuuksia ajamalla, joten otettiin tietoinen riski. Riski olisi toiminut jos sade olisi alkanut ennusteiden mukaan. Nythän se alkoi 5-10min myöhemmin. Eli varsin lähellä oli että onnistuttiin. Ihan oikein Ferrarin taoiselle tiimille tässä kohtaa kokeilla riskillä voittoa. Nyt vain epäonnistuttiin. Olisiko voitu vielä ajaa 1-2 kierrosta radalla? Olisiko bensa riittänyt jolloin riski olisi onnsitunut täydellisesti.

Entäpä jos riskiä ei olisi otettu? Tuloksena todennäköisesti 5-6. sija ja muutama hassu pojo. Ei niillä mestaruksia voiteta.. Jos sade olisi alkanut 8min aikaisemmin niin täällä päiviteltäisiin miksi ei vaihtanut samantien renkaita kun oli 100% tiedossa että sade alkaa..
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Entäpä jos riskiä ei olisi otettu? Tuloksena todennäköisesti 5-6. sija ja muutama hassu pojo. Ei niillä mestaruksia voiteta.. Jos sade olisi alkanut 8min aikaisemmin niin täällä päiviteltäisiin miksi ei vaihtanut samantien renkaita kun oli 100% tiedossa että sade alkaa..
Ei todellakaan ollut 100% tiedossa että MILLOIN se alkaa. Tiimien ennusteet heittelivät kymmenillä minuuteilla suuntaan ja toiseen. Sadettahan ennustettiin "varmaksi" joltain tahoilta jo heti starttiinkin.
 
Ylös