Ferrarin huonot taktiikat

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18369
Ei tuossa autossa ole vikaa luotettavuudessa on.Järkeväähän se olisi heittää Tombazis pihalle jota pidetään yhtenä parhaana aerodynamiikka osaajana F1:ssä.:rolleyes:
Tombazia ei kannatakkaan heittää kokemusta huipputalleista monenvuoden ajan, Pääsuunnittelija Costa:n kyvyistä en ole niin hyvään jyvään päässyt ei ainakaan ole Rory Byrnen veroinen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
702
Mikä idea oli ajattaa Alonsoa pitkään ekalla stintillä? Odottiko Ferrari sadetta vai mitä?
Alonson kannalta tavoite lienee jollain tavalla yrittää päästä Massan edelle ennen kilpailun päättymistä. Koska kahden peräkkäin ajavan, suht saman nopeuksisen auton tapauksessa, ensin varikolla käyvä saa edun eli säilyttää asemansa toisen edellä tai takana ollessaan saa ajettua nopeampia kierroksia (yhden tai useamman) ja näin ollen pääsee ohittamaan edellä olleen, joutui myöhemmäksi varikkokäyntinsä jättänyt (tai jättämään päätetty) valitsemaan strategiansa seuraavasti:

A. Heti perään varikolle seuraavalla kierrokselta. Varikkopysähdysten pituudesta, mahdollisista ajovirheistä tai radan ruuhkista riippuen teoriassa mahdollisuus ehtiä ohittaa edellä ollut kuljettaja varikolta palatessa. Mielestäni normi tilanteessa mahdollisuus näihin ohituksen mahdollistaviin tekijöihin suhteellisen pieni. En suosittelisi laskemaan noiden varaan, varsinkaan kun muusta liikenteestä johtuva kierroksen hidastuminen on vältettävissä aika tarkasti. Jos ohittaminen ei onnistu ollaan samassa asetelmassa kuin ennen varikkokäyntiä, molemmilla vain uudet renkaat alla ja suhteellinen nopeus todennäköisesti hyvin lähellä toisiaan.

B. Takana ajaneen varikolle tuleminen selvästi toista myöhemmin antaa ainoastaan mahdollisuuden ajaa selkeästi uudemmilla renkailla samanpainoista autoa kilpailun lopussa tilanteessa, jossa muun radalla olevan liikenteen merkitys kasvaa. Ohitustilanne luonnollisesti on pakko yrittää saada aikaan radalla.


Sateen odottaminen toki saattoi olla varikkokäynnin viivästyttämisen syy, mutta edellä itse yritän miettiä mahdollisia syitä tilanteissa joissa oletetaan loppukisan ajettavan kuivalla.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Punaiselta hyvät informaatiot eri vaihtoehdoista kuivalle radalle. Pakko se vain on sanoa, että tuo B ei paremmalta vaihtoehdolta tunnu, sillä siinä tulee rajusti turpiin, kun vastustaja saa uudet pehmeät alle, itsellä ollessa kuluneet kovat renkaat alla. Eroa kertyy joka kierroksella selvästi, toki itse pääsee sitten hyökkäämään uudemmilla renkailla, mutta jossei se toinen omiaan tuhoa (eikä normaalitilanteessa varmasti tuhoa), ei samanlaisella autolla ole kuivalla kelillä mahdollisuutta ohitukseen, vaikka renkaista pienen edun saisikin. A-vaihtoehdossa, jos tulisi heti perässä varikolle todennäköisyys ohitukseen olisi paljon suurempi, juuri noiden muuttujien takia, jotka voisivat joskus kääntyä omaksi eduksi ja jos pystyisi itse ajamaan huikean sisääntulokierroksen.

Tietysti tuo puoltaa vaihtoehtoa B, jos epäillään sateen alkavan. Minusta Ferrari tänään siltikin sähläsi Alonson taktiikan kanssa, mutta ei tuo mikään emämunaus ollut. Ei siinä yhtään sijaa hävitty ja lopulta laulu loppui sitten konerikkoon. Eikä tuo myöskään harmita yhtään, toisin kuin jos Massa olisi ollut se, jota olisi pidetty radalla.
 
Ylös