Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
5 muisteltavaa hetkeä Itävallan GP:n historiasta.

Schumacherin pyörähdys avauskierroksella Zontan avustamana kaudella 2000, Rosberg vs Elia de Angelis kaudella 1982, Maldonadon refleksit jne.

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
5 muisteltavaa hetkeä Itävallan GP:n historiasta.

Schumacherin pyörähdys avauskierroksella Zontan avustamana kaudella 2000, Rosberg vs Elia de Angelis kaudella 1982, Maldonadon refleksit jne.

Tuossa koosteessa ei näy se kun Schumacher vielä kolarin jälkeen ajoi vaurioituneen Ferrarinsa aivan keskelle rataa ja parkkeerasi siihen. Tietenkin toiveena punaiset liput ja uusintalähtö vara-autoa käyttäen. Niin ei kuitenkaan käynyt vaan turva-autolla selvittiin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Itselläni on tälläinen foorumiin liittyvä muisto 15 vuoden takaan ja tänä kuussa tulee viisitoisto vuotta kuluneeksi siitä kun löysin tämän keskustelu palstan.
Se miten satuin löytämään tämän foorumin tapahtui Suomi24 kautta, josta löysin muistaakseni linkin Suomi24 formula osastolla jossa oli linkkinä F1-Foorumin keskustelu ketju ja löysin erään kirjoittajan linkin F1 historian pahimpiin onnettomuuksiin tällä palstalla.

Sitten avasin linkin ja aloin samalla perehtymään tähän palstaan tarkemmin ja sit aloin oikein kunnolla innostumaan tässä palstassa säännöllisesti lukemaan, F1-foorumin ketjuja ja jäsenten viestejä kisaviikonloppuisin. 2007 heinäkuusta saakka olen enemmän tai vähemmän seurannut palstan juttuja.
Ekat neljä vuotta lähinnä lueskelin foorumin viestejä ja keskustelua. Mutta 2011 marraskuussa päätin rekistöröidä itse palstaan ja loput on historiaa.

Ei kyllä uskois että vuodesta 2007 on jo 15 vuotta aikaa tuntuu kuin olisi ollut äskettäin se aika ja samana vuotena Kimi onnistui vihdoin voittamaan sen kauan kaivatun mestaruuten vuosien yrittämisen jälkeen.
On hienoa ollut olla mukana tällä palstalla kaikki nää vuodet.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Itselläni on tälläinen foorumiin liittyvä muisto 15 vuoden takaan ja tänä kuussa tulee viisitoisto vuotta kuluneeksi siitä kun löysin tämän keskustelu palstan.
Se miten satuin löytämään tämän foorumin tapahtui Suomi24 kautta, josta löysin muistaakseni linkin Suomi24 formula osastolla jossa oli linkkinä F1-Foorumin keskustelu ketju ja löysin erään kirjoittajan linkin F1 historian pahimpiin onnettomuuksiin tällä palstalla.

Sitten avasin linkin ja aloin samalla perehtymään tähän palstaan tarkemmin ja sit aloin oikein kunnolla innostumaan tässä palstassa säännöllisesti lukemaan, F1-foorumin ketjuja ja jäsenten viestejä kisaviikonloppuisin. 2007 heinäkuusta saakka olen enemmän tai vähemmän seurannut palstan juttuja.
Ekat neljä vuotta lähinnä lueskelin foorumin viestejä ja keskustelua. Mutta 2011 marraskuussa päätin rekistöröidä itse palstaan ja loput on historiaa.

Ei kyllä uskois että vuodesta 2007 on jo 15 vuotta aikaa tuntuu kuin olisi ollut äskettäin se aika ja samana vuotena Kimi onnistui vihdoin voittamaan sen kauan kaivatun mestaruuten vuosien yrittämisen jälkeen.
On hienoa ollut olla mukana tällä palstalla kaikki nää vuodet.
Kiitos muisteluistasi. Itselleni vähän samantyyppinen tilanne. Muistan lueskelleeni F1- foorumia jo vuonna 2005, ellei jo sitä aiemmin. Mutta tuohon aikaan itsekin kirjoittelin vain suomi24 formula-osioon.

Rekisteröidyin F1- forumiin vasta viime vuonna 😊
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Ralf Schumacher ajoi viimeisen viikonlopun Itävallan GP:n yhteydessä Williams-BMW:n autoa kaudelta 2003. Tuo kausi oli Williamsille aikoinaan erittäin hyvä, ja Ralf Schumacher sekä Juan-Pablo Montoya ottivat kumpikin tuolloin kaksi GP- voittoa, eli tiimille yhteensä neljä voittoa tuolta kaudelta.

Toisinkuin kaudella 2003, nyt alla eivät olleet Michelinin kuvioidut renkaat, vaan Pirellin slicksit.


Screenshot_20220712-172239_Instagram-01.jpeg

Aikoja ei julkisuuteen kerrottu, mutta eiköhän Ralf Schumacher edelleen muista, miltä tuota Williamsia oli ajaa.

Itse pidän kuitenkin kaikkien aikojen parhaana Williams-BMW- autona värityksen osalta tätä kauden 2000 autoa.

Screenshot_20220712-172022_Instagram-01.jpeg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Löysinpä muuten vielä vanhan kirjoittamani viestin Suomi 24- Formula- osiosta. Kirjoittelin tuolloin erilaisilla nimimerkeillä, mutta tämän ketjun aloittaja myös olin. Ilahduttavaa, että aloitukseni keräsi tuolloin mukavasti viestejä.

Voi noita aikoja, ollapa edelleen nuori.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/2418609/katsaus-f1-kauteen-2006
Joo kyllä tuossa tuntee itsensä hieman vanhaksi koska kun vuodesta 2005 on jo 17 vuotta aikaa vierähtänyt eli aikana jolloin nettiyhteydet olivat puolet hitaampia ja rajoitetumpia verrattuna nyky nettiin.
Itse asiaan niin itse täytyy myöntää että en ikinä lämmennyt Suomi24 formula osastoon samalla tavalla kuin F1-Foorumiin jossa meni lujaa 2005-2009 ja 2012-2014.
Luultavasti syynä oli että en tykännyt joidenkin käyttäjien trolli viesteistä Suomi24-osastolla ja sen lisäksi F1 foorumilla oli siihen aikaan enemmän sisältöä verrattuna Suomi24:ään kuten tekniset seikat,historia puoli,vanhat valokuvat formula autoista eri vuosikymmeniltä.
Mutta kyllä joskus tulee katsottua Suomi kaksnelosen formula keskusteluita silloin tällöin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Itävallan GP:n jälkeen kahden suurimman MM- kandidaatin, Red Bullin Max Verstappenin ja Ferrarin Charles Leclercin, tilanne näyttää tältä.

Verstappenilla on enemmän voittoja, Leclercillä enemmän johdettuja kierroksia. MM- tilanne tietysti täysin auki.

Pari kysymystä. 1. Kumpi tulee viemään maailmanmestaruuden vuosimallia 2022? Saat täysin vapaasti spekuloida.

2. Kumman toivoisit vievän tittelin?

Itse vastaan näin. Leclerc tulee pääsemään todella lähelle. Myös ohi. Uskon, että Ferrari pääsee eroon luotettavuusongelmista kauden toisella puoliskolla. Leclerc vie tittelin.

Haluaisin kuitenkin Verstappenin voittavan. Viime kauden mestaruus jätti pahan maun Abu Dhabin tapahtumien vuoksi. Nyt tulisi puhtaasti ajamalla otettu mestaruus.

Screenshot_20220713-124353_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.

Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.

Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.

Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.

Lotus kaudet olivat Kimiltä erinomaisia, mutta kaudella 2014 tuli tappio Alonsolle. Tämä taas ainakin osittain johtui autosta, joka ei sopinut Kimin käteen.

Alonson ja Kimin urassa on paljon yhteistä. Miehet debytoivat samaan aikaan Melbournessa 2001, ovat ajaneet Massan, Fisichellan ja Grosjeanin tiimikavereina, sekä ajoivat McLarenilla, Ferrarilla ja Enstonen tiimissä. Kummatkin pitivät F1:stä taukoa pari kautta, jonka jälkeen Enstonen tiimiin ajamaan ranskalaisen kuljettajan tiimikaveriksi.

Mutta ovatko kyseiset miehet foorumilaisten mielestä kuljettajina samalla tasolla, ja miksi Ferrari korvasi Kimin Alonsolla, eikä Massaa? Mitä muistoja tähän liittyen herää?

40tlcug7lxk41.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.

Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.

Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.

Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.

Lotus kaudet olivat Kimiltä erinomaisia, mutta kaudella 2014 tuli tappio Alonsolle. Tämä taas ainakin osittain johtui autosta, joka ei sopinut Kimin käteen.

Alonson ja Kimin urassa on paljon yhteistä. Miehet debytoivat samaan aikaan Melbournessa 2001, ovat ajaneet Massan, Fisichellan ja Grosjeanin tiimikavereina, sekä ajoivat McLarenilla, Ferrarilla ja Enstonen tiimissä. Kummatkin pitivät F1:stä taukoa pari kautta, jonka jälkeen Enstonen tiimiin ajamaan ranskalaisen kuljettajan tiimikaveriksi.

Mutta ovatko kyseiset miehet foorumilaisten mielestä kuljettajina samalla tasolla, ja miksi Ferrari korvasi Kimin Alonsolla, eikä Massaa? Mitä muistoja tähän liittyen herää?

Näytä liitetiedosto 2461
Syyt tuohon Alonso/Kimi vaihtoon 2010 olivat mielestäni.
1 Alonsoa pidettiin sarjan parhaimpana kuskina 2009-2010 ja Kimiä puolestaan pidettiin jo mennen talven lumena lehdistön mukaan.
2. Espanja/Brasilia markkina etu verrattuna pieneen Suomen markkinaan.
3. Santanderin tuleminen Ferrarin pääsponsoriksi 2008-2009 joka mahdollisti Alonson tulon talliin 2010.
4. Luca ei tykännyt Kimin persoonasta ja asenteesta lajiin kohtaan.
5. Massalla oli tukijoita enemmän Ferrarilla kuin Kimillä 2007-2009 ja Massan Unkari hengenvaarallisen onnettomuuden vuoksi, talli ei kehdannut vaihtaa Alonsoon.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.

Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.

Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.

Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.

Lotus kaudet olivat Kimiltä erinomaisia, mutta kaudella 2014 tuli tappio Alonsolle. Tämä taas ainakin osittain johtui autosta, joka ei sopinut Kimin käteen.

Alonson ja Kimin urassa on paljon yhteistä. Miehet debytoivat samaan aikaan Melbournessa 2001, ovat ajaneet Massan, Fisichellan ja Grosjeanin tiimikavereina, sekä ajoivat McLarenilla, Ferrarilla ja Enstonen tiimissä. Kummatkin pitivät F1:stä taukoa pari kautta, jonka jälkeen Enstonen tiimiin ajamaan ranskalaisen kuljettajan tiimikaveriksi.

Mutta ovatko kyseiset miehet foorumilaisten mielestä kuljettajina samalla tasolla, ja miksi Ferrari korvasi Kimin Alonsolla, eikä Massaa? Mitä muistoja tähän liittyen herää?

Näytä liitetiedosto 2461
Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Kuvitelkaas Kimi kauden 2005 Renaultille, Alonso 2005 kauden McLarenille. Olisiko Kimi voittanut tittelin Renaultilla? McLaren ja Renault olivat autoina suhteellisen yhtä hyviä tuolloin, Renault vain paljon luotettavampi.

Kakkoskuskit Fisichella ja Montoya suorittivat melko tasaisesti kauden ja päätyivät vain kauden jälkeen kahden pisteen eroon kauden päätteeksi.

Kuljettajien sijoitukset 2005
POSKULJETTAJAKANSALLISUUSAUTOPTS
1ALOESPRENAULT133
2RAIFINMCLAREN MERCEDES112
3MSCGERFERRARI62
4MOYCOLMCLAREN MERCEDES60
5FISITARENAULT58
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.
Olihan Kimi hyvässä vauhdissa 2008. Pari epäonnea ja auton muuttaminen Massalle paremmin sopivaksi vei sitten terävimmän vauhdin. Kimihän jeesaili Massaa loppukauden kisoissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3797
Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.
Itsellä muistikuva, että Kimi oli juuri kisoissa Massaa nopeampi myös kaudella 2008. Ja kymmenen nopeinta kierrosta tuolta kaudelta myös kertoo sen. Massa oli sitten aika-ajoissa nopeampi, mutta kisassa Kimin vaikea ohittaa.

Kun mietitään, niin Kimi menetti kaudella 2008 muutaman voiton ilman omaa syytään. Ainakin Ranskassa Kimi johti kunnes pakoputki hajosi. Myös Kanadassa Hamilton varikkosuoralla tööttäsi perään, ja tämänkin kisan Kimi olisi todennäköisesti vienyt.

Spassa ilman loppuhetken sadetta Kimi olisi voittanut. Eli oli vähän epäonnea Kimillä myös tuolloin.

Kimin ongelma kaudella 2008 oli juuri aika-ajot. Mikähän tämänkin mahtoi aiheuttaa?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
Itsellä muistikuva, että Kimi oli juuri kisoissa Massaa nopeampi myös kaudella 2008. Ja kymmenen nopeinta kierrosta tuolta kaudelta myös kertoo sen. Massa oli sitten aika-ajoissa nopeampi, mutta kisassa Kimin vaikea ohittaa.

Kun mietitään, niin Kimi menetti kaudella 2008 muutaman voiton ilman omaa syytään. Ainakin Ranskassa Kimi johti kunnes pakoputki hajosi. Myös Kanadassa Hamilton varikkosuoralla tööttäsi perään, ja tämänkin kisan Kimi olisi todennäköisesti vienyt.

Spassa ilman loppuhetken sadetta Kimi olisi voittanut. Eli oli vähän epäonnea Kimillä myös tuolloin.

Kimin ongelma kaudella 2008 oli juuri aika-ajot. Mikähän tämänkin mahtoi aiheuttaa?
Räikkösen epäonnen suhteen olen samaa mieltä. En kuitenkaan jaa mielipidettä, että Räikkösen kisanopeus oli Massaa parempi. Nopeimmat kierrokset tuolla kaudella eivät antaneet mitään palkintoa ja Räikkönen usein runttasi nopeimman kierroksen kilpailun lopussa, kun kärki oli jo karannut tavoittamattomiin. Paras kisanopeus on sillä joka saavuttaa ensimmäisenä ruutulipun.
 
Ylös