Oli kyllä tämä pidempi rataversio parempi kuin nykyinenRed Bull Ringin layoutit vuosien varrella. Alkuperäiseltä nimeltään Österreichring.
Kierros vuoden 1987 kilpailusta. Kuljettajana Satoru Nakajima. Kazuki Nakajiman isä.
Olihan tämä melkoinen tapahtuma. Barrichello ykköspodiumilla Saksan kansallislaulun soidessaItävalta 2002 ja Schumin kootut selittelyt:
Tuossa koosteessa ei näy se kun Schumacher vielä kolarin jälkeen ajoi vaurioituneen Ferrarinsa aivan keskelle rataa ja parkkeerasi siihen. Tietenkin toiveena punaiset liput ja uusintalähtö vara-autoa käyttäen. Niin ei kuitenkaan käynyt vaan turva-autolla selvittiin.5 muisteltavaa hetkeä Itävallan GP:n historiasta.
Schumacherin pyörähdys avauskierroksella Zontan avustamana kaudella 2000, Rosberg vs Elia de Angelis kaudella 1982, Maldonadon refleksit jne.
Kiitos muisteluistasi. Itselleni vähän samantyyppinen tilanne. Muistan lueskelleeni F1- foorumia jo vuonna 2005, ellei jo sitä aiemmin. Mutta tuohon aikaan itsekin kirjoittelin vain suomi24 formula-osioon.Itselläni on tälläinen foorumiin liittyvä muisto 15 vuoden takaan ja tänä kuussa tulee viisitoisto vuotta kuluneeksi siitä kun löysin tämän keskustelu palstan.
Se miten satuin löytämään tämän foorumin tapahtui Suomi24 kautta, josta löysin muistaakseni linkin Suomi24 formula osastolla jossa oli linkkinä F1-Foorumin keskustelu ketju ja löysin erään kirjoittajan linkin F1 historian pahimpiin onnettomuuksiin tällä palstalla.
Sitten avasin linkin ja aloin samalla perehtymään tähän palstaan tarkemmin ja sit aloin oikein kunnolla innostumaan tässä palstassa säännöllisesti lukemaan, F1-foorumin ketjuja ja jäsenten viestejä kisaviikonloppuisin. 2007 heinäkuusta saakka olen enemmän tai vähemmän seurannut palstan juttuja.
Ekat neljä vuotta lähinnä lueskelin foorumin viestejä ja keskustelua. Mutta 2011 marraskuussa päätin rekistöröidä itse palstaan ja loput on historiaa.
Ei kyllä uskois että vuodesta 2007 on jo 15 vuotta aikaa tuntuu kuin olisi ollut äskettäin se aika ja samana vuotena Kimi onnistui vihdoin voittamaan sen kauan kaivatun mestaruuten vuosien yrittämisen jälkeen.
On hienoa ollut olla mukana tällä palstalla kaikki nää vuodet.
Joo kyllä tuossa tuntee itsensä hieman vanhaksi koska kun vuodesta 2005 on jo 17 vuotta aikaa vierähtänyt eli aikana jolloin nettiyhteydet olivat puolet hitaampia ja rajoitetumpia verrattuna nyky nettiin.Löysinpä muuten vielä vanhan kirjoittamani viestin Suomi 24- Formula- osiosta. Kirjoittelin tuolloin erilaisilla nimimerkeillä, mutta tämän ketjun aloittaja myös olin. Ilahduttavaa, että aloitukseni keräsi tuolloin mukavasti viestejä.
Voi noita aikoja, ollapa edelleen nuori.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/2418609/katsaus-f1-kauteen-2006
Syyt tuohon Alonso/Kimi vaihtoon 2010 olivat mielestäni.Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.
Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.
Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.
Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.
Lotus kaudet olivat Kimiltä erinomaisia, mutta kaudella 2014 tuli tappio Alonsolle. Tämä taas ainakin osittain johtui autosta, joka ei sopinut Kimin käteen.
Alonson ja Kimin urassa on paljon yhteistä. Miehet debytoivat samaan aikaan Melbournessa 2001, ovat ajaneet Massan, Fisichellan ja Grosjeanin tiimikavereina, sekä ajoivat McLarenilla, Ferrarilla ja Enstonen tiimissä. Kummatkin pitivät F1:stä taukoa pari kautta, jonka jälkeen Enstonen tiimiin ajamaan ranskalaisen kuljettajan tiimikaveriksi.
Mutta ovatko kyseiset miehet foorumilaisten mielestä kuljettajina samalla tasolla, ja miksi Ferrari korvasi Kimin Alonsolla, eikä Massaa? Mitä muistoja tähän liittyen herää?
Näytä liitetiedosto 2461
Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.
Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.
Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.
Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.
Lotus kaudet olivat Kimiltä erinomaisia, mutta kaudella 2014 tuli tappio Alonsolle. Tämä taas ainakin osittain johtui autosta, joka ei sopinut Kimin käteen.
Alonson ja Kimin urassa on paljon yhteistä. Miehet debytoivat samaan aikaan Melbournessa 2001, ovat ajaneet Massan, Fisichellan ja Grosjeanin tiimikavereina, sekä ajoivat McLarenilla, Ferrarilla ja Enstonen tiimissä. Kummatkin pitivät F1:stä taukoa pari kautta, jonka jälkeen Enstonen tiimiin ajamaan ranskalaisen kuljettajan tiimikaveriksi.
Mutta ovatko kyseiset miehet foorumilaisten mielestä kuljettajina samalla tasolla, ja miksi Ferrari korvasi Kimin Alonsolla, eikä Massaa? Mitä muistoja tähän liittyen herää?
Näytä liitetiedosto 2461
POS | KULJETTAJA | KANSALLISUUS | AUTO | PTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ALO | ESP | RENAULT | 133 | ||
2 | RAI | FIN | MCLAREN MERCEDES | 112 | ||
3 | MSC | GER | FERRARI | 62 | ||
4 | MOY | COL | MCLAREN MERCEDES | 60 | ||
5 | FIS | ITA | RENAULT | 58 |
Olihan Kimi hyvässä vauhdissa 2008. Pari epäonnea ja auton muuttaminen Massalle paremmin sopivaksi vei sitten terävimmän vauhdin. Kimihän jeesaili Massaa loppukauden kisoissa.Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.
Itsellä muistikuva, että Kimi oli juuri kisoissa Massaa nopeampi myös kaudella 2008. Ja kymmenen nopeinta kierrosta tuolta kaudelta myös kertoo sen. Massa oli sitten aika-ajoissa nopeampi, mutta kisassa Kimin vaikea ohittaa.Eiköhän pääasiallinen syy ollut siinä, että Räikkösen suoritustaso ei ollut enää aivan huipputasolla välittömästi mestaruusvuoden jälkeen. Massa teki kunnioitettavan kovan työn auttaessaan Räikkösen mestariksi 2007 ja oli heti seuraavalla kaudella parempi. Loppu oli sitten kylmäpäistä liiketoimintaa ja urheilullisuutta tukevaa logiikkaa, kun Santander tarjoutui maksajan rooliin ja Räikkösen tilalle saatiin vielä piirun verran kovempi ratinkääntäjä.
Räikkösen epäonnen suhteen olen samaa mieltä. En kuitenkaan jaa mielipidettä, että Räikkösen kisanopeus oli Massaa parempi. Nopeimmat kierrokset tuolla kaudella eivät antaneet mitään palkintoa ja Räikkönen usein runttasi nopeimman kierroksen kilpailun lopussa, kun kärki oli jo karannut tavoittamattomiin. Paras kisanopeus on sillä joka saavuttaa ensimmäisenä ruutulipun.Itsellä muistikuva, että Kimi oli juuri kisoissa Massaa nopeampi myös kaudella 2008. Ja kymmenen nopeinta kierrosta tuolta kaudelta myös kertoo sen. Massa oli sitten aika-ajoissa nopeampi, mutta kisassa Kimin vaikea ohittaa.
Kun mietitään, niin Kimi menetti kaudella 2008 muutaman voiton ilman omaa syytään. Ainakin Ranskassa Kimi johti kunnes pakoputki hajosi. Myös Kanadassa Hamilton varikkosuoralla tööttäsi perään, ja tämänkin kisan Kimi olisi todennäköisesti vienyt.
Spassa ilman loppuhetken sadetta Kimi olisi voittanut. Eli oli vähän epäonnea Kimillä myös tuolloin.
Kimin ongelma kaudella 2008 oli juuri aika-ajot. Mikähän tämänkin mahtoi aiheuttaa?