Ferrari 2024: "Box box. 4 tires? Question."

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6155
Siellä taitaa hääriä se Espanjalainen veijari edelleen taktiikanpäättäjänä. Muistaakseni kaveri ei hirveästi luota tietokonemallinnuksiin, joita kaikki muut tekevät. Saattaa olla jopa syynä näihin Ferkun kämmeihin.
Eikös esim. tää Unkarin keissi kerro nimenomaan siitä, että siellä tuijotetaan liikaa tietokoneen taktiikkaa eikä ajatella omilla aivoilla? Kovat renkaat ovat saattaneet toimia treeneissä ihan hyvin, mutta kisapäivänä sään ollessa kylmä ja jopa hieman vetinen eivät toimineetkaan sitten ollenkaan. Tämän tajusi moni kotisohvaltakin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4200
Eikös esim. tää Unkarin keissi kerro nimenomaan siitä, että siellä tuijotetaan liikaa tietokoneen taktiikkaa eikä ajatella omilla aivoilla? Kovat renkaat ovat saattaneet toimia treeneissä ihan hyvin, mutta kisapäivänä sään ollessa kylmä ja jopa hieman vetinen eivät toimineetkaan sitten ollenkaan. Tämän tajusi moni kotisohvaltakin.
Voi olla, mutta muistelisin, että kyseinen kaveri ei paljoa tietokonemallinnuksia katsele ja oliko jopa niin, että Ferkulla ei ole tehtaalla ollenkaan kisataktiikkakoneita ja kaikki päätetään paikan päällä. Muisti voi tehdä myös tepposen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2778
Kyllä kai ne kisataktiikat voi paikan päälläkin hoitaa siinä missä tehtaaltakin. Varmasti Ferrarillakin tietokoneet raksuttaa ja mallintaa kisankulkua ja laskee todennäköisyyksiä siinä missä muillakin. Ei nuo nyt niin monimutkaisia laskelmia ole, että siihen mitään NASAn huoneenkokoisia supertietokoneita tarvitsisi. Ihminen toki tekee viime kädessä ne päätökset ja joku kohta prosessissa Ferrarilla näkyy olevan pahasti pielessä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Mä ymmärsin, että Red Bullilla olisi kaksi taktiikkapuolen pomoa, jotka vaihtelevat rooleja kisapaikalla ja tehtaalla. Mä uskon että jälkimmäisellä on jopa enemmän dataa käytössä ja paikan päällä on helpompi tehdä näköhavaintoja tai vaikka arvioida säätä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Voi olla, mutta muistelisin, että kyseinen kaveri ei paljoa tietokonemallinnuksia katsele ja oliko jopa niin, että Ferkulla ei ole tehtaalla ollenkaan kisataktiikkakoneita ja kaikki päätetään paikan päällä. Muisti voi tehdä myös tepposen.
Binotto kuitenkin puolusteli Ferrarin valitsemaa taktiikkaa juuri sillä, että tietokonesimulaatioiden mukaan kovan renkaan olisi pitänyt toimia riittävän hyvin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4200
Binotto kuitenkin puolusteli Ferrarin valitsemaa taktiikkaa juuri sillä, että tietokonesimulaatioiden mukaan kovan renkaan olisi pitänyt toimia riittävän hyvin.
On kai niillä toki koneita, mutta mielestäni ei samanlaista systeemiä kuin muilla talleilla, jotka seuraavat tilanneta realiajassa. Tämä tosin parin vuoden takaa, niin en ole ihan varma enää asiasta.. kuitenkin se espanjalainen strategiapäällikkö on ainakin ollut hyvin vanhoillinen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382

Hmm. Pitäisikö jonku kertoa Mickille, että tällä hetkellä tekee tiukkaa pitää Haassin paikka. Varmasti itse toki on valmis vaikka mihin mutta Ferrari ei kyllä tarvitse tällä hetkellä keskikertaista suorittajaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5046

Hmm. Pitäisikö jonku kertoa Mickille, että tällä hetkellä tekee tiukkaa pitää Haassin paikka. Varmasti itse toki on valmis vaikka mihin mutta Ferrari ei kyllä tarvitse tällä hetkellä keskikertaista suorittajaa.
Aiheuttaa myötähäpeää nämä pikku-Schumin mahtipontiset tulevaisuuden suunnitelmat. Ensiksi uhkaili neuvottelevansa kaikkien kärkitiimien kanssa jos Ferrarilta ei heru paikkaa, mutta ilmeisesti ei ole muiden tallien kanssa päässyt kynnysmatoa pidemmälle. Nyt uhotaan sitten olevan niin valmista Ferrarin puikkoihin kun CV:stä löytyy merkinnät että autoa romutettu enemmän kuin Mazepin ja nyt alettu parissa kisassa pärjäämään Magnussenia vastaan

Tosiaan saisi olla tyytyväinen jos saa jatkaa Haassilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3464
Aiheuttaa myötähäpeää nämä pikku-Schumin mahtipontiset tulevaisuuden suunnitelmat. Ensiksi uhkaili neuvottelevansa kaikkien kärkitiimien kanssa jos Ferrarilta ei heru paikkaa, mutta ilmeisesti ei ole muiden tallien kanssa päässyt kynnysmatoa pidemmälle. Nyt uhotaan sitten olevan niin valmista Ferrarin puikkoihin kun CV:stä löytyy merkinnät että autoa romutettu enemmän kuin Mazepin ja nyt alettu parissa kisassa pärjäämään Magnussenia vastaan

Tosiaan saisi olla tyytyväinen jos saa jatkaa Haassilla.
Ihan hyvä kuski se on mutta suunnitelmat taitaa olla muutaman askeleen toteutettuja ajosuorituksia edellä 😆
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Vastuu tässä on myös schumacherin manageritiimillä. Sieltä pitäis nyt myös jonku sanoa, että nyt jäitä hattuun ja tuo pilvissä leijuminen pois. Vaikka nimesi on schumacher niin todellisuus on että Haas paikka on epävarma. Se on realistinen tilanne. Eikä Ferrari ole kiinnostunut sinusta ja sanoa, että vielä on töitä ja matkaa edessä, että mihinkään kärkitiimiin aukeaa paikka.

Vai onko manageritiimi liian läheisiä ja pappaschumin tilanne vaikuttaa, että poikaa halutaan varjella ikäviltä tosiasioilta tms. Vai ollaanko sokeita omalle tekemiselle tms. Mene ja tiedä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2778
Ei kai se Schumi toisaalta noita mahtipontisen kuuloisia tulevaisuuden suunnitelmiaan varsinaisesti itse ole kuulutellut. Jos haastattelussa kysytään että oletko valmis Ferrarille tai olisitko avoin neuvottelemaan muiden huipputallien kanssa, niin pahapa sitä on kieltävästikään lähteä vastaamaan. Ja niin saadaan raflaavat otsikot miten alisuorittavalla pikku-Schumilla on utopistiset käsitykset itsestään .
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5046
Ei kai se Schumi toisaalta noita mahtipontisen kuuloisia tulevaisuuden suunnitelmiaan varsinaisesti itse ole kuulutellut. Jos haastattelussa kysytään että oletko valmis Ferrarille tai olisitko avoin neuvottelemaan muiden huipputallien kanssa, niin pahapa sitä on kieltävästikään lähteä vastaamaan. Ja niin saadaan raflaavat otsikot miten alisuorittavalla pikku-Schumilla on utopistiset käsitykset itsestään .
https://grandpx.news/schumacher-to-talk-to-other-top-teams/
That chance won’t come at Ferrari – until 2025, at least. That’s because Carlos Sainz is now believed to have signed on the dotted line for another two years.

“Of course it’s important to talk to every top team,” German Schumacher said in Saudi Arabia.

“First of all, it depends on my performance. The rest will follow from that.”
Ei pikku-Schumi nyt varsinaisesti vaatimatonkaan ole ollut. Nämä kärkitallikeskustelut siis sanottu kauden alussa kun näytöt ovat olleet melko surkeita. Yhtä huvittavaa jos Tsunoda tai Zhou alkaisivat selittää jotain kärkitalleihin pyrkimisestä kun näytöt ovat sitä luokkaa että pysyykö ylipäätänsä sarjassa mukana.

Eli vertauksena vaikka Mersun juniori Russell Williamsilla joka olisi alkanut höpöttämään yhden kauden jälkeen miten aikoo alkaa keskustelemaan muiden kärkitallien kanssa koska Bottas jatkaa Mersulla. Niin kyllä pikku-Schumilla on nyt jalat vähän irronnut maasta ja pientä vauhtisokeutta omien suoritusten ja sukunimen suhteen.

Ei taida F1-piireistä löytyä kuin saunakaveri-Vettel joka olisi sitä mieltä että Micki saattaisi pärjätä paremmassa tallissa. Pikku-Rosberg jo kuukausi sitten tokaisi että kloppi tarvitsee reeniä eikä ole valmis mihinkään kärkitalliin, eikä sillä että ketään kärkitallia kiinnostaisikaan vaikka sukunimi onkin Schumacher.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5046
Tähän pikku-Schumiin vielä lisätäkseni että huhumylly on pyörinyt sen ympärillä että saako Mick jatkaa sarjassa, Ferrari haluaisi lopettaa tukemisen vaatimattomien suoritusten takia sekä että Steinerkin olisi vähän skeptinen jatkon suhteen. Itse Mick kuitenkin lausunnoissaan ihan äärilaidassa joissa puhutaan kärkitalleista sarjassa säilymisen sijaan

Vähän tulee tästä keissistä mieleen Kovalaisen "pikkutalliin en varmana mene" -vibat, jossa arvioidaan oma markkina-arvo täysin pieleen.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Binotto myöntää, ettei tiimin tämänkauden ongelmat ole tulleet täytenä yllätyksenä, sillä tiimi on aivan tietoisesti hakenut enemmän suorituskykyä ja vähemmän luotettavuutta.

Jotenkin kuulostaa McLarenin kauden 2005 reseptiltä.

https://www.suomif1.com/2022/08/ferrari-pomolta-tyly-paljastus-kuluvan-kauden-autosta-olemme-keskittyneet-luotettavuuden-sijasta-suorituskykyyn/
Se oli vähän pakko koska moottorit laitettiin 3 vuodeksi "kiinni", näihin saa tehdä vain luotettavuutta parantavia korjauksia. Ferrari oli aikasmoisella takamatkalla esim. Mersuun nähden vielä 2 vuotta sitten.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Mun mielestä LecLercin sädekehä on aavistuksen haalistunut. Toki tyypissä on nopeutta, lahjakkuutta ja taitoa. On myös mestaruuskandinaatti varmasti tulevaisuudessa. MIkäli ferrarin pitää valita ykköskortti niin se on ilman muuta LecLerc ennen Kaarlosia.

Mutta pointtiin! Koen, että sädekehä tosiaan on hieman rapistunut leclercin ympärillä. Sainz on parantanut tekemistään roimasti alkukaudesta ja nopeudessa teyypit on aika tasoissa. Kisamatkassa tosin LecLerc on niskan päällä. Harmi kun viime kisassa ei nähty mihin olisi Carloksen vauhti riittänyt. Kokonaisuutena kun ajattelee, niin uskon tämän olevan Carloksen parantumista kun leclerin heikkoutta. Siltikään LecLerc ei näytä niin ylivoimaiselta enään.

Mukava myös nähdä, että toinen Ferrari auto kulkee kivasti ja Carlos pystyy hyvää haastoa antaan leclercille.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5400
Näillä näytöillä Leclerciltä puuttuu se lopullinen tappajanvaisto joka on Maxilla ja Lewiksella. Ei sillä, etteikö voisi kehittyä ja jäisi ne korvien väliset suonenvedot vähemmälle.
Vaikea toki uskoa että näin kävisi nyky-Ferrarilla.
Voi kun Mersulla tai Red Bullilla olis cojonesit ottaa Leclerc tiimiinsä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2778
Ei Maxikaan aina tuollainen tasaisen tappava suorittaja ole ollut, mitä nyt kuluneella kaudella. Leclerc on nopea, mikä on sinänsä tärkeintä, muita ominaisuuksia on huomattavasti helpompi kehittää. Se onko Ferrarin sekoileva painekattila sitten paras ympäristö siihen kenellekään on toki kokonaan toinen juttu.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5046
Molemmilla kuskeilla on parantamisen varaa, mutta silti tuntuu että Sainzille sattuu ja tapahtuu enemmän ja siihen vielä kaupan päälle vauhdissa jäljessä Leclercistä. Sainz ehkä yksi epävarmimmista kärkitallin kuskeista. Leclercin sipulikin testattu ensimmäistä kertaa kunnolla kun päässyt taistelemaan mestaruudesta kauden ensimmäisellä puolikkaalla eikä se sipuli ole vielä valmis. Sainzin sipuli vieläkin raakile.
 
Ylös