Sardinian MM-ralli 2023

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onkohan Neuvillelle kiusallista, että tallimääräyksiä on annettava lähes jokaisessa kisassa. Yleensä ykköskuski tarvitsee niitä vain epäonnistuessaan rallissa, nyt taitaa tulla tästä ns. vakiotilanne. Sordokin kykenee haastamaan.
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Onkohan Neuvillelle kiusallista, että tallimääräyksiä on annettava lähes jokaisessa kisassa. Yleensä ykköskuski tarvitsee niitä vain epäonnistuessaan rallissa, nyt taitaa tulla tästä ns. vakiotilanne. Sordokin kykenee haastamaan.
Jep. Ei pitäisi vaatia paljoa tajuta, kuka siellä todellinen ykkönen on. Viro ja Suomi kun tulee niin Thierryllä pyyhitään huoltopilttuun lattiat. Toki asvaltilla edelleen lähtökohtaisesti Esuppia edellä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Aavistuksen karannee off-topicin puolelle, mutta Fermin Janne on kyllä vekkulin oloinen ukko.
Montaa haastattelua en ole nähnyt, jossa mies ei nauraisi tai yrittäisi naurattaa kanssakeskustelijaa. Viimeisin osoitus löytyy illan Tulosruudusta. Ferm on tajunnut huumorin kultaisen säännön: mikäli ketään ei naurata, heitä Kummeli-viittaus ja repeä jutulle itse.
Käsittääkseni on ns. oma itsensä näissä.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Ja missä vaiheessa määräys on annettu. Sehän on voitu antaa jo ennen pätkää (siis ennen Ogierin keskeytystä).
Joissain yhteyksissä on puhuttu, että määräys on todennäköisesti annettu jo sopimuksen allekirjoitusvaiheessa. Lappi tajusi heti tilanteen, kun sai lähdössä tiedon Ogierin ulosajosta ja tuskin siinä mitään eri määräystä on tarvittu tai ehditty edes antaa, noudatti pullikoimatta kirjaimellisesti sopimusta. Ja oli tuo tietysti sopiva hetki höllentää olosuhteiden takia.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Niin ja johan Lappi ennakoi Safaria, eli tallimääräys on jo voimassa, mikäli Neuville seuraa takana...
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Se välikappale tulee kuitenkin koriin kiinni. Ihan sama millainen se välikappale on, jos sen kiinnityskohta koriin pettää. Välikappaleen pitäminen autossa mukana ei edelleenkään olisi auttanut yhtään mitään. Kiinnityskohta koriin on edelleen rikki ja jos sille ei saa huollossa tehdä mitään, niin peli on pelattu.

Kotisohvalta on todella helppoa haukkua skodan inssejä ja mekaanikkoja, vaikka ei itse tietäisi kilpa-auton rakentamisesta mitään. Aivan satavarmasti he olisivat osanneet rakentaa auton kestävämmäksi kuin panssarivaunu, mutta myös kilpa-autossa täytyy ajatella painoakin.
Homma aukeaa kun ottaa vaikka nuo haltuun:
https://jkorpela.fi/yksikot/9.7.htmlhttps://pinja.keuda.fi/mod/page/view.php?id=445842&forceview=1
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
🤦‍♀️ Tuokaa lisää rautalankaa, äkkiä äkkiä...

Se on ihan sama, vaikka koko välikappale olisi auton kokoinen, jos kiinnitysruuvit pääsevät syystä tai toisesta löystymään. Silloin korin puoleinen kohta menee pilalle. T_A_J_U_A_T_K_O_?
Ja jos säännöissä on kielletty huollossa korirakenteeseen kajoaminen, niin juuri mitään ei ole tehtävissä. Toisekseen, jos yhtään tajuaisit autotekniikasta, niin tietäisit, että iskarin yläpäässä ON välikappale, siis iskarin, ja korin välissä. Autosta riippuu minkä kokoinen, muotoinen ja muotoinen se on. Joka tapauksessa se tulee pulteilla koriin kiinni. Pulteilla siksi, että siinä välikappaleessa on yleensä iskarin yläpään laakerointi, joka vaaditaan iskarin X- ja Y-suuntaista liikettä varten. Se laakerointi on kuluva osa ja on vaihdettava joskus. Tässä mainitussa Lindholmin tapauksessa pulttikiinnitys koriin oli pettänyt ja osa oli hakannut korissa olevan kiinnityskohdan rikki.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
🤦‍♀️ Tuokaa lisää rautalankaa, äkkiä äkkiä...

Se on ihan sama, vaikka koko välikappale olisi auton kokoinen, jos kiinnitysruuvit pääsevät syystä tai toisesta löystymään. Silloin korin puoleinen kohta menee pilalle. T_A_J_U_A_T_K_O_?
Ja jos säännöissä on kielletty huollossa korirakenteeseen kajoaminen, niin juuri mitään ei ole tehtävissä. Toisekseen, jos yhtään tajuaisit autotekniikasta, niin tietäisit, että iskarin yläpäässä ON välikappale, siis iskarin, ja korin välissä. Autosta riippuu minkä kokoinen, muotoinen ja muotoinen se on. Joka tapauksessa se tulee pulteilla koriin kiinni. Pulteilla siksi, että siinä välikappaleessa on yleensä iskarin yläpään laakerointi, joka vaaditaan iskarin X- ja Y-suuntaista liikettä varten. Se laakerointi on kuluva osa ja on vaihdettava joskus. Tässä mainitussa Lindholmin tapauksessa pulttikiinnitys koriin oli pettänyt ja osa oli hakannut korissa olevan kiinnityskohdan rikki.
Nimimerkki Freak ei nyt nää metsää välikappaleiltaan. Pointti kun on siinä, että mikäli se mitoitus on oikea, voimat pysyy sillä tasolla ettei lähtökohtaisesti mitään hajoa. Jos tässä on epäsuhta, niin suunnittelu on mennyt vihkoon. Mitoituksen tulisi olla myös sellainen että välikappale antautuu ensin eli toimii sulakkeena jonka voi vaihtaa. Nyt keskeytti kaksi autoa tolpan yläpään kiinnitykseen plus sitten Emilin hajonnut moottorin kiinnitys. Käsittämätöntä paskaa.

Ottaen huomioon miten Musk on vienyt autoteollisuutta kuin litran mittaa viime aikoina, niin harmittaa ihan v*tusti etten tajua autotekniikasta mitään :p Mutta sen mä tajusin jo yläasteella, mihin autotekniikan inssit työllistyy ja tein johtopäätökseni.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nimimerkki Freak ei nyt nää metsää välikappaleiltaan. Pointti kun on siinä, että mikäli se mitoitus on oikea, voimat pysyy sillä tasolla ettei lähtökohtaisesti mitään hajoa. Jos tässä on epäsuhta, niin suunnittelu on mennyt vihkoon. Mitoituksen tulisi olla myös sellainen että välikappale antautuu ensin eli toimii sulakkeena jonka voi vaihtaa. Nyt keskeytti kaksi autoa tolpan yläpään kiinnitykseen plus sitten Emilin hajonnut moottorin kiinnitys. Käsittämätöntä paskaa.

Ottaen huomioon miten Musk on vienyt autoteollisuutta kuin litran mittaa viime aikoina, niin harmittaa ihan v*tusti etten tajua autotekniikasta mitään :p Mutta sen mä tajusin jo yläasteella, mihin autotekniikan inssit työllistyy ja tein johtopäätökseni.
Näkemättä itse osaa on hirveän vaikea sanoa missä meni vihkoon. Jos yläpään kiinnityksiä on systemaattisesti hajonnut muitakin samalla tavalla, niin oletus toki on, että siinä kohtaa säästetty liikaa painossa. Toisin sanoen varmuuskerroin on jätetty osalla turhan pieneksi. Se voi olla ihan tietoinen riski tai sitten ei. Sen kuitenkin tiedän, ettet sinä tai minäkään olis sitä paremmin onnistuttu tekemään, kun vaakakupissa painavat aika, raha ja osan massa. Vaihtoehtona on myös, että mekatsu on kämmännyt ja pultit ovat jääneet löysälle tai kiristetty yli. Useamman auton kohdalla voisi alkaa epäillä jo sabotaasia, mutta siihen emme lähde.

Tuon ko. osan ei missään nimessä tule kuitenkaan toimia sulakkeena. Ainoastaan laakerin/nivelen tulee kulua, mutta sehän saadaan tarvittaessa nopeasti vaihdettua.

Muskin touhut eivät kiinnosta pätkän vertaa enkä seuraa uutisia alasta juuri muutenkaan. Minä kohdistan mielenkiintoni niihin asioihin jotka minua kiinnostavat ja sähköautot eivät kuulu siihen joukkoon.

Jotkut ihmiset tekevät rahasta lähes mitä vain. Sairaitakin asioita. Minä en ole sellainen. Olen autoinsinöörinä tehnyt yli kymmenen vuotta mielenkiintoista ja mukavaa työtä. Ei ole aina pakko mennä katsastusinssiksi. Nyt koulutan itseäni lisää, mutta eri alalta.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Lindholmin tiedotteen mukaan sieltä hajosi koriin hitsatusta yläpään kiinnikkeestä kierteet, ja eikä korjaus siis onnistunut huollossa. Tossa rakenne joka hajosi, ja sitten tollanen suuremmalle pinnalle ja useammalle kiinnikkeelle jakava Fiesta R5:sen vastaava joka toimi noissa olosuhteissa. Skodan toteutus on varmaan halpa, kevyt ja pystyy tekemään enemmän huoltoa pyöräkokotelon kautta, mutta toivotaan nyt että saavat tuon pysymään jotenkin läjässä.

Jos oikein muistan niin sääntöjen mukaan sama tolppa piti käydä molempiin päihin tjsp, Fiestassa ilmeisesti sama yläpää edessä ja takana, Skodassa ei.

31_FABIA_RS_Rally2_fb93a7ae-1920x1281-1.jpgfiasta.JPG
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15922
Sijainti
Tampereen lenkki
Ylös